Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 2196 ggr
Eemmaac
2018-03-03 22:04

Privat ultraljud

Jag vill gärna göra ett tidigt ultraljud. Men de får man bara göra här i skaraborg om det finns medicinska skäl. Någon som vet någonstans här omkring vart man kan göra detta och vad det kostar? Undrar även ni som gjort privat UL tidigt, vilken vecka? Vaginalt lr vanligt?

Annons:
Sarah
2018-03-04 00:50
#1

Tidiga ul är alltid vaginala. Jag gjorde privat i v9 den här graviditeten. Ville se att hjärtat slog och det det bara är en :) kostade 300 kr i Uppsala. Men kostnader skiljer sig mellan landstingen. Ring en privat gynekolog /barnmorska och fråga.

oh-la
2018-03-04 08:25
#2

Jag gjorde ett tidigt i v 9 och det var inte vaginal, så det kan nog skilja sig. Dom börjadr alltid abdominellt, och gick det inte att se testade man vaginalt. Var man överviktig kunde dom ibland börja med vaginalt eftersom abdominellt inte skulle funka.

Sarah
2018-03-04 08:52
#3

V9 är nog på gränsen för när det går att se från magen. V6-7 ex är vaginala.

mollyt
2018-03-04 12:20
#4

Jag fick missfall som konstaterades med UL och då gjorde hon både utanpå magen och vaginalt. Jag var i början av vecka 10.

Pontiac57
2018-03-04 22:25
#5

Gjorde UL v 9 på magen. Bokade in på privata kvinnokliniken i stan och betalade som ett vanligt läkarbesök

Sparven88
2018-03-05 06:56
#6

Jag bor också i skaraborg och efter att jag blivit gravid direkt efter mitt missfall i somras ville jaggöra ett VUL, dels för min egna skull och sen för att se i vilken vecka jag var i. Men som du skrev #0 är de väldigt restriktiva med att ge tidiga VUL, och gynläkarna tyckte inte det var skäl nog för att ge mig tid för vul. Jag kan bli så förundrad över hur lätt det är på vissa ställen att få såna undersökningar. Jag provade även att vända mig privat till en lläkare i skövde när jag väntade sonen för 3 år sen. Men kvinnan i receptionen nästan skrattade åt mig när jag frågade om vul, och tyckte att jag "minsann får vänta till RUL som alla andra"…

Annons:
oh-la
2018-03-05 08:27
#7

Vi fick vår dotter i stockholm, och där finns ju möjlighet att vända dig till privata aktörer som bara gör ultraljud. Vi fick boka in oss till ultraljudsbarnmorskorna inne i stan och betal runt 800 kr. De vanliga gynmottagningarna tog inte emot och barnmorskan vi hade saknade utrustning.

Upp till toppen
Annons: