Annons:
Etikettbarnlängtan
Läst 2963 ggr
Anonym
Anonym
4/6/18, 9:55 AM

Bli gravid

Har valt att ta ur min pstav för att bli gravid. Men är jättenervös över att det inte ska ta sig då jag har väldigt svårt att bli gravid pga oregelbunden mens. :( Vet att man inte ska tänka på det men det är svårt. Hur gjorde ni som har oregelbunden mens?

Annons:
RoxannaS
4/6/18, 1:47 PM
#1

Boka en undersökning. Kan vara en enkel lösning :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Anonym
Anonym
4/6/18, 2:02 PM
#2

#1 Ska göra det

[Smulan_88]
4/6/18, 2:14 PM
#3

Det är en myt att man inte ska tänka på det, såklart att stress är ogynnsamt. Men om alla andra funktioner gör som de ska så påverkar inte tankarna om man blir gravid eller inte. MEN om man vet att man har väldigt oregelbunden mens så är det bra att kolla upp det, för att optimera chanserna men också för att få hjälp om det behövs.

Anonym
Anonym
4/6/18, 2:19 PM
#4

#3 skulle väl egentligen inte säga att den är jätteoregelbunden, har aldrig vart utan mens men den kommer väldigt olika. ibland i mitten på månaden. ibland i slutet, ibland i början. Har ingen riktigt koll när den ska komma heller trots appar osv.

[Devya]
4/6/18, 3:19 PM
#5

#4 Det säger dock inte mycket. Min mens är regelbunden men kan komma i början, i mitten eller i slutet av månaden. :) Hur lång/kort brukar din cykel vara? Det säger nämligen lite mer. :) Min varierar allt mellan 25 dagar till 35 dagar. Väldigt sällsynt att den är så lång som 35 dagar. Det här bara hänt en gång i mitt liv.

Anonym
Anonym
4/6/18, 9:42 PM
#6

#5 tror den är 35-40 dagar cykel. Ingen riktigt koll men ska räkna ut det såfort mensen kommer efter uttag av pstaven.

Annons:
[Smulan_88]
4/7/18, 12:18 AM
#7

#6 om det är en hormonspiral så kan kroppen spöka lite första två månaderna, men för att optimera era chanser så hade jag om jag var i era skor börjat testa med ägglossningstest på dag 14 och kört på vartannan dag sex och testande tills du får en ökning på ägglossningstesten. Då är det bara att ligga på fram till mens eller som tidigast ett - två dygn efter ägglosssning för att optimera chanserna. lycka till i bebisbaket, håller tummarna att ni snart får ett plus!! :)

Anonym
Anonym
4/7/18, 3:26 PM
#8

#7 Tack så mycket för lyckönskningen! Ska köpa på mig massor utan ägglossningstest och testa så jag vet när jag får ägglossning!

RoxannaS
4/7/18, 3:30 PM
#9

#8 Tänk på att även om du får utslag på ägglossningstest ger det ingen garanti på att ägglossning verkligen sker. En person som inte har några hormonella problem har i vanliga fall ägglossning 9-10 gånger per år. Men eftersom din cykel verkar variera så pass mycket ändå låter det som att det kan finnas en bakomliggande orsak. Hur är det med vikten? Har du några andra symtom? Tex ökad kroppsbehåring i ansiktet/låren? Problem ed finnar/acne? Blöder länge/mycket? Andra smärtor /molanden i magen?


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Anonym
Anonym
4/7/18, 3:34 PM
#10

#9 vikten är övervikt men går inte ner heller. Ökad kroppsbehårig har jag. blöder ca 9 dagar vid mens och vääääldigt mycket så får byta skydd en gång i timmen ca. Inga finnar. Smärtor i magen finns. 

Läste om PCOS, kanske kan vara det jag har så ska boka en gynundersökning på måndag.

RoxannaS
4/7/18, 6:17 PM
#11

#10 Ja det låter ju som pcos. Man måste inte ha symtom. Och man behöver inte ha alla heller. Så kolla upp det då kan du få hjälp direkt istället för att vänta då de kan ta tid även med hjälp. Tog mig 7 månader totalt. Då hade jag uppehåll på 1 månad. Så stå på dig och lycka till :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Anonym
Anonym
4/8/18, 6:38 PM
#12

#11 hur utreder dom pcos? Är det ultraljud och blodprov?

RoxannaS
4/8/18, 7:39 PM
#13

#12 Precis. Vaginalt ultraljud och blodprov. Jag fick lämna blod i samband med mensens 3 första dagar.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
OlgaMaria
4/9/18, 10:15 AM
#14

Tar du D-vitamin? Väldigt viktigt för fertiliteten och brist på det finns ofta vid oregelbunden mens. En bra multivitamin kan också rekommenderas.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anonym
Anonym
4/9/18, 10:16 AM
#15

#14 Tar både multivitamin från apoteket och D-vitamin.

OlgaMaria
4/9/18, 10:20 AM
#16

#15 Bra! Hur stor dos D-vitamin?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

emeliiiiieee
4/9/18, 2:12 PM
#17

#16 20mg tablett. 

Väntar nu på att Gyn ska ringa. Ska boka tid för undersökning och se vad som sägr. Om det är pcos eller inte

RoxannaS
4/9/18, 2:14 PM
#18

Spännande!


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
emeliiiiieee
4/9/18, 3:03 PM
#19

Fick bara en telefontid till läkare. Hon tyckte inte mitt ärenda var prioriterad när jsg fortfarande har pstaven i

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
RoxannaS
4/9/18, 4:07 PM
#21

Men vad är de för jäkla vård alltså..


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
emeliiiiieee
4/9/18, 7:43 PM
#22

#21 hon ville att jag aka se hur mensen beter sig när jag inte har pstaven i först och främst. Så jävla värdelöst :( när man väl tar mod till sig och ringer så är mitt ärende inte prioriterat

Denna kommentar har tagits bort.
OlgaMaria
4/10/18, 8:44 AM
#24

Så länge som du får mens får du ju ägglossning och har chans att kunna bli gravid. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

emeliiiiieee
4/10/18, 9:24 AM
#25

#24 Fast man kan ha mens utan ägglossning med. Men ska köpa ägglossningstest och testa varje månad såfort pstaven är ur :)

RoxannaS
4/10/18, 1:06 PM
#26

#24 Det där är till viss del inte sant. Man får inte mens utan ägglossning. Men man kan få blödningar utan ägglossning som är exakt som mensen är. Jag har så. Jag har inte ägglossning alls utan stimulering. Men blöder nästan varje månad ändå.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
emeliiiiieee
4/10/18, 4:37 PM
#27

#26 Exakt så tror jag det är för mig. Har aldrig haft symptom på ägglossning heller! Utan jag blöder men är inte säker att det är just mens. 

Men har lyckats bli gravid en gång i mitt liv och då har jag ändå vart sexuellt aktiv sen jag var 13. Och haft sex oskyddat hur många gånger som helst men inte blivit gravid.

Annons:
OlgaMaria
4/10/18, 6:48 PM
#28

Bra att ni upplyste mig!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

RoxannaS
4/11/18, 1:11 AM
#29

#27 Låter verkligen som pco #28 Absolut. Man lär sig något nytt varje dag nästan. Man lär så länge man lever. :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
emeliiiiieee
4/11/18, 11:01 AM
#30

#29 börjar också tro mer och mer på pcos. Men får vänta och se vad läkaren säger om hon vill utreda eller inte.

RoxannaS
4/11/18, 12:50 PM
#31

Ja. Stå på dig. Du har rätt till utredning. Har aldrig hört att det ska vara bråk om att ens få göra en.. :/


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
emeliiiiieee
4/24/18, 9:04 AM
#32

Pratade med läkaren i telefon nyss som sa att jag ska försöka bli gravid först innan dom vill göra en utredning.

Upp till toppen
Annons: