Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 22226 ggr
Anonym
Anonym
2018-05-30 18:33

Nocco och gravid?

Jag har funderat över varför det är så förbjudet att dricka Nocco samtidigt som man är gravid då en burk innehåller 180mg koffein och det högsta rekommenderade koffein-intaget är på 300mg/dag. Nocco är väl inte värre än kaffe, eller? 

Kaffe anses ju vara "okej" att dricka i måttlig mängd, så varför är inte ett begränsat intag av nocco det?

I "vanliga" energidrycker så som red bull osv är det ju massa annat skit i, så det förstår jag. Men av nocco har jag fått intrycket av att det är koffein och vitaminer/mineraler.
Här är resten av innehållet, är det något där som gör att gravida inte ska dricka det? 
Ingredienser: Kolsyrat vatten, grenade aminosyror (l-leucin, l-valin, l-isoleucin), L-karnitin, I-tartrat, koffein, grönt te, vitaminer (folsyra, biotin, niacin, B6, B12, D3), citronsyra, arom, sötningsmedel (sukralos), betakaroten.

Annons:
Livingthelife
2018-05-30 18:41
#1

Sätter en tass, har själv fått tillfälligt sluta med någon nocco carribean ibland. Följer självklart vad som står på burken och har även försökt googla mig till något annat 😂

Cilla89a
2018-05-30 19:28
#2

Fast bara för rek intag är 300 mg/dag så tror jag inte det är sunt för barnet i magen ändå med all det koffeinet….

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Sarah
2018-05-30 19:48
#3

Förbjudet och förbjudet. Få saker är förbjudna, sen är det knappast nyttigt med energidrycker

Förväntansfull
2018-05-30 20:59
#4

Vet att det innehåller ett ämne som kan förstora hjärtat vid för stora mängder så energidryck är ju inte så nyttigt i ”vanliga” fall så jag hade absolut undvikit det under graviditeten :)

Flaeder
2018-05-30 22:06
#5

Utöver koffein är socker/sötningsmedel något som inte är rekommenderat i dem mängderna ens i vanliga fall, och därför ännu mindre lämpligt när man är gravid.

Anonym
Anonym
2018-06-01 14:00
#6

#2 Fast du kan ju läsa att jag skrev högsta rekommenderade dos per dag, alltså inte att de rekommenderar 300 mg/per dag. "All det koffeinet" - var har jag skrivit att man "ska" dricka ALLT det? 300 mg är ju rätt mycket. Det jag stör mig på är att gravida hejvilt kan dricka kaffe men så fort någon ens sneglar åt en liten klunk nocco så är det big no no. 

#3 Utveckla gärna vad det inte är som är nyttigt förutom koffeinet, som jag skrev så vet jag att vanliga energidrycker innehåller massa skit, men just nocco verkar ju rätt clean ändå. Socker och sötningsmedel finns det ju i princip i nästan allt i dagens läge. 

#4 Vilket ämne syftar du på? Och syftar du på vanliga energidrycker som red bull osv eller nocco som tråden handlar om? Är rätt stor skillnad på deras innehållsförteckningar nämligen. 

#5 Det finns socker och sötningsmedel i princip allt nu för tiden, i betydligt större mängder. Vad menar du med "i dem mängderna"? Det ligger näst sist i innehållsförteckningen vilket innebär att det är näst minst av sötningsmedlet av alla ingredienser i drycken.

Annons:
Cilla89a
2018-06-01 15:18
#7

#6 Men drick du Nocco om du vill det! Jag har valt att avstå kaffe och Nocco som jag mer än gärna drack dagligen innan jag blev gravid, jag tycker inte hon i magen förtjänar att få i sig koffein. Men det är ju upp till var och en.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Förväntansfull
2018-06-01 15:37
#8

#6 oj inte meningen att du ska bli upprörd då alla bara menar väl, såväl jag. Alla gör som dem vill o folk ska givetvis inte lägga sig i det men nu ställde du ju frågan o då måste vi ju få svara :) Jag vet att nocco ”klassas” som bättre än många andra också då jag själv druckit dem tidigare men valde att sluta för nått år sedan då de är lätt att bli beroende (för mig) . Alla gör som dem vill men ha i åtanke på att det står att de ej rekommenderas för gravida o ammande :) Tror i grund o botten att det är den stora mängd koffein i en burk som gör att det blivit som det är. Så länge man inte dricker massvis så bör de ju inte vara ”farligt”. Jag tycker att man som gravid själv får bestämma vad man äter o dricker mm.

Anonym
Anonym
2018-06-01 18:30
#9

#7 Jag är inte gravid. Det var en allmän fråga då det är något jag funderat samt reflekterat över i min omgivning.

#8 Jag är inte upprörd men jag får inte emojisarna att funka så det kanske kan tolkas så. Men jag tycker inte riktigt heller att jag fick svar på min fråga eftersom jag inte fått veta vad de andra skitet som ska finnas i nocco isf kan tänkas vara, vilket var min fråga. Svar som "jag skulle inte ha druckit det", "drick det om du vill" "inte nyttigt" osv tycker inte jag är svar riktigt på frågan jag faktiskt hade.

Sarah
2018-06-01 18:33
#10

Ingen här är vad jag vet nutritionist och iom att de flesta här undviker energidrycker generellt, så kommer du knappast få bättre svar.

Anonym
Anonym
2018-06-01 18:49
#11

#10 Oj, vilket svar. Ber så hemskt mycket om ursäkt för att ha ställt en "dum" fråga. Men jag, till skillnad mot för dig tydligen, visste inte att ingen här faktiskt visste. 
Men nu har jag iallafall lärt mig att aldrig fråga något om jag inte är HELT säker på att någon kan ge mig svar. Undra hur mycket information och svar på funderingar som jag kommer att gå miste om på så sätt…

mollyt
2018-06-01 18:57
#12

TS smileys eller ej men jag tycker du har en otrevlig ton i dina svar. Jag uttrycker mig inte om innehållet då jag inte vet något om dessa grenade aminosyror eller om vitaminerna utöver folsyra. Hade jag varit du och velat ha en svar så skulle jag mailat till livsmedelsverket eller pratat med en nutritionist som kan ge ett riktigt svar. Gemene man är mest lekemän med åsikter och du ville ha ett riktigt svar så det är mitt tips.

Vinternos
2018-06-01 19:08
#13

Det finns inget förbud såvitt jag vet, men däremot en rekommendation ifrån tillverkaren. Det är ju egentligen för att de vill avskriva sig allt ansvar om gravida eller barn samt personer med hjärtfel skulle dricka och sedan kunna yrka på hälsoproblem framkallade av drycken. Det finns ju forskning som tyder på att koffein i väldigt höga doser kan ha negativa effekter på fostret. Innehållet för övrigt är varken bu eller bä. Att den skulle vara ”bättre” ur en hälsomässig aspekt än konkurrerande drycker har jag svårt att se då det verkar som om Nocco innehåller mer koffein per dl än Red bull. 330ml Nocco innehåller 180mg koffein medan Redbull 250ml innehåller 80mg koffein. Rätta mig gärna om jag har fel.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Annons:
Anonym
Anonym
2018-06-01 19:11
#14

#12 Då ber jag om ursäkt, det är verkligen inte min mening. Att uttrycka mig i skrift tycks inte vara min starka sida eftersom jag inte har för avsikt att vara otrevlig. 

Ber uppriktigt om ursäkt till alla som uppfattat mig som otrevlig.

Anonym
Anonym
2018-06-01 19:16
#15

#13 Tack för svar! Det jag menade med "förbjudet" var inte ett sådant förbud i sig, utan jag menade mer dömande blickar och pekpinnar från personer. 
Nocco innehåller mer koffein medan red bull och många andra innehåller taurin och andra saker som i kombination med koffeinet ska öka piggheten. Har för mig att det är denna kombination och/eller taurinet (i större mängd än kroppen själv har) som ska vara "sämre" än nocco och andra "rena" koffeindrycker.

Sarah
2018-06-01 19:18
#16

Wow, du tolkar allt som djävulen läser bibeln. Ja du uppfattas som otrevlig och uppfattar det du får som svar som otrevligt fast det inte är det.

Vinternos
2018-06-01 19:41
#17

#15 Tror ingen är perfekt i sin kosthållning under graviditeten. Det gäller att stå på sig själv. Angående ingredienser i energidrycker valde jag att fokusera på just koffeinet då det finns forskning just i relation till graviditet. Därav blev min slutsats att det varken är sämre eller bättre, men jag förstår hur du menar :)

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Flaeder
2018-06-01 21:30
#18

Du säger: "Det finns socker och sötningsmedel i princip allt nu för tiden, i betydligt större mängder." Jag svarar: Ja precis! Det är just det man måste tänka på. Kloka val för att främja hälsan, särskilt som gravid! Vi vet båda två att du inte dör av att dricka en nocco, men det finns bättre val som gravid _vad det gäller sockret_. Sen att det inte var det svaret du ville höra, fine. Men det är en viktig input för den som undrar samma sak, men som inte vet hur dem ska förhålla sig till socker/sötningsmedel. Du frågar: "Vad menar du med "i dem mängderna"?" Många bäckar små menar jag. Det är många som inte känner till att det t.ex. är socker i typiskt "osöta" varor så som dressingar, ketchup eller i en brödskiva. Eftersom du inte fått det svar du söker råder jag dig att använda ditt sunda förnuft. Är du gravid, och dessutom överviktig ska du verkligen inte dricka nocco. Kalorierna ska placeras smart i ett sådant scenario.

Anonym
Anonym
2018-06-02 11:00
#19

#18 De svar jag inte ville ha var svar från såna som inte tagit sig tid att kolla upp vad det egentligen är, som istället skriker rakt ut när de hör ordet energidryck.
Tack för att du besvarade frågan med mängderna. Den ställde jag inte för att vara dryg utan jag bad bara om ett mer utvecklat svar så att jag tydligare skulle förstå vad som åsyftades. Nu är jag helt med på noterna för vad du menade, tack för ditt förtydligande. 
Din sista mening förstår jag dock inte riktigt eftersom nocco knappt innehåller några kalorier över huvud taget, så just ur kaloriaspekten så är ett glas mjölk "värre", om man nu ska se till kalorier och inte näring. Däremot kan man ju som sagt diskutera huruvida det kanske innehåller andra saker som gör att man har kunnat hålla kalorierna nere i burkens innehåll.

Cilla89a
2018-06-02 16:05
#20

Man ska inte heller glömma att man inte bör överdosera vissa vitaminer/mineraler som gravid, och det kan ju vara svårt om man dricker Nocco, där är det ju så pass mycket tillsatt att man täcker hela dagsbehovet av vissa vitaminer/mineraler med en burk.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Annons:
Anonym
Anonym
2018-06-02 18:07
#21

#20 Tack, det var en bra aspekt!

SuperLimm
2018-06-02 18:23
#22

#20 så vitt jag vet kissar man ut överskottet av alla vitaminer som är i Nocco. 

Jag fick många kommentarer i början av min graviditet när jag drack Nocco. Att man inte ska dricka sånt och att det är dåligt sov. Många har en negativ syn på energidrycker i största allmänhet. Jag dricker aldrig kaffe, sällan te med koffein och då drack jag kanske två Nocco i månaden. Nu valde jag att sluta då jag är känslig för koffein och gärna mår dåligt av det. Men i början av graviditeten var jag mycket illamående och det lilla jag blev sugen på och kunde få i mig passade jag på att äta/dricka. 

Som jag ser det är det bara koffeinet som faktiskt är dåligt i det. Vill man dricka det för att det är gott så kör på. Oavsett om man är gravid eller inte. Att hälla i sig flera burkar om dagen är inte nyttigt för någon. Men att dricka en burk någon enstaka gång som gravid kan inte vara dåligt så länge man inte har tex hjärtfel eller får i sig stora mängder koffein redan.

Mvh Linn

RoxannaS
2018-06-02 23:15
#23

Nu vet jag inte innehållet för just Nocco. Men vet att många energydrickor innehåller Ginseng som inte ska vara bra. Minns tyvärr inte varför eller vad det gjorde. Men ja. Sen är de väl koffein. De finns risk att stressa barnet i magen med det då de blir så stor mängd så snabbt. Men de gäller ju som sagt att ha sunt förnuft. Rekommendationer är ju till för att hjälpa folk vänja bra alternativ. Man bör inte de ena å man bör inte det andra. Men ser man på valen så kanske de ena osunda kan rädda en från något värre. Tex drick en nocco och skippa 3 koppar kaffe. Jag kan ta mig en liten power King ibland. Men de är mer pga beroendet jag hade på sånt innan jag blev gravid. Jag äter för dåligt. Får i mig för lite näring å vitaminer. Och känner att de kanske gör något gott med tanke på att dem innehåller lite bra saker också. Men känner jag att bebis blir stressad så slutar jag direkt.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Gaara
2018-06-05 11:00
#24

Är inte förbjudet och du kan säkert dricka lite om du vill. Det är ju snarare nåt de skriver på burkarna för att folk ska tänka till och för att de inte ska kunna få skit OM det skulle hända något. Men precis som att du kan dricka kaffe med måtta och till och med dricka lite alkohol med måtta under graviditeten så lär du kunna dricka lite Nocco. Så är det ju med allt man ska "undvika". Med måtta kan man äta det mesta utan att det skadar på något sätt. Annars skulle många av oss vuxna vara körda då det inte fanns samma listor att följa förr om vad man ska undvika och ej. Tar du några klunkar så är det med största sannolikhet riskfritt men skulle ju inte råda dig att dricka en burk om dagen. Själv hade jag nog inte ens druckit en hel burk på en och samma dag.

Upp till toppen
Annons: