Annons:
Etikettlivet-efteråt
Läst 1465 ggr
Baaazinga
5/21/18, 7:27 PM

Preventivmedel

Vilket preventivmedel använder ni och hur har det funkat för er? Jag funderar på att sätta in spiral.

Annons:
[Thiah]
5/21/18, 7:37 PM
#1

Jag satte in en kopparspiral i februari och har varit nöjd i det stora hela. Första månaden hade jag lite mer värk och blödde lite mer men nu märker jag knappt av den. Hade normal mens denna månad med normal värk (för mig)

Aftonstjärna
5/21/18, 8:01 PM
#2

Har haft hormonspiral i 5 år (tog ut den i augusti). Tycker att det är perfekt eftersom jag sluppit mens. Har inte känt av den alls faktiskt, merän att min pms blev bättre med den. Med kopparspiral blödde jag ungefär dubbelt så mkt som jag brukade. Tycker det är jobbigt att blöda en hel vecka per månad. :)

diesel92
5/21/18, 8:28 PM
#3

Hade kopparspiral i ca 4 år knappt. Alltid ont vid mens, ville mer eller mindre lägga mig dubbelvikt så ont kunde jag ha. Oregelbunden mens. Ingen oönskad graviditet osv så visst funkade det så långt

mollyt
5/22/18, 7:17 AM
#4

Jag har använt p-datorn LadyComp de senaste … 6-7 åren. Varit nöjd men vet inte om jag vill ha något annat i framtiden.

NinniH
5/22/18, 7:51 AM
#5

Hade hormonspiral senast och den har jag väldigt delade känslor om.. Visst, jag slapp mens, men det var ungefär enda fördelen. Jag fick istället problem med cystor som gjorde ont (några sprack), trådarna kröp upp och "försvann" ganska fort trots att de var långa. När den skulle plockas ut hade den dessutom börjat växa fast i vävnaden, så de fick nästan boka om och ta ut den under narkos.

Få se vad jag kommer välja sen när det är dags för preventivmedel igen.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Flaeder
5/22/18, 9:56 AM
#6

Jag har en Lady Comp Baby som jag är väldigt nöjd med. Där emot fungerar Natural Cycles, som jag också använder, på samma sätt, men min uppfattning är att NC uppdaterar sina algoritmer nästan dagligen och att typsnittet är modernare och mer lättolkat. NC har bra support, plats för massor av anteckningar och tydliga instruktioner. Lady comp baby kan i handen kännas som världens äldsta Game Boy spelkonsol med tröga gummiknappar, men fungerar bra om man inte vill betala för NC varje månsf. Dock kostar en ny Lady Comp Baby runt 6000kr. Men jag betalar gärna mycket pengar för hormonfritt.

Annons:
mollyt
5/22/18, 1:15 PM
#7

#6 kul att höra en jämförelse! Jag provade några gratismånader med NC samtidigt som jag hade min p-dator och då gav NC mig helt andra värden när jag matade in min temperatur från min lady comp och då tyckte jag att den kändes så osäkert att den gav så annorlunda svar (tyckte ändå min lady comp hittade min cykel bra - kunde alltid föreslå mens samma dag osv). Men nu sover jag så dåligt att jag inte använder någon av dem. Men är ju gravid så har inget behov av ”skydd” nu ändå.

[mirja555]
5/22/18, 5:00 PM
#8

Kopparspiral har funkat super för mig i 6 är, dock mer mensvärk den sista tiden innan jag tog ut den. Jag har provat natural cycles samtidigt som jag hade kopparspiral för att lära mig min ägglossning och pms-perioder. Jag skulle nog inte våga använda det om jag verkligen inte ville bli gravid, eftersom sömn och alkohol kan påverka temperaturen såpass mycket och jag lever kanske inte tillräckligt regelbundet.

[Kijsen]
5/22/18, 9:00 PM
#9

Åt p-piller innan grav och valde att gå tillbaka efter förlossningen. Har funkat bra :)

SuperLimm
5/22/18, 9:08 PM
#10

hade hormonspiral i 7,5 år innan den togs ut för att tillverka en bebis. Mycket nöjd med det men när den byttes efter 5 år gjorde det fruktansvärt ont då den antagligen börjat växa fast. Annars hade jag varit nöjd. Får se vad det blir efter förlossningen. P-piller har jag aldrig kunnat använda då jag mått så dåligt av dom så det lutar åt kondom då vi vill försöka med ett syskon om något år. Då känns det onödigt att sätta in en spiral.

Mvh Linn

Upp till toppen
Annons: