Annons:
Etikettallmänt
Läst 3421 ggr
emmaaaa
6/24/18, 11:42 PM

Snart semester och ny familjemedlem på g!

Snart går min sambo på semester, lagom tills nya lilla familjemedlemmen är beräknad :) Vi har en 2,5 åring redan :) Hur har ni som fått syskon mitt i semestern gjort? min pojkvän är extremt skeptiskt till att det inte kommer blir en "riktig" semester bara för att vi ska få en bebis. Medans jag är helt tvärtom haha! Jag tror vi kan åka och göra vad som helst typ, sålänge orken finns med och allt känns bra (självklart hålla oss ifrån stora folksamlingar pga smittor osv osv osv). Men att ett spädbarn inte behöver stoppa att man kan åka iväg i Sverige på olika saker osv. Vi bor i Norrköping, vill hitta på lite roliga saker för våran 2 åring skull framförallt, men också för att vi äntligen har sambon/pappa hemma länge! Trött på att sitta i huset och "glo", vill ha ny miljö, bo på hotell eller hyra stuga, dagsutflykter osv. Åka till kusten eller något sånt, ja ni fattar :) Hur va det för er när ni fick bebis mitt i sommaren och har syskon med sommarlov och semester osv. Eller satt ni mest hemma och bara va :) Lite nyfiken :)

Annons:
[Devya]
6/25/18, 5:13 AM
#1

Det där beror helt och hållet på hur förlossningen var och huruvida bebisen är. Mina grannar fick just sitt andra barn och för dem har det varit ett rent helvete, enligt dem själva. Det ser ut som om de inte har sovit på flera år. Då har de sen sin lilla flicka att ta hand om, på 4 år vilket gör allt dubbelt så tungt för dem (deras egna ord). Jag skulle absolut inte ta för givet att ni kan rulla på som vanligt med allt. Kanske ni har tur och allt går väldigt smidigt och ert barn är en liten ängel som ni inte har några problem alls men ni kan inte ännu veta hur det blir. Bäst att vara förberedd på allt skulle jag tro. :)

mollyt
6/25/18, 5:21 AM
#2

Jag tänker som du att en nyföding är ganska lätt att ha med om man har tur. När dottern var sådär liten så ammade och sov hon bara, hade jag henne i bärsjal så ”hängde hon ju bara med”. Men det är ju beroende av hur du mår och hur bebis mår (inte får kolik till exempel). Jag hade inte planerat i förväg och bokat hotell/stuga utan kanske snarare leta i ”sista minuten” när ni vet hur det verkar bli/hur ni mår.

[Thiah]
6/25/18, 6:51 AM
#3

Med Joel var jag så öm att det tog två veckor innan jag ens kunde promenera så där gick första månaden åt att läka och öva på att gå igen, haha. Men efter det njöt vi av sommaren. Med Adam var jag pigg 24 timmar senare och vi hade kunnat åka på långresa när Adam var knappast veckan. Adam har , från första dagen egentligen fått hänga med på allt och varit överallt. Han hämtade storebror på dagis redan som 1v gammal. När man redan har småbarn är det svårt att vara rädd för smittor tycker jag :)

emmaaaa
6/25/18, 10:29 AM
#4

Kul att höra era tankar och erfarenheter :) Vi ska absolut inte boka något hotell eller så förens bebis är här, det törs vi inte haha. Sen vet vi ju inte exakt när hon tänkt komma, går ju inte helt förlita sig på bf datumet :) så vi inte har ett hotell/stuga som väntar på oss dagen efter förlossnignen typ ;) Precis #2, vi hade så med med första dottern också. Hon va hur lätt som helst för hon sov och åt mest och tiden emellan var hon i princip alltid nöjd :) Så det är väl lite den bilden jag har nu med som jag såklart vet kan bli helt tvärtemot. Min första förlossning hade jag fruktansvärt ont efteråt (kunde inte gå på en månad), men det va pga hemorrojder som jag fick…. nu känns det som jag är mer förberedd på den smärtan om jag får så ont igen och dom får inte stoppa våran semester Hahah. Och som du skriver #3 har jag också hört många som mår sååå mycket bättre efter sin andra förlossning, så hoppas även det gäller mig haha. Håller med dig, våran dotter har haft otur med sjukdommar sitt första år. Redan vid 4 veckor va hon super förkyld och sen höll det på sådär till och från, feber jämt osv. Så det gör oss inte så rädda egentligen, mer än att vi har det i åtanke :) Allt med andra barnet känns så avslappnande på något vis haha. Får hoppas det blir bra för både bebisen och mig, att vi orkar åka iväg någonstans :) en road trip genom Sverige är ju lite mycket att begära kanske, men det är inte det jag vill. Bara jag kommer iväg någonstans till en mysig plats :) Annars har vi alltid en stuga vid sjön lite högre upp i landet att åka till, men där är vi ofta så blir inte riktigt samma sak :)

[Devya]
6/25/18, 2:09 PM
#5

Jag hoppas att det går bra för dig och lillen så att ni kan ha en fin semester tillsammans! Vi passar nu på att resa innan bebisen kommer i november, men jag vet inte hur kul det blir då jag är gravid -😂Jag måste ju springa på wc hela tiden!

emmaaaa
6/25/18, 9:28 PM
#6

#5 tack snälla rara :) håller tummarna för det bästa hihi. Det gör ni sååå rätt i :D Äsch, det löser sig alltid med toabesöken 😂 haha. Vi tänkte åka utomlands nu i sommar men så blev jag ju gravid. Och då hade vi nästan behövt åka i vår för att hinna åka innan det blev försent och det kändes inte lika kul haha. Så får hålla oss i Sverige i år :) men det kan ju va mysigt det med såklart :)

Annons:
Fien
6/26/18, 5:48 AM
#7

Jag fick mitt andra barn för ganska exakt ett år sedan, då hade vi en 2.5 åring hemma. Jag hade en tuff graviditet och blev sjukskriven på halvtid sista tre månaderna. När den lilla väl var ute så mådde jag så mycket bättre och jag var sååååå trött på att sitta hemma! Vi gjorde en massa dagsutflykter redan första veckan och sedan resten av sommaren. Vi hoppade faktiskt över övernattningar och bjöd hellre hem folk än att åka längre sträckor den sommaren. Men lilla har liksom bara fått hänga med från början. Som tur är har hon alltid älskat vagnen så det har varit väldigt smidigt :). Lycka till med allt!

emmaaaa
6/26/18, 7:24 AM
#8

#7 tack för du delar med dig :) Det är samma här, jag har varit sjukskriven 100% sen 10onde december pga extremt gravidillamående och dåliga blod och hb värden. Känner exakt så som du skriver att jag bara vill iväg och hitta på saker, är så less på att va hemma nu, så förhoppnigvis mår jag också så mycket bättre efteråt :) Hade samma illamående första graviditeten och då gick det över på en gång när jag fött, så hoppas på samma nu ;) Jag hoppas det blir som för er, att den lilla älskar vagnen och gillar att bara hänga på, precis så som storasyster va som bebis :) Vi har köpt en bärsjal som hon förhoppnigvis ska tycka om ifall hon vill va nära och inte ligga i vagnen :)

OlgaMaria
6/26/18, 9:55 AM
#9

Jag har fått båda mina barn i juli. Har inte haft något direkt sug att åka iväg utan vi höll oss hemma eller hos mina föräldrar som bor vid en sjö. Min man fick göra desto mer utflykter med första barnet. Jag har dock en kronisk sjukdom så orken var knappast på topp. Tycker din man har helt rätt i att det inte blir en "riktig" semester. Man har inte direkt semester när man är småbarnsförälder. Men man kan göra mycket roligt och härligt ändå om man är lite flexibel och kan ta dagen som den kommer och acceptera att vardagen är som den är med två små barn.

Angående hemorrojder så kan de förebyggas och undvikas. De kommer ju lätt om man blir förstoppad så man får försöka förebygga det. Sen kan man smörja förebyggande med t ex kokosolja eller Eteri-salva som hjälpt mig superbra mot hemorrojder.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

emmaaaa
6/26/18, 11:09 AM
#10

Att man inte direkt har semester med småbarn tycker jag är lite fel sagt :) Vi har haft "riktig" semester med våran två åring i två sommar nu, inga som helst problem :) sen va hon förvisso 4 månader när hennes första sommar kom. Men sen att det kommer bli en helt ny omställning med två barn förstår jag såklart, men vi vill inte isolera oss bara för det. Så vi hoppas vi kan komma iväg på saker ändå :) Men som du säger, man kommer nog långt på att ta dagen som den kommer :) Tack för tipsen ang hemorrojderna :D Jag har varit mega förstoppad hela graviditeten dessvärre. Smörjer och använder mig av suppar. Men kokosolja och eteri salva har jag inte testat, ska jag kolla upp på en gång :)

OlgaMaria
6/26/18, 2:21 PM
#11

#10 har du inte hittat något som hjälper mot förstoppningen? Alla knep är effektivast på morgon före frukost tillsammans med mycket vätska.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

emmaaaa
6/26/18, 2:49 PM
#12

Nej tyvärr inte… Pga att jag varit extremt illamående med mycket kräkningar har jag haft svårt att få i mig saker som kan få igång magen. Jag har heller aldrig fått någon hjälp av min barnmorska ang förhoppningen även att jag sagt till miljoner gånger. Kan sitta i en timme och enbart fått ut en liten plutt som ser ut som det skulle va en kanin som bajsat, för att gå in på detaljer haha. Sen kan det ta 4 dagar innan nästa toabesök och det blir samma igen. Det är något bättre nu för jag börjat kunna äta lite mat, men nu har jag ett tryck där bak pga bebisen istället. Så nu är det babianrumpa som gäller där bak morgon som kväll och inte bara efter toabesöken :|

OlgaMaria
6/26/18, 4:54 PM
#13

#12 Hmm.. vet inte exakt vad du menar med babianrumpa där bak? Menar du att tarmen pressas ut lite? Det är inte bra. Det är vanligt att förstoppning inte tas allvarligt på men kan faktiskt leda till väldigt besvärliga åkommor. Du kanske kan testa movicol? Kan köpas receptfritt. Man brukar behöva ta lite ordentligt i början och sen kan dosen trappas ner. Du kan blanda den med något du gillar att dricka. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Sarah
6/26/18, 5:34 PM
#14

Skulle oxå köpa ngt laxerande att dricka, eller lavemang omgående, samt ac3 för att läka.

emmaaaa
6/26/18, 7:08 PM
#15

Haha, mena mer att innan har jag haft ibland som en liten liten ärta i storlek som hemorrojd utanför rumpan eller vad man ska säga. Men när jag varit på toa eller som efter förlossnignen med min dotter så blev den lilla ärtan som inte kändes alls stor som en pingisboll och gjorde helt bedrövligt ont! (Efter toabesöken går det över snabbt och gör inte ont/blir inte så stor) Utan att överdriva va den smärtan värre än att föda barn, det är det jag har mest ångest över ang förlossningen. Har läst att dom kan "strypa" dom och sen klippa bort dom, men att det sällan görs längre. Men jag har inga problem med hemorrojderna som icke gravid. För magen funkar som vanligt då :) så förhoppnigvis slipper jag eländet efteråt. Kan tex inte sitta på huk nu för då får jag också ont i dom och de "trillar ut"….. Men dottern får lactulos för sin hårda mage, kanske kan ta det med?! :) Men går det ens att lindra dom såhär tätt inpå fölossningen? Bf 23 juli.. För när jag vänta dotterna kände jag typ 1 vecka innan bf att jag hade hemorrojder, gjorde absolut inte ont ett dugg. Men efteråt, efter förlossning…… vill aldrig känna den smärtan igen, jag spydde och svimma nästan av varje steg jag tog pga hemorrojderna..

Sarah
6/26/18, 9:55 PM
#16

Du kanske inte kan få bort hemorrojder innan, men du kan ju slippa vara hård i magen. Din barnmorska borde skämmas om hon inte gett dig tips och hjälp. Ac3 är väldigt bra dock. Är väl aldrig för tidigt att börja.

OlgaMaria
6/26/18, 10:28 PM
#17

Du borde göra vad du kan för att förebygga och lindra. Eteri-salvan är bra på att läka hemorrojder. Och om man smörjer när det inte gör ont minskar man risken att det blir sådär illa sen. Ta Lactulos du :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

emmaaaa
6/27/18, 12:18 AM
#18

Tack snälla rara för era tips :) Ska sätta igång på en gång att försöka lindra detta, imorgon tar jag första "dosen" lactulos. Finns eteri salvan på apoteket? Tänkte att jag kan åka och köpa det imorgon, Ac3 har jag testat och det funka inte tyvärr. Men xyloproct är den jag har nu i både salva och supp, tror dom funkar en aning bra i alla fall! Läste även att man kunde dränka bomullspads i alsollösning och lägga emot, att det skulle va susen?!. Håller med dig #16, för jag har verkligen tryckt på att jag är EXTREMT förstoppad och att jag är fruktansvärt rädd för att föda igen pga smärtan av hemorrojderna sist. Jag försökte till och med kämpa till mig ett kejsarsnitt hos en läkare pga rädslan för den smärtan. Det enda som kanske lugnar mig lite denna gång är att jag nu är beredd på att antagligen få så ont igen och vet att det inte är något farligt.. Bara jobbigt att man säkerligen kommer ha ett trasigt och sytt underliv på det med… oooh nej, nu vill jag inte föda barn känner jag hahah….

Sarah
6/27/18, 8:07 AM
#19

#18 är för jävligt att det är så olika I olika landsting (om vi nu är i olika). Jag fick komma till spec-mödravården pga det trauma jag själv anser att förra förlossningen var. Journalen säger normal och bra förlossning. Iaf fick jag där tillsammans med läkare diskutera hur jag vill ha det nu och det var inget snack om att jag inte får bestämma. Förhoppningsvis blir det enklare för dig nu andra gången, men jag hoppas verkligen att du slipper iaf förstoppningen innan. Se till att ta lactulos eller annat hela tiden fram till förlossningen nu, samt efter. Jag tog efter förra förlossningen, movicol tror jag, och tänker göra det nu med. Finns ju ingen anledning att kämpa med nr2 om det inte behövs kämpas med :)

OlgaMaria
6/27/18, 8:38 PM
#20

Det blir nog svårt att hitta Eteri-salvan på apotek eller annan butik men det funkar väldigt bra att beställa från apotea. Kommer hem fort och ofta i brevlådan (om man har en, brevinkast funkar ju inte). Om du går till apoteket kan du ju passa på att rådfråga där om förstoppningen. Men movicol kan jag rekommendera! Alsollösning på verkar inte så kul men kanske bra mot bakterier? :) Kanske den fungerar sammandragande också? Vet ej :) Om du får problem sen så kan du ju alltid smörja med en olja innan du ska göra nr 2 så det går smidigare. Men du borde smörja med något bra varje dag nu ändå för att förebygga :) Xyloproct tyckte jag funkade någorlunda. Det gjorde att allt höll sig på en ok nivå. Men först när jag började med Eteri-salvan började det läka ihop ordentligt och bestående.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
emmaaaa
6/27/18, 10:43 PM
#21

#19 Håller så med dig om att det är sjukt att man inte själv får bestämma, eller ja, att det är så olika från län till län eller från läkare till läkare! Men jag hade också enligt journalen en kanon förlossning (älskar att en annan person kan avgöra om min förlossning med känslor mm va kanon…. not) Läkaren sa "jag skulle nästan gråta om jag lät dig få kejsarsnitt pga din fina fölossning". Då blev jag så förbannad att jag börja gråta och fick inte fram några mer ord under det besöket! Men de ska testa att ta hål på mina hinnor den 17onde pga min snabba förlossning tidigare, även det en rädsla jag har. Det gick så fort att jag är så rädd att föda själv hemma med dottern bredvid mig. Från ingenstans kom en värk och på 3 timmar va hon ute, det tar 1 timme in till förlossningen så när jag kom in va jag öppen 9 cm. Behöver inte gå så fort nu men min barnmorska har såklart skrämt mig med att tiden oftast halveras med andra förlossningen….. Då kommer vi inte hinna in med tanke på att vi ska vänta på en barnvakt nu också och sambon kanske är på jobbet som även det är en timme hemifrån. Du har så rätt, varför plågas i onödan när det finns hjälpmedel som i alla fall kanske kan lindra besvären :)

emmaaaa
6/27/18, 10:50 PM
#22

#20 Då ska jag beställa där ifrån på en gång :) Blir så glad av att höra om andras erfarenheter om vad som funka för dom, jag har googlat och googlat men inget funkar typ av det jag fått köpa från apoteket haha. Dom neka mig massor med salvor och suppar pga att jag är gravid…. Men den salvan du skriver om har jag inte hört om, så ska testa den på en gång :) Man blir nästan lite desperat pga att det gör så ont och vet att det säkert kommer bli värre efter förlossningen. Måste va förbredd med allt ;) Minns inte varför alsollösningen va bra, tror det va typ att den "torkades" ur? Hmm. Måste googla igen haha.

OlgaMaria
6/28/18, 10:21 AM
#23

Jag hade vidriga problem med hemorrojder efter min första förlossning men efter andra kan jag typ inte minnas om jag ens fick några problem igen? Så lär ju inte ha varit så farligt då iaf. Haha. Så det KAN bli mycket bättre denna gång, och det kan jag nästan lova ifall du smörjer med Eteri-salvan nu innan samt hittar något som hjälper mot förstoppningen! :) Halverad tid låter lite överdrivet när din första gick så snabbt. Man kan aldrig veta hur det blir. Min mamma som fött 5 barn säger att alla förlossningar är olika. 😄 Men för många brukar ju andra gå bättre än första - en bättre helhetsupplevelse. Min syster som fött tre tycker att andra var bättre än första och tredje bäst av alla. Jag har fått båda mina med kejsarsnitt men andra var också bättre än första. Hehe. Det ska nog bli bra. Och om hemorrojderna var det värsta har du alla chanser i världen att få en riktigt trevlig upplevelse denna gång! All lycka till dig!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

emmaaaa
6/28/18, 6:13 PM
#24

#23 salvan verkar va slut/utgått i lager på varenda hemsida som finns…. jädrans skit!! Håller tummarna för att att jag har oroat mig i onödan och inte alls får speciellt ont denna gång, skulle va drömmen :) så man är uppe på benen på en gång, så jag kan va en rolig mamma åt min 2 åring! Pendlar lite med mina känslor ibland om att jag är så rädd att hon ska bli arg eller känna att jag inte räcker till för henne (vilket säkert är en vanlig reaktion, men det skulle kross mig)! Vill inte att något ska förändras samtidigt som hela världens kommer göra det när syskonet kommer, och vi längtar massor efter bebben :) Är väl därför det är så viktigt för mig att vi ska komma iväg på roligheter i sommar tex. Haha ja jag tänker det med att det måste va lite överdrivet kanske, det är väl inget som säger att denna förlossning kanske håller på ännu längre :) Både min mamma och syster hade snabba förlossningar, jag är nr 2 i min syskonskara och jag höll på att födas i hissen upp till förlossningen sa mamma Hahah…… Låter himla lovande :) har läst lite och många har skrivit så som du beskriver, att andra, tredje, fjärde osv har varit en bättre upplevelse än första förlossningen. Dock har jag hört att det gör ondare Hahah! Men det är nog inviduellt och det är väl aldrig skönt att föda barn ;) Tack snälla rara du, hoppas på det bästa :)

Sarah
6/28/18, 6:23 PM
#25

Min läkare på spec-mödravården sa typ att det bästa vore om ingen var förstagångsföderskor :p allt är jobbigare och svårare då. Sen verkar det som att andra förlossningen är enklast för många. Kroppen vet vad det handlar om, men man är fortfarande stark i muskulaturen. Vi håller tummarna :)

OlgaMaria
6/28/18, 7:06 PM
#26

Men vad hemskt att salvan är slut överallt! Har skickat ett mail till tillverkaren och frågat varför. De har verkligen marknadsfört den dåligt så kanske varit dåligt intresse för den. Världens bästa salva som jag använder på barnens myggbett och sår också. Den är väldigt läkande. För att inte tala om världens bästa hemorrojdsalva. Min äldsta har blivit pappas flicka och yngsta mammas pojke, hehe. Det positiva med att man får en ny att rå om är ju att pappan kan knyta an djupare med första barnet. Kände mig också nojig på samma sätt innan andra kom men sen kändes allt naturligt. Vi hittade hem i vår nya familjekonstellation allihop.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fien
6/28/18, 10:05 PM
#27

#21 jag har också två snabba förlossningar i bagaget. Nummer ett tog totalt 2,5h och nummer två 1,5h timme (dock med mycket förvärkar i en månads tid). Jag ringde förlossningen MÅNGA gånger med andra barnet pga mina kraftiga förvärkar (lyckades även ramla i trappan på slutet…) de tog mig alltid på allvar och trots semestertider fick jag alltid komma in för koll då de såg i min journal hur snabbt det gick första gången. Några tips jag fick av min bm var, åk direkt, ring förlossningen på vägen, ta med det stora barnet (barnvakt kan hämta på sjukhuset), ring barnvakten och ha flera personer som har "jour" när det närmar sig. Säger du att du har krystvärkar så måste de ta in dig på närmsta sjukhus (även om det är fullt för tillfället). Och ring hellre en gång för mycket än en gång för lite till förlossningen!

Annons:
[Thiah]
6/29/18, 4:54 AM
#28

#23 jag tycker andra gången var magisk mot första. Mindre smärta säkert för att jag spände mig mindre och hade mer kontroll. Nästan så jag vill ha en trea bara för att få pröva att föda igen :p haha

OlgaMaria
6/29/18, 11:55 AM
#29

Nu har jag fått svar från tillverkaren och de har slutat med eteri-salvan pga för lite intresse. Föreslog att de ska göra den igen men med ny förpackning och beskrivning, för innan förstod man inte riktigt vad man skulle ha salvan till.

Just nu använder jag denna till mina barns små sår och myggbett och den är också mycket läkande. Har inte erfarenhet av den till hemorrojder men kan tänka mig att den kan vara riktigt bra där också. Helt klart ett bra alternativ i alla fall då bara en mjukgörande olja är väldigt mycket bättre än inget och denna innehåller emuolja och kokosolja samt en massa andra bra läkande ingredienser. Jag använder den mer lättflytande så jag kan smörja in större områden på barnen med den, men denna som jag länkade är den mer koncentrerade vilken jag tror lämpar sig mycket bättre till hemorrojder då det är ett litet område som behöver intensiv hjälp. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

emmaaaa
6/29/18, 1:46 PM
#30

#29 Du är för underbar ❤! Tack för du mejlade och fråga dom! Det förklarade ju saken varför den inte finns någonstans, då kanske den även kan va svår att hitta i hälsobutiker också. Ska kika närmare på den du länka nu :) Allt är värt att testa!! Och ja, jag håller med dig ang att pappan får "chansen" att rå om det första barnet mer :). För här hemma är det verkligen mammas lilla tjej, självklart duger pappa med. Men jag har varit hemma med henne i nästan 2 års tid så det är kanske inte konstigt det blir så :) Och jag/vi är nästan alltid med henne, men det är så jag har velat ha det! Har svårt att hitta på saker själv eller att ha "egen tid", vill ha min tid med min dotter eller med min familj haha. Självklart kan jag göra saker osv. Ska tex på konsert på måndag ;) så då kommer jag iväg ett par timmar Hahah

emmaaaa
6/29/18, 2:03 PM
#31

#25 Hahah jaaha :) Ja men det är ju faktiskt sant och jag kan tänka mig att det blir så! Så hoppas det går smidigt även för mig ;) #27 Åh va skönt att läsa om din historia :) Jag hoppas jag får samma bra bemötande från förlossnignen här med! Tänkte först att jag skulle säga till min barnmorska att hon ska skriva i min journal att dom inte får neka mig om jag ringer dom. För det är en såpass stressande och oroande grej för mig. Dom tipsen du fick av din barnmorska ska jag ta till mig :) Låter himla smart! Något som oroar mig är lite att jag bara litar på mina föräldrar när det gäller barnvakt åt dottern. Har ingen jour haha.. Hon lider av en selektiv ätstörning som vi precis fått diagnosen på papper, även om vi vetat om att något är "fel" sen hon bara varit några månader gammal. Men min dotter är mycket med mina föräldrar och dom kan henne, vet hur hon vill ha det och vad hon äter, hon älskar dom och trivs i deras sällskap. Jag behöver liksom aldrig känna någon oro när hon är där, för jag vet att hon har det bra och inte blir tvingad till mat osv! Min sambos föräldrar tycker hon om (eller i alla fall sin farmor), men dom har NOLL koll! Dom vet aldrig vilken pyjamas som är hennes, kan knappt byta blöja för blöjan bli bak och fram, maten har dom verkligen inte koll på. Min sambos pappa gör alltid nar av mig för jag är en hönsmamma, vi två går inte ihop alls! Men jag litar helt enkelt inte på dom och jag skulle i princip kunna föda själv än att vi lämnar dottern där när vi ska föda barn för jag kommer ändå inte kunna släppa "kontrollen" av att om hon har det bra. Sen har vi många vänner såklart, men ingen har den kollen som mina föräldrar har!. Så jag har ingen plan b! Och jag vet att jag låter larvig, men det här med dottern och hennes matproblematik är något jag tycker är jobbigt och jag vill inte att det ska bli något tokigt. Det värsta är ju att det är semester tider, vill inte tvinga mamma och pappa sitta hemma hela sin semester bara för att jag kanske kommer föda tidigare… Dom kommer hem den 16 juli, dagen efter ska förlossnignen se om de kan ta hål på hinnorna. Innan dess får inget hända för då är dom inte hemma Hahah. Dom kommer nämligen befinna sig i våran stugan 2,5 timme bort haha.. Stress stress stress i mitt huvud haha

OlgaMaria
6/29/18, 2:15 PM
#32

Åh så stressigt, haha. Har full förståelse för att man inte vill lämna barnet med de man inte känner sig trygg med, speciellt när det finns särskilda behov. Men tänk att dottern kan vara med farmor och farfar eller någon annan och att dina föräldrar sätter sig i bilen och kör för att avlösa så snart det går. Ett par timmar eller så klarar nog dottern att vara med någon som inte är expert. ;-) Eller ta med henne till sjukhuset så får dina föräldrar hämta henne där så snart de kan. :) Din man får ju passa henne där och personalen får passa dig. ;-) Eller be en vän komma över och kolla på film med henne ett tag typ tills dina föräldrar kommer. Det löser sig! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fien
6/29/18, 3:26 PM
#33

Med jour menade jag mer tex om det startar mitt i natten, fråga om det är ok att ringa på hos en granne som bara kan komma in och sitta hos er medan dina föräldrar kör till er. Då slipper ni väcka och störa stora tjejen. Och mormor och morfar är där när hon vaknar. (Jag hade tre grannar som var villiga att ställa upp på det när jag berättade hur orolig jag var för en snabb förlossning). Eller bara någon som kan hoppa in medan ni ringer föräldrar och de hinner packa ihop sig och komma fram :).

emmaaaa
6/29/18, 6:24 PM
#34

#32 Ja det får nog bli så i värsta fall :) Håller bara tummarna för att hon stannar i magen tills igångsättnignen ska testas haha. Samtidigt som det skulle va sååå skönt om hon kom typ nu, börjar bli halvt less! Men nu är mamma och pappa i Grekland, så inte helt rätt läge ändå HAHA… Allt kommer såklart att lösa sig, men det är lite stressigt att inte ha allt klart! Men någon finns det alltid som kan ställa upp i några timmar tills mamma kommer :) #33 Jo jag förstod att du mena det :) Men det va då jag mena med att jag bara har mamma och pappa som jag vill ska passa henne, att vi (jag, min sambo tycker jag är as larvig som stressar om detta) inte har en plan b haha. Vi är ganska nyinflyttade i huset så inga grannar har vi tyvärr att förlita oss på :) Men vi har vänner och släktingar som garanterat skulle kunna komma om vi ringer i panik mitt i natten och mamma och pappa är i stugan :) Ska dubbelkolla med några stycken, så det inte blir som en chock för dom när man ringer där kl 2 på natten och måste åka in på en gång Hahah.

Annons:
Upp till toppen
Annons: