Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 1264 ggr
Bill&Bull
2018-03-10 11:47

Växtvärk el förvärk?

Hur vet man skillnaden? Vad jag förstått kan båda kännas som mensvärk

||My Love For Animals Is Immortal||

Annons:
vallhund
2018-03-10 12:13
#1

Mig veterligen är växtvärk en åkomma som drabbar barn o tonåringar i benhinnorna när deras rörben växer fort.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Smulan_88]
2018-03-10 12:17
#2

#1 hon syftar på växtvärk i livmodern :*D Jag skulle säga att växtvärk har man av och till under graviditetens gång, kan va allt från att det spänner och drar i magen och ligamenten till att man upplever sig öm under perioder. Förvärkar är ju som värkar, fast ”helt ofarliga”. Livmodern tränar genom sammandragningar och små värkar. Vanligt runt den senare delen av graviditeten säg efter v.30. Och oftast i samband eller efter mycket fysisk aktivitet.

Choklad
2018-03-10 12:19
#3

Du menar då man är gravid?  Nu var det längesedan jag var gravid, men jag kunde känna skillnad på växtvärk och förvärk- däremot  hade jag svårt att veta om det var en riktig värk -sammandragning- eftersom mina var så starka. Växtvärken uppstår ju då barnet och livmodern växer, så det kommer i perioder, medan  förvärkarna kommer från den 5 månaden. I vart fall så var det så för mig, ju fler barn  jag  hade fött,  desto fler och starkare förvärkar kom det. Men jag tror att det är olika från person till person.

Och förvärkar/sammandragning, då blir magen hård och som en uppblåst ballong, stannar i det skedet för en stund för att sedan bli normal igen. Detta händer inte vid växtvärk.

U R us

Sarah
2018-03-10 19:17
#4

Som sagt ovan, förvärkar är sammandragningar som gör ont. Växtvärk känns som mensvärk och kommer och går hela graviditeten.

vallhund
2018-03-10 19:28
#5

Jag hade inte ont ö.h.t. innan förlossningen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Sarah
2018-03-10 19:45
Annons:
[Smulan_88]
2018-03-10 22:07
#7

#5 det måste man inte ha, men du har garanterat haft sammandragningar. Även om du kanske inte kännt av dem ;)

RoxannaS
2018-03-11 09:44
#8

Jag minns inte men kommer inte ihåg några förvärkar. Tror jag bara hade sammandragningar i alla fall men de räckte för att tappen skulle öppna sig ändå så. Men hur känns de då ts om du kan beskriva dem lite mer? Gör dem ont? Eller känns de bara spänt eller hur skulle du beskriva dem?


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Bill&Bull
2018-03-11 11:08
#9

#8 Sammandragningar har jag haft ett tag tillbaka men nu senaste veckan får jag som mensvärk ibland, dock inte alltid i samband med sammandragning. Är i v 36.

||My Love For Animals Is Immortal||

[Smulan_88]
2018-03-11 12:24
#10

#9 förvärkar är som värkar ”kommer och går” är det mer ömt så kan det vara ligamenten också som ömmar.

Upp till toppen
Annons: