Annons:
Etikettförlossningen
Läst 2325 ggr
Millan90
2018-05-14 15:55

Bedövning

Nu börjar det närma sig förlossning för.min del, elr ja det är typ 2,5 månad kvar en det säger väl bara poff så står vi där :P Det är mitt första barn och jag velar lite över vad man ska välja som bedövning för inte, jag är extremt rädd för smärta så går ju OC tänker på sånt här hela tiden nu haha Ska man ha ryggbedöving elr inte? Jag tänkte först att jag utan tvekan skulle välja det, men både min mamma och syster bara skrek nej rakt ut :P så då vart jag osäker! Har ju även hört att det kan göra att förlossningen även drar ut på tids och det är jag väl inte så sugen på heller :/ Så vad tycker tycker ni man ska välja/välja bort?

Annons:
MonicaLagerquist
2018-05-14 16:06
#1

Jag  har klarat mig bra på lustgas alla fyra gångerna.

Stolt ägare till fem La permer

Baaazinga
2018-05-14 16:11
#2

Jag har haft ryggmärg med första och andra. 1:a skönt att få vila från smärtan. Andra läckte det och hjälpte mig inte alls. Så ha med det i beräkningen? Det är svårt att bestämma allt innan tycker jag..

Sarah
2018-05-14 17:32
#3

Bestäm dig när du är på plats. Det är lätt att tänka innan förlossningen att man inte ska ta epidural och bla bla bla. Ta den hjälp du känner då att du behöver och lås dig inte vid ett sätt att tänka. Låt ingen få dig att känna dig dålig om du vill ha smärtlindring. Den finns och den är bra.

[HundochKatt]
2018-05-14 18:07
#4

Här är en till som klarat sig bra med bara lustgas 3 ggr. 

Det enda jag bestämde mig i förväg var att INTE ta epiduralbedövning, utan försöka utan så långt det går. Och det fungerade även fast det givetvis gjorde ont, men man glömmer det ganska snart när babyn är född.

oh-la
2018-05-14 18:33
#5

Var öppen för allt säger jag. Bestäm inte innan. Jag fick eda efter ett par timmar när jag kom in och gud vilken dröm! Kunde sova medan värkarna gjorde jobbet och vaknade lagom till krystvärkarna. Från start tog förlossningen 36h om man inte räknar med att moderkakan skulle ut. Jag gick in på förlossningsrummet och tänkte att vi tar det som det kommer. Det är mitt råd. Vet du varför du fått tvärt nej från syster och mamma gällande eda?

LaSadie
2018-05-14 19:15
#6

Jag funderar också på om jag ska ta epidural eller inte, det finns fördelar och nackdelar. Kommer troligen att landa att jag vill undvika men vara öppen att ta det om det blir outhärdligt.

Annons:
Sarah
2018-05-14 19:42
#7

Man vet inte innan hur man hanterar värkarna. Få saker provocerar mig så mycket som när man säger att "jag klarade mig så bra utan epidural och smärtan går över fort". Kul för er liksom, men så är det inte för alla och alla dessa kommentarer gör att många känner sig dåliga om de tar epidural. Jag tackar gudarna att jag har fått en förlossningsplan med hjälp av spec.mödravården den här förlossningen. Epidural vid första värken and keep it comming tills hon är ute. Hellre värkstimulerande än utan eda. Överläkaren på spec.mödravården sa dessutom att den nya forskningen visar att det inte alls förlänger förloppet.

Sparven88
2018-05-14 19:45
#8

Jag hade en intention om att bara använda mig av lustgas. Men nepp.. Till slut kved jag fram att jag ville ha epidural. Och det tänker jag troligtvis be om även denna gång. Jag tycker inte det ligger någon prestige i att föda med eller utan bedövning. Det gör väldigt ont att föda barn, och visst somliga hävdar att det är en "bra smärta". Men nej, jag vill inte ha mer ont än nödvändigt. Går det att lindra smärtan, så tackar jag och tar emot!

Millan90
2018-05-14 19:50
#9

#så känner jag med, men många som säger att man "tappar hela känslan/grejen" med att föda barn om man tar epidural, jag skiter egentligen i vad folk tycker på det viset jag ser de inte som att man är sämre om man tar bedövning, som sagt man ska inte ha allt för ont i onödan om man kan få hjälp en bit på väg iaf :) Men jag får se vad jag bestämmer mig för då dagen kommer men man vill ju höra lite vad andra har för erfaranheter oxå så man får lite kött på benen :P

Surpan
2018-05-14 19:50
#10

Jag står bakom Sarah. Jag var livrädd för smärtan, fick en tidig epidural och det var drömmen. Jag fick dessutom en infektion under förlossningen och kräktes lite. Hade aldrig klarat det med värkar. Men nu gick allt smidigt och fint. Kunde sova lite, äta och uppdatera andra hemma. Jag har bekanta som aldrig skulle kunna tänka sig bedövning som säger att de trodde de skulle dö under förlossningen. Och om man klarar sig utan så kanon men varför skulle man utsätta sig för dödsångest frivilligt? Jag har också fått höra att vi som tar epidural inte skulle älska våra barn på samma sätt direkt vid födseln eftersom vi inte fått "förtjäna det" på samma sätt. Men jag älskade sonen från första sekund och tycker att det är ett idiotiskt uttalande. :)

/Surpan

[HundochKatt]
2018-05-14 20:04
#11

#7 Inte min mening med att få andra att må dåligt (man är kanske överkänslig om man mår dåligt av vad jag skrev?) . Jag talade bara om hur jag hade gjort. 

Hur man upplever smärta är individuellt, de flesta klarar sig nog på lustgas, men alla gör det inte. Däremot att bestämma i förväg att "jag ska ha epidural" är väl lite onödigt tycker i alla fall jag. Utan man får se hur det känns efter vägen. Onödigt att ta epidural om man inte behöver det menar jag.

MonicaLagerquist
2018-05-14 20:09
#12

Min första förlossning tog 48 timmar från det att jag hamnade på förlossningsbordet .De frågade om jag ville ha ryggmärgs-bedövning men det fanns ingen narkosläkare som kunde lägga den och när hon väl kom var det för sent i efterhand är jag glad att det gick utan.

Var inte alls meningen att någon skulle ta ila vid sig.

Stolt ägare till fem La permer

Emmmm
2018-05-14 20:33
#13

Jag hade planerat att jag ville ta så mycket smärtlindring som det bara gick för ville inte ha mer ont än nödvändigt. Hade mycket tankar på hur förlossningen skulle bli men det blev inte alls som tänkt. Från första känning till han var ute gick på knappt 3 timmar så när jag kom till förlossningen var jag öppen 10 cm och hann bara få lite lustgas. Mitt tips är att inte planera så mycket innan, bra att vara påläst vad som finns så kan du välja där utifrån hur det känns :) blir väldigt sällan som man planerar ändå.

Annons:
Sarah
2018-05-14 20:56
#14

Jag förstår att ingen menar att andra ska ta illa vid. Men det får den effekten, att kvinnor känner sig dåliga om de tar epidural och edan målas upp som något dåligt och nästan farligt. Självklart klarar (överlever) de flesta i Sverige sig oavsett smärtlindring, det är inte det som är frågan. Problemet är att det målas upp som att kvinnor som tar eda är sämre. Jag ser ingen prestige I att föda utan, men vill man inte ha smärtlindring så är det ens egna problem :) Lustgas har noll effekt på mig. Ingen har sagt att ts ska bestämma sig för epidural innan, tvärtom har hon fått rådet att inte ta några beslut innan det är dags. Jag däremot SKA ha och är lovad att få direkt även om jag kommer in och inte är öppen alls, då jag redan har fött ett barn och upplevde ett enormt trauma då de vägrade fylla på epiduralen.

Sarah
2018-05-14 20:58
#15

Och nej #11 jag är inte speciellt känslig.

Förväntansfull
2018-05-14 21:11
#16

Nu har jag inte erfarit nån förlossning men förhoppningsvis får jag det i december och jag tänker att man får känna av läget där och då, jag har ju ingen aning om HUR ont det gör och hur vida jag ”klarar” smärtan. Det enda jag förbereder mig på är att de kommer göra riktigt ont! ( hade ett mycket smärtsamt missfall förra sommaren och då vet jag att jag tänkte att de måste ju göra sju gånger mer ont vid en riktigt förlossning, då tänkte ja många gånger att det inte skulle bli nått barn för vår del men redan två dagar senare fanns längtan ännu mer än innan ) Ta det som de kommer o vara öppen för mycket :)

RoxannaS
2018-05-14 21:40
#17

Jag ångrar att jag tog den såhär i efterhand. Värkarna försvann visserligen. Men det gjorde inte trycket som blir när dem kommer. Och det var mer olidligt än värkarna känner jag. Mer plågande på något vis.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Missmagi
2018-05-14 22:57
#18

Tror man får känna efter när man är på plats. Man ska inte ha ont i onödan. Personligen vet jag att jag helst av allt kommer vilja undvika epidural bedövning då jag är lite arbetsskadad och har sätt komplikationer EDA kan komma med. Men kom ihåg de e väldigt ovanligt och risken är liten. Jag själv kanske oxå ångrar mig gällande EDA när jag såväl är på plats gör att smärtan är så pass ohållbar.

Pontiac57
2018-05-15 01:31
#19

Va öppen för hur du känner där och då. Jag va inställd på att försöka så långt det går utan och jag härdade ut i ca 24 h men orkade inte längre när det visade sig att jag inte öppnat mig mer. Det va jätte hjälpsamt i ca 1h för mig och sen tog den bara på högersidan och mott höger ben domnade bort helt men jag ångrar mig ändå inte. Nu slutade det ändå med snitt men den hjälpte mig ändå någorlunda i 9 h

[Thiah]
2018-05-15 06:34
#20

Jag kan nog hålla med Sarah här. Det känns som att det blir en viss prestige i att ha fött barn utan smärtlindring och vi andra är aningens sämre… Saknar man då skinn på näsan så kan man lätt ta illa upp och ha det i bakhuvudet när man kommer in på förlossningen. Finns ju även dom som anser att man inte fött barn vid kejsarsnitt men det är en annan diskussion. Jag är igångsatt med båda barnen och fick Eda med första. När jag var öppen hade edan gått ut så jag fick krysta utan vilket var ganska skit för ungen fastnade med näsan :p Med 2 var jag inställt på att få Eda igen men fick först pröva tens och lustgas för att sedan få spinal. Det funkade riktigt bra. MEN det som fungerade allra bäst var att jag andra gången hade en barnmorska jag klickade med till 100 procent och som hade tid för mig trots att jag inte var förstföderska. Hade jag haft samma tjej första gången hade jag nog haft en bättre upplevelse då med. Men jag fick iaf avsluta mitt barnafödande med en fullpoängare :)

Annons:
mollyt
2018-05-15 07:37
#21

Jag håller med de som sagt att du inte ska bestämma dig för något nu, gå till förlossningen med ett öppet sinne och ha en dialog med barnmorskan på plats! Jag löste på om alla alternativ och det kan jag rekommendera, så att du vet vilka alternativ som finns och hur de fungerar. Jag ville klara mig så långt jag kunde utan kemisk bedövning då det passade mig, men jag hade en dialog med barnmorskan allt eftersom under hela tiden så att jag visste ungefär ”var jag var” i smärtgräns och ungefär vad jag kunde förvänta mig - hon var toppen, stöttande och gav den info jag ville ha. Jag provade enstaka andetag med lustgas men det var inget för mig, blev torr i munnen och tyckte det smakade äckligt. Så jag skippade det och födde med sterila kvaddlar mot slutet - enligt mig var det toppen, tog bort smärtan från magen (men lämnade känslan av att bajsa på sig minns jag). Jag kommer ha öppet sinne inför nästa förlossning också - för det är inte säkert att det blir lika som förra gången i alla fall. Men prata med barnmorskorna under tiden, det ör trotts allt deras jobb. Har du tankar innan kan du skriva upp dem i ditt förlossningsbrev så att du får lite hjälp att komma ihåg att du ville prata om det när det gäller.

oh-la
2018-05-15 12:38
#22

Trist att stämpla folk som känsliga bara för att de tar illa upp av floskler som "man glömmer smärtan så fort barnet är på bröstet". Många gör faktiskt inte det. Många glömmer faktiskt inte alls. För vissa är förlossningen enkel och oproblematisk, för andra ett trauma. Att säga till någon som känner att det varit ett trauma att man glömmer kan nog kännas lite sådär… samma med påståendet att många klarar sig utan någon smärtlindring, men vissa gör det inte. Det är inte kul att hamna i "vissa"-facket. Det ska liksom inte vara "vi och dom" när man föder barn. Det är en av de mest utlämnande situationer man som kvinna kan vara med om och målet får aldrig vara att vara så duktig som möjligt med så lite bedövning som möjligt. Sätter man redan från början press på sig och tänker att de flesta klarar utan kan det bli skittufft om man inser att man inte klarar utan. Det finns bedövning att få, målet är ett friskt barn. Hur man tar sig i mål är helt oviktigt.

Sarah
2018-05-15 13:33
#23

#22 Precis, jag blir tokig när folk ska bedöma andras "förlossningsprestationer" eller "skryta" om att de klarade det så bra utan bedövning. Bra att ni är nöjda med er förlossning, för andra är det mer eller mindre oviktigt hur. För egen del bryr jag mig inte ett sk*t om vad andra tycker om mitt val, men jag blir arg när förstagångsföderskor ska få kastat i ansiktet att man "bör" klara sig utan smärtlindring. Det handlar om att stå upp för andra kvinnor och inte göra förlossningar till en tävling.

[HundochKatt]
2018-05-15 13:45
#24

#22 Wow! Det är väl ändå att ta i att jag stämplar folk som känsliga, utifrån vad jag skrivit. Ta och läs mitt första inlägg här#4. 

Det jag menade med överkänslighet i inlägg #11 var att jag skrev ingenting som faktiskt kunde uppfattas som att det var tabu att ta epidural utan jag skrev om MINA upplevelser. Och det är väl ingenting att bli överkänslig för, menar jag!

Eller är det alldeles fel att säga att jag hade bestämt mig för att inte ta epidural så långt det går och jag klarade mig undan från det? Det är ju MINA upplevelser. 

Eller är det alldeles fel att säga att man glömmer bort förlossninssmärtan när man fått babyn i famnen? För MIG var det så och för de flesta andra är det ju så. 

Kan tillägga att förlossningsarbetet med värkarna var inte för mig det värsta ändå, utan tiden efter med sprucket/klippt och sytt underliv (sista barnet slapp jag från det då han var så liten), som inte läkte på flera veckor. För att inte tala om såriga bröstvårtor när jag skulle amma. 

Hur som helst så efterfrågade TS vad man skulle välja eller välja bort och det svarade jag på!

Fridaaaa
2018-05-15 13:56
#25

Testade att bada samt lustgas först men gick inte till slut så fick epidral. Helt underbart! Kunde sova en stund för att orka med.  :) Värkarna minskades dock så fick dropp. Men känner att det var värt det.  

Jag blev igångsatt. Värkarna började komma vid 17.40 när vattnet gick (fick 4 av 8 doser av cytotec heller vad det heter), han var ute 04.14 på natten sen. Så tog inte så många timmar :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sarah
2018-05-15 14:00
#26

#24 det är ingen som sagt ngt om ditt in lägg i #4, utan om generella saker. Sen tyckte även jag att #11 var ganska otrevligt ang känslighet, även om jag fattar att det inte var menat så. Men, du läser in saker som inte står.

Flaeder
2018-05-15 14:29
#27

Tråkigt att man måste scrolla igenom flera inlägg av innehållslöst tjafs för att komma fram till det intressanta, dvs. trådens ämne.

Annons:
oh-la
2018-05-15 17:46
#28
[Thiah]
2018-05-15 18:27
#29

#27 så blir det lätt i diskussioner på ett forum som detta. Sidospår som tangerar ämnet är vanligt.

[Kijsen]
2018-05-16 21:32
#30

Jag säger som många andra, var öppen för förslagen när du kommer in. Jag hade inte bestämt ett skvatt mer än att sambon skulle klippa navelsträngen och att jag inte ville amma :p tur var väl det, för jag hann inte få någon som helst smärtlindring för det gick oerhört snabbt. För snabbt.

Niini
2018-05-17 22:24
#31

Läs på lite vilka olika som finns men lås dig inte vid nåt. Brukar vara bäst att gå in med öppet sinne och välj sen i samråd med barnmorskan vad som skulle kunna passa i vilket skede av förlossningen när du väl är där :)
H. Blivande barnmorska

SuperLimm
2018-05-19 23:06
#32

I gravidapppen jag har läste jag att man ska fundera på hur väl man hanterar smärta i vanliga fall. Innan ja läste det hade jag ingen aning om hur jag skulle göra med smärtlindring för jag hade aldrig tänkt på det sättet. Men eftersom jag vet att jag är riktigt dålig på att ha ont så ska jag använda den smärtlindringen som dom erbjuder för jag tar för givet att dom på förlossningen vet vad som är bäst för mig just där och då.

Mvh Linn

Upp till toppen
Annons: