Annons:
Etikettallmänt
Läst 1074 ggr
emmaaaa
6/19/18, 2:51 PM

Lugnare bebis i slutet av graviditeten?

Kan börja med att säga att jag har pratat med förlossnignen så den biten är klar :) Men skulle hör lite med er, brukar alltid få lugnande och bra svar här :) Är gravid vecka 35+0 idag, både igår och idag har bebisen varit väldigt lugn i magen. Men igår va jag på tillväxtultraljud och där såg allt bra ut, hon kolla igenom allt och idag va jag hos barnmorskan och hjärtat slog fint. Men jag har bara känt henne någon gång idag.. hmm… Jag prata med förlossnignen precis som sagt och jag ska testa att äta lite mat nu och dricka kallt!. Jag sov precis med min andra dotter och när jag ligger ner brukar det bli mycket buffar i magen men inte nu. Har inte varit orolig överhuvudtaget denna graviditet men nu är jag det lite smått, men samtidigt va vi ju som sagt iväg både igår och idag på TUL och undersökning hos BM. Vad ska man tro?.. Ska höra av mig till förlossnignen sen om det fortfrande är lugnt.

Annons:
[Thiah]
6/19/18, 3:05 PM
#1

Drick kallt och gärna sött. Jag fick , ganska brutalt, buffa magen för att väcka sonen. Han var seg som sjutton och jag väldigt nervös. Annars tycker jag att du ska åka i och kolla. Det kan snabbt gå åt skogen :(

emmaaaa
6/19/18, 6:04 PM
#2

Tack för ditt svar :) Jag har känt av henne 2 gånger sen jag ringde förlossningen vid 14.30. Kände lite löst precis nu också, så lever gör hon ju. Men frågan är varför hon är så seg……. Självklart får jag inte tag på sambon heller som är på möte och jag är själv hemma med två åringen. Barnvakten får jag inte heller tag på haha. Så jag vet inte hur jag sa komma iväg till förlossnignen, men det är såklart bara att åka själv. Dottern får ju följa med!. Men funderar på att ringa dom nu för att höra vad de tror, om det räcker att jag jag känt lite eller om det är för lite.

mollyt
6/19/18, 6:32 PM
#3

Jag fick för mig att man skulle känna bebis men att det känns annorlunda på grund av att det är trångt - alltså mer svepande tryck och mindre distinkta sparkar. Men att man ändå ska känna bebisen. Men som ovan skrivit också, drick iskallt och sött (gärna koncentrerad saft med is bara) och det borde sätta lite fart. Annars som du säger så får du ta med dottern in om ingen annan finns att stanna med henne. Hellre en gång för mycket än för lite. Jag åkte in av samma anledning (samma dag som vi sen åkte in till förlossningen ”på riktigt” hehe).

emmaaaa
6/19/18, 6:40 PM
#4

Ja men precis så, nu kan jag mer känna att hon typ sträcker på sig och lite så än att det är en spark haha. Men just att det knappt inte är något alls just nu gör att jag känner mig lite osäker på vad jag ska tror och tänka, jag har som sagt verkligen varit noll orolig denna graviditet (inte för att det spelar någon roll) och tänkt "ja men jag kände ju förut" och att man inte har samma tid att reflektera som med första barnet :) Men de två senaste dagarna har hon varit så lugn och lugnare idag. Hon brukar tex alltid bli "irriterad" när barnmorskan lyssnar på hjärtat eller när vi gjort ultraljudet (gjort ganska många pga liten bebis) och det har typ varit svårt att göra det för hon inte ligger stilla. Men både igår och idag så rörde hon sig inte, en buff på ultaljudet. Nu fick jag tag på sambon och även barnvakten :) Förlossningen tyckte jag skulle komma in även att jag känt några få rörelser sen jag ringde dom. Så känns ändå bra att göra en kontroll så jag kan sova lugnt inatt :) Haha #3, det lät ju iofs ganska najs! Skulle va kul om hon ville komma snart ;) börjar lessna endel.. Och som ni båda säger, hellre en gång för mycket än inte alls.

oh-la
6/19/18, 6:41 PM
#5

Bebis ska kännas lika ofta och frekvent som vanligt, det är själva rörelserna som kan ändras. När det är gott om plats finns mer utrymme för snabba kickar och ploppande. Ju större bebis blir och ju trängre det blir desto mindre utrymme finns det för rena karatesparkar. Rörelserna blir mer svepande. Där emot stämmer det inte att bebis "vilar" inför förlossningen eller lugnar ner sig det sista. Lika mycket rörelser, bara annan typ gäller. Åk hellre in om bebis är seg. I de allra flesta fall vaknar dom lagom till ctg:n börjar mäta, men det händer att bebis inte mår bra, och minskade rörelser är det enda tecken man kan gå på. Hellre åka in en gång för mycket…

Pontiac57
6/20/18, 12:25 AM
#6

När bebis känns ovanligt lugn är det bäst att åka in för ctg kontroll. Oftast kan man inte se på ul eller höra med doppler om bebis inte mår riktigt bra utan det behövs en kurva. Lycka till och det är jättebra att du åkte in!

Annons:
emmaaaa
6/20/18, 6:53 AM
#7

Tack snälla rara för era svar :) Vi åkte in som sagt och jag låg där i en timme ca och kolla kurvan med ctg, allt så tack och lov jättebra ut :) Men fick inget svar på varför hon varit så lugn, men jag är nöjd bara allt såg bra ut :)

Sarah
6/20/18, 11:44 AM
#8

#7 om hon inte fixerat sig kan det vara att hon vänt sig så att det inte känns så mycket. Jag åkte in i v38 förra gången då jag inte känt henne på hela dagen. Vi såg på ul hur hon sparkade men jag kände inget. Då låg hon så att hon sparkade in i ryggen på mig.

emmaaaa
6/20/18, 3:15 PM
#9

Ja men så kanske det kan va ja :) För hon som gjorde ultaljudet på mig i tisdags sa att hon hade ryggen uppåt och ansikte in mot min rygg. Och barnmorskan i tisdags bekräfta även att hon låg till rätta men är ruckbar fortfrande :) Det kanske förklarar saken då :) Idag har det varit mer rörelser i magen i alla fall, fortfrande inte som för en vecka sen men betydligt mer än va det var igår :)

OlgaMaria
6/29/18, 2:23 PM
#10

Mina har också varit väldigt mycket lugnare under de sista veckorna. Mest aktivitet tyckte jag det var runt v. 26-30 typ. Sen blev det mycket lugnare, iaf kunde jag inte känna aktiviteten som innan. Båda pigga och friska vid födseln. Det är ju omöjligt att säga hur det ÄR i ett enskilt fall. Tyvärr kan det värsta inträffa men det kan ju också komma plötsligt och utan förvarning. Väldigt svårt att vara förberedd på eller hinna göra något åt om det är så illa tyvärr. Oftast oroar man sig i onödan. <3

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: