Annons:
Etiketterinhandlapreparera
Läst 2793 ggr
SuperLimm
2018-02-23 11:16

Filt till sommarbebis

Sitter och kikar på kläder och filtar men minns inte vad som ansågs vara bäst att ha till en sommarbebis. Väljer väl egentligen mellan gallerfilt och muslin. Vad föredrar ni och varför? Är det onödigt eller lika bra att köpa en av varje?

Mvh Linn

Annons:
oh-la
2018-02-23 11:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vi körde en typ av gallerfilt till dottern. Mycket välanvänd! Kan du virka är det urenkelt att fixa själv :) jag hade två virkade till dottern. Den randiga är lite luftigare. Den hade hon när hon föddes i september 2016, samt hela sommaren efter. Den rutiga är lite tjockare virkad och har använts när det är lite kyligare. Den randiga är virkad i bomull och den rutiga i en blandning av bomull och akryl. Kan säga att virkningen höll mig från att bli galen det sista när man knappt orkade någonting :P

SuperLimm
2018-02-23 12:18
#2

#1 jag kan säkert lära mig men kan inte i dagsläget. Får be farmor lära mig, hon gjorde mycket sånt när jag var liten ☺

Mvh Linn

Denna kommentar har tagits bort.
soundtrack
2018-02-23 12:27
#4

Har inte koll på vad muslin är, men haft gallerfilt till bägge mina barn och tycker dom varit superbra!

oh-la
2018-02-23 13:32
#5

#2, men dåså! Ta chansen :) filtar är så bra att börja med, det är bara upprepningar. Väldigt roligt att ha gjort något själv också :) virka är inga problem att lära sig, och har du farmor som kan ska du se att det går i ett kick. Grymt bra sysselsättning även när bebis har kommit. Första tiden är man ganska fast och då är det guld med något för händerna. Finns många grymma videos på Youtube också som går igenom grunderna.

SuperLimm
2018-02-23 13:36
#6

#4 Muslin är bomull som jag förstått det, fast mjukare och jag tror det är ganska tunt. 

#5 Kan ju vara värt det! Risken tror jag annars är att jag fastnar med mobilen eller TVn första tiden och det vill jag egentligen inte.

Mvh Linn

Annons:
[Smulan_88]
2018-02-23 18:17
#7

https://www.kappahl.com/sv-se/barn/baby-accessoarer/babyfilt/111344?gclid=CjwKCAiAlL_UBRBoEiwAXKgW50DyscdkOASVqqFQKRiVsPyJKeFg3P15tCyPvxP7DgXCMYNzcDHUeBoCokMQAvD_BwE Typ sådana här har mina samtliga tre barn, inte nödvändigtvis av märket ”newbie”. Men sådana tumma bommulsfiltar. Ingen av mina barn har haft napp, och iof inte varit alldeles för fästa vid sina filtar MEN de är ändå lite extra gosiga att ha med (även om man är 4-5 år ;)) när man sover borta.

mollyt
2018-02-23 18:33
#8

Vi har använt en hemmastickad ullfilt med ganska mycket hål i mönstret.

Surpan
2018-02-24 07:44
#9

Jag stickade en egen i 50% bomull och 50% ull. Den är supermjuk och fungerade kanon.

/Surpan

Surpan
2018-02-24 07:47
#10

Nu när han är lite större har vi en finstickad filt i 100% bomull från finlayson med lilla my motiv. Den rekommenderas. https://mobilshop.qx.se/sv/articles/2.50.6877/finlayson-babyfilt-lilla-my

/Surpan

Denna kommentar har tagits bort.
[Thiah]
2018-02-24 09:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#12

Muslinduk och adam. Jag hoppas ni ser skillnad ;) Vi har många muslindukar för dom är finemang till kräk. Man får två vita i "mammalådan". Annars har vi bomullsfiltar, tjockare och tunnare.

[Kijsen]
2018-02-25 22:07
#13

Använde bara muslinfiltar till sonen vi fick 11 augusti :) nu har han dom som snuttefiltar

Annons:
Pontiac57
2018-02-25 22:43
#14

Jag har stickat egna faktiskt. Busenkelt med vanlig rätstickning som ger en luftig mysig filt, och när man gör en/flera egna kan man ju även anpassa tjocklek på garn och mönster efter årstid. Men båda min barn har älskat att ha filten över ansiktet (dom drar upp och jag drar bort haha) och då har det varit super med enkel luftig filt

Upp till toppen
Annons: