Annons:
Etikettkomplikationer
Läst 1566 ggr
Flaeder
2018-05-15 22:00

Åtgärd vid för högt BMI som gravid

Det finns risker för den som är gravid med kraftig övervikt. Har man ett för högt BMI rekomenderas det att man går upp 0kg under graviditeten. Det leder mig till en fundering, då jag själv har för högt BMI. Är det någon som själv har erfarenhet eller hört något om någon som fått riktlinjer för att gå ned i vikt under själva graviditeten, just pga. för högt BMI? Nu talar jag inte om någon som på egen (oklok) vilja bantat under graviditeten - utan om en snäll viktnedgång under kontrollerade former som utformats och följts upp av behörig inom vården.

Annons:
Sparven88
2018-05-15 22:42
#1

Jag har haft högt bmi vid båda mina graviditeter. Jag har bara fått höra att jag ska försöka att inte gå upp så överdrivet mycket, typ 6-7kg. Med första barnet gick jag upp 8 kg, och nu är jag gravid i v 38 och har gått upp 5 kg. Man ska väl aldrig ha som målsättning att gå ner i vikt under en graviditet, utan då hålla viktuppgången på ett "stabilt" plan. Sen är det inte alltid det går.. Jag kan tycka att det viktiga är att man mår bra :) Sen vet jag inte om barnmorskor anser att det finns "risk" för stora barn om mamman är överviktig. Men i mitt fall stämde det inte första gången iaf. Jag gick 17 dagar över tiden, och trots det kom det ut kom en pojk på 3500 g. Hur det blir den här gången återstår att se =)

Cilla89a
2018-05-16 07:09
#2

Att gå ned i vikt när man är gravid eller ammar är inte så smart då det börjar frigöras gifter som sitter i fettvävnaden.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Flaeder
2018-05-16 07:27
#3

Okej, då bör inte barnmorskan rekomendera viktnedgång då?, bör man kunna sammanfatta det till? :)

Sparven88
2018-05-16 10:03
#4

#3 nej det bör de absolut inte göra. Det är varken bra för mamman eller för barnet.

[Kijsen]
2018-05-16 21:21
#5

Hade högt BMI när jag väntade sonen (ca 33), min BM sa ingenting förutom att hon rekomenderar inte att man går upp alldeles för mycket för det blir jobbigare i slutet av grav o efter förlossning. :) jag gick upp 18kg, varken hon eller nån annan sa nåt då heller. Dock var det mesta vätska så allt försvann på ett par veckor.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Flaeder
2018-05-16 22:08
#7

Jag har ett BMI på 33,9 just nu, och oroar mig en hel del. Jag har ca 25kg övervikt. Jag är förvisso rätt muskulös för att vara kvinna, men ett högt BMI är alltid högt BMI oavsett. Jag är orolig för att stöta på komplikationer. Jag hörde bl.a. att där finns en ökad risk för missfall om man är överviktig och att förlossningen kan skada både barn och mamma på ett mer riskfyllt sätt än vid normalvikt.

mollyt
2018-05-17 07:07
#8

Beror nog helt på vilken BM man träffar tyvärr. Jag var överviktig när jag blev gravid med dottern och den BM sa ingenting men vi pratade om min historik med ätstörningar, sen gjorde hon ingen grej av det. Jag hade själv bra koll på att jag inte skulle gå upp så mycket i vikt men tror jag gick upp 6kilo kanske.  Gick ner mycket efter att dottern var född men gick upp nästan 10 kilo nu efter att jag slutade amma. Nu är jag gravid med andra barnet och min nya BM sa ingenting men ville förvarna att "det är normalt att ändå gå upp 12-14 kilo" så hon verkar lugn och jag känner mig lugn jag också.

Flaeder
2018-05-17 08:36
#9

Okej :) Skönt att höra!

Sparven88
2018-05-17 08:56
#10

Det är som sagt väldigt beroende på vilken bm man har. När jag väntade sonen gick det inte en gång utan att jag fick väga mig när jag var hos BM, och varje gång skulle det kommenteras.. Den här gången är det lite mer "ryck-på-axlarna".. Igår när jag var hos BM sa hon när vi avslutade "just ja, en vikt också, det har vi inte fyllt i på jättelänge". Och nej, det är säkert 2 månader sen sist. Känns skönt att det inte blir fokus på vikten.

Upp till toppen
Annons: