Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 3816 ggr
Missmagi
2018-03-26 19:26

Sammandragningar!

Hade städdag idag och nu ligger jag med världens sammandragningar som kommer och går. Hur tätt ska de vara för att man ska bli orolig o kontakta förlossningen? Är bara i v 30.

Annons:
Sparven88
2018-03-26 20:10
#1

Är de regelbundna? Märker du att de avtar när du vilar? Gör de ont? Du kan alltid ringa och rådfråga fl. Men vad jag förstått så är det vanligt med sammandragningar så här långt in i grav. Men de ska inte göra ont, och stilla sig när man vilar liksom.

Cilla89a
2018-03-26 20:36
#2

Jag är i vecka 27 och har haft sammandragningar varje dag sedan vecka 20 ungefär, ibland bara några fåtal per dag och ibland 15-25 st, framförallt kommer dem på kvällen när jag bara slöar i soffan. Är totalt ostressad och har ett chill kontorsjobb. Jag var inne på förlossningen i vecka 23 pga sammandragningarna, dem mätte tappen, körde ctg och hela faderullan. Men nej, hon ville som tur är inte komma ut. Varför jag har så otroligt mycket sammandragningar vet dem inte, antagligen tränar kroppen bara. Om dem gör ont och det trycker på neråt, då bör jag höra av mig igen. Så, har du ont? Annars skulle jag tro att din kropp bara tränar.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Missmagi
2018-03-26 20:36
#3

Jo jag vet, har haft sammandragningar lite till och från men aldrig såhär ofta. De började nu på kvällen när jag vilade. Började klocka dom och den senaste halvtimman har d kommit var 5:e min o håller på i ca 30 sek. Vissa gör ont som mensvärk andra känner jag bara att magen drar ihop sig.

Missmagi
2018-03-26 20:38
#4

#2 de känns inte som att de "trycks ner" men vissa gör ont, inte alla.

Bill&Bull
2018-03-26 21:28
#5

Jag har också täta sammandragningar, speciellt om jag hållit på mycket under dagen. Vad jag förstått det så ska smärtan bli intensivare ifall det är dags så med tanke på vad du beskriver, att vissa gör ont och vissa inte skulle jag tro att livmodern övar sig bara. Sammandragningarna kan göra ont som mensvärk och då kallas de förvärkar. Förlossningen förklara detta för mig då jag själv blev orolig när jag fick onda sammandragningar.

||My Love For Animals Is Immortal||

[Smulan_88]
2018-03-26 21:36
#6

#2 har dom tagit prover för att utesluta urinvägsinfektion? - är min första tanke. Det kan nämligen ge mycket sammandragningar och ökad risk för förtidsbörd. Alla har inte klassiska symptom utan ibland kan man behöva göra en odling ändå just för att mycket sammandragningar är en ”känd indikator”. Till övriga, det är vanligt med sammandragningar om man haft en heltisk dag med mycket fysisk aktivitet och kommer då precis som ni skriver NÄR ni sen tar det lugnt. Så länge de ger med sig efter ett tag och inte gör ont så ”är det ingen fara”. (Undantag finns såklart, då endel inte märker av en eventuell start) är ni oroliga så ring förlossningen, bättre en gång för mycket än en gång för lite. Lycka till!! :)

Annons:
Missmagi
2018-03-26 22:35
#7

Efter ett bad avtog dom lite. Fy.. vart lite nervös för så intensivt har de inte varit förut. Nu har de bara kommit en ända på en halvtimma, skönt. :)

Sarah
2018-03-26 23:40
#8

Jag var sjukskriven i 3 månader förra graviditeten pga sammandragningar. Kunde ha runt 20 i timmen, flera gånger om dagen. Sista månaden gjorde de ont. Vila vila vila sa de. Risk att hon kommer tidigt sa de. 3 veckor innan bf sket jag i vad de sa iom att vi flyttade. Inte f*n kom hon tidigt trots att jag rände runt som en dåre. Så är det såklart inte för alla, men det är vanligt med mycket sammandragningar. Kolla upp om du är orolig, men stressa inte upp dig heller :) Jag kommer inte bry mig nämnvärt om jag får lika mycket den här gången. Har redan fått en del (v17 imorgon) och har accepterat att det är så min kropp är. Kommer be dem mäta tappen ibland, men utöver det tänker jag inte göra ngt annorlunda. Def tänker jag inte be om sjukskrivning den här gången :)

Fien
2018-03-27 06:34
#9

Ta det lugnt! Städningen kan vänta! Jag var också sjukskriven pga mycket sammandragningar och även riktiga värkar som påverkade tappen i vecka 28. Det viktigaste är att bebis stannar i magen!

Cilla89a
2018-03-27 06:55
#10

#6 Ja, kollade urinen både den gången på förlossningen och varje gång jag är hos BM, men det har än så länge aldrig visat tecken på urinvägsinfektion.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

LaSadie
2018-03-30 12:43
#11

Jag vet inte om det är sammandragningar, förvärkar eller ligament men är lite orolig. Jag har en under en längre tid fått mensvärkliknande känsla då och då men inget mer. Läste lite på nätet och där ska förvärkar kännas över hela magen typ vilket det inte gör. Jag frågade BM när jag var där för en annan sak för två veckor sedan och hon sa då att det borde vara ligament. Sammandragningar har jag fått ibland på natten då magen kan bli stenhård ett litet tag. Vad kan det vara?

Sarah
2018-03-30 16:25
#12

Mensvärkliknande är ofta växtvärk. Inget konstigt :)

LaSadie
2018-03-30 16:32
#13

#12 tack :)

Annons:
Cilla89a
2018-03-30 21:42
#14

#11 Tror också det är växtvärk, jag får också ”mensvärk” ibland som kommer och går..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

RoxannaS
2018-03-30 23:08
#15

Ligamentsmärtor är inte farligt heller. Tänk dig som gummisnoddar som livmodern sitter upphängd i. När den blir tung eller större så sträcks dem ut och de är vad man känner. Så förklarade förlossningen det för mig. Sammandragningar är inte heller farligt. Det är livmodern som tränar för de kommande krystvärkarna sen. Så länge dem inte gör ont är dem sällan farliga. Men kan tyda på att du behöver ta det mer lugnt. Har du mycket såna bör du be om kontroll så att inte livmodertappen blir påverkad.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Missmagi
2018-03-31 00:50
#16

Tror nog oxå de var helt vanliga livmodern träna övningar :). Bara att dom vart lite intensivare efter att ha fart och flängt den där dagen. Man såg hur magen drog ihop sig oxå som typiskt sammandragning kan göra fick jag höra sen. Allt är så nytt och jag vet knappt hur saker och ting känns och bör man vara orolig då. Men då är de tur att de finns folk med mer erfarenheter och fråga, de känns skönt :)

Upp till toppen
Annons: