Annons:
Etikettertipsråd
Läst 2012 ggr
Missmagi
2/21/18, 6:53 PM

Hur delade ni på föräldraledigheten?

Vi väntar vårt första i början av juni och vi satt härom dagen och pratade om hur vi ska dela upp ledigheten. Han vill helst var ledig vintertid då han har ett hemskt utejobb och jag sa då lite spontant att men till januari kan jag ju gå tillbaka till jobbet. Sen har jag gruvat mig fram och tillbaka att de är ju bara 6 månsder. De kändes lite att vara vara hemma 6 månader. hur resonerade ni när ni delade på föräldraledigheten?

Annons:
[westerlind]
2/21/18, 6:56 PM
#1

Vi gjorde det enkelt för oss eftersom jag är lärare och jobbar terminsvis. Jag var hemma från hon föddes (22 januari 2017) tills vårterminen 2018 började. Nu är maken hemma till sommarlovet, sedan början lillan förskolan höstterminen 2018. Finns så många olika sätt man kan göra på, du kan ju vara hemma 6 månader, han hemma, du hemma, gå om varandra.

DenLin
2/21/18, 7:01 PM
#2

Vår plan är att vara hemma 8 månader var

Soleii
2/21/18, 7:12 PM
#3

Eftersom jag inte hade fast jobb och var ganska nyexad så tog jag en jobbchans på jobbet där jag haft projektanställning innan graviditeten - det innebär att jag gick tillbaka och jobbade när min dotter var bara 4 mån. Sen jobbade jag 5 månader och var därefter ledig mellan 9-14 månader igen :) 4 mån var lite väl tidigt att separeras från lillan, jag tyckte inte att det var kul alls och hade gärna varit hemma minst till 6 mån - men det funkade ganska bra för oss och båda fick ta del av lite olika faser av hennes första tid i livet :)

Surpan
2/21/18, 7:15 PM
#4

Ni kanske kan jobba halvtid båda två från januari eller så? Vi gjorde såhär; Jag började jobba några timmar i veckan efter 6 veckor och mannen var då hemma en dag i veckan. Efter 10 månader gick mannen hem på ledighet och vi var hemma i 7 veckor tillsammans innan jag började jobba. Sen är mannen hemma till 17 månader så 6 månader ensam. Sen har vi även gjort så att vi är hemma i 6 veckor tillsammans under bägge ledigheter. Vi är sjukt nöjda med upplägget.

/Surpan

Sarah
2/21/18, 8:31 PM
#5

Jag var hemma 4-5 månader och sen tog killen över i ett år. Men han jobbade ca 30-40% under den tiden och jag som har ett fritt jobb la om mina tider så att vi kunde jobba runt hans timmar. Med nästa kommer jag vara hemma 4 månader, sen kommer vi båda jobba 50% under ca 8 månader. Efter det blir han hemma 4 månader.

[Smulan_88]
2/21/18, 8:55 PM
#6

Tänker att det beror ju lite på om och hur mycket man tänkt amma och så också. Här hemma hos oss, så är det mestadels 1 som tycker det är roligt och därför har denne fått alla dagar som går att få. Och den andra personen tar ut på sommaren och kanske i samband med helger i framtiden. Somliga har lättare att vara ledig pga jobb undertiden som den andra inte har samma möjlighet. Därav 1 person som är hemma från början till 1,5-2 års ålder med barnet. Tycker det är sjukt att inte varje hushåll själva ska få bestämma hur man vill göra, vi riskerar nog innebrända dagar tyvärr.

Annons:
oh-la
2/21/18, 9:24 PM
#7

Jag har tagit allt jag kan 1,5 år och alla dagar från min man som jag kan, och när jag är klar blir det dagis. Vi är nöjda så, min man står med en utbildningstjänst han vilö bli klar med i kombination med att just småbarnstiden inte alls är hans grej, medan jag älskar att vara hemma. Vi fick ju också chansen att amma klart i lugn och ro, och det va skönt utan stress. Jag skulle gärna ta resten av min mans dagar och vara hemma tills hon är 2, och han skulle gärna ge dem, och det kan göra mig hemskt ledsen. Jag är inte färdig hemma känner jag, och även om dottern är tuff och social och ett riktigt "dagisbarn" har jag fruktansvärd separationsångest. Hon är ju så liten! Min bebis!

Pontiac57
2/21/18, 10:27 PM
#8

Med sonen va jag hemma 7 månader och gubben 6. Nu med dotter blir det ca 6 m var. Sen så behöver inte våra barn vara på dagis trots att vi båda jobbar heltid då vi går om varandra

mollyt
2/22/18, 8:38 AM
#9

Vi har olika arbetstider och framförallt olika flexibla möjligheter i arbetstider (min man har lättare att komma senare och gå tidigare medan för mig är det väldigt svårt att rucka på mina arbetstider. Sen älskar jag verkligen att vara hemma med dottern medan min man tyckt att det är ganska långtråkigt då han har ett väldigt högt socialt behov.

Så jag var hemma 1,5 år på heltid utan att ta ut föräldradagar - under den här tiden jobbade min man deltid, så första halvåret var han hemma vid lunch/14-tiden de flesta dagar och var tillsammans med oss hela familjen. Sen har det varit lite blandat för hans del - i perioder mycket hemma med oss medan andra perioder behövt jobba mer.

Så vid 1,5 år började jag jobba en dag i veckan (och var 5:e helg) och min man var hemma med dottern. För oss var det perfekt - jag ammade (delammade) till 1,5 år och ville helst vara hemma med henne så mycket jag kunde och min man kände att han fick ha hemma-livet lite lagom mycket då de under "hans dag" kunde ha aktiviteter som att träffa kompisar/gå och bada och göra saker så att han inte bara kände att de satt hemma.

Nu är planen att vi fortsätter såhär (att jag jobbar en dag i veckan) fram till att dottern är 2,5 år. Då kommer hon skolas in och gå deltid på förskola och vara hemma på deltid. 

Det är politiskt inte korrekt att säga att vi inte delar på föräldraledigheten upplever jag, det verkar störa väldigt många men det gör mig arg att det ska vara så fyrkantigt. Det här passar VÅR familj jättebra! Dotter och pappa har en superbra relation och jag tror att det är just för att de får mycket kvalitetstid ihop medan hon och jag kanske får mer av kvantitet ihop. Såklart gör hon och jag roliga saker också, men kanske mer ute och leker, målar och ritar, hälsar på mormor och så vidare.

Anonym
Anonym
2/22/18, 3:37 PM
#10

Om jag får barn så får jag vara hemma högst 8 veckor. De veckorna vill jag faktiskt inte riktigt dela med gubben min precis. Är det själviskt av mig?  Sen igen är det inte säkert att jag lär stanna hemma hela åtta veckor. Här brukar man gå tillbaka till arbetet efter fyra veckor. Min man har rätt till att ut 10 dagar. Det är dock endast de tre första dagarna som mannen får fullt betalt, efter de tre dagarna får han pengar från försäkringen, typ  80% av sin bruttolön, vilket inte är särskilt mycket då han arbetar på "commission".

Cilla89a
2/22/18, 4:09 PM
#11

#10 Vart bor du? Misstänker att det inte är Sverige direkt :O Nog för att jag vill komma tillbaka till jobbet ganska fort, men 4 veckor tycker till och med jag låter galet. Vem passar barnet sen efter dessa 4 veckorna?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Cilla89a
2/22/18, 4:15 PM
#12

Vår plan är att dela lika, dvs 8 mån var, men jag kommer bara ta ut 4 dagar i veckan och spara en hel del dagar. Funderar även på att kanske jobba några 20% efter några månader för att få lite stimulans. Just nu längtar jag oerhört efter föräldraledighet, men vet att när jag väl är ledig är det skönt 3 dagar sen blir jag uttråkad. Men jag får se om det klaffar med sambon i sådana fall, han jobbar just nu 75% och då kan han i så fall ta henne sin lediga dag. Men han kommer troligen gå upp till 100% efter semestern i sommar.. (Hon beräknas till 29/6)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Missmagi
2/22/18, 5:01 PM
#13

#10 hjälp vad lite! Nej de är verkligen inte själviskt. Hur gör man då med amningen? Livsmedelsverket rekommenderar 6 månader läste jag.

Annons:
Sarah
2/22/18, 6:53 PM
#14

Så är det ju i de flesta länder. Därav hemmafruar eller nanny ;) många klagar i Sverige, men glömmer att vi har bäst föräldraförsäkring i världen.

[Devya]
2/22/18, 7:56 PM
#15

Vet inte varför det kom på anonymt!

#11 Jag bor i Belgien numera så här fungerar det tyvärr annorlunda. Barnen får gå på något som heter "creche" alltså ett sorts dagis. Jag har även träffat på ett barn där som bara var en vecka gammal. Men jo barnen hamnar som sagt på dagis där de stannar allt mellan 6-12 timmar om dagen, beroende på vad föräldrarna jobbar med och om de har råd att arbeta deltid eller ej osv. Med andra ord blir de uppfostrade av någon helt annan än föräldrarna så det gäller att välja ett bra ställe som har samma sorts värderingar som man själv har.

#13 Tja, det vet jag inte riktigt. Jag måste väl vänta och se då den dagen kommer för mig så kan jag upplysa er om den saken. :)

#14 I norden fungerar det så mycket bättre tycker jag. Men här är de väldigt vana med det här systemet och klagar inte precis. Min man förstår sen inte alls hur folk i norden klarar sig då många uteblir från jobbet så pass länge. Jag orkade dock inte ge mig in på den diskussionen. :)

oh-la
2/22/18, 9:10 PM
#16

#15, jag får riktiga rysningar… och då har jag separationsångest efter 1,5 år :P kan ju säga att vid 4 veckor skulle jag inte ens ha kunnat lämna ifrån mig dottern. Jag hade sådanna galna mammakänslor och va så full av hormoner att jag knappt kunde lämna henne till nära släktingar. Det lugnade sig efter några månader, men jag fick sådanna sjula beskyddarinstinkter att jag nog inte hade överlevt att vara ifrån henne så många timmar… Inte nog med det med jag fortfarande av blodbrist, hade fortfarande stygn som gjorde hemskt ont och blödde som en gris :P hade känts helt omänskligt att börja jobba igen :P Nu blev det hemskt ot, men jag kände verkligen panik av bara tanken :P

[Thiah]
2/23/18, 6:37 AM
#17

Jag får 3 månader som enbart är mina, ca 6 månader som man får dela (men jag har tagit hela med båda barnen) och sen har maken/pappan 54 vardagar (må-lö). Efter det är det dagis eller vårdledigt som gäller. Vårdledig får du vara tills barnet fyller 3år. Då får du ett bidrag på ungefär 250€ före skatt. (Tror det är högsta nivån i min kommun). Har du alla ej skolpliktiga barn hemma får du ett litet extra bidrag i min kommun. Så det är ett pussel och Adam kommer få börja dagis som 14 månader. Vi får 80% av våra löner när vi är lediga. Men jag har tagit största delen av ledigheten båda gångerna. Denna gång hade vi inte kunnat dela mera ens för maken går i skolan.

[Devya]
2/23/18, 9:10 AM
#18

#16 Man får ju givetvis stanna hemma längre om man fortfarande har fysiska problem. Då går man bara till doktorn och får ett intyg.

Men det är verkligen inte ett smidigt system. Jag är inte så förtjust i det. Jag tycker det låter helt galet att börja jobba efter 4-8 veckor. Det är alltför kort tid oberoende. Jag lär dock inte ha något annat alternativ då jag bor här. Ingen annan här har ju något annat alternativ heller, om det nu inte är så att mannen får riktigt bra betalt… Men även då är det knepigt för skatterna här är sjukt höga att det inte är klokt.

jackiejohn
2/23/18, 11:04 AM
#19

Här är det jag som tagit nästan allt, maken har skickat över så mycket han basa kan på båda barnen. Had egna kunnande hade han skickat över ännu mer.. För oss har det funkat bäst både hur vi känner och ekonomiskt. Maken är nöjd med nån dag här och var - alldeles för rastlös för att orka ”gå hemma” medans jag stortrivs med att gå hemma och ta hand om barnen, hushållet och gården.

mollyt
2/23/18, 6:35 PM
#20

#19 precis samma för oss - min man hade skickat över ännu fler dagar till mig om han fick! 90 dagar har han låsta på sig och nyttjar bara ett fåtal.

Annons:
Upp till toppen
Annons: