Annons:
Etiketttredje-trimestern
Läst 1939 ggr
SuperLimm
5/3/18, 4:35 PM

Onda fötter och händer(?!)

Hej! Jag är nu i vecka 33 och har rätt länge nu lätt fått ont i fötterna när jag går och står mycket. Nu senaste veckan har det dock blivit värre och jag kan inte stå mer än 5 minuter innan det gör jätteont. Jag använder alltid stödstrumpor och mina fötter är lite lite svullna. Fötterna känns typ runda under när jag vilat lite så jag antar att det är svullnad. Finns det något mer jag kan göra för att minska ondheten i fötterna än att använda stödstrumpor? Någon som är i liknande situation och har något bra knep? Jag har även börjat få ont i händerna. Den smärtan är svår att beskriva men det känns som att jag kört ett tungt grepp-pass (alltså tränat tungt och blivit trött i händerna) men jag har inte tränat på det sättet eller ens tagit i med händerna (sånt överlåter jag till sambon). Är det vanligt att få såhär? Om nu någon ens förstår vaf jag menar..

Mvh Linn

Annons:
mollyt
5/3/18, 5:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Gör det skillnad om du är barfota eller har skor? Privat olika skor med olika slags dämpning? När jag jobbat stående förut har jag haft två par olika skor att byta mellan (ett par platta utan dänpning - och ett par med lite upphöjning typ som dessa på bilden) för att byta belatsningspunkt. Jag har dessvärre ingen erfarenhet av onda fötter (eller händer) under graviditet.

SuperLimm
5/3/18, 6:51 PM
#2

#1 det är ju helt klart bättre om dämpning. Har beställt nya skor att ha ute och nya tofflor som ska vara mjuka men ha hård sula. Våra golv hemma är jättehårda så hemma är det värst just nu. Så jag hoppas det ska hjälpa med tofflor. Är hemma med gravidpenning så jobbet slipper jag. Där var det värst för där kan man inte ha vilka skor som helst.

Mvh Linn

Pontiac57
5/4/18, 1:41 AM
#3

Se till att ha fötterna i högläge när du sitter, det hjälpte mig lite iaf.

Pontiac57
5/4/18, 1:42 AM
#4

Jag kom på att jag även rörde mycket på händer och fötter i cirkeleörelser så cirkulationen kom igång

teezan
5/4/18, 7:07 AM
#5

Jag hade det i slutet. Karpaltunnelsyndrom gissade jag på. Det försvann när jag fött i alla fall, men läste att det kan ta längre tid för andra. Jag hade både armar och fötter i högläge (armarna på en kudde på nätterna) för jag fick problem med domningar också. Inte jättebekvämt alltid men troligtvis kändes det bättre eftersom jag fortsatte med det :) (tre år sen nu, så minns inte helt och hållet vad som hjälpte ;).

Kerstinfalk
5/4/18, 9:12 AM
#6

Det skadar inte att ringa till 1177 för att få det noterat hos vården. Kanske kan du få en tidigare kontroll?

Annons:
OlgaMaria
5/8/18, 1:15 PM
#7

Drick pressad citron med vatten och skär gärna ner lite på kolhydrater eftersom de binder mycket vätska i kroppen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: