Annons:
Etikettförsta-trimestern
Läst 1644 ggr
Flaeder
2018-06-15 12:32

Viktnedgång men får behålla all föda

Jag har mått extremt sparsamt illa, och har fått behålla all föda jag stoppat i mig sedan jag plussade fram till och med nu (vecka 10). Jag har varit mycket sugen på nyttiga saker så som frukt, linser, grönsaker, och mindre sugen på fett/salt/socker som jag normalt sätt alltid annars är sugen på. När jag plussade vägde jag 105kg, och klättrade sedan snabbt upp till 107kg. Nu ligger jag strax under graviditetens startvikt: 104,5kg. Är det normalt och ofarligt att gå ner lite i vikt trots att anledningen inte är att man inte får behålla sin föda pga. kräkningar? Jag antar att jag gått ner i vikt för att jag bytt ut en del mat till nyttigare saker pga. suget för nyttig mat. Jag äter inte mindre än vanligt. Jag kan massor om näringslära generellt sett, men inte i förhållande till en graviditet. Där av min oro.

Annons:
Sarah
2018-06-15 12:48
#1

Oroa dig inte :) barnet får det den behöver och med din startvikt antar jag att bm säger att du ska göra ditt bästa för att inte gå upp så många kilo. Tycker att det verkar som att många som har övervikt i början går ner /inte går upp lika mycket som graviditeten väger. Perfekt att du lagt in kosten till lite nyttigare, det kommer du och bebis bara må bra av :)

Granja Del Toro
2018-06-15 12:53
#2

Inget att oroa sig for, battre att man gar ner lite grand under graviditeten an att lagga pa sig for mycket kilon. Betydligt battre for bade dig och barnets halsa. 🙂

Stjärnor Host Of Stjärnor

BlommaArabiska Fullblod | EkologisktBlomma

SimsBrooke
2018-06-15 13:18
#3

Det min barnmorska sa till mig är att det inte är farligt att gå ner i vikt eftersom det finns och ta av. =)

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Flaeder
2018-06-15 14:44
#4

Min BM har inte uttryckt att jag bör tänka på att inte gå upp mer än nödvändigt, men det säger sig självt när man har övervikt iallafall. :) Lagom är alltid bäst. Någon nämnde i en annan tråd för ett tag sen att det utsöndras något typ gift(?) i kroppen som kan nå fostret när man förbränner fett å går ner i vikt. Det är det som oroar mig tror jag.

Sarah
2018-06-15 16:33
#5

#4 som jag förstått det, även om jag kanske tvivlar på detta påtalade gift, så handlar det om ren bantning, inte vid vettig kostomläggning.

Flaeder
2018-06-15 16:46
#6

Okej!

Annons:
Surpan
2018-06-15 16:58
#7

Giftet som folk brukar prata om är om man ätit viltfångad fisk de senaste (cirka) två åren. Man brukar rekommendera kvinnor i fertil ålder, gravida och barn att undvika det. Gifterna lagras i fettet och utsöndras i kroppen när man går ner i vikt. Har du inte ätit en massa östersjö-fisk så är du helt okej. Säker även om du gjort det. Såhär skriver livsmedelsverket: Vad händer om man som barn eller fertil kvinna har ätit vildfångad Östersjölax någon gång? Enstaka tillfällen innebär ingen risk. Men äter man ofta fisk med höga halter av dioxin och PCB under många år kan det innebära en ökad risk. Vårt råd för barn, kvinnor i barnafödande ålder, gravida och ammande är att inte äta fisk som kan innehålla höga halter dioxin och PCB oftare än två till tre gånger per år. Övriga bör inte äta sådan fisk oftare än en gång per vecka. Dioxin och PCB är ämnen som lagras i kroppen under många år och äter man mycket fisk som innehåller höga halter kan man till slut nå upp i nivåer som kan innebära en risk. https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/fisk-och-skaldjur/rad-om-odlad-lax#Vad%20händer%20om%20man%20som%20barn%20eller%20fertil%20kvinna%20har%20ätit%20vildfångad%20Östersjölax%20någon%20gång?

/Surpan

Flaeder
2018-06-16 14:12
#8

Tusen tack surpan!

Cilla89a
2018-06-16 15:19
#9

Man ska undvika att gå ned i vikt (banta där man äter mindre kalorier än man gör av med) då frigörs gifter som sitter i fettvävnaden.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Flaeder
2018-06-16 20:13
#10

#9 dem gifter som surpan pratar om? Eller talar vi om andra gifter?

Cilla89a
2018-06-16 20:53
#11

#10 Man får i sig gifter genom all mat man äter nu för tiden, grönsaker/frukt är ju ofta besprutat.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Sarah
2018-06-17 01:11
#12

Lite vetenskapliga källor på #9 och #11 plz.

Cilla89a
2018-06-17 08:20
#13

#12 Använd google, finns massvis med forskning som visar på att man får i sig gifter/kemikalier som knappast är bra för kroppen pga besprutad frukt/grönsksaker. Det har även gått dokumentärer på tv som visar på skillnaden på folk som äter obesprutad mat vs besprutad mat, dem som åt obesprutad hade betydligt lägre halter gifter i kroppen.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Annons:
[Thiah]
2018-06-17 09:00
#14

#12 jag tror att den enda obesprutade maten man äter är den man odlar själv. Har ju visat sig att ekologisk mat är mer besprutat än "vanlig". :/

Sarah
2018-06-17 10:28
#15

Det är skillnad på en dokumentär, hemsnickrade hemsidor och på vad som är sant. Det finns såklart vinster med ex ekologisk mat, men mängden "gifter" man får i sig genom att äta är inte nödvändigtvis en av de vinsterna. Snarare är det miljövinster som är grejen, inte vad vi människor får i oss. Ska man kläcka ur sig att man samlar på sig gifter av besprutad mat och sedan läcker ur sig det när man går ner i vikt, så borde man stödja sig på forskning och inte "en hemsida".

Sarah
2018-06-17 10:31
#16

#12 Att mat besprutas är en sak, om vi tar upp det i kroppen och lagrar gifter som läcker ut när vi går ner i vikt, är en annan.

Pontiac57
2018-06-17 23:21
#17

Kan det vara som riktlinjerna när man ammar? Ca 0.5 kg i veckan ska inte vara någon fara (vad jag fått höra, dvs inga källor på det)men då handlar det ju om miljögifterna som kroppen lagrar i fettet inte något med specifikt kosten. Självklart ska man inte banta som gravid men iaf min bm sa att det är absolut ingen fara att gå ner när det handlar om några kilo öveflöd

Sarah
2018-06-17 23:56
#18

Ja det är säkert rimligt med 0.5 kilo under amning för att inte frigöra stora halter pcb och dioxiner. Det har dock inte med gifter från livsmedel att göra, utom då viss fisk från förorenat vatten, som surpan säger. Att folk äter östersjöfisk övergår mitt eget förstånd. Men besprutad mat, nej då får man komma med bättre källor.

Vinternos
2018-06-18 04:47
#19

Håller verkligen med Sarah i bristen källhänvisningen på detta med toxiner och besprutade livsmedel. Har själv ofrivilligt gått ner en hel del under graviditeten och är nära undervikt, men både jag och barn mår bra ändå trots omständigheterna. Och trots att jag äter mycket svenska grönsaker och frukt. Med andra ord tvivlar jag på att du behöver oroa dig för att din viktminskning har negativa effekter på fostret.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

mollyt
2018-06-18 09:29
#20

#14 källa på att ekologisk mat skumme vara mer besprutad? Sen är väl huvudsaken VAD livsmedel besprutas med och inte endast i vilken mängd. Jag själv äter i princip bara eko eller egenodlat.

Annons:
[Thiah]
2018-06-18 11:35
#21

#20 ska försöka leta upp artikeln jag läste. Men där stod det att några av de värst besprutade grönsakerna frukterna var ekologiska. Men sen är det ju självklart skillnad på vad som sprutas.

Upp till toppen
Annons: