Annons:
Etikettallmänt
Läst 1693 ggr
emmaaaa
2018-05-08 17:03

Lågt HB värde, måste få blod..

(Är i vecka 30) Idag va jag hos barnmorskan, under hela denna graviditet har jag kämpat med mig HB värde som alltid har legat väldigt lågt och bara sjunker.. Nu hade det sjunkit ännu mera sen sist jag va hos BM, det ligger på 83 nu och nu måste jag träffa en läkare för att antagligen få blod. På vilket sett sa hon inte, men nu när jag googla verkade det som det fanns olika sett att få blodet på? Jag trodde det bara va via dropp man kunde få haha. Och många skriver att det är jätte dyrt… Förvisso va dessa trådar gamla jag läste ifrån. Men är det någon som har erfarenhet av detta? Är det jätte dyrt? (Trodde det va gratis nämligen haha) Hur går det till? Är det farligt för bebisen att jag har så lågt hb? Råka ju såklart googla om att någon skrev att lågt hb kan resultera till att bebis dör i magen (fick panik)…..

Annons:
Missmagi
2018-05-08 20:27
#1

Lugna puckar :) Jag hade oxå kring 80 och fick via dropp för några veckor sedan. Behövde inte betala en krona för de. Tror sånt ska ingå faktiskt. Min bm så att de där inte stämde helt de där med blodet. Då ska man ha riktigt lite blod i kroppen. För jag såg oxå de och blev hur orolig som helst såklart.

emmaaaa
2018-05-08 21:07
#2

TAAAAACK fina du för ditt lugnare svar #1! Från att ha noll panik innan till ha få panik delux efter lite googling hahah Men va skönt att höra, då behöver jag inte va orolig :) hur kändes det efteråt? Blev du piggare? :)

Missmagi
2018-05-08 22:25
#3

Ingenfara :) Ja jag blev det efter några dagar när nivåerna stabiliserat sig i kroppen.

emmaaaa
2018-05-08 23:06
#4

#3 okej :) Va skönt att höra att det gör sin nytta :)

emmaaaa
2018-05-16 17:09
#5

Imorgon ska jag in till bb för att få vad jag fatta som järninjektion. När jag fråga barnmorskan vad det innebar, så sa hon dropp men blev sen lite osäker. När jag googlar just järninjektion står det spruta, vet du #2 eller någon annan om det är spruta eller dropp? Heter det samma… Jag ska åka en bit för att få det, är det dropp antar jag att det tar lite tid men är det en spruta lär det ju gå fortfrande haha. Skulle va skönt om man kunde planera lite med skjuts och förskolan där dottern väntar..

[Thiah]
2018-05-16 17:12
#6

Jag har bara hört talas om att få järnspruta, aldrig dropp. Men att hon inte visste mer känns ju lite sisådär :/

Annons:
Missmagi
2018-05-16 17:15
#7

Järninjekton är spruta järninfusion är dropp :)

Missmagi
2018-05-16 17:21
#8

Jag fick dropp och de tog ca. 1 till 2 timmar beroende på hastighet på droppet. För mig tog de en timma ungefär. Och spruta är riktigt att det går fort att få :)

emmaaaa
2018-05-16 17:31
#9

Tack snälla för era snabba svar :) #6 eller hur, hade varit skönt om man fick lite rakare svar så man vet vad det innebär. För jag tänkte först dropp men efter lite googling förra veckan så läste jag om spruta. Så när jag fråga barnmorskan sa hon "det är dropp, eller det antar jag"… Så störande, för ska va där 30 minuter innan dottern egentligen ska hämtas på förskolan, tar 1 timme att åka från där jag bor till sjukhuset ca. Så sambon har inte tid att vänta för att se vilket det blir för att då eventuellt åka hem och hämta henne eller stanna. Förskolan är också lite sisodär med att ha barnen längre än vad man har satt tid för (as tråkiga på så vis)…. Men dom skulle säkert acceptera att hon får va kvar 30-60 minuter extra än vanligt för jag är ju ändå på sjukhus.. Men vet inte….. Kanske ska ringa bb och fråga innan jag åker in för att fråga vad som står i journalen haha.

Missmagi
2018-05-16 17:38
#10

Ja ring och kolla för är det dropp så tar de sin tid.

emmaaaa
2018-05-17 10:36
#11

Ringde till bb nu och först säger hon "det brukar va via spruta, så det tror jag! Men vänta ska jag dubbelkolla för det va så länge sen jag gav det" Men sen: "nej det är via dropp vi brukar ge" blir lite orolig när alla känns så osäkra, jag kan ju inte direkt va den första gravida som ska få blod/järn hahah….. Men dom vet väl vad dom gör antar jag ;)

Upp till toppen
Annons: