Annons:
Etiketterinhandlapreparera
Läst 10278 ggr
Garm
2018-04-02 14:12

Maskin för ersättningsblandning.

Jag har en fundering. Sitter och tittar på ett par maskiner som blandar ersättning automatiskt och undrar om någon där ute har någon erfarenhet av dessa maskiner?

Det är Baby Brezza Formula Pro och Diluo Vällingmaskin jag tittar på.
(Finns det ens några andra?)

Då jag inte kommer få amma när det beger sig så tror jag att en sån där maskin är guld värd om man inte vill krångla en massa. Eller, jag inbillar mig iaf det. Så, är det någon där ute som har erfarenhet av någon av dessa maskiner och kan berätta lite om dem och era erfarenheter runt dem? Är det värt det att köpa någon av dessa maskiner?

Annons:
SimsBrooke
2018-04-02 14:17
#1

Jag undrar lite också om dessa maskiner så jag gör ett litet avtryck här :D

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

[Thiah]
2018-04-02 16:06
#2

Jag har aldrig ammat någon av mina ungar men har aldrig haft en maskin. För mig har tetror varit det bästa. Så jag kan en massa om att föda upp barn på ersättning men inget om maskiner.

MonicaLagerquist
2018-04-02 17:36
#3

Det finns nog bättre sätt att göra av med 3500 spänn.

Stolt ägare till fem La permer

[Thiah]
2018-04-02 17:41
#4

#3 oj kostar dom så mycket?!

MonicaLagerquist
2018-04-02 17:43
#5

#4 plus att du måste ha en telefon som du kan programera den med.

Stolt ägare till fem La permer

Garm
2018-04-02 18:17
#6

#3 Det är bara en av dem som kostar så pass mycket. Dessutom har nog de flesta en så kallad smartphone nu för tiden, så det är nog inga som helst problem.

Annons:
Aftonstjärna
2018-04-02 20:54
#7

Förlåt för ämnesbyte. Vågar knappt skriva det här (stackars barn). Jag har fött upp fyra barn på ersättning. Tips nr 1 till dig: lär ditt barn att äta ersättning i både ljummen, och icke uppvärmd temp. Du slipper blanda ersättning (termos vid sängen) på natten, och du kan ge barnet ersättning vart som helst. Blanda snabbt en flaska, eller två och lägga i skötväskan, ex. Kom tyvärr inte på detta förrän vid barn nr 3. Nr 4 vandes direkt. Han drack med god aptit. Tycker maskinen verkar vara smidig dock. Annars tar det typ 1 min att fixa en flaska när du är van. :)

Aftonstjärna
2018-04-02 20:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Det finns en maskin som det är rea på nu, på Jollyroom. Hade nog varit lite sugen på att ha en när mina barn var små…

[Kijsen]
2018-04-02 21:35
#9

Jag var skeptisk till babybrezza först och tyckte att ”varför ska man ha en sån? Går lika snabbt o blanda som vanligt?” Och ”onödiga pengar” men vi köpte en babybrezza när sonen var en månad gammal ungefär, då hade jag stått o blandat ”vanligt” med smala ögon på natten med en vattenkokare som värmde till 40 grader. (Vilket också är smidigt!) Men babybrezzan har varit det bästa vi köpt! Sååå smidigt och man slipper stå o måtta både vatten och pulver alla tider på dygnet. Det går ju på ett kick med maskinen! ett knapptryck och du får ut färdigvärmd och rätt doserad ersättning, vilken grej! :)

[Thiah]
2018-04-03 06:55
#10

#7 ja rumsvarm tetra är på alla resor mm… Båda mina äter rumsvarmt. Sen kan man gott ta kallt vatten i en flaska och värma i mikron för att sen sätta pulvret i.

Sarah
2018-04-03 08:59
#11

Ja kallt vatten, en kortis i mikron och sen pulver och klart. 

Min kille vill ha maskiner till allt, men det tar alltid längre tid för honom att göra saker med sina maskiner än vad det tar för mig att göra det utan maskin. 

Till nya bebin kommer vi ha färdiga tetror. E har fått pulver förutom de första månaderna och det funkar ju väldigt smidigt, men med en liten känns det enklast med tetra. Kommer delamma även den här bebisen om allt blir som tänkt.

[Thiah]
2018-04-03 09:24
#12

#11vi började också alltid med pulver,mkt på grund av priset. Men sen orkar vi inte hålla på så det blev ändå tetror i slutändan

Garm
2018-04-04 09:38
#13

Jag har inte tillgång till mikro. Måste alltså värma vatten med vattenkokare eller i kastrull. Dessutom "ska" väl vattnet värmas först till ca 70 grader och sedan kylas ner till drickvänlig temp när man blandar pulver?

Annons:
[Thiah]
2018-04-04 10:01
#14

#13 njaee det behöver bara bli så varmt att pulvret blandas. För varmt är inte heller bra. Vi skulle få tillräckligt varmt i kranen helt ärligt. Så länge du inte har egen brunn så är det inte så bökigt med pulver. Men självklart, känner du att du är tryggare med en maskin och har råd så köp :)

fluffis
2018-04-04 10:33
#15

Jag har inte använt maskin, så den kan jag inte säga något om. Dock har pulver fungerat väldigt bra för oss. Till vårt första barn som har fått ersättning,  kokte vi först allt vatten och hällde över i flaskor och ställde i kylen, för att därefter värma upp en kortis i mikron när det var dags, sen pulver. Detta gjorde vi när bebisen var upp till tre månader gammal. Därefter var vi mindre noggranna och tog kallt vatten direkt från kranen och värmde litegrann i mikron, innan pulvret blandades i. När vi skulle åka någonstans så tog vi med mikrovarmt vatten i termos. Det fungerade jättebra. En annan sak som hjälte oss mycket när vi åkte iväg var den här pulverdoseraren. http://www.babyjoy.se/1423-mam-mjolkpulverdoserare-rosa.html

Tetrorna tyckte vi var klyddiga! :) Det som blir över ska ju stå i kylen och då har vi trätt en påse över med en påsklips på. När man ska ha den igen ska den ut, plockas ur påsen, mätas upp och värmas. Hehe, vad olika det kan vara :)

Garm
2018-04-04 10:41
#16

#14 Skönt att höra att det inte är så krångligt som jag inbillar mig. Jag tror dock att en maskin skulle underlätta väldigt mycket för mig. Jag har dock tagit till mig av det ni sagt i tråden och ska försöka vänja bebisen med att dricka rumstempererad ersättning också. Vore ju lämpligt att kunna köra med det de gånger vi inte är hemma när det är matdags. Visste förresten inte ens att det fanns färdiga tetror med ersättning förrän jag läste det här nu. Låter lämpligt att kunna ta med sig utanför hemmet.

Garm
2018-04-04 10:48
#17

#15 Åh, en sån där pulverdoserare ser smidig ut. Tack för länken!
Det är just det där med att koka vattnet och förvara det i kylen och värma det vid matdags som blir det lite "krångliga" då jag inte har mikro. Tänker mycket på just nattmatningarna som jag vill ska bli så smidiga som möjligt.

Jag känner mig för övrigt som en dinosaurie då jag inte har mikro…

[Thiah]
2018-04-04 11:30
#18

Med första barnet kokade vi allt hela jäkla tiden som extra stress grej… Men när Joel var 2-3 månader slutade vi och började aldrig igen. På BB fick vi ha samma flaska flera matningar och sköljde med enbart vatten emellan. Dom hade färdig ersättning i kylskåpet som värmdes mm mm… Och vi insåg att om dom gör så varför kan inte vi? Nu med Adam så har vi aldrig kokat nått och är lugnare med ersättningens utgång ( den blir inte dålig exakt 61min efter värmningen liksom…) . Adam mår lika bra som vilken annan bebis.. Jag har då aldrig ammat, fick medicin direkt efter förlossningen för att stoppa mjölkproduktionen.

Sparven88
2018-04-04 12:37
#19

Min son är också uppvuxen på ersättning. Gjorde som många andra och använde tetra i början, men insåg sen att det blev onödigt dyrt så då köpte vi pulver. Vi var (så här i efterhand…) jättelöjliga med vattnet, vi kokte vatten som vi sen ställde in i kylskåpet och värmde på till varje portion. Blev det för varmt blandade vi absolut inte ut det med mer vatten, för då stämde ju inte mängden pulver. Ja.. kan väl säga som så att kan jag inte amma bebis som kommer om 2 månader, tänker jag nog inte vara riktigt lika kinkig med allt måttande och vattenkokande… Vi hade en sån doserare, det var såå smidigt på nätterna, det underlättade väligt mycket faktiskt! :) Men, jag hade nog aldrig köpt en maskin för det här. Jag har inte upplevt att det var så värst krångligt å blanda till lite ersättning. Man får helt enkelt stå ut med att bebisen skriker några minuter medan man "lagar" maten :)

LaSadie
2018-04-04 13:19
#20
Annons:
[Thiah]
2018-04-04 13:25
#21

#20 absolut ska man ha kallt vatten när man dricker det

Aftonstjärna
2018-04-04 16:51
#22

#13 Jag fick rekommendationen att vattnet skulle kokas de 2-3 första månaderna. Så jag kokade det och ställde in en kanna i kylskåpet. Jag har dock ngt minne att jag slarvade med det den senaste bebisen… Vill du inte köpa mikro hade jag inte tvekat en sekund att köpa en sån vällingmaskin. :)

[Thiah]
2018-04-04 17:04
#23

#22 ja alltså rekommendationen är ju så men som med många andra rekommendationer räcker sunt förnuft. När inte ens BB följer rekommendationerna om konstant kokande av allt så slutade vi också.

[Kijsen]
2018-04-06 16:36
#24

Har du inga planer på o köpa en micro eller en vattenkokare som värmer till 40 grader så hade jag köpt babybrezzan :) Vi kokade allt vatten de första månaderna med sonen och hade en bringare i kylen som vi hällde i vattenkokaren o värmde till 40 till varje måltid. Funkade bra dagtid när man var relativt pigg, men på natten var det svårt o se utan att tända upp hela lägenheten. Babybrezza är en liten ”lyx”, som jag absolut anser att man är värd att unna sig ifall pengarna finns :)

Ceciliaolucifer
2018-04-06 19:51
#25

Vi köpte baby berezza men reklamerade den. Tyvärr är deras 37 grader knappt ljummet. Vi fick sätta flaskan i mikron ändå. Den var värdelös för alla specialersättningar för den mätte fel. Blev gröt vartannan gång åoch ibland alldeles för lite pulver. Testade även Semper och en till. Krångligt med vattenbehållaren som är ganska smal och hög. Svårt att diska den ordentligt. Den är lite svår att få loss dessutom och får inte vara blöt undertill när man sätter tillbaka den. Så då måste den torka helt emellanåt. Det är den dagliga rengöringen. Veckorengöringen är desto krångligare. Då ska man göra rent alla delar och ta ut pulvret. Jag älskade idén, och gör det fortfarande. Men tyvärr var maskinen opålitlig och set krävdes för mkt jobb!

Garm
2018-04-07 09:26
#26

#25 Det låter inte alls bra det där. Har läst några oberoende recensioner/erfarenheter av maskinerna och ingen har haft något liknande att säga om Baby Brezza. Ska ha din erfarenhet i åtanke när vi vidare diskuterar och funderar på dessa maskiner. Tack!

Ceciliaolucifer
2018-04-07 19:03
#27

#26 ofta dom som är såååå nöjda (bloggare) verkar ha fått sina gratis, dvs reklam. Jag gick också på vad jag trodde var oberoende recensioner som visade sig vara mkt sponsring bakom. Återigen älskar jag idén jätte mkt. Min maskin var det ju fel på. Men bortsett från feldoseringen så var den aningens krånglig att rengöra. Har två kompisar som köpte. En upplevde samma som mig och den andra var skitnöjd! :) Jag köper nog den svensktillverkade med app nästa gång :P

Annons:
[Kijsen]
2018-04-10 00:00
#28

#25 Den där veckorengöringen har jag aldrig gjort och haft maskinen i 7 månader snart xD jag rengör vattenbehållaren när den är i behov av det med diskmedel och svamp inuti, utanpå behöver man ju inte mer än en fuktig trasa. Dessutom får det inte komma vatten undertill av vattenbehållaren pga elektroniken :) Skulle säg att det mest är rekomendationer i manualen eftersom den säljs i många länder som inte har så bra vatten som oss tex (står att man ska använda destillerat vatten till rengöring). Kan tillägga att jag varken är bloggare eller fått maskinen gratis :)

Upp till toppen
Annons: