Annons:
Etikettallmänt
Läst 1774 ggr
[somewherebutnothere]
2018-04-03 12:06

Stressad över viktuppgång

Jag blir så stressad av att höra att "såhär och såhär mycket är normalt att gå upp i vikt under en graviditet", "om du väger si och så mycket så ska du gå upp ungefär detta i vikt" osv.. Jag är gravid med andra barnet i vecka 23+3 och har gått upp 9 kilo, känner mig jättestressad då det stod att jag rekommenderas gå upp ca 14 kilo sammanlagt under graviditeten. Det är alltså bara 5 kilo kvar och det känns ju som att det är nu ungefär man börjar gå upp mer i vikt.. Hur har ni haft det med viktuppgång och särskilt ni som är omföderskor?

Annons:
Sindri
2018-04-03 12:35
#1

Jag gick alltid upp väldigt lite i vikt under mina graviditeter, undantag nr 3 av 4, hade mest bara mage, men hade en väninna som gick upp enormt mycket, t.o.m. hennes fötter svällde upp så hon inte kunde ha vanliga skor. Det skilde säkert 8 kilo mellan oss. Det beror oftast på hur mycket vatten kroppen samlar på sig, där är vi väldigt olika. (3an föddes under sommaren och klart jag drack mer då i värmen).
Om du i övrigt mår bra och dina värden är ok så är några kilon hit eller dit inget att stressa upp sig över.
Kan också tillägga att idag är jag den som behållit fler gravidkilon än min väninna som gick upp 20 kg. Hon är smal som en vidja, ca 30 år efteråt.
Så tänk på andra saker och njut och längta istället.

mollyt
2018-04-03 17:19
#2

Jag tycker också du ska försöka slappna av, man samlar på sig olika mycket vätska och en del går upp mycket medan andra lite. Jag är omföderska nu men har inte hunnit lägga på mig något ännu då jag bara är i slutet av sjunde veckan. Jag är föredetta ätstörd och försöker ha en sund relation till viltuppgången. Jag gick ner alla mina gravidkilon och lite extra övervikt efter förra graviditeten så jag vill tro att det blir samma nu.

Nyfiken86
2018-04-03 17:45
#3

Hej! Jag väntar nr.3 o är i v.21.. har inte gått upp ett enda kilo än 😱 Minns inte när jag började gå upp i vikt med tjejerna men har för mig jag redan hade börjat gjort de i denna vecka.. gick upp 17kg med första o 10kg med andra ungefär.. får se hur d blir denna gången, har dock massa kilo kvar sen sist.. 5år sen 😂

Velinga1984
2018-04-03 20:37
#4

I vecka 14 hade jag gått upp 12 kg med yngsta barnet. Gick upp över 35 kg med de två yngsta barnen, från 62 kg till drygt 100 kg. Det var rent jobbigt psykiskt sett och jag grät nästan varje dag MEN idag är nästan alla kg borta. Det går.

[Kijsen]
2018-04-03 21:54
#5

Som överviktig är det ännu värre! Men jag struntade i allting och åt det jag var sugen på osv. Brydde mig inte om att väga mig heller utan min BM fick titta på siffrorna medans jag stirrade in i väggen. :) gick upp 18kg, mestadels vätska.

[Smulan_88]
2018-04-03 22:01
#6

Jag har valt att inte fokusera alls på vågen under tiden jag varit gravid. Och faktum är att varje graviditet har gjort kroppens upp och senare nedgång väldigt olik. Första gick jag upp 14 kg, sen gick jag ner alla kilon + 7 kilon till. Med nummer 2 gick jag totalt upp 16 kg, och ”bara” ner 10 direkt efter. De sista fick jag kämpa med. Nummer tre gick jag upp +20 kilo. Hade endast gått ner 5 kilo och resten har suttit hårt så jag har kämpat endel.

Annons:
[somewherebutnothere]
2018-04-03 22:49
#7

Det är bara att det är fruktansvärt jobbigt och svårt att inte fokusera på siffrorna för mig… Jag har haft ätstörningar större delen av livet och på det har jag ocd som gör att jag "hakar upp mig" extra mycket på siffror. Så om det exempelvis står ett särskilt antal kilo som man rekommenderas att max gå upp, ja då är det liksom exakt det som gäller, blir det minsta halvkilo extra så får jag panik. Annars tycker jag det låter sunt att inte bry sig så mycket om hur vikten blir under graviditeten för logiskt sett vet jag ju att alla går upp olika mycket och att det beror på olika saker såsom vätska osv. Men sen lurar min hjärna mig i alla fall.

Sindri
2018-04-03 22:52
#8

Då bör du ta ett snack med din BM - och man får hoppas att hen tillhör de vettiga. Berätta hur du känner kring siffrorna.
Idiotiskt förresten att de går ut med siffror på det sättet. Det stämmer ju inte alls - som du själv kan se i trådsvaren.

jackiejohn
2018-04-03 23:01
#9

Jag fick höra att jag skulle gå upp mellan 10-12kg när jag väntade första gick upp 14kg och jag gick inte tiden ut utan födde i vecka 31. Jag lyssnade inte på min bm trots tjatet om att jag gått upp ”för mycket”. När jag väntade tvåan gick jag upp 27kg den bm sa inte ett knyst om min viktuppgång, utan så länge jag och bebis mådde bra så var det bra liksom. Men jag tycker du ska prata med din bm om hur du känner och förhoppningsvis tillhör hon de med lite sunt förnuft. Och försök även om det är svårt att slappna av och låt kroppen sköta sitt. Mycket utav vintuppgången kan man inte alltid styra, endel samlar oerhört med vätska tex :)

Sarah
2018-04-04 00:13
#10

Jag känner mer att man måste börja säga ifrån till barnmorskor. Verkar vara väldigt många som kläcker ur sig åsikter som varken hjälper eller har stöd. Men det är svårt, jag vet. Jag ångrar fortfarande att jag inte bet ifrån under första graviditeten. Nu gjorde jag det redan första mötet med andra och det var så skönt!

Velinga1984
2018-04-04 08:09
#11

#10 I mitt fall hade jag oförstående läkare som ansåg att jag var skadligt fet.

Sarah
2018-04-04 08:49
#12

#11 Ja till läkare med :(  Men de flesta träffar inte läkare så ofta.

mollyt
2018-04-05 06:31
#13

Vid min förra graviditet så pratade vi om min historik kring ätstörningar, och hon skötte det toppen - nämnde aldrig något om min vikt sen på hela resan. Jag kommer göra samma sak nu, inskrivning på måndag. Dock ny MVC och ny BM så håller tummarna på samma bemötande nu.

Annons:
Jess89
2018-04-05 22:33
#14

Har bara fått ett barn. Osäker på hur mycket jag gick upp då jag fick reda på att jag var gravid sent (vecka 15). Kände likadant att jag var nojig över vikten i början och berättade det. Jag behövde då inte se vikten. Med tiden kände jag varför bry sig så länge jag och barnet mår bra.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Sparven88
2018-04-06 09:05
#15

Vid min första graviditet vägde jag in mig på 96 kg vid inskrivningen. Jag visste att jag redan från start var överviktig, men inte blev det bättre av att jag av den bm blev synad uppifrån och ner och sen sa hon"du kanske vill ha en remiss till en dietist? Du får max gå upp 6 kg under grav". Till saken hör att även bm var "rund", så det kändes så konstigt att bli "dömd". Första graviditeten gick jag upp 8 kg totalt. Nu, andra grav vägde jag 98 vid inskrivningen. Nu i vecka 32 väger jag 100. Den här gången är det inget snack om min vikt. Vilket känns såå skönt. Alla mina prover är bra, så uppenbart "mår jag bra", trots min vikt. Det är som tidigare nämnts, olika beroende på vilken bm man hamnar hos. Man får komma ihåg att de siffror som visas bara är någon sorts medelsiffra, och inte alls så det "ska" vara. Vissa går upp mer, andra mindre. Vissa föder i v 38 andra i 42. Det går inte att säga "så här är det" vid en graviditet. Så länge du mår bra, det är det viktigaste! :)

MinnaJosefin
2018-04-06 11:32
#16

Är 175 cm och Jag gick upp från 70 till 98 kg med första barnet, från 70 till 104 kg nu med andra:) efter 1 år är jag tillbaka till min vanliga vikt. Jag har inte brytt mig alls om sånt, jag går upp mycket men sen försvinner det och det är helt normalt.

[Thiah]
2018-04-06 11:41
#17

#15 hur bestämmer man att bebisen och moderkakan bara ska väga en viss vikt? Barnmorskor är så knasiga

Sparven88
2018-04-06 11:51
#18

#17 Haha nej, jag undrar det än idag…

Ceciliaolucifer
2018-04-06 19:37
#19

Jag gick också upp massor. Från 47kg/163cm till 72kg, alltså 25kg. Ändå kräktes jag nästan hela graviditeten :P jag åt typ inget onyttigt alls. Men jag samlade väldigt mkt vätska. Sluta väg dig och be bm hålla vikten för sig själv? Skulle det underlätta?

Emmmie
2018-04-07 21:09
#20

#10 Ja, verkligen! Vissa verkar ju inte ens ha vanligt folkvett! Jag var verkligen taggad inför MVC-besöken andra graviditeten och hade bestämt mig för att säga ifrån, dock var jag så otroligt illamående och ynklig och satt bara tyst medan barnmorskan med avgrundsröst mässade i evigheter om hur FARLIGT  det är med övervikt under graviditet.

Annons:
Sarah
2018-04-08 00:25
#21

#20 nästa möte ;) jag är inte överviktig, men vegetarian. Minst lika farligt i BMs ögon.

Upp till toppen
Annons: