Annons:
Etikettbarnlängtan
Läst 3399 ggr
keewee90
2018-05-06 16:56

Utbrändhet och vill bli gravid

Som det står. Är det någon som har varit i denna situationen? Jag mår verkligen inte bra just nu (har varit hemma i 1v och företagshälsan är inkopplad) och jag vill så gärna ha barn. Vi har försökt i 6-7mån utan resultat. Jag använder Natural Cycle och den har hittat min ägglossning. ÄL-Tester säger samma sak. Vi har försökt innan under o efter ÄL men det händer inget :'( Jag vet att alla tänker, lugna dig det kommer. Men min fråga är efter erfarenheter. Är det någon i gruppen som haft en utbrändhets-/utmattnings*depression pga stress som blivit gravid under tiden? *Jag äter 100mg Sertralin

Annons:
[Devya]
2018-05-06 21:29
#1

Vi testade med ägglossningstester och prickade in dem i säkert 7-8 mån innan vi sket i det. Visste då liksom när jag borde ha min ägglossning så jag skippade testen. Mot slutet missade vi när jag borde haft ägglossning och det var då jag blev gravid. Det tog oss 13 mån. Stressen kom och gick under den perioden och den månad jag var mest stressad och uppgiven över jobb och utbildning, var den månaden jag blev gravid. Det tycks alltså vara väldigt random. Ni har inte ännu försökt i ett år, som är liksom standard, så oroa dig inte ännu. Sådant där kan ta tid. Men jag förstår dig ändå. Efter en tid började man bli väldigt uppgiven och speciellt då folk kom och påpekade att jag stressade för mycket och att det var orsaken till barnlöshet vilket jag inte tror ett piss på då jag blev gravid när jag var som mest stressad.

keewee90
2018-05-07 08:34
#2

#1 tack för svaret. jag är lite inne på att sluta med testerna. har en kollega som berättade att hon gjort likadant och att hon blev gravid när hon slutade med dem. känns bara som att det BORDE funka i och med att de har framtagits.

blir så uppgiven bara. var du sjukskriven något innan du blev gravid?

GunsanAndersson
2018-05-07 20:37
#3

Vid min förra graviditet blev jag gravid under tiden jag var hemma sjukskriven för utbrändhet, innan sjukskrivningen hade vi försökt 6mån då jag precis fick ett tidigt MF. Så sammanlagt tog det nästan 1 år att bli gravid den gången. Eftersom jag var utbränd fick jag äta levaxin för underfunktion av sköldkörteln. Den styr jättemycket bland annat fertiliteten. Be att få ta prover och se om din sköldkörtel fungerar som den ska. Jag vet att du inte kommer vilja höra på detta Men eftersom jag själv vart utbränd och har idag en son på 1,5 år och vet vad småbarnslivet innebär så rekommenderar jag starkt att vänta tills du själv mår bättre men de avgör du själv.

mollyt
2018-05-07 22:15
#4

Har inte haft någon diagnos och inte heller riktigt kvalificerad utbrändhet men hade det riktigt tungt ett tag. För oss tog det över ett år innan jag blev gravid och är det fortfarande (12+6) efter två missfall. Hade använt ÄL-tester rätt frekvent men nu när det tog sig så hade jag precis beslutat att slutat använda dem - tog sig direkt efter ett tidigare missfall.

OlgaMaria
2018-05-08 08:01
#5

tar du några kosttillskott? Näringsstatus är ju viktigt när man blivit gravid och än viktigare att tänka på innan då man inte mår bra, så att både bebis och du har vad ni behöver sen i längden.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

autofyll
2018-05-08 08:35
#6

Jag skulle avråda från att skaffa barn om man är utbränd. Man vill ge sitt barn allt och i det ingår även två välfungerande föräldrar. Den påfrestningen ett barn innebär och det totala förlusten av ens egna JAG är så stort. Man behöver vara fit for fight. Vet att det förmodligen inte är det du vill höra. Men jag har också varit utbränd och är idag en mkt känsligare människa. Jag har en son på 17 månader. Den största förändringen som sker efter en utbrändhet är att man behöver finna sig själv igen. Få blir den dom var innan. Att skaffa barn när man är mitt uppe i det hela är inget jag rekommenderar.

Annons:
keewee90
2018-05-08 10:27
#7

#3 Jag förstår, det känns som att min kropp jobbar emot mig för att inte bli med barn för att jag inte mår bra. Får se om det bli något, eller så får jag invänta det helt enkelt.

#4 Kollegor har berättat samma sak, sluta med testerna så kommer det av sig själv. Men varför finns dem om det ska vara stressande?! uuuuugh. Jag hoppas på att min mens inte kommer denna gången men ja, vi får se. 

#5 Jag tar sån kvinna från typ ICA/Apoteket och extra Folsyra. Min sköldkörtel har blivit testad i annat syfte och den var normal. Allt utom Hb var okej, men det är bättre än tidigare nu.

#6 Jag hör dig. Saken är den att jag nog inte vet vem JAG är. Har alltid varit den som tar hand om alla och hjälper alla till 100%. Jag går runt och har en fantasi om att ett barn skulle lugna mig. Att jag skulle finna ro och få lov att landa. 

Så kloka allihopa, jag är så glad för alla svar! Tack! ❤️

Sarah
2018-05-08 11:41
#8

Jag håller visserligen inte med om att jaget försvinner när man får barn. Kanske för vissa, men långt ifrån alla. Jag har inte ändrats nämnvärt sen jag fick barn. Oavsett låter rådet att vänta tills du mår lite bättre klokt.

mollyt
2018-05-08 12:42
#9

#8 det är nog olika för alla, precis som du säger. Jag hör mer till den andra sidan som känner att min nya identitet är mamma. Men jag trivs med det! Jag är fortfarande föräldraledig trotts at dottern nu är lite äldre >2år, men jag älskar det! Nu har jag börjat jobba en dag i veckan och trivs verkligen på mitt jobb - men livet hemma, i skogen och sandlådan det känns verkligen som om DET är livet för mig. Allt har fått andra prioriteringar - jag sätter alltid dottern i första hand, även om det kostar på Mitt Gamla Jag. Jag har bytt umgänge och livsstil men jag ångrar det inte.

Sarah
2018-05-08 14:17
#10

De flesta sätter sina barn i första hand, det är inte samma sak som att man ger upp sig själv. Sätt inte likhetstecken mellan de två.

GunsanAndersson
2018-05-08 18:51
#11

Det är så svårt att förklara för människor som inte vart utbrända hur det verkligen är och känns. Det jag tror att hon menade men att man förlorar JAGET när man är utbränd är för att man är så otroligt vilsen i sig själv och vet inte vilket ben man ska stå på. All kraft och energi går till att läka ihop och vila…. samla sina tankar och hitta tillbaka till sig sj igen och då är det inte optimalt att göra det samtidigt som man skaffar barn. Jag var i ”slutskedet” av min utbrändhet när jag blev gravid och idag är jag så glad att jag hann läka så pass mycket för jag hade haft svårt att orka med….

Sarah
2018-05-08 19:47
#12

#12 det står "Den påfrestningen ett barn innebär och det totala förlusten av ens egna JAG är så stort"

GunsanAndersson
2018-05-08 22:03
#13

#12 ursäkta jag läste inte ordagrant, jag förstår ändå hur hon menar och jag förstår dig också i dina åsikter. Alla är vi olika… Alla verkar instämma att det är sunt om man är frisk själv om man skaffar barn, sen är det ju alltid ens egna val i slutänden.

Annons:
Upp till toppen
Annons: