Annons:
Etikettallmänt
Läst 998 ggr
Hejsvejsbanan
2018-07-03 20:05

Första gången

Jag är gravid för första gången nu och är i vecka 7, halvt planerat då vi räknade med att det skulle ta ett år att bli gravida men tog 3 försök. Men vad ska man ta för tillskott? Är kvinna kosttillskott från coop bra? Ska jag äta omega 3 också? Vi äter inte fisk så ofta. Ska på hälsosamtal nästa onsdag. Behövde man ta blodprov då? Är fruktansvärt rädd för sprutor. Har även inte tagit folsyra innan och inte än, eller ja inte tagit något 'tillskott' eller vad man ska säga under graviditeten eller innan. Många frågor

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
RoxannaS
2018-07-03 20:47
#2

Folsyra bör du äta. Järn kan du börja med också det skadar inte. De finns på apoteket vitaminer för gravida. =) Ja man brukar ta blodprov då. De är för bebis skull man gör det. Försök tänka så. Dem kollar blodgrupp, könssjukdomar och annat som är bra att ha koll på som kan skada bebis i värsta fall om du inte kollar upp det. Jag hatar också blodprov. Men jag går ändå för bebis skull. Skulle inte kunna leva med mig själv om jag missat något pga att jag är rädd. Visar sig även att bebis är positiv i blodgrupp och jag negativt. Så måste lämna blodprov igen för att kolla så jag inte bildar antikroppar mot bebis. De kan sluta med att bebis får blodbrist om man inte håller koll. Så bara bit i det sura äpplet och gör det! :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Aftonstjärna
2018-07-03 20:53
#3

Köp ett emlaplåster (bedövning) på Apoteket. Har aldrig provat själv, men tror det tar bort det mesta av smärtan från sticket?

Amoz
2018-07-03 21:16
#4

Jag tog inga blodprov på inskrivningen. Berättade dock att jag är nålrädd varpå bm gav mig ett embla plåster och så gjordes blodprovet gången efter. Fick reda på att jag behövde börja med mer järntillskott och sånt är ju alltid bra att veta :)

[Devya]
2018-07-03 22:06
#5

Folsyra rekommenderas att börja med redan då man börjar försöka bli gravid så det kan vara på sin plats att köpa hem dem direkt. Allt annat skulle jag dock vänta med tills du får resultat av blodproven. Det gjorde jag och det visade sig att jag hade inga brister alls. Onödigt att ta en massa vitaminer som man inte ens behöver. Ät mycket frukt och grönsaker och undvik skräpmat så är du redan på god väg! Det gör jag och det är väl därför som jag inte har några brister, även om det kanske ännu hinner ändra sig längre fram. Jag är glad över att jag inte ännu behöver järntabletter då jag får alltid så lös mage av sådant. Jag vill undvika det så länge jag kan. 😂

[Devya]
2018-07-03 22:07
#6

#4 Här tog de blodprov på inskrivningen så det kan tydligen vara olika. :)

Annons:
SimsBrooke
2018-07-03 22:10
#7

Jag äter 2 tabletter av mitt val kvinna där har du massor av vitaminer och mineraler. Bland annat järn och folsyra =) 

Jag tog blodprov andra besöketet. Men det var inte så många rör, men nästkommande besök var desto mer. 

#5 Vilken lyckans ost, jag blir seg och jättetrög mage =(

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Amoz
2018-07-04 07:23
#8

#6 Jag tror de varierar det hos mig så att det blev gången efter för att jag sa att jag var spruträdd :)

Livingthelife
2018-07-04 09:05
#9

På själva hälsosamtalet bara pratade jag med bm, men på inskrivningen tog det urin/blodprov och kollade vikt. Jag är själv väldigt nålrädd så bm får lugna mig innan jag ska bli stucken.

[Devya]
2018-07-04 09:35
#10

#7 Nåja, jag antar att det är bättre den vägen än att få trög mage. Men jag gillar ändå inte att få smärtsamma kramper och behöva springa till wc för att undvika olyckor. 🙈

poodlelicious
2018-07-08 17:30
#11

Min bm frågade mig om fisk och när jag sa att jg inte äter det rekommenderade hon omega3. Jag har varit hemskt spruträdd innan. Spjärnade verkligen emot så mycket jag kunde. Det vände när jag sa till mig själv att ja det kommer sticka till och i typ två sekunder kommer det göra ont sedan känns det inte mer. Då blev det helt plötsligt inte lika skrämmande. Jag accepterade liksom smärtan istället för att vara rädd för den.

Upp till toppen
Annons: