Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 2398 ggr
Anonym
Anonym
2018-03-02 16:44

Brösten växer inte?

Väntar mitt första och om några veckor är jag beräknad. Men saken är den att mina bröst inte växt ett dugg sen jag blev gravid. Dom e inte ömma inga ådror syns utan de e som två små knoppar. En a kupa är fortfarande alldeles för stor? Man kanske skulle kunna tro att jag e en spinkig typ men jag e normal i vanliga fall men nu väger jag runt 80-85 kg. Oron ligger i att ska jag inte kunna amma alls med mina små druvor. E det kroppen som inte fattat att jag e gravid och snart ska föda barn och barnet behöver mat. Någon annan som varit med om liknande, hur gick de för er o amningen?

Annons:
jackiejohn
2018-03-02 17:10
#1

Mängden mjölk sitter inte i bröstens storlek :) Mjölken rinner till på riktigt först när bebis är något dygn och det är inte säkert dina bröst växer nåt speciellt då heller. Jag har inte överdrivet stor byst men har och har haft enorma mängder mjölk till båda barnen :)

Mara-Bell
2018-03-02 17:54
#2

För mig är A kupa för stort i vanliga fall, när jag fick dottern blev A lagom, men kunde absolut inte ha större. Men den lilla tillväxt som blev på brösten kom i samband med att amningen kom igång.

RoxannaS
2018-03-02 18:01
#3

Jag anser mig ha väldigt små bröst också. Men tycker inte heller storleken ska spela någon roll. Huvudsaken är att du har bröstvårtor som ställer sig när de behövs. :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
mollyt
2018-03-02 20:07
#4

Tycker du fått bra svar redan! Mina bröst blev inte heller annorlunda under graviditeten utan samma storlek och inget som ömmade. Det var vid något tillfälle det kom någon droppe gult (råmjölk) innan men i övrigt samma. Mjölken rinner till först efter förlossningen och då drar liksom mjölkproduktionen igång. Bröstens storlek påverkare inte.

[Smulan_88]
2018-03-02 20:22
#5

Vill även tillägga att det kan ta några dygn efter att bebisen är född innan den riktiga mjölken rinner till. Men min nummer 1 tog det 4 dygn. Dom klarar sig på den näringsrika råmjölken. Så amma amma amma innan mjölken runnit till. För det är då bebisen ställer in produktionsmängden. Sen är det som tidigare säger, storleken har ingen betydelse. Lycka till! :)

Anonym
Anonym
2018-03-02 21:11
#6

Jag tror du kan skatta dig lycklig isåfall.  För mig är det bara en positiv sak om brösten inte växer för då minskar risken att man får väldigt hängiga bröst efteråt (inte för att det borde vara en negativ sak men det kan sänka ens självförtroende).

Om jag blir gravid så hoppas jag innerligt på att mina bröst inte blir alltför stora. Jag ska försöka se till att inte gå alltför mycket upp i vikt, men får se hur det går.

Annons:
Sarah
2018-03-02 23:41
#7

Lyckost säger jag med. Mina är så ömma stor del av graviditeten att jag knappt kan sova på mage från att jag plussar, ingen får röra dem och det gör ont att förflytta sig i högre hastigheter :p Men oroa dig inte, du kanske ser ut som Dolly några dagar efter bebis kommer :)

Sparven88
2018-03-03 08:27
#8

Jag har rätt stor byst, och de växte ännu mer efter sonen fötts. Men för att använda en klyscha, storleken spelar ingen roll! Jag hade ändå svårigheter att amma sist. Sonen vägrade ta bröstet utan amningsnapp, och det fick jag nog aldrig riktigt rätt på, för efter 2-3 månader av konstant ammande, gav jag upp på läkare och barnmorskans inrådan och gav ersättning istället. Vi fick en helt ny, glad och skrattande kille.. Den här gången tänker jag kämpa mer för amningen, men går det inte så går det inte helt enkelt. Läkaren jag träffade då sonen inte ökade i vikt, sa till mig "Att amma är inte hela världen. Du ska inte känna dig misslyckad för det. Jag blev flaskmatad när jag var barn, och det har gått rätt så bra för mig ändå".. Det var hans ord som fick mig att inse att det faktiskt är okej att flaskmata också, det är lika mysigt! :) Och lite mer praktiskt, eftersom pappan kan ta några nätter också! ;) Lycka till, du ska se att allt löser sig när den dagen kommer! Men ett tips bara, se till att du får ordentligt med hjälp med amningen på BB, det fick inte jag.

oh-la
2018-03-03 09:50
#9

Här är en till som kunde ha samma bh som innan graviditeten, under hela graviditeten. Typ undet förlossningen svullnade mina upp och blev stenhårda. Fortfarande ingen jätteskillnad mot innan, men större. Ett dygn efter hon kom hade mjölken runnit till såpass att jag läckte som ett såll, och från det tills vi slutade amma vid 10 månader hade jag så jäkla mycket mjölk!!!! Det sprutade och jag läckte mängder! Oroa dig inte över problem som inte finns än. Skulle det ändå inte gå så går det utmärkt att flaskmata, och du är inte på något vis sämre för det :) huvudsaken är att bebis får mat, växer och mår bra. Om det sker via bröstet eller flaska är mindre viktigt :)

Anonym
Anonym
2018-03-03 11:00
#10

Jag e så jäkla rädd att inte kunna ge nåt till bebis för brösten knappt finns. Tänkte att de skulle lösa sig närmare bf jag kom men än har de inte växt ett dugg. Tänkte ett tag om jag skulle köpa en pump redan nu och börja locka fram mjölken, men de kanske e onödigt.

jackiejohn
2018-03-03 11:20
#11

10# Avråder från att köpa en pump och börja masa med innan bebis ens kommit. Som flera av oss skrivit så rinner mjölken till på riktigt först när bebis är nåt dygn, och bröstens storlek har inte ett dugg med mängden mjölk att göra. Stora bröst betyder inte mycket mjölk och små bröst betyder inte lite mjölk, det sitter liksom inte i storleken på brösten.

Anonym
Anonym
2018-03-03 11:22
#12

Ja jag förstod de. Men tanken gick så. Tack för svaren!

jackiejohn
2018-03-03 11:24
#13

#12 Hoppas du kan slappna av nu och våga lita på att kroppen fixar det :)

Annons:
[Smulan_88]
2018-03-03 11:24
#14

#10 du bör inte pumpa innan bebisen har kommit, för det kan göra att den riktiga mjölken kommer igång och då får inte din bebis den mest näringsrika råmjölken som de annars brukar få de första dygnen. MEN en bröstpump är absolut bra att ha i början när man fått barn. Jag har själv ganska stor byst vilket gjort att ena bröstet är lite mer svåranalyserat än det andra. Så för att få det lite mer lätt ammat så har jag pumpat ur det bröstet vid start, och efter ett tag är det lite lättare för bebisen att få ett bra tag, och därefter lättare att amma.

[Smulan_88]
2018-03-03 11:25
#15

Svåranalyserat *svår ammat

jackiejohn
2018-03-03 11:27
#16

#12 Hoppas du kan slappna av nu och våga lita på att kroppen fixar det :)

[Smulan_88]
2018-03-03 11:31
#17

Sen handlar inte mjölken om storleken på brösten, utan det handlar om mjölkkörtlarna. Man behöver nödvändigtvis inte ha mer mjölkkörtlar för att bysten är större, utan det handlar i regel om att man har mer fett där. Sen så behöver inte brösten bli hängigare bara för att man ammat och man är storbystad. MEN kan såklart bli det oavsett storlek. Liksom vikt upp- och nedgång kan påverka hänget på brösten.

Sarah
2018-03-03 11:47
#18

Nej mixtra inte med dem, låt dem bara vara :)

mollyt
2018-03-03 12:16
#19

#14 nu är jag OT men jag tycker inte att en bröstpump är bra att ha om man inte har för avsikt att pumpa ut istället för att amma. Och det vet man ju inte i förväg innan barnet kommit. Att försöka pumpa ut mjölk (utöver amning) för att lätta på trycket rubbar bara produktionen så att det stimulerar för att bli mer mjölk, det skapar en ond spiral där många pumpar för att lätta på trycket och så får man mer ont. Det går bra att handmjölka lite om man behöver. Det jag menade var bara att en bröstpump inte behöver vara en av alla saker man ”ska” skaffa innan barnet kommer. Utan landa lite först i amningen och om man vill pumpa för att ge i flaska då kan man köpa en pump när behovet uppstår.

[Smulan_88]
2018-03-03 13:34
#20

#19 håller absolut med. Det är inte en sak man ”ska” skaffa, men det kan vara en sak som kan vara bra att ha. Och det vet man SOM dU säger inte innan. Jag sa bara att TS inte ska pumpa innan hon fått barn. Men om man märker att inte bebisen får ett bra tag om bröstet KAN vara ett bra komplement. JAG har pumpar ENA bröstet då det är otroligt svår ammat i början. Har tre Barn och haft samma med samtliga. Men det gäller ju specifikt mig, självklart kan andra ha samma men vi är olika så vissa har broblematik, andra inte, och vissa väljer flaska direkt eller efter ett tag. Samtliga barn växer och frodas och mår bra i det långa loppet. Så jag håller med dig, dock lät det på ”anonym” som att det var något som skulle ske nu innan bebisen var ute, och det är verkligen inte nödvändigt.

Annons:
[Smulan_88]
2018-03-03 13:36
#21

Sorry för kass stavning, min telefon lever ett eget ”stavningsliv”.

Upp till toppen
Annons: