Annons:
Etikettbarnlängtan
Läst 7281 ggr
Rebornmamma
2018-06-13 00:32

Rullstolburen och försöker bli gravid 2018

Hej Allihopa!

jag vet att jag slutade uppdatera min tråd  ganska abrupt

Rullstolburen och försöker bli gravid #3

Så jag tänkte att jag skulle starta en ny fräch:) och jag hoppas ni har lust att följa med på vår resa mot barn.

Idag är dag  33 i min cykel och jag skulle fått min mens den  8 Juni. Min mens har varit väldigt regelbunden dom senaste 2 åren, så att jag nu är sen 6 dagar (om man räknar med fredagen) får mig faktiskt att hoppas.

för 4 månader sedan började vi använda Natural cycles, många kvinnor använder denna app för att UNDVIKA  Graviditet Men den är också jättebra att använda när man försöker få barn. Enligt Natural cycles så hade jag ÄL på dag 17 MEN jag tror att den var lite fel ute denna månad då jag på dag 21 hade oerhörda ÄL smärtor. Så jag lyssnade på min kropp och vi bäbisdansade:)

På bilden nedanför kan ni se min tempkurva, Jag upptäckte en sak i morse när jag och min man tittade på tidigare kurvor.  När min mens börjat har tempen sjunkit så den lagt sig långt under det vågrätta tjocka gråa strecket. om vi nu tittar  från och med dag 21 och framåt till dag 33 så går den aldrig under det lodrätta strecket:)

är jag på rätt spår? om vi lyckades pricka på dag 21 så är det 12 dagar efter äl…. när kan jag testa för bäbis då igentligen?

Jag har även haft konstiga kramper i magen, som mensvärk men det har släppt varje gång jag varit på toa, någon som känner igen sig?

Tack för tips, råd, pepp och stöd

/MVH Terese

Annons:
Vinternos
2018-06-13 05:21
#1

Håller tummarna för att allt går vägen för er:)

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Flaeder
2018-06-13 06:10
#2

Kul att följa dig! :) Det är helt riktigt. Under en graviditet har du förhöjd temp. Tempen ska ligga över det tjocka lodräta strecket, precis som du visar med din bild, om du är gravid. Värt att tänka på är dock att det enligt tempkurvan i NC inte behöver betyda att man är gravid bara för att tempen placeras ovanför det lodräta tjocka strecket. Det är nämligen normalt att ha förhöjd temp efter ÄL i några dagar. Jag brukar ha förhöjd temp i ca 9 dagar, men det varierar mellan olika kvinnor. Jag är i skrivande stund tidigt gravid (v. 9+2), och känner igen vad du beskriver gällande smärta i magen. Jag upplever ett lätt tryck och en mensvärksliknande smärta när jag tömmer antingen blåsa eller tarm. Det är inte särskilt smärtsamt, men det är lite obehagligt och en ny typ av känsla. Värst är smärtan vid första morgonkissningen. Jag kan tyvärr inte svara på om det är normalt. Men jag känner igen mig i det du skrev om dina smärtor!

Flaeder
2018-06-13 06:31
#3

Glömde svara på när du tidigast bör testa för graviditet :) Det kan vara rimligt att testa ca 12 dagar efter den dagen du tror du hade ÄL. Du kan givetvis köpa ett testa-tidigt test, om du är jättenyfiken, och testa ca 8 dagar efter ÄL.

Rebornmamma
2018-06-13 19:13
#4

#2 och #3 Oh gud vad spännande! Då inbilar jag inte mig i alla fall:)

#1 Tack snälla du

Rebornmamma
2018-06-13 19:29
#5

CD 34 CD= CYCLE DAY

Hej Allihopa!

Ingen mens så långt ögat når idag heller.

Jag börjar faktiskt på allvar tro  att det är en liten bäbis på gång, det skulle vara helt underbart!

Tempkurva så här långt:

till lite av min besvikelse så har den dalat ner till under det tjocka grå sträcket, men min man tror att det är för att jag sovigt lite dåligt och det var väldigt kallt i vårat hus i morse.

Vad tror ni? Bild nr 2 är et gravtest och jag och min man tycker oss se ett svagt rosa sträck?

mvh terese

Flaeder
2018-06-14 05:33
#6

I och med att du på CD 29 ligger precis på strecket, kan det vara normalt för din temp att ligga precis under strecket vissa dagar. Jag ser absolut tydlig rosa kulör på stickan! Det kanske är jag som har dålig syn, men jag tycker det ser ut som ett väldigt brett streck. Du kanske kan göra ett nytt graviditetstest av ett annat varumärke för att få ett tydligare resultat? :) Eftersom att det är något oklart när du haft ägglossning kan det även kanske vara ett alternativ att göra ett digitalt test från Clear Blue, så att du kan se ugefär hur många veckor gravid du är. :) Jag skulle vilja våga mig på att gratulera! Temp och test tyder på graviditet. PS. Om du varit kall under natten pga. t.ex. kallt sovrum/hus, kan du absolut få lägre temp än vanligt. Dock brukar man få högre temp om man sovit dåligt/sovit färre timmar än vanligt.

Annons:
Rebornmamma
2018-06-14 12:33
#7

#6 tack för att du skriver dina texter är ger väldigt bra info!

CD 35

Vaknade tyvärr med blod i trosan så den lilla dippen igår var väl en indikation på mens.

Det är bara att försöka igen men det börjar bli jobbigt att gång på gång inte lyckas

/terese

RoxannaS
2018-06-14 13:23
#8

Hur länge har ni försökt? Har ni varit in och kollat upp hur era förutsättningar ser ut på naturlig väg?


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Rebornmamma
2018-06-14 13:55
#9

#8 Vi har försökt i ca 2 år, min man har kollat sina spermier och dom fungerar som om han vore i 20 års åldern sa läkaren och dom tester det tog på mig var normala sa det men dom lyckas inte hitta min högra äggstock

RoxannaS
2018-06-15 05:20
#10

Okej men det var ju skönt å höra. Men då kan jag ju tycka att ni har rätt till hjälp om ni försökt så länge.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Flaeder
2018-06-15 09:37
#11

Det går att skriva en självremiss för att få hjälp att bli befruktad. :) Har man varit preventivmedelsfri och försökt i 2 år finns det inget som säger att man ska behöva vänta och fortsätta försöka på egen hand.

Rebornmamma
2018-06-15 13:06
#12

#10 vi kommer att gå den privata vägen alltså privat klinik.

#11 Jag har aldrig i mitt liv ätit preventivmedel:)

vi ska höra av oss till en klinik idag:)

Flaeder
2018-06-15 14:45
#13

Okej. Lycka till! :) Berätta gärna sen om du fått tid för något möte. Alltid roligt att följas åt!

Annons:
RoxannaS
2018-06-16 12:52
#14

Lycka till. :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Rebornmamma
2018-06-18 11:16
#15

Idag har vi bokat tid för fertilitetsutredning! 10 Sep kl 13.50❤️

Spännande!

Flaeder
2018-06-18 18:24
#16

Fantastiskt! :) Så roligt för er att bollen är i rullning.

Rebornmamma
2018-06-18 20:55
#17

 #16 ja det tycker vi också! Jag är bara orolig att Denna klinik ska uttrycka sig på samma sätt som Reprodutions Kleniken på huddinge gjorde Detta var då vi försökte få hjälp av landstinget.

Detta är vad som står i min journal gällande detta:

"dömning:

Här framgår det sammantaget en mängd olika psykosociala frågor som måste ingående belysas av inremitterande, förslagsvis genom ytterligare konsultation av berörda experter, exempelvis psykiatri, alternativt socialtjänsten i kommunen för att kunna göra en komplett ställningstagande innan ny remiss huruvida det finns en möjlighet för detta par att ta hand om ett barn under hela dess uppväxttid. Utan att föregripa något utlåtande skulle vi dock vilja indikera att ett sådant åtagande är en grannlaga uppgift och vi välkomnar därför en genomgripande utredning för en sådan bedömning innan något beslut kan tas"

Detta är alltså en Bedömning dom gjort utan att äns träffat mig eller oss båda.

När jag fick höra detta Rasade min tro på sjukvården ner till botten.Låt mig då tillägga att min man är inte fysiskt handikappad på något sätt.

Dom tar alltså ifrån mig rätten att vara mamma:(

Jag har själv tagit hand om mina systersöner sedan dom föddes och jag har Absolut inte någon from av psykiska problem.

Flaeder
2018-06-18 21:47
#18

Utan att vara insatt tycker jag att bedömningen låter hård. Jag har förstått att du har ett fysiskt funktionshinder. Du nämner att din man dock inte har någon fysisk nedsättning alls. *Du behöver givetvis inte svara öppet om du känner att det är för privat för dig att dela här.* Är det så att någon av er eller båda två har en psykisk funktionsvariation av något slag? T.ex. lättare eller svårare förståndshandikapp, till "lindrigare" diagnoser så som t.ex. kronisk depression, asperger, manisk diagnos av något slag? Detta kan påverka beslut om aktiv fertilitetshjälp/utredning. Rör det sig dock bara om ett fysiskt handikapp, och dessutom bara hos den ena parten, förstår jag inte varför du och din man inte skulle kunna få en vanlig remiss direkt. Jag reagerar på orden att dem ifrågasätter din/er förmåga att fostra och ta hand om ett barn under hela dess uppväxttid.

Rebornmamma
2018-06-18 23:00
#19

#18

Nej det finns inget förståndshandikapp eller deprission av något slag.

Min man utredes för många år sen pga misstänkt bipoläritet men det kom fram till att så var inte fallet alls

Jag har en medfödd CP-skada som mestadels påverkar mina ben så jag kan inte gå…. det är det ända men sedan har jag genomgått operationer som gjort mig "mer handikappad" om du förstår vad jag menar, men det är bara min kropp inte huvudet på något sätt

Jag har ingen höftkula på vänster sida och jag är stelopererad.

Jag tycker att det är oerhört kränkande att dom äns uttrar sig och gör en bedömning utan att äns träffat mig eller min man.

så jag hoppas att den privata kliniken är lite mer öppen och  att beslutet om att skaffa barn med hjälp av dom blir vårt.

Flaeder
2018-06-19 09:01
#20

Det låter som att dem tagit ett (felaktigt) beslut baserat på tidigare journalanteckningar. När man söker vård har man rätt att träffa en vårdgivare inom området man söker för. Och om dem av någon anledning inte vill ta emot er av förklarade skäl ska dem vara kompetenta till att slussa dig vidare till rätt ställe. Jag hoppas att du får en bättre erfarenhet av den klinik du har kontaktat nu senast. Tappa inte hoppet! Det finns stolpskott på alla arbetsplatser! :) Jag håller med om att det är kränkande att bli bedömd när inte ens ett fysiskt möte mellan dig och den som skrivit journal anteckningarna ägt rum. Det borde inte få gå till så.

Annons:
Flaeder
2018-07-12 23:06
#21

Hur har det gått för er vännen? Tänker på dig! Skickar även massa kramar och kämpaglöd! ❤

Rebornmamma
2018-07-13 11:30
#22

#21  jo då mensen kom ju på dag 35 i min förra cykel tyvärr

men det är bara att kämpa på

men jag  har börjat ge up på Natural C så vi har bestämmt oss för att pröva 

Ava Fertility Tracking Bracelet

Det är som en armbands klocka Som håller koll på ALLT till och med din puls, hjärtslag och andning.

Man sätter på sig den på kvällarna innan man ska sova, så sover man den på och på morgonen synkar man den med appen så den lägger in all info och det bästa är att den tar tempen åt dig!

så den ska vi investera i:)

jag är förväntansfull

idag är det cd 30 och NC säger att jag ska ha mens den 19e

känns lite konstigt  då jag alltid legat 30-31 dagar och någon enstaka på 35 dagar.

Ihår hade jag skapa hugg i vad jag tror är min högra äggstock jag har ingen aning vad det kan vara….

/terese

Flaeder
2018-07-13 12:14
#23

Jag har inte hört talas om armbandet, men känns det som en god idé efter lite research så bara tuta å kör! :D Själv är jag inbiten NC användare och har lärt mig under årens gång vad man kan göra för fel och inte. Det finns en hel del som kan störa resultatet i NC. Men! Det är tack vare NC jag är gravid idag, så jag rekommenderar ändå appen starkt! Tråkigt att du känner att NC inte fungerat för dig. Håller tummarna nu att du faller för armbands-prylen! Och hoppas att ni tids nog kan få hjälp av vården också.

RoxannaS
2018-07-13 12:50
#24

Hugg /stickningar i äggstocken har jag haft i samband med alla graviditeter. De kan vara ett tecken på ett befruktat ägg. Håller tummarna!


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
BlackNo1
2018-07-16 15:22
#25

Jag håller tummarna för er! :)

Rebornmamma
2018-07-17 13:53
#26

CD 34  som också blev CD1

det är bara att kämpa.

Skriver mer om mina tankar senare idag

Rebornmamma
2018-08-14 23:21
#27

CD 30

Jag hade ÄL plus på CD 22 denna gång, jag vet inte riktigt vad min kropp håller på med riktigt det var väldigt länge sen jag hade ÄL på CD 22, de var typ på den tiden jag vägde 110 kg.

nu är det inte så långt kvar tills vi ska till Sofia hemmet på fertilitetsutredning.

Och jag är mer och mer närvös för att dom ska säga att det är något fel på mina ägg.

Och det hjälper inte att alla runt oss säger "ni måste ställa in er på att Terese kanske inte kan få barn"

Terese är då jag.

Annons:
Flaeder
2018-08-16 20:12
#28

Följer er med spänning fortfarande. Kroppen är knäpp ibland. Upplever du stress över något i din vardag är det vanligt att ägglossningen infaller lite (eller mycket) senare. Det bästa med kroppen är att den i princip alltid vet "originalinställningarna" och är så himla bra på att återställa sig snabbt på egen hand. :) Underbart att ni ska få hjälp av en klinik. Det måste kännas bra i hjärtat. Det gjorde det i alla fall för mig när jag sökte. Jag var beredd på ett dåligt besked, men var så glad å tacksam över att vi kunde få bli utredda överhuvudtaget. Vi fick provsvar på allt efter ca 3 månaders tid. Det var främst spermaproven som gjorde att det drog ut på tiden eftersom att det ska planeras in med en tids mellanrum.

Rebornmamma
2018-08-20 20:45
#29

CD 35 Blev också cd 1

TeamCaz
2018-08-30 15:22
#30

Hejsan! Jag blev väldigt nyfiken på om det kommer bli ett plus på testet snart för er :-) Så jag slänger in en stor lycka-till-kommentar o håller alla tummar o tår för att det gå vägen för er snart. :-)

Rebornmamma
2018-09-16 14:48
#31

Uppdatering!

Den 10 Sep 2018 Var vi på IVF Och Fertilitetsmottagningen på Sofia hemmet,

Det kändes som ett bra besök till en början…. Tills vi fick reda på att enligt lag är vi tvugna att genomgå granskning för att se om JAG är "Lämplig som förälder rent fysiskt"Jag är även tvungen att lämna in papper som intygar att mitt Handikapp inte hindrar mig från att vara en bra förälder trotts mitt handikapp.

Jag blev helt paff när jag fick höra detta Min man likaså

Vi förstår varför detta måste göras, men samtidigt förstår vi inte. Deras svar var att Landstinget vill försäkra sig om att det inte kommer att behöva lägga ner mer pengar på Oss  då det i vissa fall kan leda till att barnet måste tas av Socialen då de visar sig att föräldrarna inte kan ta hand om barnet. Landstinget vill också försäkra sig om att mitt handikapp inte kommer utsätta barnet för psykiskt lidande. (HELT SJUKT!)

Sen fick vi reda på att Sofia Hemmet inte har det resurser som krävs för att behandla mig???

Detta får ju mig att låta som Gravt Handikappad! Jag kan försäkra er om att så är inte fallet!

Dom Anser att dom inte har resurser för att behandla mig då jag behöver "lite extra tid på mig" att komma upp på gynikolog stolen t.ex.

Då kan det ju även tilläggas att jag hade min egen golvlift med mig Och min Assistent.

Min mans och min önskan att få börja med ägglossnings stimulans slogs också ner då jag har en Normal cykel med normal ÄL.

Hon kommer att skicka oss till Repruductions Centrum på huddinge så fort hon fått alla papper som behövs. Vi ska alltså genomgå IVF något som jag och min man ville ha som SISTA utväg.

Till dom positiva delarna:

Läkaren ville först inte göra ett vaginalt ultradjud på mig då hon ville "bespara mig det" men jag sa att de var viktigt för mig att få veta, så detta gjordes.

Hon kunde inte hitta min vänstra äggstock men hon sa att om man har EN så är det som att ha 2.

Hon kunde se att jag haft ÄL vilket med största sannorlikhet Innebär att jag har ÄL regelbundet och att vi ska lita på ÄL stickor.

då min nästa mens börjar ska jag ringa dom för att meddela detta för att vi ska boka in HYDROSONOGRAFI vilket är en undersökning med hjälp av koksaltlösning och vaginalt ultradjud tittar på Livmoderns insida.

Slut tankar: Jag är väldigt ledsen och arg, denna granskning vi måste göra känns OTROLIGT Kränkande. Någon annan ska alltså BESLUTA om vi ska ha barn eller inte:(

Jag är också orolig för det faktum att jag inte har någon regelbunden läkare som "känner mig" och kan göra denna frågeställning  som vi måste inkomma med,

Frågeställningen skickades till min habilitering som i sin tur inte vet om det får svara på frågorna om mitt handikapp och psyke:(

 väldigt orolig att detta kommer sluta i ett Nej.

/terese

Flaeder
2018-11-04 01:23
#32

Vilket…. makalöst…. bemötande. Hur har allt gått sedan dess? Det var trots allt ett litet tag sedan nu. Hur går tankarna? Har ni fått några goda nyheter? Hoppas att 2019 eller 2019 kan få bli ert år. Styrkekram!

Flaeder
2018-11-04 01:24
#33

2020*

Rebornmamma
2019-02-05 23:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Hej! # 32 Oj jag har inte varit här på länge!

 uppföljningen med Sophiahemmet uteblev då Jag och min man kände att det var ingen idé att försöka få igenom någon form av hjälp att skaffa barn i Sverige.

Jag är i skrivande stund 8 dagar sen med min mens, det är i och för sig inte ovanligt för mig att vara lite sen med min mens men jag har aldrig varit mer än 4 dagar sen med min mens så när det nu har gått 8 dagar över kan jag inte annat än att känna lite hopp

i den cykel Jag är i nu har vi inte riktigt försökt så svårt att bli med barn men folk brukar ju säga att det händer när man minst försöker.

Jag har inte riktigt vågat ta ett graviditetstest för jag är rädd att bli besviken Men idag så tog jag ett nu på kvällen Jag vet att man helst på morgonen men min nyfikenhet gjorde sig påmind.

detta test är som sagt gjort på kvällen Jag vågar inte hoppas, Jag vågar inte tro, Jag vågar inte bli glad.

De enda test jag har hemma just nu är sådana test jag köpt på Ebay så fort jag kan ska jag köpa ett Clearblue test hade jag tänkt men jag måste vara ärlig och säga att när jag såg detta log jag lite grann i alla fall vad säger ni?

och som jag har skrivit tidigare så känns det faktiskt som att jag är gravid den här gången men jag vet också att jag har sagt var förut och då har mensen bara dykt upp. Min man och jag tror att 2019 kommer bli våra år 2019 kommer bli det år som går att barn Äntligen kommer till oss.

Annons:
Tassen94
2019-02-06 09:26
#35

Tyckter testet är solklart positivt! Om det inte är något konstigt fel på ebays tester så vågar jag nog säga grattis! 🤩 Så himla spännande! :)

mollyt
2019-02-06 22:18
#36

Åh jag håller tummarna för ert 2019!

cissi_1993
2019-02-07 05:22
#37

jag måste hålla med är det inget konstigt med testet ser det väldigt positivt ut :D ska bli spännande att se om ett vanligt test är lika starkt positivt :D

Rebornmamma
2019-02-07 17:03
#38

tog samma test idag  och det var neg:( Jag är 10 dagar sen idag och jag är på syckel dag  44 denna ovishet!

Xicilia
2019-02-07 17:11
#39

Ta ett digitalt test tycker jag. 😊

Rebornmamma
2019-02-09 12:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

dagens test 12 dagar sen

Jag ser ett sträck men det är så långt från control linjen

#39 Jag vill inte ta ett tigitalt än då det digitala inte kan känna av låga nivåer av hcg

Xicilia
2019-02-09 12:59
#41

Jag tror nog du törs ta ett digitalt. 😊

Annons:
SannaN92
2019-02-10 09:34
#42

#40 Jag ser också strecket tydligt och det är definitivt rött i nyansen 🙂 Har inte varit med om att de brukar vara så långt ifrån varandra men det kanske bara är så på det märket 🙂

[Kijsen]
2019-02-10 18:41
#43

Det digitala från clearblue är känsligare än ”vanliga” tester, så det hade jag kört på :)

Xicilia
2019-02-10 20:24
#44

Ja ta ett digitalt vet jag. 😀

Sarah
2019-02-10 21:22
#45

Är det samma märke du hade förra gången du la upp tester? Då var det många som sa att det såg defekt ut och att du borde testa ett märke. Säger samma nu, ser konstiga ut.

Rebornmamma
2019-02-12 06:49
#46

Cykel dag 48 blev cykel dag 1 :(

Emmetem
2019-05-09 18:07
#47

Hur går det? :)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Rebornmamma
2020-07-10 10:42
#48

ojoj hej på er alla detta var VÄLDIGT VÄLDIGT LÄNGE SEN

Det har inte blivit någon bäbis än och vi försöker nu tänka och klura på alternativ.

tack till er som hänger med kanske att 2020 är bäbis lycka för oss

Annons:
Rebornmamma
2020-07-11 01:30
#49

Kan en sajt moderator låsa denna tråd? vill börja på en ny tack

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: