Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 1547 ggr
Bill&Bull
3/27/18, 10:39 PM

Alvedon gravid

Har senaste tiden behövt ta alvedon mot värk samt förkylning, har bara hållt mig till en tablett/dag. Jag har tänkt att det är ok men vet nån om de verkligen är det? Blev lite nojjig nu.

||My Love For Animals Is Immortal||

Annons:
[AnimeV4]
3/27/18, 10:49 PM
#1

"Om du är gravid eller ammar, tror att du kan vara gravid eller planerar att skaffa barn, rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du använder detta läkemedel.

Inga kända risker vid användning under graviditet. Du bör dock använda lägsta möjliga dos som lindrar din smärta och/eller din feber och använda den under kortast möjliga tid. Kontakta din läkare eller barnmorska om smärtan och/eller febern inte minskar eller om du behöver ta läkemedlet oftare.

Paracetamol passerar över i modersmjölk, men påverkar troligen inte barn som ammas. Tala ändå med läkare vid mer än tillfällig användning av Alvedon under amning."

Ifrån: http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19581115000027#pregnancy

Edit: Så du kanske kan ringa 1177 for starters?🙂

[Thiah]
3/28/18, 5:35 AM
#2

Jag har rådfrågat en förlossningsläkare när jag led av rejäl huvudvärk som gravid. Helst ska man ju undvika all form av medicin men paracetamol i låg dos , vid behov är okej. Du kanske inte ska äta den varje dag i flera månader men en stund får. Och en tablett om dagen är inte mycket. Jag var tvungen att äta 1-2 om dagen första veckorna för att ens kunna fungera. Och då hade jag ändå värk eftersom det inte fungerade. Sen sa hon även att om min smärta blir hemsk och ja t.ex. åker till akuten med huvudvärken ger ju läkarna allt som behövs för att få bort den.

Nyfiken86
3/28/18, 6:39 AM
#3

Min barnmorska sa att man enbart får ta alvedon o inget annat!! Har man problem med migrän som jag har ibland kunde man få citadon utskrivet av läkaren, men jag väljer att hålla mig till alvedon!

JonnaB
3/28/18, 6:43 AM
#4

Ja Alvedon fick jag rådet av både bm o läkare min förra graviditet då jag led av huvudvärk var o varannan dag. MAXA dosen sa de båda två

LaSadie
3/28/18, 10:15 AM
#5

Jag har problem med huvudvärk dagligen och tar citidon i låg dos (halv tablett när det behövs). Min BM reagerade inte utan sa att det var ok.

[Thiah]
3/28/18, 10:55 AM
#6

Sen är det ju även den aspekten att du människa ska kunna fungera. Du måste kunna leva någorlunda även som gravid och krävs det då lite medicin så krävs det.

Annons:
[Devya]
3/29/18, 11:28 AM
#7

Här så rekommenderade läkaren att jag inte skulle ta det mer än tre dagar i rad. Nu har jag dock så pass hög feber att jag blir nästintill medvetslös om jag inte får febernedsättande. Med andra ord är det farligare om jag inte tar min medicin. Tar du bara medicin mot lätt förkylning och huvudvärk så är det kanske bättre att avstå. Här du svår värk så är det förstås annorlunda. Om jag kunde skulle jag inte alls ta någon medicin men jag kan absolut inte fungera utan paracetamol just nu. Jag försöker dock som högst ta det två ggr om dagen.

Cilla89a
3/29/18, 12:38 PM
#8

Jag tror inte alvedon under en period är hela världen, tänk så mycket barnet utsätts för ändå, avgaser vi andas i dagligen, olika tillsatser i maten, stor del av frukt och grönt vi äter är besprutat.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Upp till toppen
Annons: