Annons:
Etikettkänsliga-situationer
Läst 1863 ggr
Shiich
2/28/18, 12:14 PM

Concerta och graviditet, HJÄLP!

Jag är gravid i vecka 17 (16+6) och pratade igår med psykiatrin och min läkare där (överläkare) sa att jag måste sluta direkt med min medicinering med concerta, men sertralinet får jag fortsätta med. 
Hon kommer dessutom dra in mitt recept som jag annars skulle tagit ut i början på mars som är det sista gratis på högkostnadsskyddet…. 
Är det rimligt att sluta tvärt när jag gått på concerta i flera flera år. Jag vågar liksom inte sluta med concertan. Läkaren på barnmorskemottagningen sa att concerta va okej men att jag då behövde vara kvar på bb när barnet är fött pga andningssvårigheter kan uppstå hos barnet.  

Ska jag ringa barnmorskan och be om möte med BB läkaren? För jag vågar och vill verkligen inte sluta med min concerta :(

Annons:
[Smulan_88]
2/28/18, 12:24 PM
#1

Du kan inte trappa ner? Tänker att från en dag till en annan inte är speciellt bra men att du minskar för att under någon månad eller tre sluta helt. Det är ju narkotikaklassat och förmodligen har de inte tillräckligt med konkret forskning kring biverkningar att de vågar råda dig att fortsätta. Men samtidigt låter det konstigt med tvärt slut. Be om ett andra utlåtande.

Shiich
2/28/18, 12:27 PM
#2

#1 Jag kan tänka mig att trappa ner, men det alternativet gav inte psykiatrin mig. Ska jag ringa tillbaka till psykiatrin eller vända mig till barnmorskan? Känner mig helt lost :/

[Smulan_88]
2/28/18, 12:29 PM
#3

Psykiatrin i första hand men att prata med barnmorskan är ju aldrig fel, då de möter fler personer allt som oftast,i samma sits.

vallhund
2/28/18, 2:37 PM
#4

"Graviditet  (Läs mer om graviditet)

Kategori  C.

Det finns en begränsad mängd data från behandling av gravida kvinnor med metylfenidat.

Fall av neonatal kardiorespiratorisk toxicitet, specifikt fetal takykardi och andnöd har rapporterats i spontana fallrapporter.

Djurstudier har endast gett bevis för reproduktionstoxikologiska effekter vid doser som är toxiska för modern. (Se Prekliniska uppgifter).

Metylfenidat rekommenderas inte under graviditet om inte ett kliniskt beslut tas att senareläggning av behandlingen kan utgöra en större risk för graviditeten."

http://fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20021101000311

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

RoxannaS
2/28/18, 4:46 PM
#5

Skulle kolla denna sida istället : http://www.janusinfo.se/Beslutsstod/janusmed-fosterpaverkan/?docid=1772 Kan tyvärr inte göra länk av den via mobilen


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Upp till toppen
Annons: