Annons:
Etikettallmänt
Läst 708 ggr
Anna_86
4/3/18, 3:43 PM

Gravid och vegan

Är vegan, vet inte om jag behöver komplettera min kost. Några andra veganer som har mer erfarenhet?

Annons:
[Thiah]
4/3/18, 4:05 PM
#1

Jag tror inte att du egentligen behöver det men jag är ingen kostexpert. Sarah finns här inne och är Sajtvärd på vegetarisk.ifokus.se så jag hoppas hon kommer in hit och skriver :)

mollyt
4/3/18, 5:22 PM
#2

Hör annars med en dietist. Det finns ju jättestor variation på hur man äter (även som vegan) - om du får i dig allt du behöver eller om det blir mycket halvfabrikat.

[Thiah]
4/3/18, 6:41 PM
#3

,#2 halvfabrikat behöver inte vara dåligt. Huvudsaken att man får i sig allt man behöver.

Anna_86
4/3/18, 6:41 PM
#4

Jag äter sällan halvfabrikat utan baljväxter, tofu, grönsaker, nötter, frön och spannmål. Jag tänkte prata med bm när jag kommer dit, ville bara se om det fanns andra med erfarenheter.

[Thiah]
4/3/18, 6:44 PM
#5

#4 Sarah har och vet att hon bett sin bm ge sjutton i hennes kost pga att dom inte kunnat något. Men ät en allsidig kost och ta gravid vitaminer så klarar du dig fint

Anna_86
4/3/18, 7:02 PM
#6

Men hur är det med omega 3 och dha, epa?

Annons:
[Thiah]
4/3/18, 7:47 PM
#7

#6 jag är blandätare och tänker inte alls på allt sånt. Jag äter varierat, har tex rapsolja i maten/salladen och äter nötter. Som gravid tog jag multivitamin och järn men annars tar jag bara D vitamin.

Sarah
4/3/18, 8:15 PM
#8

Som Thiah säger, allsidig mat och gravidpiller. Du klarar dig på ex rapsolja och nötter, men är du orolig för omega 3 så finns det algolja i kapslar att köpa. Folsyra kan du börja med nu men vi som äter vegetariskt brukar inte behöva. Du kommer säkert behöva järn sen, men det gör de flesta :) oroa dig inte, du äter bättre än de flesta.

[Thiah]
4/4/18, 5:51 AM
#9

#8, visste väl att jag lärt mig nått när du skrivit ;)

Sarah
4/4/18, 7:53 AM
#10

#9 kul att höra :) my work here is done! :p

[Thiah]
4/4/18, 7:54 AM
#11

#10 haha ja, lite OT men soppan med kikärtor, gröna ärtor och typ spenat som du tipsade om är en hit här hemma. Dock har vi ännu filadelfiaost i men ja, små steg på vägen

Sarah
4/4/18, 7:59 AM
#12

Nice :) det får bli middag imorgon! Inte gjort på ett tag. Tack för påminnelsen!

Upp till toppen
Annons: