Annons:
Etikettallmänt
Läst 1200 ggr
tlover
2018-04-24 23:06

Koffein under graviditeten kopplat till övervikt

En studie från Norge visar att kvinnor som dricker höga halter av koffein under graviditeten har högre risk att få överviktiga barn upp till 8 års ålder.

Andra studier har visat liknande resultat men de tidigare studierna har inte räknat med alla källor av koffein så denna räknas som mer säker. Denna studie var dessutom ganska stor.

Studien visar att ju mer koffein en kvinna dricker (eller äter) under graviditeten ju högre blir övervikten hos barnet och det håller i sig i högre ålder.

Om jag förstod studien rätt däremot så blir vikten inte över snittet så länge man håller sig under 200 mg koffein per dag. Vilket i te räknat är ungefär 2½-8 koppar te om dagen* á 2 dl.

Anledningen det är så stor skillnad är för att koffeinmängden skiljer sig mycket mellan olika teer. Mer om detta kan du läsa i artikel Koffein i te.

Bör kanske livsmedelsverket sänka max rekommendationen på koffein under graviditet från 300mg/dag till 200mg/dag?

*Ej räknat på matcha

http://bmjopen.bmj.com/content/8/3/e018895

(inlägget publicerade jag först på te iFokus därför tar jag bara upp te, men är du nyfiken på vad andra livsmedel innehåller för koffeinmängd så kan ni följa länken i artikeln "Koffein i te" på te iFokus. Hinner jag imorgon ska jag försöka att komma ihåg att länka direkt här)

l'm back

Annons:
Sarah
2018-04-24 23:51
#1

Den här graviditeten har jag inte ändrat mina valt speciellt mycket. Koffeinet har visserligen minskat då kaffe inte är så gott just nu. Men skulle jag få överviktiga barn blir jag förvånad :p både jag och killen kan är hur mycket som helst utan att gå upp ett gram.

tlover
2018-04-25 06:52
#2

#1 såna här studier är det ju alltid de som inte det stämmer in på. Det är ju en ökad risk det handlar om inte en självklarhet

l'm back

Sarah
2018-04-25 06:57
#3

Jag är väl medveten om det :) är själv forskare.

Pyttelite
2018-04-25 07:37
#4

Tråkigt att okritiskt skicka vidare tvivelaktiga forskningsresultat

Det är tråkigt att okritiskt skicka vidare den här typen av information speciellt som det ger oro, ångest och skuld hos utpekade grupper.

Det står i studien att det finns ett förhållande mellan hög koffeinkonsumtion och högt energiintag, ökad ålder (över 30 år), låg inkomst, brist på utbildning, mödrar som fött mer än ett barn samt mödrar som röker under graviditeten.

Det står också  i studien att det inte går att utesluta att det är ett rent livsstilsproblem dvs överviktiga mödrar föder barn med högre födelsevikt som i sin tur kan leda till fetma senare i livet. Det är också troligt att  även barnen får energirik föda.

Detta går inte att utesluta enligt studien men man har tagit bort de som har högst koffeinintag samt alla rökare för att minimera denna effekt - vilket inte spelar någon roll enligt mig då man inte känner till tröskelvärdet.

Vi vet också från andra studier att utbildning och hälsa går hand i hand.

Det är svårt att dra korrekta slutsatser i den här typen av studier eftersom det ofta handlar om livsstilsproblem som man sällan eller aldrig kan fånga upp korrekt.

Den bygger också på självskattningar och det finns heller inga noteringar om familjernas kost- och motionsvanor.

Har koffeinet varit farligt förr?

Under förra århundradet hade vi samma problem med koffeinet men det var då främst inriktat på kaffekonsumtion och cancerrisk.

1991 hamnade kaffe på WHOs lista över potentiella cancerframkallande livsmedel eftersom studier visat att hög kaffekonsumtion leder till ökad cancerrisk.

Vi den tidpunkten visade sig att de som också drack mycket kaffe även rökte. Idag är kaffe borttagen från listan eftersom det inte var kaffet som gav ökad cancerrisk utan rökningen.

Hur ska man vara under graviditeten?

Du som är gravid undvik att ta till dig alla märkliga studier - lev sunt och må bra istället för att oroa dig för vad som kan hända.

Det är mycket annat som ändrar sig under denna tid både kroppsligt och i familjen fokusera på det heller än att läsa rapporter som är tvivelaktiga och var glad åt det lilla miraklet som du har skapat.

http://bmjopen.bmj.com/content/bmjopen/8/3/e018895.full.pdf


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


tlover
2018-04-25 08:42
#5

#4 Tråkigt att man inte kan sprida vidare forskning utan kritik. Jag är övertygad om att medlemmarna här kan tänka och tolka själv. Som gravid finns det även andra anledningar att minska på koffeinet och det har ingenting med cancer att göra.

Men utan att veta om att forskning finns går det inte att ta ställning till det och man kan bäst ta ställning till något om man även läst annan forskning.

Visst, man måste inte läsa studier, men vissa, även gravida, kan tycka det är intressant.

l'm back

mollyt
2018-04-25 19:26
#6

Jag håller med #4 rent generellt att det är svårt att dra slutsatser om det finns fler än en parameter som skiljer grupperna åt. Nu har jag inte läst studien men förstod på #4 att grupperna inte var lika på alla andra parametrar än koffeinintag - och då är det ju svårt att veta om det nu var koffeinet som avgjorde vilka som fick feta barn eller om det var andra -livsstilsval- faktorer som spelade in. Att vara vetenskapligt kritisk är inte så lätt om man inte har en vetenskaplig akademisk utbildning själv tror jag.

Annons:
Pyttelite
2018-04-25 19:32
#7

Det här handlar om källkritik och inget annat!

Rapporten lägger upp en fin historia med fina diagram, statistiska metoder men under diskussionskapitlet hittar vi denna slutsats eller brasklapp:

"Nevertheless, our findings might be explained by residual confounding of non-accounted factors related to an overall unhealthy lifestyle and high caffeine consumption; though exclusion of smokers and very high caffeine consumers did not modify the results. "

Inget som rapporterats i pressen  att det faktiskt kan vara livsstilsstilsfaktorer som leder till feta barn och att det kanske inte alls har med koffeinet i sig att göra.

Risken som dessa forskare tar är liten. Det finns en mycket tydlig reservation om slutsatsen och konsekvenserna åt båda hållen feta barn eller mödrar som inte får i sig koffein är obetydlig.

Fint presenterat arbetet och några forskarpoäng avklarade. 

Kommer denna studie hålla i framtiden? - Knappast! 

Kommer en och annan gravid kvinna känna ångest för denna artikel? Garanterat - ytterligare ett måste att tänka på - check! För vem vill ha feta barn!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Thiah]
2018-04-26 11:47
#8

Om man som gravid kvinna direkt blir stressad och får ångest över allt man läser på nätet så ska man inte läsa något alls utan hålla sig borta. 

Vill man följa alla råd som finns till punkt och pricka får man nog vända sig ut och in.

Lite som när djävulen läser bibeln….

Däremot kan det vara intressant att läsa olika sorters studier och forskningsresultat som ändå rör gravida. Därför ville jag gärna att Tlover startade denna tråden.  

Finns många forskningsresultat som inte hållt sig i flertalet år, det gör dem inte mer intressanta att läsa. 

Som avslutning vill jag säga att här inne vill vi alla väl, ingen vill medvetet någon illa för då åker de ut med huvudet före. Därför ska man samtala om olikheter i god ton, med respekt för sin motparts åsikter men ändå på ett värdigt sätt.

Pyttelite
2018-04-26 12:14
#9

Jag tycker att det är viktigt att belysa att det finns underliggande fakta som inte är enligt det pressmeddelande som skickats ut. Det visade sig också att väldigt få hade läst rapporten och den mycket viktiga brasklapp som fanns där. Om du anser att det strider mot god ton att faktiskt belysa hela bilden av en forskningsrapport så ber jag om ursäkt.. Självfallet ska man sprida informationvidare så attvi alla blir rädda. Jag utgår ifrån att du avser mig när du hänvisar till någon som inte använt god ton. Du får gärna förklara i PM hur du tänker. Om man inte får ifrågasätta inslag eller rapporter som ingen av er ens är ansvariga för men som ni anser vara viktiga att försvara trots att de inte speglar hela sanningen eller ens någon så förstår jag inte vitsen med ett forum. Är inte ett forum till för att dela och diskutera olika frågeställninga och synpunker eller är det så att det bara är vissas synpunkter som får delas och diskuteras?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Sarah
2018-04-26 13:47
#10

De flesta forskningsartiklar tar upp artikelns svagheter, det visar på ödmjukhet samt öppnar för att man ska kunna söka anslag för att söka vidare för att verifiera resultatet. Man kan aldrig kontrollera för allt och det finns alltid faktorer som missas. Det betyder inte att det är dålig eller felaktigt forskning. Tidskriften har en helt ok impact factor, vilket innebär att den förmodligen är ordentligt granskad.

SuperLimm
2018-04-26 15:20
#11

Jag tycker att det är viktigt att presentera alla delar av en forskningsrapport. Både det positiva och det negativa som även gör rapporten tvivelaktig. Det är många som faktiskt inte kan läsa forskningsrapporter utan som förlitar sig på att när någon presenterar en rapport så stämmer det som står där. Så jag måste faktiskt försvara Pyttelite och tacka för kritiken i #4. Sånt är viktigt att ta upp. 

Jag har i alla fall fått lära mig att forskning som bygger på att folk själva får säga vad dom ätit/druckit/gjort inte går att lita på helt då folk faktiskt inte vet helt säkert vad dom stoppar i munnen eller gör under dagarna. 

Jag själv kan inte läsa studier. Jag förstår inte vad som står och jag har försökt lära mig många gånger men det är så mycket enklare att läsa en sammanfattning på svenska istället. Jag vet att jag inte är ensam om detta och därför tycker jag det är viktigt att inte sprida saker hur som helst utan att lägga fram alla viktiga bitar.

Mvh Linn

[Thiah]
2018-04-26 20:02
#12

#9 Nej jag anser inte att det bryter mot god ton att belysa en hel rapport däremot kanske jag anser att man kan göra det på olika sätt. 

tex "Kommer en och annan gravid kvinna känna ångest för denna artikel? Garanterat - ytterligare ett måste att tänka på - check! För vem vill ha feta barn!" 

Känns lite onödigt i min värld men på nätet är det svårt att avgöra då man inte ser ansiktena på dem man debaterar med. 

Därför skrev jag det nedanför pga att ett inlägg blivit bortröstat utan egentlig grund. Jag har satt tillbaka det inlägget därför att jag inte anser att det bryter mot någon regel.  

"Som avslutning vill jag säga att här inne vill vi alla väl, ingen vill medvetet någon illa för då åker de ut med huvudet före. Därför ska man samtala om olikheter i god ton, med respekt för sin motparts åsikter men ändå på ett värdigt sätt.  "

Sarah
2018-04-27 06:59
#13

#11 surveys är svårt ja. Skulle säga att det största problemet med enkäter om livsmedel är att folk väljer att inte vara ärliga, även när det är anonymt. Det behöver inte stå att jag åt två påsar chips till middag. Jag skriver att det var en burk med läsk, inte en 2-litersflaska, ungefär.

Annons:
SuperLimm
2018-04-27 12:50
#14

#13 Ja precis. Sånt tycker jag är viktigt att upplysa om, om man nu vill sprida information från någon som helst forskning, att resultaten kom till på det sättet och att det därför inte går att lita på helt. För som sagt, alla kan inte och vet inte sånt här. Att vara källkritisk är inte lätt, framförallt inte när man inte kan läsa forskningsrapporter. Då litar man blint på det som någon skriver istället.

Mvh Linn

Sarah
2018-04-27 13:17
#15

Tycker dock att det verkar vara ganska robusta resultat och att TS inte skrivit ngt konstigt alls. Med tillräckligt många som svarar på enkäter så får man mer tillförlitliga resultat. Fler och fler forskare kommer fram till att man inte bör överdriva sitt intag av koffein när man är gravid, det här bara bekräftar de råd om intag som redan finns. De flesta gravida minskar redan sitt kaffeintag och gör man det inte får man här lite mer motivation.

SuperLimm
2018-04-28 09:48
#16

#15 eller så bekräftar det bara att människor som får i sig stora mängder koffein också lever ohälsosammare i största allmänhet. Då behöver det inte ha med koffeinet alls att göra egentligen 😉

Mvh Linn

Sarah
2018-04-28 14:28
#17

Fast det är ju det man försöker kontrollera för. I statistiska körningar så försöker man rensa för just den typen av samband. Man har säkerligen kontrollerat för det så gått det går.

tlover
2018-04-28 14:31
#18

#17 Japp det har man och man har försökt att göra åtgärder för mycket av det. Helt 100% säker kan man aldrig vara men med tanke på hur mycket man arbetat med att minska det så tycker jag att denna forskning indikerar att man ska ta det lugnt med koffeinet om man är gravid

l'm back

Pyttelite
2018-04-29 11:41
#19

Jag tycker att var och en har ansvar för vad som publiceras och även ansvar för att vara kritisk när man citerar pressmeddelande.

Det är en form av miljöförstöring att sprida oroande fakta oavsett vad ämnet är utan att balansera det.

Än värre är det att bli betraktad som en vilde om man  framför de motargument som rapportskrivarna själva gjort. 

Jag förstår att det inte är högt till tak i dessa forum och att fakta eller diskussion kring fakta inte är önskvärt. 

Det finns bara en syn och det är viktigare vem man är vän med än vad inläggen innehåller eller belyser.

Kritiserar man en artikel eller forskningsutsaga kritiserar man även den som publicerat länken eller informationen.

I dessa forum har ni svårt att skilja på sak och person!

Jag har lärt mig nu och kommer aldrig att diskutera sakfrågor eller sakinlägg på andra forum än de jag själva administrerar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


tlover
2018-04-29 12:05
#20

#19 Jag har inte citerat utan läst artikeln i länken i #0 och skrivit lite kort om den.

Då alla studier har sina svagheter och jag faktiskt ärligt trodde att alla visste detta så drog jag inte upp hela studien i inlägg #0

Jag har även lagt till egna kommentarer eftersom det inte är ett rent citat från länken i #0 och även uträkning hur mycket te man får dricka för 200mg /dag

Jag la också till en fråga (!) om livsmedelsverket bör ändra sina rekommendationer då detta inte alls är den första studien jag sett som indikerar att gravida kvinnor bör hålla sig under 200mg istället för 300mg. Faktum är så är 200Mg rekommendationen i några länder.

l'm back

Annons:
Pyttelite
2018-04-29 12:27
#21

#20 Det som är viktigt att framföra med artikeln är brasklappen att det överhuvudtaget inte behöver ha att göra med koffeinintag om man har feta barn.

Den sk cofounding effekten är mycket stark när man gör den här typen av databearbetning och livsstilsfaktorerna är sällan försumbara.

Rapportskrivarna har också vis av tidigare analyser och felaktiga slutsatser just uteslutet de personer som röker.

Dessa två faktorer är viktiga att ta med när man vill belysa en rapport och ja man ska alltid kritiskt läsa forskningsrapporter - de innehåller inte en absolut sanning och det finns även andra drivkrafter bakom publicering av rapporter än att belysa den absoluta sanningen.

Därmed har jag satt min sista potatis och fortsätter att argumentera om pelargoner och krukväxter istället för diskussion kring publicerade rapporter och avhandlingar oavsett ämne.

Jag tycker att ni själva ska reflektera över begreppet "sak och person" och ber på förekommen anledning om ursäkt om jag på något sätt förnärmat någon av er  pga av mina kritiska inlägg. Det har aldrig varit tanken eller syftet.

Jag var dum nog att tro att det var det ni ville - att någon skulle läsa det ni publicerade och reflektera över det - med syfte att se saker på olika sätt - men så var det inte.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


tlover
2018-04-29 12:30
#22

#21 Snälla visa var i mitt inlägg eller i artikeln jag länkade till det står att det är en absolut sanning

l'm back

Upp till toppen
Annons: