Annons:
Etikettlilla-barnet
Läst 3916 ggr
[[Lovemyselff]]
2018-03-07 19:29

Födde du Vaginalt eller Kejsarsnitt?

Hur födde du? Vaginalt eller Kejsarsnitt? Hur var det? Berätta nere i kommentarerna 🙂 

För er som kommenterar inlägget nu, ska ni veta att TS har tagit bort sitt iFokus konto. /Mod

Annons:
Sparven88
2018-03-07 20:06
#1

Jag födde mitt första och enda barn (än så länge. Gravid i v 28 nu) vaginalt. Jag blev igångsatt, och det tog rätt så lång tid. 34 timmar tog det ungefär från det att jag blev igångsatt tills sonen föddes. Eftersom det var just första, har jag inget annat att jämföra med. Vissa säger att det kan bli mer intensivt och långdraget vid igångsättning. Men som sagt, för mig var det "naturligt" förlopp.

[[Lovemyselff]]
2018-03-07 20:12
#2

#1 Du är ju gravid i Vecka 28 nu. Hur kommer du födda då :) antar att blir vaginalt men frågar för säkerhetsskull.

Ria74
2018-03-07 20:46
#3

Jag födde dottern vaginalt. 5 timmar från första värk till hon var ute :) Fick en total sfinkterrupptur men det läkte fint och har inga men av det.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Sparven88
2018-03-07 20:53
#4

#2 Ja. Min intention är ju att föda vaginalt den här gången också. Men sen vet man ju aldrig vad som händer och sker.

emmaaaa
2018-03-07 22:37
#5

Spännande tråd :) På måndag ska jag träffa en läkare och prata om att eventuellt få beviljat planerat snitt. Hade en toppen förlossning (vaginalt) med dotter, gick lite för snabbt kanske haha. Men jag hade en förjävligt återhämtningstid. Tog flera månader innan jag ens kunde sitta och gå normalt. 2 år senare nu har jag fortfrande problem med hemorrojder tex…. Plus att det som sagt fick så fort frpn första värk tills hon va ute att jag nu är livrädd att jag ska föda själv hemma med dottern bredvid mig för att sambon inte ska innan hem från jobbet. Bejlvder

emmaaaa
2018-03-07 22:38
#6

Oj råka skicka innan jag va klart haha. Skulle avsluta med att skriva att det såklart inte behöver gå lika fort igen. Men det är sånt som skrämmer mig nu i alla fall :)

Annons:
Sarah
2018-03-08 00:37
#7

Vaginalt med första. Var hemskt och traumatiskt även om det i vården ses som en helt normal förlossning. Överväger att bråka om att få ett kejsarsnitt nu med andra barnet.

Pontiac57
2018-03-08 01:28
#8

Akut snitt innan värkdebut med nr1. Hela upplevelsen va hemsk. Lång återhämtningstid. Nr2 gjordes en igångsättning men efter 36 h med värkar blev det akutsnitt. Lika hemskt (om än lite mer) ännu längre återhämtningstid. Utöver att mina barn kom ut friska och levande har jag inget positivt om mina förlossningar

Fien
2018-03-08 05:47
#9

Båda vaginalt. Första tog 2,5h från första värk och vattenavgång till hon var ute. Inga komplikationer och ingen smärtlindring. Andra tog 1,5h från första värk (vattnet gick senare), inga komplikationer och hann prova lite lustgas.

mollyt
2018-03-08 07:28
#10

Jag födde vaginalt och hade en väldigt positiv upplevelse av det. Jag tyckte att det mest obehagliga var känslan av att bajsa på sig. Jag fick 10st(?) sterila kvaddlar (de injecerar sterilt vatten i små omgångar under huden) och det hjälpte mot den obehagliga känslan tyckte jag. Själva sättningen av de sterila kvaddlarna var inte roligt, kändes som getingstick ungefär, men det var bara precis när de sprutade in vattnet - men de sattes under en värk så jag hade liksom redan ont så det var hanterbart. En extra sjuksköterska(/barnmorska?) om in då så min barnmorska och den andra satte liksom 5 var samtidigt så det gick snabbt. 

För mig räckte det som smärtlindring och förlossningen gick ändå förhållandevis snabbt (lagom). Jag hade inte ont efteråt, kunde vara ute och promenera lite dagarna efter, inga problem att sitta ner eller gå på toaletten som vanligt.

Kommer vilja föda vaginalt igen om jag får chansen.

[Thiah]
2018-03-08 07:29
#11

Vaginalt efter igångsättning med båda barnen. Första tog ca 36timmar från att ballongen sattes in tills pojken kom ut med sugklocka. Fick sy lite och tog säkert en månad innan jag mådde helt okej igen. Andra pojken sattes igång på samma sätt men han kom ut 15 timmar senare. Hade mycket mer kontroll och bättre barnmorska denna gång. Skulle gärna föds mera barn om jag hade henne men nu är butiken stängd ;)

jackiejohn
2018-03-08 07:53
#12

Första kom med akutsnitt 2 månader förtidigt, efter att ha legat utan mat och smärtlindring i 19h med bl.a. brickanyldropp för att stoppa värkarna var jag som omtöcknad och slut när de väl snittade mig pga misstänkt påbröjad moderkaksavlossning. Var inte kul nånstans, dottern var 7h när jag väl fock träffa henne och 11dygn efter förlossningen var jag fortfarande svag och sängliggandes vilket visade sig bero på att de glömt kvar fosterhinnor i livmodern. Hästkur med penicillin och en tur till gyn så började jag så sakterligen repa mig. Andra kom 11h efter första tecknet dvs slemproppen som började lossna, fick även denna gången brickanyl för enligt bm som tog emot var jag inte aktiv (historia för sig men hon fick sig en känga efteråt) ingen smärtlindring och en yttepytte bristning. Var upp och duschade 2h efter förlossningen och 7h efter hon vart född åkte vi hem. Kände mig fräsch och på banan igen efter knappt en vecka. Hon föddes i v38 så fullgångne bebis. Får vi en trea hoppas jag på en liknande förlossning som vi hade med tvåan, - brickanylen då givetvis ;) För att gå med på ett snitt finns inte på världskartan om det inte är fara för mitt eller bebisen liv.

oh-la
2018-03-08 08:07
#13

Födde dottern vaginalt efter 34h värkar. Började på kvällen och häll i sig intensivt hela natten. Åkte in en vända men var bara öppen 2 cm så fick åka hem. På morgonen stannade det av och hade bara pinvärk tills det startade igen på kvällen. Åktr in och var öppen 7 cm. Fick värkstimulerande för att få igång det. Kl 04.20 kom hon. Tyvärr lossnade inte moderkakan, så det blev en tur till op för att lösa den manuellt. Kö 8 var jag nere igen och fick äntligen hålla min dotter. Skulle jag göra det igen trots lång förlossning och komplikationer. Utan tvekan. Skulle göra det flera gånger om jag fick chansen. Va det coolaste jag gjort.

Annons:
NinniH
2018-03-08 09:00
#14

Födde vaginalt, efter att ha haft värkar 3 dagar innan. Minns hur illamående jag blev av lustgasen, att det var lite obehagligt hur snurrig jag blev av morfinet (fick en "sovdos" morfin när vi kom in, så jag fick sova lite) och det faktum att han kom ut alldeles blå och lealös så de fick springa iväg med honom - tog inte lång stund innan han skrek som en stucken gris. Fick sy två stygn och repade mig ganska fort faktiskt, både kroppsligt och bearbetning av alltihopa. Den dagen det är dags för nästa så kommer jag också vilja föda vaginalt om det är möjligt.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Sandiy
2018-03-08 09:40
#15

Födde vaginalt. Tog 2 1/2h, gick fort med andra ord. Hann få lustgas med fick aldrig in tekniken. Blev bara illamående av den. Skönt att de gick fort, men samtidigt ganska traumatiskt och minns inte mycket då jag var helt borta fram tills krystvärkarna..

MonicaLagerquist
2018-03-08 10:20
#16

Fått alla fem vaginalt. Dock med hot om kejsarsnitt den första förlossningen.Om tvillingarna skulle komma allt för tidigt så skulle det bli snitt.Låg i sängen från vecka 28.Barnen kom första dagen då det var okej att föda vaginalt.

Stolt ägare till fem La permer

mikkan01
2018-03-08 12:05
#17

Vaginalt. Vattnet gick på kvällen, sov natten igenom med molvärk. Dagen efter satte värkarna igång och höll på i 7 timmar innan han var ute. Hade en bra barnmorska och undersköterska, klarade mig utan en rispa och på lustgas som enligt mig var rena drömmen haha. Det var en häftig upplevelse och känslan att föda barn är helt olik någon annan känsla jag någonsin upplevt. Däremot är tanken på att föda igen rätt så läskig nu med tanke på att man vet hur det känns;)

~mikkan

Surpan
2018-03-08 16:28
#18

Födde vaginalt. Igångsättning pga vattenavgång. Hade tidig epidural så hade aldrig jätteont direkt, jag kunde vila en del under värkarbetet. Allting flöt på rätt lugnt och bra. Helt okej upplevelse. Tusen gånger bättre än förväntat.

/Surpan

Velinga1984
2018-03-08 19:37
#19

Alla tre barnen med planerat snitt. Har inget positivt att säga mer än att vi alla mår bra.

[Smulan_88]
2018-03-08 19:49
#20

Första hade jag 36 h förlossning men bebisen ville inte komma ut så efter några jobbiga dagar så slutade det hela med ett akut snitt. För mig kändes det hela LÄNGE efter som ett fruktansvärt stort nederlag, och jag upplevde i mammagruppen att ”jag inte presterat samma som dom”. För jag hade ju gjort ett snitt och inte lyckats föda vaginalt, ungefär som att jag hade anledning att skämmas. Att jag inte KUNDE föda henne trotts att jag gick hela vägen till att jag var fullt öppen och hade krystvärkar under 2 h räknades inte. Väldigt sorgligt! MEN snittet i sig va bland det häftigaste jag hade gjort i hela mitt liv, jag trodde ju inte att man kände något. Men sanningen är att allt utom smärta känns. Så hur bebisen tas ur magen är en jätte häftig känsla. Barn nummer 2 föddes vaginalt efter 12 h värkar. Pumpad med endorfiner då jag va rädd att aldrig någonsin få känna känslan av att ha ”lyckats” föda vaginalt, så klarade jag det. Barn nummer 3 är född vaginalt, en intensiv men snabb förlossning 5 h tog det från aktivt värkarbete tills hon va ute. Gick ju skit fort (för att vara mig) så alla dagar i veckan hade jag valt förlossning 2, för där hann jag med att smärtlindra med typ att stå i en dusch i lugn och ro och slappna av och ut och knalla. Nummer tre va mer panikont öppnade mig 8 cm på 1 h. Men men, nu är lilla 10 månader och måste erkänna att jag glömt smärtan… går och funderar på om jag vill ha en till…. kanske.

Annons:
[Smulan_88]
2018-03-08 19:49
#21

Första hade jag 36 h förlossning men bebisen ville inte komma ut så efter några jobbiga dagar så slutade det hela med ett akut snitt. För mig kändes det hela LÄNGE efter som ett fruktansvärt stort nederlag, och jag upplevde i mammagruppen att ”jag inte presterat samma som dom”. För jag hade ju gjort ett snitt och inte lyckats föda vaginalt, ungefär som att jag hade anledning att skämmas. Att jag inte KUNDE föda henne trotts att jag gick hela vägen till att jag var fullt öppen och hade krystvärkar under 2 h räknades inte. Väldigt sorgligt! MEN snittet i sig va bland det häftigaste jag hade gjort i hela mitt liv, jag trodde ju inte att man kände något. Men sanningen är att allt utom smärta känns. Så hur bebisen tas ur magen är en jätte häftig känsla. Barn nummer 2 föddes vaginalt efter 12 h värkar. Pumpad med endorfiner då jag va rädd att aldrig någonsin få känna känslan av att ha ”lyckats” föda vaginalt, så klarade jag det. Barn nummer 3 är född vaginalt, en intensiv men snabb förlossning 5 h tog det från aktivt värkarbete tills hon va ute. Gick ju skit fort (för att vara mig) så alla dagar i veckan hade jag valt förlossning 2, för där hann jag med att smärtlindra med typ att stå i en dusch i lugn och ro och slappna av och ut och knalla. Nummer tre va mer panikont öppnade mig 8 cm på 1 h. Men men, nu är lilla 10 månader och måste erkänna att jag glömt smärtan… går och funderar på om jag vill ha en till…. kanske.

flocken
2018-03-08 19:55
#22

Nr 1 urakut snitt. Hon levde en timme efter förlossningen Nr 2 gick vattnet v 36. Var öppen 8 cm & blev akut snitt. Nr 3 planerat snitt. Efter en vecka går jag varit ute & gått. Lite svårt att komma i & ur sängen. Men läkt fort. Nu är jag steriliserad

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[Kijsen]
2018-03-08 20:56
#23

Mitt första och enda barn änsålänge, föddes vaginalt. Vattnet började sippra lite då och då kl 09, första värken kom runt 11.00 , kom in på fl 13.00 för undersökning av misstänkt vattenavgång, vid 16.45 och tre undersökningar senare konstaterade dom vattenavgång och vi skulle åka hem och invänta tätare o regelbundna värkar. Kl 17.57 kom han ut. (vi hann aldrig åka hem ;)) klarade mig med en liten bristning och fick tre stygn. Inget märkbart. Är dock livrädd för lika snabbt eller snabbare förlopp nästa bebis, så är lite inne på att prata om planerat snitt. Kan även tillägga att jag fick förlossningsdepression o har haft svårt med anknytning pga det gick så snabbt.

Roxie
2018-03-08 23:33
#24

Akut kejsarsnitt. Förvärkar i två dygn, sedan ganska snabbt förlopp som dessvärre avstannade i krystfasen (som varade 5h!!!).. varpå det blev akutsnitt pga att jag var helt slut. Dock är jag nöjd över det hela ändå och efter tre dagar var vi ute på första promenaden, så relativt snabb återhämtning.

// Sofia

[Smulan_88]
2018-03-09 07:26
#25

För er som det gick snabbt för och som överväger snitt med kommande, ni ser inte en planerad igångsättning som ett alternativ? Tänker att det i regel går lite långsammare vid igångsättning + att ni inte behöver ha samma oro kring att ”föda i hallen” så att säga.

[[Lovemyselff]]
2018-03-09 07:28
#26

#22 Vila i frid 😯♥

RoxannaS
2018-03-09 14:09
#27

Födde vaginalt. Blev igångsatt i vecka 39+1 tror jag att jag räknade ut. (5 dagar innan bf) på grund av mitt konstanta kräkande osv. Var öppen 3 cm och tappen var kortare än 2 cm. Man tog hål på hinnorna först. Väntade ca 30 minuter. Inget hände mer än att vattnet rann. Så fick värkstimulerande dropp. Startade vid kl 9. Vid 12 tiden var jag öppen 6 cm och tappen utplånad. Vid 14.23 är sonen född. Hade lustgas och eda. Edan ångrar jag i efterhand då allting kändes jobbigare med den än vad värkarna gjorde ont. Men allting gick bra.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
[Kijsen]
2018-03-11 14:56
#28

#25 samtidigt som jag inte vill att det ska gå alldeles för snabbt så vill jag heller inte att det ska ta ännu längre tid. Skulle inte heller vilja ha en kemisk igångsättning då det används samma preparat vid abort. Sen har jag också blivit mer rädd för skador i underlivet efter förlossningen än vad jag var innan sonen kom.

[Thiah]
2018-03-11 15:39
#29

#28 du behöver inte gå med på cytotec vid en igångsättning. Finns flera andra sätt som man kan använda istället.

typjessica
2018-03-11 19:40
#30

Tre vaginala. 1; 3.5 timme från första värk tills barnet var ute. Allt gick bra och jag tyckte att jag haft en bra förlossning. Var ute och gick ett par dagar efter utan problem. 2; ca 40 min från första känning som var vatten avgång tills bebis var ute. En fullständigt vidrig förlossning. Allt gick bra men huvudet han inte med. 3; igångsättning. Dom tog hål på hinnorna. Från 5cm tills bebis kom ut tog det exakt 36minuter. Väldigt intensivt men jag var beredd och tyckte jag hade en bra förlossning. Allt gick bra var ute och åkte pulka dagen efter.

[Kijsen]
2018-03-17 22:25
#31

#29 Självklart finns det det :)

Jess89
2018-03-20 19:57
#32

Födde vaginalt! Vattnet gick vid lunch och vid lunch ringde förlossningen. Som sa att jag skulle avvakta. Inom kort blev värkarna värre och ringde förlossningen igen. Då fick vi en tid för att se så vattnet gått. Strax efter 18 tiden var vi tvungna och åka in. När vi kom dit var jag öppen 7cm och fick vara kvar för förlossning. Det var en mycket jobbig förlossning. Det var lite halv kritiskt ett tag för din lilla så fick adrenalin. Som tur var kom det ut en frisk unge vid 01:14 tiden. Hade nog aldrig kunnat förställa mig hur ont det kunde göra. Ändå var jag glad att se ungen på mitt bröst. Men vilken liten kämpe det minsta och finaste jag sett.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

[somewherebutnothere]
2018-03-24 17:05
#33

Jag hade planerat snitt pga hur bebisen låg i magen. Förutom att det tog ganska många timmar innan jag fick träffa dottern efteråt så upplevde jag förlossningen positiv. Hade ett jättebra team under operationen.

Fridaaaa
2018-03-27 08:29
#34

Födde varginalt
Blev igångsatt och allting flöt på jättebra, och hade riktigt bra förlossning, nu har jag inget att jämföra med men även de på förlossningen sa att det kunde inte gått mycket bättre och smidigare :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
RoxannaS
2018-03-27 11:37
#35

För er som kommenterar inlägget nu, ska ni veta att TS har tagit bort sitt iFokus konto. /Mod


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Upp till toppen
Annons: