Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 15673 ggr
DenLin
2018-03-04 19:05

Vi som väntar barn 2018 #2

Dags för ny tråd!

Länk till nya tråden: Tråd nummer #3

Annons:
RoxannaS
2018-03-04 19:57
#1

#273 Åh fy tusan vad jobbigt. Känner igen mig i de där med spruckna ådror. Mina händer går inte å sticka i. Dem försökte på två ställen. Båda sprack. Sen två gånger i armvecket innan den satt sen.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Sparven88
2018-03-04 19:57
#2

V 28 imorgon. I fredags eftermiddag kände jag av början till UVI. Ringde barnmorska (via gravidförsäkringen från Folksam. Bra att ha ändå!), frågade om jag kunde vänta tills måndag innan jag tog kontakt med Vc, eller om jag skulle åka in till jourcentralen. Hon sa dock att jag kunde vänta, så det har jag gjort. Imorgonbitti ringer jag så fort jag vaknat. Åh det är så obehagligt och gör ont! Hade UVI i september sist, så det går inte allt för lång tid mellan gångerna :/ Känns som att hela livet är en enda lång knipövning just nu :p

[mirja555]
2018-03-05 18:30
#3

Nu skuttar jag in i denna tråden också! 
Plussade igår på BIM. Lite chockad för det var första försöket - planerat men ganska spontant ändå kan man säga, haha. Beräknad födsel är 12 november om det vill sig och nu är jag i vecka 4+0 eller 4+1 eller nåt sånt. Det är lite svårt att tro på det och lite "vi får väl se hur det går"-mode än så länge ;) 

Enda symptomet hittills är molande känsla i livmodern lite från och till.

Bokat tid hos MVC 20/3 och det känns bra att det är två veckor kvar så kanske det hinner sjunka in lite tills dess. :)

RoxannaS
2018-03-06 13:31
#4

#3 Grattis! Välkommen! Haha vi fick samma tid till mvc ska också dit första gången 20/3. Dock är jag lite längre gången. Väntade så länge med att skriva in mig denna gången. Är det första barnet? :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
SimsBrooke
2018-03-06 18:00
#5

#3 Grattis och välkommen :D 

Jag ska till MVC på torsdag!

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Sarah
2018-03-06 19:36
#6

Kub idag. Tydligen hade Knivsta vårdcentral schablat med mina blodprover så inget var skickat för kub… Klåpare. De skickade för järn och annat, men inte kub. Tog nya prover idag men får då inte svar förrän 2 veckor från idag. Men allt såg bra ut på ul och jag blev flyttad en dag. Så 13+0 idag istället för 12+6. En dag åt rätt håll :)

Annons:
[mirja555]
2018-03-07 06:50
#7

#4 Tack! Kul att det blev samma datum. Det är första för både mig och killen. Börjar nytt jobb sista mars och håller alla tummar för att jag ska må okej. Hu. Inte världens bästa tajming men så är det ibland.

Fridaaaa
2018-03-07 11:58
#8

Igångsättning på fredag om bebis inte kommer innan dess. Trodde inte jag skulle gå över så pass mycket

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Thiah]
2018-03-07 12:49
#9

#8 funderade på dig senast igår och tänkte att bebis nu måste kommit. Hur långt har du gått på fredag? Har du känningar?

Fridaaaa
2018-03-07 13:54
#10

#9 15 dagar på fredag så 2 veckor efter bf :P 
Lite mensvärksaktigt men inget mer :/ Vilket känns lite drygt. Fått två hinnsvepningar, men tja inte gett mycket effekt :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Thiah]
2018-03-07 16:59
#11

#10 äsch va tradigt. Säg åt bebisen att tiden är över nu. Vräkningsbesked liksom

Fridaaaa
2018-03-07 17:21
#12

#11 Hehe  ja vräkning sedan länge ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sparven88
2018-03-07 18:31
#13

#12 Usch! Lider med dig! Blev också igångsatt med sonen dag bf+15. Trots det var han ändå så jäkla envis, så han kom inte förens bf +17. Trots vräkningsbesked :p Jag vet att du har hört det förr, å du är säkert så trött på det. Men försök å passa på å vila! 🌹

Annons:
BlackNo1
2018-03-07 18:38
#14

#9: Så träligt att behöva gå och vänta sådär. Håller tummarna att den lilla kommer ut av egen fri vilja :)

Fridaaaa
2018-03-07 18:42
#15

#13 Riktigt envis! :) 
Hehe ja jag vilar och vilar, tråkigt nu men finns inte mycket mer att göra :)

Saknar vovvarna, de är hos mina föräldrar nu, eftersom man inte omdet hade satt igång innan, kommer krama ihjäl dem när de kommer hem <3

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sparven88
2018-03-07 19:15
#16

#15 Nej det är så tråkigt och tjatigt. Sen hade jag svärmor ringandes flera gånger om dagen "jaha.. känner du något än då?" Trodde jag skulle bli knäpp ;) Jag pusslade såå mycket när jag väntade. Det var liksom lite terapiarbete :p

Fridaaaa
2018-03-07 19:27
#17

#16 Många som hört av sig i snart 2 veckor med och frågat samma hehe. är  välmening men ja blir "tjatigt" när det kommer från alla håll men tänker så att detär i välmening :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sarah
2018-03-08 00:35
#18

#17 man blir galen. Alla kommer märka när ungen kommer liksom. Lycka till när det beger sig!

DenLin
2018-03-08 08:43
#19

Ni som har barn sedan innan, någon som provat sterila kvaddlar som smärtlindring? Vad tyckte ni?

Fridaaaa
2018-03-08 08:50
#20

#19 Nu är det kanske annorlunda sedan jag föddes för över 26 år sedan men min mamma testade dem och tyckte inte det hjälpte något
Min ena svägerska testade med för typ 12 år sedan coh tyckte inte heller de hjälpte :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
mollyt
2018-03-08 16:29
#21

#19 jag hade det som smärtlindring med in dotter som föddes för 2 år sen. För mig fungerade det fantastiskt bra! Kvaddlar a gjorde ont att få men de var två st som satte (liksom på varsin sida av magen) och det var klart under en värk och direkt så försvann snärtan i magen! Helt galet effektivt! Jag kommer absolut vilja ha det igen om jag får chansen!

Sarah
2018-03-12 15:27
#22

Har kännt av bebis lite då och då senaste veckan. Mysigt med det lilla lilla fladdret. V15 imorgon. Känns tidigare den här gången :)

mollyt
2018-03-12 15:53
#23

Åh mysigt med fladder! Det ser jag fram emot! Men här bara vecka 4 så det är mycket som ska gå vägen innan möjligt fladder.

RoxannaS
2018-03-12 19:03
#24

Tycker mig känna lite smått jag med. Känns inte som tarmarna men vet inte. Sägs ju att vi med pco har en känsligare livmoder så de kanske kan vara bebis jag känner ibland. :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Sparven88
2018-03-12 20:49
#25

V 28+0 idag. Var hos bm idag, allt såg bra ut. Bebis växer som den ska. Jag står fortfarande kvar på min inskrivningsvikt, vilket känns väldigt skönt eftersom jag har rätt många extrakilo ändå. Ikväll får jag sota för att jag gått lite grann idag, gick kanske totalt 3 km. Från tågstation till mvc och sen tillbaka. Har så makalöst ont i blygdbenet, strålar ner i vänster ben. Och för att inte tala om allt "myrkryp" i benen. Har haltat runt som en 90-åring här hemma i em. Nu har jag suttit i soffan och sovit i 30 minuter, nu ger jag upp och lägger mig iställey. Och hoppas på en dag imorgon, med mindre smärta!

The_pearl
2018-03-12 23:08
#26

Var på sista besöket hos bm idag, 10 dagar över bf. På lördag har vi tid på förlossningen på vårt sjukhus. Där ska de göra lite tester och har de plats så startas jag ev. då. Här väntas allt in i sista stund känns det som, allt är coollugnt liksom. Fast sen e det lugna gatan i magen, inte på aktivitet, utan på värk, föraningar osv. Så får väl vänta lite till helt enkelt. Jag undrar över amningskupor, vilka är faktiskt bäst? Skitsvårt det där. Jag har hört att apotek hjärtat ska ha jättebra. Jag har läckt bröstmjölk halva graviditeten, började tidigt i höstas, men är kanske en droppe per dag så köpte bara de billigaste på citygross. Knöliga o känns lite plastiga. Syns igenom kläder för de är så tjocka. Tänker att har jag läckt nu lär jag göra det rätt bra sen.. :) Några bra tips? Vill ha engångs!

Annons:
Sarah
2018-03-13 06:58
#28

Ja natusans känns bäst :)

Fridaaaa
2018-03-13 08:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

10 mars kl 04.14 kom vår älskade gosse <3
Fick igångsättning och den gick snabbare än de trodde (brukar ta längre tid) och allting gick så bra!

Fick komma hem igår <3

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mollyt
2018-03-13 08:48
#30

Vad roligt, grattis!

DenLin
2018-03-13 09:29
#31

#29 Grattis!

RoxannaS
2018-03-13 09:49
#32

#29 Stort grattis till en sötnos <3


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[Thiah]
2018-03-13 10:18
#33

Grattis Friddaaaa.

Vad skönt att igångsättningen gick bra, har ju själv varit bara nöjd med mina.

Sparven88
2018-03-13 12:05
#34

Grattis! :)

Annons:
Fridaaaa
2018-03-13 12:34
#35

Tack alla :)

#33 Ja det var superskönt! :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Arrowhead
2018-03-13 12:43
#36

Kom på nu att jag inte skrivit nåt mer om hur det gått men man har ju haft fullt upp med att lära känna bebis och komma in i det här livet 😊
Det blev ju iaf igångsättning vid 4 -5 tiden på söndagen, hade en helvetesnatt tills jag fick epidural och äntligen kunde sova en stund och 09.31 på måndagen (5 mars) så kom lillskiten ut, en liten tjej som fick namnet Bailey❤️
Nu har vi vart hemma ett tag och försökt komma in det hela och jag är såå tacksam över att ha killen hemma än så länge! 
Fasar över dan när han ska tillbaka till jobbet och jag måste försöka gå ut med vovven och bebis själv, inte i det här vädret då vi bor på landet och det inte är de enklaste vägarna att gå på.. 😮

SimsBrooke
2018-03-13 17:30
#37

#29 Stort grattis till sötnosen :D

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Fridaaaa
2018-03-14 09:31
#38

#36 Grattis!

#7Tack :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sarah
2018-03-14 19:53
#39

Grattis till bebisarna :) Jag har nu gjort mig till ovän med alla som "har hand om" min graviditet. Får nog byta både bm och sjukhus :p Till Bm sa jag met eller mindre att jag var ointresserad av hennes åsikter och egna tyckande, så långe det inte är vetenskapligt förankrat. Det enda jag vill att hon ska göra är att mäta saker och ge mig en remiss till Auroramottagningen. Labbet shabblade med mina blodprover till kub, hon som gjorde ultraljudet var värdelös på att ta och jag hintade at hon var sämst på det. Idag skulle hon ringa innan lunch för att ge mig resultatet men det gjorde hon inte. Jag ringde upp och var irriterad iom att vi typ var tvungna att boka en telefontid på minuten för att det skulle gå att få till det. När hon väl ringde var hon sur för att jag varit irriterad. Hoppas att det inte är hon på rul… Mitt förtroende för akademiska i Uppsala är redan lågt. Oh well, låg risk för trisomier iaf :)

Nilla_93
2018-03-17 10:03
#40

05.03 kom en liten kille här tidigt på morgonen :) har en stolt storasyster som gärna myser med bebis

mollyt
2018-03-17 10:29
#41

Idag har vi tvåårskalas här hemma, jag är glad att illamåendet ligger i lä idag och humöret är på topp! Det är bara mina föräldrar som vet att jag är gravid (igen). Efter två missfall i rad nu har vi sagt att vi väntar lite innan vi berättar för resten av familjen.

Annons:
[Thiah]
2018-03-17 13:11
#42

#40 grattis

SimsBrooke
2018-03-17 18:56
#43

#40 Grattis :D 

#41 mitt humör är inte på topp idag. Hugger nästan på allt som min sambo säger och gör!! Känner mig riktigt elak :(

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Frokensatterstrom
2018-03-19 02:16
#44

Hoppar in i tråden jag också :) Sambon och jag har försökt sen i juli 2017 att bli gravida efter 5 år tillsammans och äntligen har vi hunnit med det vi har velat innan barn ens kom på fråga. Efter månader av - på stickan började vi mer eller mindre ge upp och använda frasen som " det blir när det blir" (sambon har en tarmsjukdom som medför sämre spermier och antal) men i början på februari detta år kände jag mig konstig , jobbar på boende och lukter som kiss och bajs blev ett no no och jag hulkade varje dag på jobbet .. tog ett test den 19 februari då mensen var några dagar sen och tro på fasen att det var positivt! 3+ visade CB testet och både jag och sambon blev så fruktansvärt chockade , vi har inga barn sedan tidigare jag är 24 & han 35 . Så vi vat på vårat första BM möte den 8 mars och har ny tid den 17 april . Jag är nu i v 9 (8+4) och om allt går som det ska har vi en minimänniska i oktober :D kan tala om att både jag och sambon är helt överlyckliga och ser framemot att få höra hjärtat på den lilla !

RoxannaS
2018-03-19 10:01
#45

#44 För det första stort grattis och välkommen! Och de andra vilken otroligt fin historia. Vilken grej liksom! Vad härligt å höra! Kul att jag får någon jämngammal med mig här inne också. Hehe. Är också 24. :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Fridaaaa
2018-03-19 11:40
#46

#40 Grattis! :D
---

Vi hade BVC på hemsök nu på förmiddagen. Han har passerat sin födelsevikt och allting såg superbra ut :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

RoxannaS
2018-03-19 12:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Jag fick mig ett riktigt gott skratt här för typ två timmar sedan som även nu hänger kvar. Haha. Lider av en ny åkomma. ”Ätit för många tennisbollar” kallade mamma det för. Haha (första sammandragningen för er som inte förstår). Är i vecka 11+5


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
mollyt
2018-03-19 14:41
#48

Haha ååh #47 den ska jag komma ihåg! 🤪Men varför just tennisbollar? 😂

Annons:
Frokensatterstrom
2018-03-19 14:59
#49

#45 tack så mycket :) Men vad roligt , jag känner ingen i min omgivning i min ålder som är gravid just nu och också ska ha ett höstbarn ,alla har redan fått nu i feb/mars så det känns lite roligt faktiskt att vi blir ensamma om det än så länge och inte hakar på de andra :p Åh när är du beräknad? :D

LaSadie
2018-03-19 15:09
#50

Var på MVC besök för att få intyg att jag kan flyga (Spanien i veckan). Fick lyssna på hjärtljud eller ja, tydligen hördes pulserandet från navelsträngen mest och min egen puls svagt. Lillan sparkas och har sig lite då och då, gillar att misshandla min högra sida mest :,D

RoxannaS
2018-03-19 16:05
#51

#48 För att bollen som blev såg ut som en tennisboll 😂

#49 I början på oktober. Haha ja vi har ju vintertråden också, där är de några fler 🙂


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Garm
2018-03-19 16:41
#52

Jag dristar mig till att skriva i denna tråd jag också.

Att vara gravid känns fortfarande overkligt, men jag börjar så sakteliga vänja mig vid tanken på allt. Är beräknad till 28 augusti och tur är det för jag kommer behöva den tiden för att vänja mig och anpassa mig till det. JAG av alla människor ska ha barn! Så konstigt. Pappan är just nu mer entusiastisk än jag, men jag börjar som sagt vänja mig vid det hela och tycker det är ganska roligt nu.

Hur vanligt är det att inte ha några gravidkrämpor eller känningar alls? Är v16+6 idag och mår oförskämt bra. Har inte känt av någon fosterrörelse än, vad jag vet. Som förstagångsgravid lär jag förmodligen få vänta på att känna rörelser, men jag har inte bråttom, än..

The_pearl
2018-03-19 16:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

I lördags tittade vår lilla ut. Åkte in å fick plats på förlossningen i torsdags då mina värkar var så höga. Sen tog det 35 timmar tills han kom ut. Fruktansvärt jobbigt att ha stora värkar så länge. De sista timmarna visste de inte riktigt hur de skulle göra då mina värkar försvann. Trots höga doser av värkstimulerande medel. Efter läkaren hade varit o känt hur bebis låg så pausades allt o det diskuterades hur det skulle lösas. Vid tolv på natten startades värkstimulerande igång igen och läkaren undersökte igen. Kl 3 började plötsligt krystvärkarna, med bara någon fjuttig värk innan. Vår lilla pojk hinner vara ute i 2 timmar när jag upptäcker att något är fel med honom. De tar med honom till neonatal då de också tycker något är fel. Väl där tas det prover o han röntgas o de hittar en infektion på lungorna. Så här bor vi, på neonatalen. Och kommer få stanna några dagar till. På vår föräldragruppsutbildning sa de att förlossningar aldrig var så långa. Jag sa att min kusin hade haft 30 timmar lång förlossning. Det talade dom bort där. Men de ska nog få höra hur fel de har ;) Min var otroligt lång och all personal var helt chockad o uppgiven. De ville så gärna få ut bebisen o hittade på allt möjligt. När bebis väl kom, var jag så trött så jag kunde knappt öppna ögonen för att se på honom. Tur vi har den här förlossningsvården vi har som bär en hela vägen. Guld värd! :)

RoxannaS
2018-03-19 16:48
#54

#53 Men oj vilken resa! Grattis till sötisen, hoppas de löser sig med infektionen. ❤️


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
SimsBrooke
2018-03-19 19:34
#55

#53 Vilken resa ni gjort, och hoppas lillkillen blir bra så snabbt som möjligt så ni får komma hem =)

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Annons:
Sparven88
2018-03-19 19:45
#56

Idag har min lilla bebis skrämt livet ur mig. Insåg idag på förmiddagen att den så annars extremt rörliga bebis inte gjort mycket väsen av sig idag. Jag försökte ändå buffa å skuffa på magen utan någon vidare respons. Ringde förlossningen och de tyckte att jag skulle avvakta och fokusera på ATT jag kände rörelser, inte HUR de kändes. Försökte registrera så fort jag kände något, men det var ändå väldigt lugnt i magen. Fram på eftermiddagen ringde jag fl igen, så jag fortfarande var väldigt orolig eftersom det var sån skillnad på rörelser. Fick komma in, och så fort jag kopplades upp mot ctg så började bebis leva bus i magen. Tack och lov! Jag blev så lättad över att få känna rörelser och höra hjärtat, men samtidigt löjlig för att ha åkt in. Vi fick se får lilla krabat på UL igen, och det var så härligt att se hur den rörde sig.

RoxannaS
2018-03-20 10:24
#57

#56 Du ska aldrig känna dig fånig för att åka in för en sån sak. Man ska ta de på allvar. De HADE kunnat varit något fel. <3 hellre en gång för mycket än för lite. <3


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
RoxannaS
2018-03-31 17:31
#58

Hejsan tjejer! Funderar på en sak jag. Myten om att man är mer sugen på sex om man väntar tjej. Någon som vet något?


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
LaSadie
2018-03-31 18:38
#59

#58 Totalt osugen….

RoxannaS
2018-03-31 20:05
#60

#59 Väntar du tjej?


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
mollyt
2018-03-31 20:21
#61

#58 haha njea, det tror jag inte. Jag har en dotter sedan innan och vi hade det rätt glest med sex jämfört med vårt normala sexliv, men det var ju för att jag mådde illa och spydde som en gris och hade huvudvärk dygnet runt…

LaSadie
2018-03-31 20:58
#62

#60 jupp

Annons:
RoxannaS
2018-03-31 22:36
#63

Attans då. Haha. Försöker komma på vad jag väntar denna gången. känner mig lite otålig. Haha men denna graviditeten är raka motsatsen på förra. Så jag börjar ju undra om de kan vara en tjej denna gången då. 😇


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[Thiah]
2018-03-31 23:04
#64

#63 mina var väldigt olika men ut kom nog två pojkar hursomhelst :)

Sparven88
2018-04-02 12:34
#65

Gick in i v 32 idag. Idag är en sån dag då jag känner mig trött på att vara gravid.. Mår illa lite titt som tätt, mycket sammandragningar och halsbränna. En del av mig tänker att det "bara" är 6-8veckor kvar, medans en större del av mig tänker att det lika gärna kan vara 10 veckor kvar. Gick över 17 dagar med sonen, och har ställt in mig på att göra det nu också. Men blä så segt det känns.. Hur går det för er andra? :)

Missmagi
2018-04-02 12:49
#66

#65 jag känner som du ja. Det börjar bli tungt och svårt att andas. jag har svårt att faktiskt inse att de kommer bli tyngre o jobbigare ju närmare bf man är. Tack och lov att de kommer nå gott ur detta så de e värt mödan :)

Sparven88
2018-04-02 13:03
#67

#66 Ja, och att det blir värre får mig å känna mig klen nu, som redan gnäller. Men sen kanske man ska komma ihåg att kroppen är helt upp å ner, med alla hormoner och så. Minsta lilla kan få en å tappa humöret.. Jag har fått ett galet behov av att "boa". Upplevde aldrig det när jag väntade sonen. Jag antar att jag redan hade gjort det, då den instinkten kom. Ville åkt till ikea idag, för å handlat spjälsäng å dyl. men det hade inte sambon lust med. Men.. jag har väl all tid i världen ;)

LaSadie
2018-04-02 13:04
#68

Snart v 26. Velar fram och tillbaka om jag ska ringa till förlossningen då bäbis har rört sig lite mindre än tidigare. Tror bara hon har ändrat position för känner av henne men bara på andra ställen än tidigare.

LaSadie
2018-04-02 13:07
#69

Och mindre samt mindre tydligt ska tilläggas

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
mollyt
2018-04-02 14:40
#71

#68 har du provat att dricka ISKALL(!) starkt koncentrerad saft? Kylan och sockerkicken ska sätt fart på bebisen hälsade de till oss när vi åkte in av samma anledning. Sen ring/åk in 1000 gånger för ofta hellre än en gång för sällan!

LaSadie
2018-04-02 16:44
#72

Ringde dom och de gav samma tips angående dricka. Tog cola och visst känner jag av henne så ska kolla med MVC om jag kan komma tidigare eller bara en koll alt. att vi åker till förlossningen bara för att kolla av.

Drömmis
2018-04-04 08:13
#73

Hej allihop :).

Trots att jag knappt kan fatta det, så tillhör jag denna gruppen. Är gravid i vecka 11+5. Ska bli en rolig, och så klart, något plågsam, resa :p.

RoxannaS
2018-04-04 13:47
#74

#73 Grattis och välkommen :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
SimsBrooke
2018-04-04 15:21
#75

#73 Grattis och välkommen =) När är du beräknad? är själv i 11(10+2) =) Enligt BM ska jag ha den 30 oktober =)

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

mollyt
2018-04-05 06:35
#76

Vad roligt #73 välkommen! Är Der första barnet?

Annons:
Sparven88
2018-04-06 20:43
#77

Idag fick jag svar om min önskade grav-penning. Jag sökte heltid, men fick inte det beviljad. Fick dock 50%, men får väl se om jag orkar det. Har så mycket sammandragningar, räcker att jag reser mig från en stol, och ont i fogarna till och från. Vet inte riktigt hur jag ska göra. Om jag ska jobba april ut som jag tänkt, och sen ta semester, eller om jag ska kolla om jag kan bli sjukskriven. Lite tråkigt att behöva ta sem/föräldradagar. Men det är kanske så man gör…

Surpan
2018-04-07 06:11
#78

I natt testade jag (svagt) positivt. Emh… Ja.. Jag skulle ljuga om jag så att jag var sprudlande. Jag har lite ångest och dåligt samvete. Det här var inte planerat! Jag mår dåligt för jobbet, att behöva säga att jag ska gå hem igen. Jag mår dåligt för lillkillen som får ett syskon redan efter 21 månader. Och även om det är löjligt så mår jag dåligt över att det blir ett decemberbarn… :/

/Surpan

mollyt
2018-04-07 06:41
#79

#78 då håller jag på mitt grattis. Ville mest säga att jag förstår hur du tänker - dåligt samvete för storasyskonet men också för ett slutet-av-året-barn. Nu är ju jag beräknad mot mitten/slutet av november och det grämer mig lite vissa dagar (då jag om vi fått planerar hade önskat två vår-barn). Och du, skit i jobbet! Jobbet finns kvar och har inte rätt för att sura om du blir hemma. Jag själv blir ju hemma 2,5 år nästan (sista året jobbat en dag i veckan) och kommer troligen bara gå upp på lite mer deltid innan jag går hem igen typ två månader senare (efter att ha varit hemma på heltid hela sommaren!). Jag har inte mött några sura miner på jobbet angående att jag varit hemma mycket med vår dotter, bara hejarop och ”ni gör helt rätt!”. Nu vill jag inte tro att de kommer bli varken förvånade eller sura om det blir ett småsyskon.

Surpan
2018-04-07 07:10
#80

#78 Tack. Skönt att andra har samma funderingar. Jag vet att det är löjliga "problem" men det stör mig och ger mig ångest att det inte blev som planerat. :( Vi ville också ha barn sen på våren när plutten är 2 år. Så det kan bli… stackars lilla kille, han kan inte ens gå ännu, han är bara en bebis. :/ Angående jobbet så blir jag nervös för att min chef skämtade senast igår när vi pratade med några nya kollegor om att jag kommit och sagt att jag var gravid efter några månader på jobbet och sen fick hemna ett år. Nu ska jag ta ett clearblue. Jag hoppas nästan att det jag fick i natt var ett spökstreck. Gud vad hemsk jag är.

/Surpan

Surpan
2018-04-07 07:31
#81

Clearblue var svagt men tydligt plus.

/Surpan

Drömmis
2018-04-07 11:43
#82

Är beräknad i mitten av oktober, tror det var den 16:e 🤔. 

Och det blir första barnet ja :). 

Ska på ultraljud nu på onsdag, såååå nervös, visserligen är ju risken för missfall betydligt lägre nu efter v.12 (är i v.13, 12+1), men det är ju en ständig skräck! Hur har ni gjort för att sluta ha den tanken i bakhuvet hela tiden?

Förväntansfull
2018-04-07 11:46
#83

Kan äntligen börja skriva i denna tråd då vi har plussat. Har BIM imorgon, fick gravid 2-3 på clearblue idag. Men är de nån av er som blivit riktigt dålig i magen? Det är jag o känns som begynnande mensvärk just nu, jag är uppsvälld, har svullna bröst, halsbränna o för att inte tala om andfådd för minsta ja gör.. Hoppas detta går vägen nu, skulle verkligen ljuga om jag sa att jag inte var orolig.. Hoppas på lite pepp från er.

Annons:
Surpan
2018-04-07 16:10
#84

Chocken har lagt sig nu! Vi har pratat med våra föräldrar och de är jätteglada, även om de nämner det här med december.. Klart det kommer bli jobbigt med barn tätt men det är ju faktiskt ingen garanti att det blir lättare med barn långt isär. Jag tror jag kan ta emot ett grattis nu. :)

/Surpan

Sparven88
2018-04-07 18:20
#85

#84 Grattis! Härligt att läsa att ni kunnat landa i det nu! Lycka till! :)

Ceciliaolucifer
2018-04-07 19:58
#86

#84 Jag har ett vinterbarn (24/11) och jag tycker att det har varit perfekt! Jag ser gärna att nästa barn är det också. Fördelarna som jag tycker är att man ändå mest sitter inne i början, det är mysigt med tända ljus, mörkret gjorde det lättare för mig att kunna sova när barnet sov, lättare för barnet att sova när det är svalt, slipper insekter, slipper ljusa nätter, lättare för barnet att hitta sin dygnsrytm, blivit lagom ”stor” till första sommaren och kan vara mer aktiv. Jag är själv född i november och har inget ont att säga om det :)

mollyt
2018-04-07 20:14
#87

#84 vad kul och GRATTIS! Vi hade ju först planerat så att det skulle bli mindre än 2 år men nu blir det nästan 3 (2 år och 8 månader) mellan om det går vägen. Jag tycker att tankar a lägger sig mer och mer, i början var det lite så att jag tänkte att det inte gjorde LIkA mycket om det blev ytterligare ett missfall och vi tog några månaders paus - men nu börjar jag tänka på fördelar istället för nackdelar. Det enda som känna riktigt jobbigt är alla virus och smittor som går under vintern och under vabruari då bebis fortfarande är väldigt liten. När sottern föddes i mars var vi ändå på väg ut från den värsta perioden och hon hann bli lite större innan vi utsattes för allt sånt skit igen. I vilket fall: grattis! :)

mollyt
2018-04-07 20:15
#88

#86 tacksam för lite fördelar!! Ska suga åt mig av dem.

Surpan
2018-04-07 20:39
#89

Tack tack hörni. Tänk vad livet är knäppt. :) jag är sjukt nervös men det är man väl antar jag. Jag hade samma paniknervositet när jag blev gravid med sonen. Jag är väl bara en nervös människa. Sambon är mest nervös för graviditeten och det fysiska. Han tycker synd om mig som får göra det så tätt igen, jag som hatade att vara gravid. Men jag ska be om en kurator direkt nästa vecka i förebyggande syfte. #86 Skönt att du är nöjd med månaden! Det är en så liten sak egentligen. Många är ju födda på vintern. #87 Vi är lite i samma sits fast tvärtom. Det blev inte alls som planerat och nu stör det lite i bakgrunden. Kul att vi får nära varandra ändå, det ska bli kul att följa. :)

/Surpan

Sarah
2018-04-08 00:32
#90

Grattis till graviditeterna. Är nog jobbigare känsla att få syskon på vintern, om man redan har barn på förskolan. Första barnet är ju enkelt att hålla borta från horder av små barn under den värsta sjukperioden. Jag har kravlat mig upp på hästen igen efter att hon varit skadad :) v18 nu och känns helt ok att rida. Förra grav fick jag sluta i v12 för att det var för obehagligt.

Annons:
mollyt
2018-04-08 06:34
#91

#90 Ja det är så svårt! Tanken är att vi ska börja skola in deltid på förskola i september - men nu är jag beräknad till november och vet inte alls hur jag ska tänka! Å ena sidan har jag tänkt mig hela tiden att jag vill ha båda barnen hemma tillsammans, min bror och jag var hemma heltid tills vi var 4 och 2. Men å andra sidan tar jag åt mig när min mamma föreslår att det kan vara skönt med en förskoleplats där storasyster kan vara några timmar på dagen ibland om jag behöver sova (med lilla bebisen). Nu var storasyster ganska ”lätt” som bebis och ingen kolik eller liknande så då funkade det OK öven om jag sov middag med henne ibland, och visst skulle det vara skönt med den möjligheten nu - men … jag vill inte ha ett storasyskon på förskola med alla smittor med en nyföding hemma. Alternativet är att vi provar att skola in som planen (hon är då 2,5år) och sen att hon får vara hemma tills våren. Alternativet är att jag struntar i att skola in alls och räknar med att hon ska vara hemma 100%. Min man jobbar så att jag har allt huvudansvar som förälder (med nattningar, nätter osv). Visst har vi mina föräldrar och min svärmor som gärna stöttar och hjälper till - räcker det? Svårt det här. Jag tänker att jag kommer på en bra lösning sen när det närmar sig. Tänkte passera v12 innan jag börjar planera så mycket.

Surpan
2018-04-08 08:08
#92

Vi ska skola in sonen i augusti och han kommer gå en termin då till december när bebisen kommer (om allt går bra). Sen har vi honom hemma under jul och nyår, kanske en månad totalt och sen börjar han nog deltid på förskola. Kanske 15 timmar. Hemma kommer vi nog dela på nästan allt som vi gjorde med första. Han var rätt lätt så jag hoppas på en till sån. ;)

/Surpan

Sarah
2018-04-08 21:15
#93

Ja det är knepigt att veta. Går ju knappt att bestämma innan hur man vill ha det med förskolan, om man inte är väldigt säker på att man inte vill ha det. Kanske sover den nya aldrig, kanske sover den jämt, det spelar ju in i hur bra man kan vara med äldre barn. Vår tanke är att dottern ska få gå de 15 timmar hon har rätt till. Hon vill till förskolan och vi vill gärna att hon är där en del. Jag kommer vara hemma september - mitten av januari, sen jobba två månader ca 75% och sen jobba 50% ett tag. Förmodligen hela 2019. Jag önskar att dottern är hemma januari och februari, men då är det killen som kommer vara föräldraledig mest, så det är hans beslut. Bebis borde iaf vara 5 månader när sjukdomarna börjar rulla in. Idag fick jag en kallelse till specialistmödravården. Fattade inte varför först, men sen förstod jag att bm måste skickat remissen jag bad om till samtal om den förra förlossningen. Nu känns det dock som att jag förlikat mig med allt och det bara rullar på. Vet inte vad jag ska säga längre, "de lyssnade inte, kan ni garantera att de gör det den här gången? Kan ni garantera att jag får epidural direkt när jag kommer? " funkar ju inte riktigt.

DenLin
2018-04-08 22:59
#94

Här har bebis tittat ut, och ligger och sover på mitt bröst 😍 Jag fick havandeskapsförgiftning och blev igångsatt 3 veckor innan beräknat datum, så egentligen skulle hon fortfarande varit kvar inne i magen. Är så här i efterhand glad att ha fått tjuvstarta vår tid tillsammans, även om sjukhusvistelse aldrig är kul, låg inne totalt 8 dagar.

[Thiah]
2018-04-09 05:41
#95

Det där med sjukdomar från förskolan är så himla individuellt också. Joel har gått på förskolan sen Adam var en vecka gammal och vi har hämtat och lämnat honom, vilket betytt att Adam redan som några veckor gammal varit inne på förskolan bland barnen. Adam har varit sjuk enstaka dagar av sitt ,nu, 5 månaders liv. Vi har inte undvikit att gå dit då det egentligen alltid florerar sjukdomar. Eftersom maken jobbar på förskolan och jag hälsar min förskola får barnen bakterier överallt ifrån. Vi har inte varit rädda då Adam var en frisk och pigg kille från födseln. Sen har ju Joel varit 3 1/2 år när Adam kom och haft ett behov av sina rutiner på förskolan. För honom skulle det varit alldeles för jobbigt att vara hemma för mycket. #94 grattis. Gick allt bra trots allt?

Surpan
2018-04-09 08:15
#96

#94 Grattis! 🙂

#93 Har du fått remiss till auroramottagningen eller liknande? Jag gick på samtal under förra graviditeten och jag tyckte det hjälpte med dom saker du nämner. Jag ville absolut ha tidig epidural vilket de lovade. Och jag tvivlade rätt starkt men väl inne (jag blev igångsatt med ballong/bard efter vattenavgång vid 3cm) så läste de i min journal och kallade på narkosen direkt. Jag fick epidural vid 4cm och de var supernoga att kolla att den satt rätt och gav bra smärtlindring. 

#95 Jag måste säga att du har väldigt fina namn på dina pojkar. 🙂

/Surpan

Sarah
2018-04-09 08:24
#97

#96 Skönt att höra! Jag antar att det är till Auroramottagningen, men det framkommer inte :P Ska tydligen få träffa överläkaren…

Annons:
Surpan
2018-04-09 08:30
#98

#97 Oj spännande. 😃 Ska du till Uppsala? Visst var det du som bodde i knivsta?

/Surpan

DenLin
2018-04-09 08:46
#99

#95 jo det gick bra, lillan mår fint, jag har visserligen inte fått ner mitt blodtryck ännu, men det kommer väl hoppas jag. Igångsättningen var ganska trög, 3 dagar tog det från det att vi började. Var väl inte jättekul att ligga inne på förlossningen och höra mammor skrika från de andra rummen under den tiden. Hann bli ganska rädd för smärtan trots att jag inte varit det innan.

Sarah
2018-04-09 09:01
#100
Surpan
2018-04-09 10:55
#101

#100 Okej, hoppas de är bra där och du blir nöjd med besöket hos läkaren. Jag är som sagt i efterhand ändå nöjd med mina möten (även om jag hatade allt och alla just då). 🙂

/Surpan

jackiejohn
2018-04-09 12:25
#102

Jag har två vinterbarn (november o december) äldsta är född 9 veckor prematur och det gick galant och då valde vi att leva som vanligt när vi fick hemvård i mitten på december. Lillan är född i mellandagarna och var ett par veckor när storasyster börja på förskolan efter juluppehåll. Nån snuva här och var på båda men otroligt lite överlag. Och det har den lilla haft gott av nu när hon började på förskolan själv, inte varit hemma och sjuk än och då har hon snart gått där i två månader. Sen visst är de kanske inte superkul att fylla år då men bebis kommer när bebis vill, mina skulle kommit i januari både två.

Garm
2018-04-10 16:12
#103

Var på RUL idag och allt såg jättebra ut. Känns otroligt skönt att allt går som det ska. Fick även veta könet på krabaten idag och barnmorskan var hyggligt säker på att det är en liten gosse. Det känns plötsligt lite mer verkligt än tidigare! Jag har liksom gått med overklighetskänslor hela tiden ända sedan jag misstänkte jag var gravid. Är väl fortfarande lite overkligt, men inte riktigt fullt så mycket som tidigare. Känns så himla kul mest!

Drömmis
2018-04-12 04:30
#104

Var på Kub-test igår, och så lättad över att få se det lilla livet, att det lever och mår bra :D! Själva testet såg bra ut det med. Verkar dock bli en stor filur, hela 9 cm redan, och är bara i v.13…enligt vad jag läst ska de vara ungefär 5-6cm då? #94. Grattis! :D

Annons:
LaSadie
2018-04-12 12:59
#105

*gnällinlägg* Usch idag är det verkligen sämst. Ont överallt…

[Devya]
2018-04-12 13:19
#106

#104 Mellan 7-8 ska det vara i den veckan men det varierar väl såklart. :) Låter ändå som en stor plutt. :)

Drömmis
2018-04-12 16:28
#107

#106. Haha, okej, då är den inte allt för gigantisk iaf, men stor ja 😃. Ska bli spännande att se hur stor den är vid nästa UL !

Surpan
2018-04-13 05:16
#108

Jag fick en rosa flytning i natt. :(

/Surpan

[Devya]
2018-04-13 07:02
#109

#108 Det behöver inte vara något farligt. Jag har också haft rosa flytningar samt mörkröda flytningar och en massa kramper. Det slutade efter ett par dagar och då de senare kollade var bebisen ok. Ska dock in idag igen för en check up.

Surpan
2018-04-13 07:28
#110

#109 Skönt. :) Jag har dock inte mycket hopp. Nu fick jag rött på pappret. Fortfarande inte ont eller mycket blod men ändå. Man får väl anta missfall. :(

/Surpan

[Devya]
2018-04-13 07:45
#111

#110 I vilken vecka är du i? Visst, man vet ju aldrig. Jag grät massor då jag fick rosa flytningar och då det sen kom rött blod gav jag liksom upp. Men det kom inte mer än så. Men gråt om du känner för det. Det hjälpte mig åtminstone. Jag ville också hellre förbereda mig för ett missfall istället för att hoppas. Jag hoppas dock för din skull att blödningarna försvinner snart. <3

Annons:
Surpan
2018-04-13 08:44
#112

#111 vecka 6 bara.. Tack så mycket. Jag vill hoppas men det är så svårt. Jag hoppas det avtar snart. Det är ännu inget i trosorna men det är tydligt rött blod på pappret varje gång jag torkar mig.

/Surpan

[Devya]
2018-04-13 10:15
#113

#112 Jag hade också precis just så i vecka 6, lustigt nog. Så jag håller tummarna!

Surpan
2018-04-13 10:20
#114

Fick negativt gravtest nu. Tack ändå.

/Surpan

mollyt
2018-04-13 12:05
#115

#114 jag fick ett negativt test mellan två positiva en gång. Så om du inte blöder mer skulle jag inte vara säker på missfall. Tyvärr inget annat du kan göra än att vänta. Båda mina missfall har jag blödigt rikligt som mens i 4-11 dagar. Normal mens för mig varar i 4 dagar.

[Devya]
2018-04-13 12:23
#116

#114 om du inte tog det med morgonurin så är det ju inte riktigt säkert ännu… Om det är nu missfall så beklagar jag förstås. :(

Sarah
2018-04-18 19:19
#117

Var på RUL idag och allt såg bra ut. Förmodligen får vi en flicka till :) Jag är jätteglad för det. Även om jag såklart skulle älska en son lika mycket så har jag aldrig sett mig själv som mamma till en pojke.

mollyt
2018-04-19 07:53
#118

Vad roligt #117

Annons:
Garm
2018-04-19 09:54
#119

Fick lyssna på bebisens hjärtslag igår och det var så häftigt och mysigt. Fick t o m spela in det så jag har kvar det :)

mollyt
2018-04-19 13:12
#120

#119 åh vad fint att få spara det! Jag ska fråga om jag också får spela in, väldigt fint att kunna lyssna på det sen. Fint minne!

Förväntansfull
2018-04-19 19:33
#121

Är gravid i v 6 och idag har det sen i eftermiddags känts som jag ska börja blöda bör som helst (det har de gjort till och från hela tiden) men har även molande värk , lite mer än ja haft innan o värker till i äggstockarna lite då o då. Känner mig så sjukt orolig p har en dålig känsla bara, känner mig uppgiven (helt i onödan egentligen men vill inte uppleva ett missfall till) Tror ni att ja behöver vara bekymrad?!!

[Devya]
2018-04-19 19:46
#122

#121 Inte alls. Jag hade en massa kramper i vecka 6 plus att jag blödde lite. Allt var dock i sin ordning även om jag faktiskt trodde att ett missfall var på gång.

Förväntansfull
2018-04-19 20:09
#123

Ok tack. Jag har hittills märkt att när jag behöver göra nr 2 så värker det lite i magen (typ som om de ej finns plats för sånt ;)) och jag skulle behöva gå men just nu går de inte, vill ju inte ta i för kung o fosterland liksom.. jag för vänta in det.. ska sticka o köpa torkade aprikoser imorgon o se om de kan hjälpa mig lite.. Hoppas allt är bra med bebis iallafall!!!

Sarah
2018-04-19 20:16
#124

#123 mycket fibrer och vatten så blir det lättare :)

Förväntansfull
2018-04-19 20:31
#125

Ja vatten dricker jag mycket och kissar till förbannelse haha. Mina arbetskamrater måste undra vad som är fel på mig haha. Är uppe 2 ggr på natten o kissar och typ 20 gånger på dagen..

Annons:
Plankan
2018-04-19 21:41
#126

Hej Är ny här och gravid,så jag ansluter mej Jag har testat svagt positiv i flera dar och idag visade digitalt gravid 1-2 BIM imorgon

Sparven88
2018-04-20 06:57
#127

Snart v 35. Känns het galet. Inatt har varit en sån konstig natt, sonen har haft svårt å sova, ropat flera gånger (fick visserligen förklaringen strax innan 5. Då kräkte han..) jag har haft svårt å somna mellan hans rop, så jag har haft massor tid att fundera och tänka. Om ett par veckor är vi 4 i familjen. Det känns så konstigt och läskigt och bra. Samtidigt blir jag rädd för hur det ska gå, hur vi ska hinna med båda barnen, hur sonen ska reagera. Hur livet kommer förändras för sonen också, att han inte får fullt fokus hela tiden. Sen vet jag att det är bra, man behöver inte 100 % precis hela tiden. Men jag är såå rädd för att inte räcka till. Samtidigt ska det bli hur mysigt som helst. Ja.. man hinner fundera mycket en sömnlös natt..

[Devya]
2018-04-20 08:07
#128

Jobbig natt har det varit eller ja irriterande. Vaknade 5 ggr av att jag var tvungen att gå och kissa och nu ligger jag i sängen och känner mig totalt utmattad men behöver såklart gå igen till toaletten..

[Devya]
2018-04-20 08:14
#129

#126 Grattis och välkommen! :)

Sarah
2018-04-20 08:19
#130

#127 hur tar sonen det hela? Dottern hade tydligen fattat att hon ska bli storasyster och berättat på dagis i tisdags. Vi har pratat runt det men inte sagt ngt rakt ut. Ville vänta till efter RUL i onsdags med att berätta för henne. Men, än så länge verkar hon glad.

Sparven88
2018-04-20 09:17
#131

#130 jo men det känns som att han förstår ändå. Han förstår nog att det ligger en bebis i magen, han vill gärna stoppa ner tutten i naveln och sen lägga snutten bredvid till bebis. Men sen tror inte jag han förstår innebörden, att det kommer ett barn till hit och ska bo här. Men samtidigt när vi pratar om bebis, å säger att han blir storebror och får hjälpa oss med bebisen, ser han så sjukt stolt ut och är helt på det klara med att han ska ge nappen om bebis är ledsen, å ge bebis välling och rapa bebis (det sistnämna imiterar han gärna.. "bebis säger burp" :p ).

RoxannaS
2018-04-20 10:23
#132

#126 Grattis och välkommen! Är det första barnet? :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
Garm
2018-04-20 14:37
#133

#120 Ja, spela in det om du har möjlighet. Jag är väldigt glad jag gjorde det.

Alltså, gravidjeans är nog det bästa jag haft på mig på länge! Mina vanliga jeans sitter helt ok på mig fortfarande (då jag inte har fått så mycket mage än), så länge jag står upp, men blir lite obekväma när jag sitter ner. Gravidjeansen jag köpte idag är helt fantastiska! Det var något av ett halleluja moment att dra på sig dem. Känner mig smått frälst 😃

Plankan
2018-04-20 22:18
#134

#132 nää faktist tredje :) Är lite smårädd..undrar hur allt kommer gå då med dottern (andra barnet) vattnet gick i v21 och hon föddes i v25….vågar knappt tänka på det

RoxannaS
2018-04-21 09:29
#135

#134 Men oj! Åh då förstår jag om du är orolig nu. Jösses. Förhoppningsvis var de en engångsgrej bara


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
mollyt
2018-04-21 14:58
#136

#134 oj jäklar! Fast då vill jag tro att du kommer få gå på täta kontroller och att de har koll på dig denna gång? Har ni fått veta någon orsak till varför det blev så tidigt då?

Plankan
2018-04-21 19:21
#137

#135 #136 Nää ingen direkt förklaring förutom att jag kan ha varit gravid med 2 ägg tvillingar och fått missfall med ena i v 9-10 då allt började…blödde mycket i början.jag kommer kräva att jag går hos spec mvc

RoxannaS
2018-04-21 20:55
#138

#137 Ja gör det. Verkligen. :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Förväntansfull
2018-04-22 08:38
#139

Va ja får ont nör ja ligger o sover , främst i ländryggen men även i höfterna, är det vanligt? Är i slutet av v 6.

Annons:
Missmagi
2018-04-22 09:50
#140

#139 Jag hade sjukt ont i rygg, höft, ländryggen ja allt i början av graviditeten, måste ha börjats runt v 6.Jag fick förklarat för mig att de håller på att mjukas upp och gör rum för livmodern/bebis att växa. Litade på de och senare på graviditeten gick de över. Min vetekudde användes väl i början kan jag säga :)

RoxannaS
2018-04-22 10:25
#141

Ah jag har haft samma problem. :/


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Förväntansfull
2018-04-22 11:19
#142

Åh tack så mycket #140 o #141! Känns alltid skönt att höra att man inte är ensam :) Hoppas de går över snart för mig också :) Ska till bm på torsdag o ska nämna detta så får ja se om hon säger samma sak :)

Sarah
2018-04-22 21:25
#143

Imorgon blir det specialistmödravården för att diskutera tidig eda. Kommer stappla in som en gammal tant. Tror att jag tagit i för mycket i helgen :p Mår oförskämt bra just nu och märker knappt att jag är gravid.

Förväntansfull
2018-04-23 09:18
#144

Jag var dum nog i morse o testade ta ett nytt test, nu var de lite svagare trots samma tid utan att kissa.. är i v 7 .. Behöver detta va nått tokigt? Har symptomen kvar o förhöjd temperatur som ja haft innan. Usch vilken oro man kan känna:(

Sarah
2018-04-23 09:21
#145

Åh så skönt det var att gå på mötet med spec.mödravården. Nu står det i min journal att jag måste få komma in direkt vid första värken, de ska inte skicka hem mig även om jag inte är öppen alls när jag kommer, och att jag måste ha eda ända tills barnet är ute. Så skönt att bli lyssnad på och tagen på allvar. Hon kallade min första förlossning för vad det var, ett trauma som de dolt i journalen.

RoxannaS
2018-04-23 09:24
#146

#144 Nej. Det är inget konstigt. :) #145 Men gud vad skönt att dem tog dig på allvar :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
Surpan
2018-04-23 10:35
#147

#145 Jag är så glad för dig. :) skönt.

/Surpan

Förväntansfull
2018-04-23 11:56
#148

Var tvungen att göra ett nytt o nu var det starkare så jag hoppas allt är som det ska. Har lite ilningar i ländryggen o lite molande värk i magen, därför blir oron större då de kändes liknande vid mina missfall..

mollyt
2018-04-23 12:01
#149

#145 vad bra att de tar dig på allvar!

Sarah
2018-04-23 12:47
#150

Tack hörni, är en stor lättnad. Jag hade med mig journalen men hon ville inte se den, hon sa bara "Det står väl bara att du hade en normal och enkel förlossning? Hade journalen stämt hade du inte varit här idag" Precis så.  Blev erbjuden igångsättning men tror inte jag vill ha det, kommer hon tidigare så kommer jag ha hängt upp mig för mycket ett datum. Tidig eda räcker för att jag ska känna mig ok.

mollyt
2018-04-23 16:07
#151

#150 heja vilket bemötande!

Förväntansfull
2018-04-30 23:29
#152

Usch fick sån magknip efter jag åt tidigare ikväll, ont under bröstkorgen o sen känner jag att jag behöver gå o göra nr 2 o då kan de krampas i hela magen en kort stund. Lättar efter toabesök. Åt en halv banan för att försöka lugna lite. Är detta nått farligt för min lilla bebis? Är i v 8 och varför blev de såhär??!!

Förväntansfull
2018-05-01 06:30
#153

Är sjukt nervös inför morgondagen då det är dags för tidigt ultraljud! Känner mig inte så gravid förutom att jag ständigt mår illa o kräks , är trött o snurrig i huvudet. Har ingen molande värk i magen längre o brösten är svullna. Tempar varje morgon för att ha koll på läget o det ser fint ut! Så vi hoppas att allt ser bra ut imorgon, ber en liten bön för det <3

Annons:
RoxannaS
2018-05-01 10:13
#154

#152 Troligtvis tarmarna som flyttat på sig så de blir lite tokigt ibland


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Förväntansfull
2018-05-02 17:27
#155

Ville bara skriva efter all min oro med diverse saker så såg allt bra ut med bebis idag. En stor lättnad men än är de ju inte ”säkert”. Som ett brev på posten kom illamåendet tillbaks efter en dags frånvaro.

Millan90
2018-05-02 19:03
#156

Här har man inte gått direkt och tänkt på att man faktiskt ska få barn, men nu när man börjar tjocka till sig och se gravid ut samt känna av lite stelhel och allmänt röra sig som en 90 årig tant haha så börjar man bli lite små nervös, går in i v 28 på fredag så det är ju inte överdrivet länge kvar, spännande samtidigt som det är extremt skrämmande, hur sjutton ska man klara av livet som mamma :O och kommer bebisen vara frisk? Går varje dag och nojjar över att han där inne inte mår bra o att jag inte känner honom tillräckligt ofta haha NE fy låt nu den här sista tiden gå fort, tycker det sniglar sig fram 😂 oron gör en skvatt galen !

LaSadie
2018-05-02 19:31
#157

#156 är en vecka före dig men har samma känslor. Livrädd för att något ska vara fel med barnet och är väldigt ambivalent i att jag vill se henne snaaaart och känna att hon är säker i magen så där kan hon vara kvar :,D

mollyt
2018-05-03 11:55
#158

Haha åh vad jag känner igen mig! Oron, alltså denna eviga oro!

RoxannaS
2018-05-03 15:32
#159

Blev klappad på magen första gången igår. De var inte populärt. Av en främmande människa..


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Sarah
2018-05-03 16:06
#160

#159 hur är man funtad?? Jag blir så arg! De som försökte på mig förra gången blev utskällda.

Annons:
mollyt
2018-05-03 17:26
#161

#159 usch! Jag blev det under min graviditet med dottern - fast jag blev så chockad då att jag inte hann finna mig i att säga ifrån.

RoxannaS
2018-05-03 21:47
#162

Nä. Jag blev också paff. Var och fixade naglarna hos en tjej. Och talade då om att jag är gravid så dem vet att de kan bli sämre kvalité på naglarna. Och sen när jag skulle gå klappa hon mig på magen å ba "lycka till"


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Förväntansfull
2018-05-04 17:15
#163

Hur tänker ni med Coca cola eller pepsi under graviditeten? Fick ett sånt sug efter det nu men vet inte om jag vill dricka det..

LaSadie
2018-05-04 17:20
#164

Drack inget i början då jag inte var sugen (men extremt sug efter cider). Men för ett par veckor sedan så började jag dricka pepsi igen för det är det enda som håller mig vaken…

[Thiah]
2018-05-04 17:24
#165

#163 jag drack mest fanta under båda graviditeterna. Hade ett massivt sug på ett och cola. Men försökte hålla mig borta från kaffe om jag druckit cola just pga koffeinet

mollyt
2018-05-04 18:24
#166

#163 jag har försökt undvika att dricka sött, undantag om vi varit bjudna på middag och det varit vad som bjudits som alkoholfritt alternativ. Så inget absolut förbjud liksom men inte ”för ofta”. Sen vad man tycker är för ofta är väl högst individuellt.

Fridaaaa
2018-05-04 18:31
#167

#163 Jag drack det men måttlig mängd :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Missmagi
2018-05-04 18:37
#168

Jag har blivit helt besatt av Cola nu i slutet av graviditeten. Men försöker vara hålla mig till två glas/vecka typ fredagen och lördagen bara för att cola i sig innehåller egentligen bara ren skit. Dock är de jäkligt svårt men de går än så länge :D Tycker absolut inte det är fel av folk att dricka cola oftare, allt är som sagt individuellt och folk gör precis vad de vill :)

Sarah
2018-05-04 19:05
#169

Aldrig varit en läskdrickare och just nu häller jag i mig citronvatten som ska vara så surt att tungan krullar sig :p hatar surt annars :)

Cilla89a
2018-05-04 20:52
#170

Jag dricker inte läsk, kaffe nu under graviditeten.. Känns inte bra för henne i magen.. Men gud som jag saknar det! Ska bli så skönt att få tillbaka min kropp och kunna äta/dricka vad jag vill!!!!! 7 veckor kvar….

Medarbetare på Dressyr.ifokus

mollyt
2018-05-04 22:07
#171

#170 jag är tacksam över att kaffe och så smakar bläääää nu, inte direkt svårt att avstå då!

Cilla89a
2018-05-05 08:39
#172

#171 tyckte också att kaffe var blä de första 25 veckorna, ville helst bara kasta ut kaffemaskinen på jobbet för bara lukten var vidrig. Men det har vänt nu och hade gärna druckit kaffe igen känner jag..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Sparven88
2018-05-05 13:26
#173

Jag har druckit kaffe de sista 8 veckorna eller nått sånt. Drack i början av grav. sen tyckte jag det både luktade å smakade blä. Men nu kan jag uppskatta det igen. Och cola dricker jag ibland också. Det känns som att man ska dricka enorma mängder för att det ska vara direkt skadligt.. :)

LaSadie
2018-05-05 14:28
#174

#173 när der kommer till cola/pepsi så är det cirka tre liter =) vet inte hur det är med kaffe, har aldrig gillat smaken så dricker det inte.

Annons:
Missmagi
2018-05-05 15:24
#175

De verkar vara vanligt att kaffet ändrar smak 😅 själv tycker jag fortfarande att de smakar skumt fast att jag varit en kaffenarkoman innan. Lukten är som den alltid har varit och saknaden av att dricka kaffe på morgonen är stor men det är ju då den där skumma smaken som gör att jag hoppar kaffet just nu.

Flaeder
2018-05-07 11:22
#176

Verkar som att det blir en liten mini omkring första veckan av 2019. Men jag har ingen aning om vilken vecka jag är i, för min mens är så oregelbunden pga. Pcos. Men jag är nånstans mellan vecka 4-7. Jag har frusit som en dåre varje kväll i en veckas tid så jag tog ett test igår kväll å de va positivt! :) Har ljusrosa flytningar sedan tre dagar tillbaka, men ingenting som i närheten ser ut som mens. Lite nojig, men hört att de ska vara normalt å blöda lite å ha rosa flytningar såhär i början.

Sarah
2018-05-15 13:37
#177

v.24 idag och hej och hå vad fort det går! Är så tacksam över hur enkel den här graviditeten är nu :) Förra gången funkade inte huvudet så här långt in och med det jobb jag har måste hjärnan funka på hög nivå hela tiden för att jag ska få ngt gjort. Nästan inga sammandragningar heller så jag kan fortfarande rida vilket gör mig överlycklig. Fått igång ena hästen trots graviditet. Bara i söndagskväll sa kroppen ifrån, då hade jag byggt och fixat i trädgården i 4 dagar. Så nu blir det till att ta det lite lugnt med att lyfta och bära, så att jag får fortsätta må bra :)

Plankan
2018-05-16 10:01
#178

Hej Varit litte off sista tiden men hur som,jag har varit på inskrivningsamtal förra veckan .Blev blodprover också. Pratade med henne om spec mödravård pga förra grav med komplikationer. Jag hade tagit med alla papper och sa till hene att jag vill gå där istället men hon sa att hon ska skicka remiss till läkaren så vi han ta det beslutet. Jag sa bara att ingen annan ska besluta det åt mej! Så hon skickade remissen så nu väntar jag. Har tid hos henne igen 29maj

Förväntansfull
2018-05-16 20:40
#179

Hej på er ! Hur mår ni i värmen? Jag är ”bara” i v 10 och har haft sprängande huvudvärk o yrsel (, illamående o kräkningar , som vanligt) . Har tagit vätskeersättning och dricker mycket ändå tycker jag men antagligen både ja kissar o kräks o svettas mycket.. Har ni några andra tips på hur man får kroppen att må bättre i värmen? Vilar mycket nu då ja mår dåligt..

Cilla89a
2018-05-16 21:16
#180

#179 Jag är i vecka 34 och värmen är väl hanterbar tycker jag, jag har alltid älskat sol och ju varmare desto bättre. Men visst är jag varmare nu än vanligt, blir lättare svettig och mina fötter svullnar ganska mycket på eftermiddagarna, men i övrigt funkar det. Tänker på att dricka mycket, mycket vatten. Citronvatten med is är fint :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Sarah
2018-05-24 10:09
#181

Hos BM idag. Fick veta att min blodgruppering inte heller kommit in från att jag var på labbet. De schabblade bort mina kubtester och tydligen även det här. Försökte med att det står ju i min journal att jag är 0-negativ, men det var från fel landsting… så jag fick gå och ta nya tester. Är iofs viktigt att veta om bebis är negativ hon med, annars måste jag få sprutor. 

Annars allt bra, väger 2 kg mindre än jag gjorde samma dag i förra graviditeten, men annars följer allt samma mönster, förutom att jag inte har massa sammandragningar nu :) Är bara 2 veckor ifrån då jag blev sjukskriven för sammandragningar förra gången. Enorm skillnad på min ork den här gången. Kan vara nästan lika aktiv som vanligt nu i v25 :) 

Värmen är härlig! Pillar på tomten och i vårat nya växthus.

Annons:
RoxannaS
2018-05-24 13:49
#182

#185 Jag är också negativ. Ska kolla de vid vecka 25. Är i vecka 22 nu. Vill inte heller behöva massa sprutor. Är ju rädd så det räcker ändå. Vet du om de är från vecka 22 eller 25 man ska känna bebis varje dag? Går inte upp i vikt alls jag. Blivit jätte smal i ansiktet. Känns lite jobbigt. Trivs inte alls med de här ansiktet. Ser nästan sjuk ut. :( Blev akut flytt av mina saker igår. Karln är ju sjuk så det räcker å blir över. Började gapa om att polisanmäla mig för att jag "vägrar" flytta ut och anmäla mig till kronofogden för att jag "vägrar" betala halva hyran.. Skiter fullständigt i att han och hans grabb haft mat och frukost hemma tack vare mig. Haft internet för 400 kr i månaden tack vare mig. Så många gånger jag ställt upp på hans grabb för att han själv varit ute och supit istället. Och jag är den som är sjuk i huvudet… Sov knappt något alls i natt. Känns så otäckt allting just nu. Usch.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Sarah
2018-05-24 15:58
#183

Från typ v25 borde du känna rörelser varje dag, eller tom lite senare. Jag har kännt varje dag sen v15 ca. Inte konstigt att du inte går upp om livet är så struligt :( skönt att du kommer därifrån nu. Hoppas att han kommer ha väldigt lite med dottern er att göra.

RoxannaS
2018-05-24 16:28
#184

Okej. :) Ja jag hoppas det jag med. :(


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Garm
2018-05-24 17:52
#185

Jahopp, då ska det göras någon slags anemiutredning på mig. Mitt Hb låg på 109 och de görs alltid en utredning om man ligger under 110. Jag har lågt Hb normalt, men det var "högt" i början av graviditeten på 118. Brukar ligga på ca 111-115 de gånger de mätt de senaste 8 åren.

Min BM skulle ringa mig när hon fått resultatet av blodprovet hon tog och gå igenom vad jag behöver göra, om något.

Någon här som genomgått en anemiutredning som gravid?

emmaaaa
2018-05-24 20:48
#186

#185 jag fick förra veckan järndropp pga sjunkande hb värde som aldrig gick upp. Låg på 83, börjar känna skillnad nu :) Är i vecka 32, och har haft lågt hela tiden. Men jag är vegetarian och mått illa hela graviditeten och inte kunnat äta. Men värdet sjönk hela tiden, så efter att ha testat att äta mer järntabletter utan verkan fick jag tillslut dropp.

Garm
2018-05-25 09:12
#187

#186 Det var väldigt lågt!Jag hoppas droppet hjälper ordentligt.

Förhoppningsvis sjunker inte mitt Hb mer om de sätter in järntabletter, men funkar de inte och det fortsätter sjunka så får de väl sätta in mer aggressiva behandlingar som dropp då. Bevisligen räcker inte min kost trots järnrika livsmedel, men så äter jag nog lite för lite. Har inte mycket till aptit.

Sarah
2018-05-25 09:26
#188

#185 har du inte ätit järn under graviditeten? Bm brukar vara noga med att prata om det tidigt. 110 i hb är visserligen lågt, men hur ser dina reserver ut? Jag hade bra värden i början av graviditeten 130/38 men äter ändå niferex sen långt tillbaka då jag vet att det sjunker som en sten i mitten av graviditeten. Förra graviditeten slarvade jag i början då jag hade bra värden, slutade med att jag fick äta 300mg om dagen sista trimestern. Jag har dock en mage som klarar stora mängder niferex.

Annons:
Sarah
2018-05-25 09:28
#189

#185 vi ska väl ha ungefär samtidigt om jag inte är ute och cyklar, september. Iaf fick jag hem brev från sjukhuset i v14 att jag skulle ta niferex varannan dag från v20 då jag hade bra värden i början. De som inte har bra får rek att börja direkt.

RoxannaS
2018-05-25 09:31
#190

Ni behöver inte ta just niferex. Gå till en hälsokostbutik och kolla istället. Jag köpte holistic's dem är snälla mot magen :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Sarah
2018-05-25 10:33
#191

Absolut, det finns många sorter, men niferex är vårdens gullebarn :) huvudsaken är att det är stora mängder.

LaSadie
2018-05-25 12:15
#192

Ni som har fått barn redan, när vända dom sig för er? Var på extra ul idag för moderkakan ligger nära öppningen och hen har fortfarande inte vänt sig :/ visst finns det gott om tid kvar men vill helst av allt slippa vändningsförsök och snitt ( jag själv vägrade vända mig även efter försök). Annars var det roligt att se bäbis igen :) 4% över medelsvennen som läkaren sa :,D

Cilla89a
2018-05-25 12:17
#193

#192 Vilken vecka är du i? Jag är i vecka 35 och hon ligger med huvudet nedåt och har gjort sedan vecka 32.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Garm
2018-05-25 12:27
#194

#188 Jag glömde helt av att säga att jag redan äter en järntablett varje dag och har gjort så i 8 år. Duroferon är det jag tar, 100mg. Den plus kosten räcker tydligen inte, borde jag skrivit. Jag skyller på gravidhjärna! ;) Är ju en vana hos mig så jag tänker inte på att jag tar dem, glömmer liksom att de är extra så att säga.

Mina reserver vet jag inte hur de ser ut, de tog extra blodprov för att förmodligen undersöka den saken. Jag har tidigare haft bra reserver trots mitt låga Hb, men det kan ju såklart se helt annorlunda ut nu när jag är gravid.

Jag har BF den 28 augusti, är i vecka 27 nu (26+2), så nästan september :)

Förmodligen kommer de be mig ta två tabletter eller fler om dagen för att se om värdet går upp. Kanske ber de mig byta till Niferex, vi får se helt enkelt.

Sarah
2018-05-25 12:41
#195

#194 aha. Ja förmodligen får du öka till 2 tabletter. Mina värden sjönk oxå i mitten förra gången trots 100mg om dagen. Ökade till 100mg var 8e timme ungefär tillslut. Tillsammans med extra c-vitamin. Sen får man kanske fundera på övrig kost. Kalcium hämmar järnupptaget och animaliskt protein urlakar skelettet. Vill man öka järnet utan att oroa sig för kalciumbrist kan det vara vettigt att plocka bort en del mejeriprodukter och kött ur kosten och få sitt kalcium från andra källor.

Annons:
Sarah
2018-05-25 12:42
[Thiah]
2018-05-25 13:07
#197

#192 båda mina har vänt sig sent runt v.36/37 och sedan har jag blivit igångsatta v.38

LaSadie
2018-05-25 13:13
#198

Jag är i vecka 33, men då får jag bara ta det lugnt och intala mig själv att det löser sig :D

LaSadie
2018-05-25 13:13
#199
mollyt
2018-05-25 13:20
#200

Min BM ringde förrigår och pratade om mina provsvar, nu låg järnet på 119 och depån på 11. Jag trodde att jag skulle ”ha löst det” genom att ha börjat äta blodpuddding och järnrike/palttunnbröd. Utöver det har jag innan testat Niferex och Duroferon men blir så heeeelt stoppad i magen av dem även om jag äter mycket katrinplommon eller annat laxerande. BM tipsade då om en annan tablett som hette SiderAL men jag tyckte det kändes lite surt att betala typ 300kr för 30 tabletter där dosen av järn bara är 30mg och sen 70mg C-vitamin. Jämfört med de andra tabletterna som har 100mg järn… har någon av er testat dem?

Sarah
2018-05-25 13:27
#201

Det är i princip omöjligt att få upp järnvärdet som gravid, genom kosten. Det går verkligen inte, kanske för någon enstaka, men för de allra flesta är det helt omöjligt. Ni ska verkligen inte förlita er på maten för att få upp värdena. Det enda ni kan göra via kosten är att minska mejeriprodukterna, äta mer c-vitamin och järnrika livsmedel, men det kommer ändå inte gå bara hjälpa lite så att det inte sjunker ännu fortare. Här brister barnmorskornas kunskap  rejält tydligen :( de borde verkligen trycka mer på att det inte går med maten. 

Klarar man inte de stora doserna kan man ju sprida ut över dagen, 15 mg flera gånger per dygn exempelvis.

Garm
2018-05-25 13:40
#202

#195 Jag äter knappt några mejeriprodukter öht, men borde nog få i mig mer c-vitamin. Jag får ta och äta mycket mer vegetariskt än jag gör, två dagar i veckan är nog för lite och dessutom kanske fel saker hittills. Byta till två dagar med kött i veckan istället. Det blir nu research om järn- och kalciumrika vegetariska livsmedel. Tack :)

Men jag tänker på vegetariska järnkällor, tas de inte upp sämre än hem-järn?

Annons:
Sarah
2018-05-25 13:51
#203

Jo järn från vegetariska livsmedel är svårare att ta upp, så det är lite moment 22 :) Men ex veganer har ett lägre behov av kalcium just pga frånvaron av animailer, därför har de inte heller samma järmhämmande kalcuimeffekt :P Sen är det ju inte möjligt att få i sig 100-200 mg järn från kosten. Att bygga upp ett lager som gravid är inte lätt :)

LaSadie
2018-05-25 14:29
#204

På tal om järrn. Hade 110 vid första provet, 100 vid prov nummer två och uppe i 110 igen vid prov tre. Min BM sa att så länge det inte gick under 100 så skulle jag prova med tabletter och blutsaft.

Sarah
2018-05-25 14:36
#205

Hb kan gå lite up och ner, men depåerna är en annan sak :) men 110 är lågt och att säga till en gravid med 100-110 i hb att vänta med piller låter i mina öron helt galet.

mollyt
2018-05-25 21:42
#206

Tack för dina råd Sarah, med min förra graviditet gick det så bra med palttunnbrödet att jag kunde sluta med järntabletter. FAST då hade jag okej värden/depåer innan - nu hade jag låga värden på båda redan innan jag blev gravid den här gången (vet inte om de två tidigare graviditeterna/missfallen tärde på mina ursprungliga värden).

Sarah
2018-05-25 21:59
#207

#206 skönt att du slapp tillskott. Men det är väl det, börjar man högt så har man bättre förutsättningar :) Glömde blutsaft, vet inte vad det är för värden i den, men det finns ju även annan järnsaft man kan testa. Olika sorter tillskott tar olika hårt på magen. Jag klarar ex niferex galant, men andra med 15mg gör nr2 till en plåga.

mollyt
2018-05-26 08:01
#208

Blutsaft är också ganska lågt, men om det är 30mg eller 15mg minns jag inte. Men ska kolla upp det!

[Devya]
2018-05-26 19:45
#209

Jag har nu i en vecka haft ont i ens bröstet, dock mera ytligt på huden där vid bröstvårtgården. Det har känts som om det har ilat till i huden. Idag var jag och min man och letade kläder och jag testade olika bikinis då han lade märke till att jag har fått stora knottror på ens bröstvårtgården och då gick det upp ett ljus för mig, det är de som gör ont! Är det någon annan som har upplevt det här?? Kan man göra något för att lindra smärtan? Den är ganska jobbig och det blev värre efter att ha prövat på en massa olika bikini toppar…

Annons:
Sarah
2018-05-26 20:40
#210

#209 brösten lever sitt eget liv när man är gravid :p gör ont lite här och där då och då eller hela tiden. Knottrorna är iaf normalt och inget att oroa sig för :)

mollyt
2018-05-26 21:03
#211

#209 JA! I denna graviditet, herredjävlar! Innan har jag inte riktigt förstått andra kvinnor som sagt att de har ont i brösten eller liksom på brösten. Men nu, oj oj oj! Jag har inte hittat något som direkt lindrar, men jag är noga med vad jag klär mig i och försöker undvika att maken/dottern nuddar (inte alltid det lättaste).

Idag har jag i vilket fall botaniserat i diverse andra nya järn-preparat, alltifrån andra märken på järntabletter - till blutsaft och järn i brustablett. Nu bannemig ska jag väl kunna hitta ett preparat som kroppen tål och som kan hjälpa mig lite på traven. Att tro att jag skulle kunna lösa det här med livsmedel får jag helt enkelt ge upp.

Garm
2018-05-31 16:30
#212

Är just nu oerhört lättad! Har sedan tisdags kväll knappt känt något rörelse, om någon, trots iskallt vatten och ligga på sidan. Ringde till min BM idag och fick snabbt komma in för en undersökning. Hjärtat slog väldigt fint och mina farhågor spolades bort direkt. Den här oron vill jag inte känna igen, så jag hoppas bebisen sparkar på som vanligt snart.

LaSadie
2018-05-31 16:37
#213

#212 skönt att allt var okej! Hade en liknande episode för en månad sen kanske och var då på förlossningen för att kontrollera att allt var okej. Troligen hade hon bara vänt sig inåt för fick se registreringar på att hon hela tiden rörde sig :) (var på förlossningen då min vårdcentral har hopplösa telefontider)

Sarah
2018-05-31 17:00
#214

#212 skönt, det är väldigt obehagligt när man inte märker av dem. Förra graviditeten åkte jag in i v39 för att jag inte märkt av henne på hela dagen. De gjorde bla ultraljud och samtidigt som vi såg hur hon sparkade så kände jag absolut ingenting :p hon hade bara vänt sig konstigt. Det är skönt au vårdapparaten tar en på allvar då man inte känner rörelser på ett tag.

Garm
2018-05-31 17:22
#215

#213 BM sa att han troligen låg med ryggen utåt när hon kände på magen, så det är därför jag inget känner. Precis som för dig.

#214 Ja, obehagligt är bara förnamnet. Hade inte de på BM-mottagningen tagit mig på allvar så hade jag ringt förlossningen. Är så tacksam att de tog mig på allvar direkt.

Sarah
2018-05-31 18:54
#216

Tror att det tog ca 30 sekunder från att jag kom in, till att jag låg uppkopplad till alla maskiner när jag åkte in. Trodde jag inte skulle hända :) Det är lättare att få komma in på förlossningen om man inte känner rörelser, än då det är dags att föda…

Annons:
[Thiah]
2018-05-31 20:00
#217

#216 inte här,här sa de bara åt mig att han nog vänt sig , att han har massor av plats ännu mm.. och då kände jag exakt hur han låg vilket jag gjort säkert 10 v innan. ( Båda mina har ju legat nästan utanför huden hela tiden)

Tassen94
2018-05-31 20:17
#218

Vill bara flika in en sak om järntillskott för er som hakat upp er lite på olika mg på olika tillskott. Det handlar ofta om att det är olika järnsorter. T.ex Niferex och Duroferon har högre doser för det är lågkvalitetsjärn som kroppen inte tar upp speciellt bra och det är därför många får problem med magen. Järnsorter som kroppen tar upp bra behövs inte lika starka doser, dock kan dom vara dyrare men det är ofta bättre kvalitet och mindre magproblem! :)

Sarah
2018-06-06 21:51
#219

Nu har jag gått förbi den dagen jag blev sjukskriven i förra graviditeten. Då hade jag löjligt mycket sammandragningar, nu mår jag mest löjligt bra :) är så lättad! Har massor jag vill hinna klart innan jag går på ledigt.

Garm
2018-06-07 16:43
#220

Min BM ringde mig. Mer blodprover på gång. Det var något värde som var högt, minns tyvärr inte vad hon sa, så de vill kolla en extra gång. Synd jag inte frågade mer ingående vad det betydde, det hon rabblade upp, men jag får göra det imorgon när proverna ska tas.  Kan inte påstå jag oroar mig, men jag blir ju lite fundersam när de vill kolla extra. Skönt de har koll på värden och sånt iaf.

Dessutom ska jag göra en glukosprofil över tre dagar, sticka mig i fingret sju gånger om dagen och mäta blodsockret. Jag har blivit något av en nålkudde som gravid, känns det som 😃

Sarah
2018-06-07 17:07
#221

#220 då borde det väl varit sockret som var högt och bm börjar kanske oroa sig för graviddiabetes?

Garm
2018-06-07 17:29
#222

#221 Nej, sockret låg bra när BM testade det, 4,8. Glukosprofilen är sedan tidigare ordinerad då min far har diabetes typ två.

Förväntansfull
2018-06-08 05:38
#223

Hoppas på svar från er! Har de senaste nätterna fått så ont i ländryggen, kan inte sova bra alls , idag gick ja upp kl 5, hade gärna gått upp redan kl 3… Inatt var det alltså bedrövligt, är lite dålig i magen också vilket jag märkt kan påverka ländryggen???!!! Var nervös igår då vi var på ultraljud (allt såg bra ut så är förhoppningsvis bara jag som får lida av smärtan) Hugger lite grann i äggstockarna också ibland, vet inte om de har med det att göra.. Vad kan detta bero på? Har testat med o utan kudde mellan benen o blir nästan värre med kudde.. Är i v 14.

Annons:
Garm
2018-06-08 11:59
#224

#221 Det var homocystein som låg högt och så var det samtidigt något om immunisering. Jag vet inget alls om det och vet inte om jag borde söka så mycket om det online. Får helt enkelt fråga min BM på fredag när jag ska dit igen.

Sarah
2018-06-08 12:24
#225

Immunisering brukar handla om att man är rh-negativ när man är gravid. Är barnet positivt behöver du få en spruta och sen är det inte mer med det :) jag är 0-negativ och de har stuckit mig några extra gånger därför.

Garm
2018-06-08 12:58
#226

#225 Ah, jag är också 0-negativ. Då är det absolut det immuniseringen handlar om. Skönt de håller koll :)

Sarah
2018-06-08 13:06
#227

#223 foglossning. Kan vara jobbigt ett tag i början och sen gå över. Hoppas att det blir så för dig :)

Förväntansfull
2018-06-08 13:42
#228

#225 är också rh-negativ fick en spruta efter missfallet förra året o jag har inte uppfattat det som att man KANSKE kan behöva fler sprutor , men tur att de håller koll. Detta har inte min bm pratat nått om alls..hm.. Ska inte träffa henne förrän i augusti igen.. Men var på ul igår och det var en livlig liten en i magen som verka må bra iallafall<3

Sarah
2018-06-08 14:24
#229

#228 du behöver bara om barnet är positivt. Förra graviditeten fick jag min spruta i ca v32 eller ngt. Så det är ingen brådska. Sen verkar det vara lite olika i olika landsting när man får.

RoxannaS
2018-06-12 13:07
#230

Låter som att man kan få sprutan två gånger nu för tiden om man har en positiv bebis men själv är negativ. Här är en till negativ :(


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
Sarah
2018-06-15 12:45
#231

Barnmorskan idag och allt är fint, förutom det förbannade järnet. Äter redan 115 mg/dag men nu är det dags att dubbla det. Precis samma som förra graviditeten. Är lite mindre den här gången och det känns skönt :)

[Devya]
2018-06-15 16:56
#232

Var till gynekologen idag på kontroll och lillflickan tycks må riktigt bra där inne. Jag är 16 veckor och 4 dagar och på ultraljudet stod det sen 17 veckor och 5 dagar. Vet inte riktigt varför det är så men det är väl ibte så viktigt. :) Vägde 54kg i början och sen 53 och nu är jag uppe vid 59 strecket. Jag äter inte mer än vanligt och jag äter väldigt hälsosamt men jag tränar inte mera pga det känns så otroligt obehagligt. 🙈

[Thiah]
2018-06-15 17:25
#233

#232 det är något av måtten på bebis som satt 17 v 5 dagar gissar jag. Alltså att enligt just det måttet är bebis äldre. Adam var alltid 3 dagar "äldre" när dom mätte hans lårben(Tror jag det var) men resten av måtten var det "rätt" ålder på.

Denna kommentar har tagits bort.
[Devya]
2018-06-15 18:33
#235

#233 Åh, ok. Enligt alla mått så är hon isåfall äldre. :)

Sarah
2018-06-15 21:10
#236

#232 det är en liten uppgång. Stressa inte upp dig över vikten. Det blir vad det blir och är inte mycket att göra åt :)

Förväntansfull
2018-06-17 20:38
#237

När börja ni se/känna att era magar växte med första barnet? :)

Annons:
LaSadie
2018-06-17 21:10
#238

Upplevde att magen började växa ordentligt efter vecka 20 ungefär. Då slutade det se ut som en food-baby utan mer som en gravidmage =D

Flaeder
2018-06-17 21:24
#239

#237 Jag började få nått som liknade en förlängning av min "smörgåsmage" redan i vecka 6. Jag svullnade mycket och det satt i fram till och med ca 7+6. Där efter har svullnaden avtagit och jag ser nästan helt normal-tjock ut igen. Befinner mig i vecka 11 nu. Inget tecken på "riktig" mage ännu. :)

Förväntansfull
2018-06-17 22:22
#240

Ja längtar så tills att man börjar se o kan känna bebis på riktigt. Är i v 15 o känner en liten bula strax över blygdbenet, tycker de växer långsamt men ja är säkert vara otålig :) Gjorde ul förra veckan o allt såg då bra ut :) Är lite öm från blygdbenet upp till strax under naveln så kanske är livmodern/bebis som är där ?!!:) Är svullen om magen så kan inte dölja att ja är gravid men vad ja tror så är de mesta bara tarmar o lite kärlekshandtag ;) Längtar till RUL om ca 5 veckor!!! Är de fler som blivit svullna runt v 13-15 o inte nått direkt innan? :)

naaw
2018-06-18 10:14
#241

#237 Blev svullen redan i vecka 6 som aldrig riktigt la sig. Men började känna av en liten bula strax ovanför blygdbenet i ca v 12-13, framförallt på morgonen innan toalettbesök och om jag låg på rygg. Nu är jag i vecka 19 och nu tycker jag det syns rätt tydligt och börjar passera att bara känna mig tjock och svullen till att det känns som en gravidmage ;)

SimsBrooke
2018-06-18 10:32
#242

Jag tyckte min mage såg ut som en gravidmage ganska tidigt. Men det är väl typ efter vecka 20 som jag känner att jag är stor.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

[Devya]
2018-06-18 14:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#243

Jag märkte av att jag blev rundare vid vecka 11. Inte så att man såg att man väntade barn men det såg ut som man hade lagt på sig ett par kilon. I vecka 16 poppade magen plötsligt helt ut över natten och från och med då har jag verkligen sett gravid ut. 😆

mollyt
2018-06-18 21:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#244

Jag tyckte också det hända något ”över en natt” där i vecka 16 denna graviditet. Vetoe de på vad jag har på mig kan jag dock se gravid eller ”fluffig” ut… Blid från i fredags (gravid i v 18).

Annons:
Garm
2018-06-19 10:11
#245

Jag som haft en så okomplicerad och rent av "skön" graviditet har nu fått foglossning på höger sida av höften och haft så i en vecka ungefär. Det var väl "på tiden" antar jag, är ju ändå i vecka 29+6 idag. Det är inte så illa för det mesta, men det finns stunder då det gör så ont att jag skriker till och inte kan röra mig. Vissa morgnar har det varit nästan omöjligt för mig att ta mig ur sängen. Finns det något jag kan göra för att underlätta?

Har fått låna ett foglossningsbälte av en vän och det är en räddare i nöden de svårare stunderna när jag behöver gå ut med hunden.

Sarah
2018-06-19 10:45
#246

#245 Det är svårt att hantera :( bältet är jätteskönt att ha, sen finns det småsaker man kan tänka på. Ex att ta små steg, inte sitta med benen i kors, ta ett steg i taget i trappor osv. Jag tycker även att det är skönt att sova med en kudde mellan knäna. Sen är det vila vila som gäller. Tar man ut sig för mycket så får man sota för det sen :(

Sarah
2018-06-19 10:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#247

Såhär såg min mage ut i v7 :P  Är helt platt i vanliga fall. Gick inte att dölja ens i v5 då jag blev så svullen. Tyckte att det var väldigt jobbigt då och oroade mig för hur stor jag skulle bli den här gången, då många säger att man är större gång nr två. Men, nu i v29 är jag mindre än förra gången.

[Thiah]
2018-06-19 12:11
#248

#245 som Sarah säger så förebyggande är det du kan göra. Undvik ALLA rörelser där höfterna vinklas utåt och ifrån varandra. Flytta dig i sängen/in i bilen osv så att höften och låren sitter ihop. Att "blocklyfta" alltså. Sitt inte skräddare, sitt inte med ena knät ovanför set andra i soffan. Ta ett trappsteg i taget med varje fot istället för att ta ett trappsteg per fot.

Garm
2018-06-19 14:53
#249

#246 och #248 Tack så otroligt mycket för tipsen. Ska verkligen hålla dem i huvudet. Allt som underlättar minsta lilla är guld värt!

[moizoro]
2018-06-19 14:55
#250

Inte jag som väntar barn utan moster. vi hoppas att hennes bebis stannar =)

Förväntansfull
2018-06-20 16:07
#251

Har stickande/huggande känsla i vad ja tror är kring vänster äggstock lite till o ifrån, inatt/idag har de känts mer än tidigare.. Blir lite orolig då jag har ont i ländrygg och höfterna ibland (när jag sitter o ligger mycket). Är i v 15. Hade ni ringt o bett om att få kolla att allt är ok med bebis eller vad hade ni gjort.. Mäter temperaturen varje dag (för att lugna mig) o de ser ju fortsatt bra ut så ja hoppas allt är ok..

Annons:
Sarah
2018-06-20 16:16
#252

#251 konstiga smärtor runt magen och i ryggen är normalt. Nej jag hade inte åkt in. Även om det mot förmodan skulle vara ngt så kan de inte göra ngt. Alla gravida går runt och är mer eller mindre oroliga, om alla åkte in varje gång det gör lite ont så skulle vården inte ha annat att göra än att kolla efter missfall som ändå inte går att göra ngt åt. Ledsen om det låter hårt.

Förväntansfull
2018-06-20 16:21
#253

#252 ok, ringer kanske o pratar med min barnmorska så hon kanske kan lugna mig lite imorgon iallafall eller om hon tycker att jag ska kolla upp det. Du har helt rätt i det du skriver (även om det är ”hårda bud” eller hur ja ska uttrycka mig) :)

Sarah
2018-06-20 16:29
#254

#253 gör så :) du kan ju alltid boka ett privat ultraljud annars.

Förväntansfull
2018-06-20 16:31
#255

Precis :) Va på ultraljud för två veckor sen o då såg allt bra ut men det ör efter det som jag har haft ont så därav min oro.. Men försöker att inte tänka för mycket men de är svårt :)

[Devya]
2018-06-20 17:29
#256

#251 För ett par veckor sedan fick jag väldigt svåra kramper som gjorde ont 20min i gången. Gjorde som mest ont då jag rörde på mig. Det hände typ 4 ggr den dagen och trodde att jag hade en uvi då jag sprang på wc hela tiden. Det visade att jag hade ingen uvi. Jag ringde och bad om råd från min gynekolog och hon sa att jag behöver inte oroa mig så länge jag nu inte började blöda. Jag skulle in direkt om det skulle hända men allt var ok. Så jag skulle säga att så länge du inte har en massa kramper och blöder så behöver du nog inte fundera något extra över det. Min svägerska hade en massa kramper och smärtor men inget var fel.

Sarah
2018-06-20 18:37
#257

Oron är tyvärr något man får lära sig att leva med. Den minskar kanske men försvinner aldrig när det gäller ens barn. Så, hitta verktyg att hantera det med annars blir det jobbigt tills den dag man dör :) Från den dag man tillhör förlossningen, runt v22+, känns det rimligt att åka in mer akut om något känns fel. Då finns det en chans att rädda barnet om det verkligen är ngt fel (min åsikt om datum).

Förväntansfull
2018-06-20 19:01
#258

#256 tack för att du skrev detta, alltid skönt att höra fler som erfarit liknande :) #257 ja precis, den måste jag göra nått åt, oron kommer ju alltid finnas men man får försöka hålla sig hyfsat lugn ändå :) Håller med dig till viss del helt klart! Men oron för ett MA finns då ja haft det tidigare o gick med fostret i 5 veckor utan att de levde, de kändes sjukt jobbigt.. så OM de mot förmodan skulle ske igen, vill jag inte gå så länge helt ovetandes om hur det står till (det har verkligen satt sina spår psykiskt hos mig). Men då dog fostret i v 9 o nu har vi sett att bebis mådde bra i v 14 så de känns skönt :)

Annons:
Sarah
2018-06-20 19:32
#259

#258 aha, det hade jag missat :( då förstår jag verkligen att du har det jobbigt när något känns konstigt <3

Förväntansfull
2018-06-20 20:20
#260

#259 ingen fara, många som skriver här så svårt att minnas allt :) Jag försöker hålla mig på gott humör o positivt tänkande men de är en utmaning.

[Devya]
2018-06-20 21:35
#261

#258 Då förstår jag dig bättre. Du har dock kommit över 12 veckor gränsen så risken för missfall minskar efter den veckan åtminstone. Så du kan ju glädja dig åt det åtminstone. ♡ Kramper kommer du nog att få känna av nu som då ännu utan att något behöver vara fel. Det är tydligen väldigt vanligt enligt mina vänner och familjemedlemmar som varit gravida. Så jag hoppas att det får dig att känna dig lugnare. :)

Förväntansfull
2018-06-21 17:20
#262

#261 exakt så tänker jag med att vi har ju passerat v 12 o det såg bra ut i v 14. Försöker hålla huvudet kallt ;) Ja visst kommer man ha krämpor till som tätt o troligtvis mer längre fram men då kan man ju iallafall känna barnet röra sig :) Har känts lite bättre idag! Tack för era uppmuntrande ord! Det lugnar lite :)

Garm
2018-06-22 10:36
#263

Sedan jag började sova med en kudde mellan knäna ner till fötterna så har foglossningen blivit mycket bättre! Det gör inte djävulskt ont att ta mig ur sängen längre och jag kan gå mer eller mindre normalt på morgonen och resten av dagen, för den delen. Tack så jättemycket för det tipset!

Jag måste säga att gravid.ifokus är ett så otroligt bra forum med idel trevliga och kunniga människor. Tack för att ni finns!

mollyt
2018-06-23 13:07
#264

Skönt att höra att det lindrade! Jag håller med dig om att det är ett i regel mycket trevligt forum!

Garm
2018-07-04 15:52
#265

Har tydligen gått upp 5kg hittills sedan jag blev gravid och är nu i vecka 32+0. Jag har varit rädd att svälla upp mycket mer än så. Min BM sa det är jättebra och att jag förmodligen bara gått upp "bebisrelaterad" vikt och inget i mig själv. Det kan ju ändras än, men det är inget jag tänker fundera allt för mycket på. Vore skönt att slippa gå upp för mycket, men går jag upp några extra kilo så är det ingen fara på taket.

Hur går det för er andra där ute? Inte bara med vikten, tänker jag, utan med allt.

Annons:
LaSadie
2018-07-04 16:43
#266

Varm… bara så jävla varm… Jag har gått upp ganska mycket men det syns inte mer än på magen och att jag är svullen. Lite extra runt om såklart men inte för mycket. Ska bli skönt att till slut kunna använda andra skor så mina fötter är svullna :)

SimsBrooke
2018-07-04 18:17
#267

#265 Det är bra =) Sist jag var hos BM så hade jag bara gått upp 1 kg. Startade på 88, nästa besök vägde jag 89, nästa besök 87 och sen tillbaka till 89 igen. Så min BM tyckte jag skulle vara nöjd =) 

Men har stora problem med magen efter att jag börjat med järntabletterna Och då äter jag både grov bröd och fibergröt, men tycker inte det hjälper jättemycket. Frukt och grönt äter jag också, är as dålig på att dricka vatten när jag bara går hemma :/

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Fridaaaa
2018-07-04 18:30
#268

#267 testat att ta tablett innan du lägger dig? hjälpte mig mycket

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

SimsBrooke
2018-07-04 21:58
#269

#268 På vilket sätt hjälpte det dig om du tog dem på kvällen?

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Fridaaaa
2018-07-05 08:45
#270

#269 Magen mådde bättre då av någon anledning :) 
Annars mådde jag illa, jättehård i magen eller jättelös och så :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tassen94
2018-07-05 09:23
#271

#267 Finns järntabletter som inte ger problem med magen. Jag äter Iron Response från greatlife.se. :)

[Devya]
2018-07-05 10:06
#272

#270 intressant men för mig har det aldrig inverkat om jag tagit järntabletter på morgonen, mitt på dagen eller innan jag ska sova. Magen blir ändå upprörd, antingen då mitt i natten eller sen på morgonen. Däremot fungerar det jättebra om jag tar folsyra just innan jag ska sova! På det viset slipper jag illamåendet. :) Man ska ju egentligen ta det på morgonen men vad nytta gör det om jag ändå spyr upp det ett par minuter efteråt. 🤔

Annons:
mollyt
2018-07-05 13:28
#273

#267 för mig hjälper det om jag redan har vatten upphällt, då dricker jag! Men annars glömmer jag också lätt bort. Men ha vatten framme i ett glas - eller jag har en tillbringare där ”locket” är ett glas man hänger upp och med på tillbringaren - då känns vattnet fräscht men finns ändå synligt och tillgängligt.

mollyt
2018-07-05 13:33
#274

Annars mår jag bra, är i vecka 21 nu och har gått upp ca 5 kilo. Känns lite jobbigt då jag inte gick upp så mycket (kanske 7 kilo?) med dottern. Förvisso kräktes jag mycket och gick ner 5 kilo i början med henne. Nu slapp jag kräkandet denna gång men har fått småäta mycket med det sjuka illamåendet. Vågen verkar ändå ha stannat lite nu men ja, lär väl bli ungefär det dubbla tänker jag under den andra halvan av graviditeten med. Men det är okej det med. Jag väger nu ungefär vad jag vägde när jag blev gravid med dottern. Har några extrakilon sedan innan och vill inte gå upp för mycket med risk för komplikationer. Fast äsch, är egentligen inte så orolig! Annars har jag börjat få lite ont i bäckenet sista dagarna/veckan. Att putta barnvagnen på promenad är en sån faktor som utlöser att det gör lite ont.

SimsBrooke
2018-07-05 15:08
#275

#273 Jag är ju en sådan som vill ha ISkallt vatten hela tiden, tycker inte om och dricka vatten som blivit rumsvarmt av någon anledning. Men har några st vattenflaskor som jag nog ska hälla i vatten och sen lägga i frysen så man alltid har en vattenflaska med iskallt vatten :D gjorde så igår och det var så gott =)

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Sarah
2018-07-05 21:38
#276

Jomen allt är fint här :) v31 har anlänt och jag mår fortfarande löjligt bra. Har gått upp 13 kg som knappt syns eller märks, och knaprar 230 mg järn om dagen. Funkar bra. Niferex och min mage är bra kompisar. Nästa vecka ska jag vara ensam hemma och det ska bli sååååå skönt. Längtar efter att få vara ifred i trädgården, städa upp bland alla mina hästsaker och sova utan att bli väckt. Haft semester sedan midsommar och flängt både uppåt och nedåt i landet. Från och med måndag blir det inga fler resor innan bebis kommer. Skönt det med. Ska jobba några veckor till och förbereda lite som ska fixas i januari. Saknar faktiskt jobbet lite nu :p

Aftonstjärna
2018-07-05 22:18
#277

#267 Lite på besök. :) Hoppas dock på att komma till er snart. :) Vill bara skriva; tänk på att om du äter mkt fibrer att du måste dricka mkt! Fiber tar upp vatten, annars får det motsatt effekt… du kan bli mer förstoppad. Hoppas du är bättre nu. Jag blev förstoppad av järntabletterna med barn nr 1. Sen rörde jag mig antagligen mer och var mindre förstoppad med de andra barnen. :)

Aftonstjärna
2018-07-06 07:54
#278

Tillägg: trodde jag skrev i vänta barn 2019. :)

[Devya]
2018-07-06 09:22
#279

Jaha, så där kom hemorrojderna trots att min mage är helt i skick . 🙈 Överallt läser jag att man måste tänka på vad man äter och bla bla blaa…Jag äter redan fiberrik mat och dricker mycket vatten, speciellt nu då det varit så varmt här i flera månader. Min mage är som sagt i skick. Jag har aldrig varit förstoppad och min avföring är inte hård eller för mjuk utan helt perfekt, bättre än där innan jag blev gravid. Men såklart ska jag ändå få hemorrojder.. Det gör åtminstone inte ont då jag går på wc och jag har inga större problem förutom att det nu har börjat blöda massor. -.- Irriterande och inga salvor tycks hjälpa… Vad gör man?:p

Annons:
mollyt
2018-07-06 14:14
#280

#279 åh blä vad jobbigt! Skönt att du inte behöver ha ont i alla fall. Jag har ingen erfarenhet alls men du kanske kan be om råd på apoteket?

emmaaaa
2018-07-06 15:29
#281

#279 Jag fick extrema problem med hemorrojderna efter jag födde min dotter, kände inte av dom innan men efter förlossningen. Kan säga att smärtan jag hade av dom va betydligt värre än att förlösa henne! Helvete vilken smärta…. (vill inte skrämma dig såklart 😊) Nu har jag bara någon vecka kvar tills nästa förlossning och min skräck har varit att behöva gå igenom samma smärta igen med hemorrojderna. Denna gång har jag varit extremt förstoppad och behövt behandla mina hemorrojder från start för dom blir värre efter varje toa besök. Men det som funka väldigt bra för mig (och då har jag haft väldigt ont) är både salva och suppar från märket, xyloproct! Min barnmorska sa även igår att den va mest effektiv. Men det är nog olika från person till person, men för mig funkar den bäst och då har jag testat allt haha! Och jag hade som sagt väldigt ont! Hoppas du slipper få ont och att det inte kommer ut några "bölder" (vet inte vad man kallar dom Hahah). För det va dom som gjorde ont för mig. Tvätta rent noga, håll torrt efter toabesöken. Märkte att när jag torkar mig där bak även att jag bara kissat då gjorde det inte ont, försök att inte sitta på huk för länge osv. Det förvärrade för mig. Lycka till :)

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: