Annons:
Etiketterinhandlapreparera
Läst 2524 ggr
Flaeder
2018-05-12 11:18

Skötbordsförvaring

Det blir ju en del grejer som ska få plats på ett skötbord… Blöjor, våtservetter, salvor osv. Ikeas billigaste skötbord har bara ett hyllplan under själva skötbordsplanet. Hur lyckas man få in alla artiklar på ett enda hyllplan?, utan att ha massa lådor med lock som man staplat och opraktiskt sen ska stå och ta av locket på medan ungen sprattlar på toppen av bordet. Eller det kanske inte är så mycket grejer som behöver ligga i skötbordet? Vad har ni i skötbordet? Är det någon som lyckats väl med att använda Ikeas billigaste skötbord?

Annons:
Maleficum
2018-05-12 11:25
#1

Ingen av dem jag känner som haft småbarn har använt skötbord. Min bror hade vikta handdukar ovanpå tvättmaskinen och använde det som skötbord (de hade ett hyllsystem ovanpå torktumlaren bredvid) och min kompis hade "skötbord" på diskbänken i deras tvättrum (och hade saker i skåpen dom de redan hade där inne).

Sen, speciellt när barnen var riktigt små, så sköljde de av rumpan direkt under kranen istället för att använda våtservetter.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Thiah]
2018-05-12 12:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Såhär har vi det. Jag använder egentligen enbart vatten och kokosolja på sonen. Maken använder ibland tvättlappar… Sonen ligger på en billig skötbädd från Ikea som brukade ha uppblåsbara kanter. Tyget är en gammal trasa, vi har flera som är barnens "kräk, spill o torka annat" trasor…

Aftonstjärna
2018-05-12 14:45
#3

Har använt Ikeas billiga skötbord med ett hyllplan under flera års tid. Två blöjbarn samtidigt och allt fick plats under. Blöjor, extrakläder, våtservetter. Vad behöver man mer? Salva lade jag vid kanten under skötbädden. Man skulle ju kunna lägga allt i öppna lådor för att få det att se snyggare ut? Har sett att en del har köpt ex vitt tyg och satt upp på sidorna för att det inte ska se stökigt ut.

[Thiah]
2018-05-12 15:21
#4

Vi har alla kläder på samma ställe, i ungarnas rum. Brukar hämta när det behövs bytas så vi slipper ha kläder i fuktiga badrummet.

Flaeder
2018-05-12 19:55
#5

Både jag och min sambo är ganska fast bestämda att vi vill ha en station för ändamålet, i form av ett skötbord. Vi båda är långa och jag har ryggproblem så jag behöver en ergonomisk "arbetsplats" :P. Tack för bild, tips och erfarenheter allihop. Jag gillar dem där plastkopparna man hänger i sidan av skötbordet - det gör ju att en sån simpel möbel som det billigaste skötbordet från ikea, får fler förvaringsmöjligheter! :)

Flaeder
2018-05-12 19:59
#6

Tillägg: Har ingen tvättmaskin eller ledig bänkyta i något rum heller tyvärr, annars hade jag gärna löst det hela i badrummet på en skötmadrass. :)

Annons:
[Thiah]
2018-05-12 20:10
#7

Jag har också ryggproblem men har faktiskt lättast att byta blöja sittandes i soffan om det inte är bajs. Det enda jag egentligen rekommenderar/pushar är att mest använda vatten att tvätta tex underliv med. Våtservetter är bra på tex resa men innehåller mycket skit. Jag använder dem alltid hemifrån men enbart vatten hemma

fluffis
2018-05-12 20:16
#8

Vi ville också ha ett skötbord med mycket förvaring. Det blev ett från Inovi som vi är mycket nöjda med. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3506195

mollyt
2018-05-12 22:34
#9

Vi körde skötbädd på köksbänken (tillgång till rinnande vatten). Hade vikt två kökslådor under bänken för blöjor och små handdukar i bomull. Det var allt vi behövde, tvättade bara med vatten (ibland under rinnande vatten vid kalasbajs). Snabbt ville hon inte liggs ner då fick vi lära oss att byta blöja när hon stod upp och höll i sig. Saknade aldrig ett skötbord så kommer köra köksbänken nu igen.

Flaeder
2018-05-12 22:48
#10

#7 Ska tänka på det med våtservetterna. Tack för rådet! :)

Flaeder
2018-05-13 12:15
#11

Har funderat jättemycket på hur vi ska lösa det i vår trångla lya. Men nu har sambon och jag kommit på hur vi vill göra. Vi tänkte köpa ett sånt bord som Fluffis rekommenderar i post #8. Det är perfekt att det är hjul på, för då kan vi ha den ståendes i duschen och bara rulla undan den när det är dags att duscha. Vi har väldigt stor dusch för att bo så trångt, så det blir en perfekt plats för skötbord, med nära till rinnande vatten! Åh vad glad jag blev att det löste sig! :D

fluffis
2018-05-13 19:41
#12

#11 Att det finns hjul är jättebra. Ibland kör jag iväg skötbordet en halvmeter med ungen på, för att komma närmare vatten eller toastol :) Vi har använt den inbyggda badbaljan också. Det är skönt för ryggen att kunna bada högt upp.

Sammet1
2018-05-19 08:47
#13

Vårt skötbord användes i drygt 4 månader. Därefter började han åla, vända runt på mage, försöka krypa och allmänt bete sig helt livsfarligt uppe på ett skötbord som ändå är en bra bit över golvet. Så efter 4 månader var det skötväska eller annan skötbädd nere på golvet som gällde.

Det är ju inte säkert att det blir så för er (och verkar dessutom dumt för din rygg), men vill bara varna för att investera i alltför dyra lösningar, för det blir inte alltid som man tänkt sig. Vi köpte vårt bord begagnat, och det var ett sånt som kan användas som byrå också, så för oss blev det inte en katastrof, men om man köper något nytt och ganska dyrt och tänker sig att det ska användas länge och så blir det inte så, då blir man nog rätt besviken.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Annons:
Flaeder
2018-05-19 15:21
#14

Tack för viktig och uppriktig input! :) Det ska absolut tas med i beslutet ang. skötbord.

Aftonstjärna
2018-05-19 15:50
#15

#13 Vårt skötbord användes i 2 år & ca 8 månader till varje barn. Ha ha, vad olika det kan vara.

Sammet1
2018-05-20 14:10
#16

#15 Ja, det är fascinerande hur olika barn kan vara! 🙂 Vår kille var supertidig med allt som rörde förflyttning och motorik. Vi var inte alls beredda på det. Vid 4½ månader tog han sig från ryggläge i babygymmet i vardagsrummet till magplask i hundens vattenskål i köket på ett par minuter. Det blev panikinköp av barngrindar och andra säkerhetslösningar den dagen. Samtidigt fanns det andra barn i vår närhet som låg kvar precis där man hade lagt dem ända upp till 8-9 månaders ålder.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

mollyt
2018-05-23 20:49
#17

#15 oj wow! Här slutade vi med det så fort dottern kunde stå upp med stöd eller höll i sig. Sen blev alla blöjbyten ståendes, haha!

Aftonstjärna
2018-05-24 18:08
#18

#17 Alla har tyckt om att ligga på rygg och ta det lugnt en stund. :) Kan ju säga att här har ingen klättrat i bokhyllor direkt, ha ha.

Maleficum
2018-05-24 19:03
#19

#17 Verkligen skillnad på barn och barn! Min brorsdotter har väl aldrig gillat att ligga "snällt och stilla" vid blöjbyte (hon kan inte ens ligga still när hon ska sova) så det vart väl många olika varianter av blöjbyten på henne (de använde främst tygblöjor) men som "tur" är blev hon väldigt snabbt torr under dagen iaf så de slapp "slåss" med henne så länge med byten.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: