Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2121 ggr
Garm
2018-05-07 13:03

Hund + bebis. Introduktion

Jag har en hund och funderar på hur jag bäst introducerar en bebis och hund för varandra, när tiden för att åka hem från BB kommer. Jag kommer låta hunden vara hos min mor när det börjar närma sig förlossningsdags, men hur gör jag sen? Ta hem hunden direkt jag kommer hem från BB med bebisen, eller vänta någon dag? Ställa ner bebisen direkt på golvet (i babyskyddet) och låta hunden komma fram om den är nyfiken? Eller ska jag göra på annat sätt? Det är väl lite beroende på hunden också, kan jag tänka, men hur har ni gjort?
Tack på förhand.

Annons:
oh-la
2018-05-07 13:59
#1

Vår hund är lite orolig runt barn, så min man hämtade henne innan han hämtade mig på bb. Då fick hon hälsa på mig i bilen och känns lukten av bebis, samtidigt som vi kunde gå in allihop gemensamt när vi kom hem och ta udden av lyckan när hon fick träffa mig igen. Gick hur bra som helst när vi kom in. Vi ställde babyskyddet på golvet bra så alla djur ficl lukta och kika.

Fridaaaa
2018-05-07 14:14
#2

Mina föräldrar kom hem med hundarna samma dag vi kom hem från BB. Ville inte vara utan dem.

De fick lukta på honom och vara med mycket kring honom och fortsatt med det :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Amoz
2018-05-07 14:16
#3

Som du skriver är det väldigt olika med olika hundar. Med min hund ställde jag bara ner babyskyddet. Han är en mindre och lugn hund (men givetvis glad att jag kom hem efter en vecka). Sonen luktade han lite på men var mer fokuserad på mig. Med hundar i vår närhet som är lite spralligare har jag haft sonen i famnen för att kunna stoppa men inte gjort någon grej av det.

Garm
2018-05-07 16:57
#4

Tack för svar allihopa! Jag kommer nog se till att hunden kommer hem ungefär samtidigt som mig och bebisen, så hon får vara med från början, och ställa ner babyskyddet på golvet.

Att låta hunden vara med från början verkar ju vara det bästa att göra.

Cilyb
2018-05-07 21:19
#5

Min man hämtade hem våran hund samma dag vi kom hem. Han tog med sig babyfillten han hade på BB så han kunde känna hans lukt. Våran hund hade legat på filten hela resan hem. :) Jag och sonen sitter i soffan och när våran hund kommer inför dörren går han sakta in (brukar annars springa och hoppa upp på mig). Stannar upp, luktar hit och dit går sakta till oss, tittar lite och sedan gick han vidare haha. Jag var i chock kan jag säga dig hahhah.

mollyt
2018-05-07 22:19
#6

Nu har vi två stora hundlika katter - men de var kvar hemma (min man hade varit hemma på dagen en snabbis efter förlossningen och mina föräldrar hade varit hemma hos oss) sen åkte vi hem morgonen därpå (sov alltså kvar en natt) men när vi kom hem så ställde vi bara ned babyakyddet på golvet och satte oss intill så katterna fick lukta och vänja sig lite med den sovande nyfödda bebisen. De var väldigt försiktiga och sen har allt gått bra. Fick tips innan att vänja katterna vid att höra bebisskrik (ljudfil) innan bebisen kom så att de fick se och vänja sig vid vår reaktion att det inte var något farligt. Katter är känsliga för de våglängderna - vet inte hur det är med hundar.

Annons:
[Thiah]
2018-05-08 08:01
#7

Våra katter tyckte bebisen var något läskigt första gången. Men enbart några timmar senare låg dom i närheten och sov tillsammans med bebisen. Vi betedde oss helt som vanligt fast med en bebis. Kom hem, sa hej åt dom satte oss i soffan osv… Djuren har ju "hört" bebis i magen så fort hjärtat börjat slå. Min ena katt har, så fort jag blivit gravid båda gångerna, hängt runt mig och magen så jag vet inte om hob kunde koppla ihop sakerna sen. Att magen var "tyst" och att bebisens "hjärtljud" var ute. Om ni fattar ;)

LaSadie
2018-05-08 09:44
#8

#7 nu har inte bäbisen kommit ut än, men här hemma har en av kattern varit mer på mig sen jag blev gravid ^_^ det är mysigt när hon ligget på magen och kurrar =D jag har däremot inga förhoppningar att beteende kommer fortsätta när bäbis kommer ut utan tror att katterna kommer dra sig undan (av tidigare erfarenheter när barn är på besök).

mollyt
2018-05-08 12:37
#9

#8 min honkatt är besatt av att vara vid min mage och gosa, både nu och när jag var gravid med dottern. Sen skulle jag påstå att det för mina katter blev skillnad på ”andras barn” och ”deras bebis”. Nu har de väl förvisso börjat gilla även andras barn också.

Drömmis
2018-05-09 06:52
#10

Nu är det ju inte dags för mig förrän i oktober, men har hunnit tänka en del på just detta, speciellt då ena vovven är lite osäker med barn, den andre vovven kommer älska hen från start 😉. 

Jag tänker mig att dem får vara hos mamma under förlossningen och sen när jag känner mig pigg nog så åker vi gemensamt dit och hämtar dem samt tar en längre promenad med dem och bebisen, så att man under promenaden kan se hur de reagerar på den och samtidigt trötta ut dem ordentligt inför själva mötet inomhus.

Fördelen med att åka dit är ju då även att vi är 3 st vuxna under mötet, inte för att jag tror att något skulle hända, men det är alltid en trygghet att ha många nära o kära i nya miljöer. Men det viktigaste tror jag är att ha rastat hundarna ordentligt innan samt att hålla sig lugn och göra situationen till något positivt för hunden.

Ska bli oerhört spännande att se deras reaktion när det är dags :D

Garm
2018-05-09 09:06
#11

Jag har en lite vild hund (terrier) som även kan vara lugn, hon är ju trots allt över 11 år gammal nu. Hon brukar dock bli lite hetsig i sitt hälsande när jag kommer hem efter att ha varit borta en stund och "helt galen" när det kommer gäster hon känner. Att komma hem när jag redan är hemma är lugnare, så jag tror det får bli så att jag kommer hem först och en liten stund senare kommer hunden hem.

Ni med lite vildare hundar, har det gått bra ändå att introducera bebisen och hunden för varandra? Naturligtvis måste man ju vara på sin vakt oavsett vildhetsgrad så det inte händer en olycka om hunden blir överglad, det är jag på det klara med. Kanske gör jag för stor sak av det… det kommer nog säkert gå bra, men vill ju gardera mig med så mycket kunskap och erfarenheter som möjligt.

Upp till toppen
Annons: