Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 1676 ggr
JonnaB
2/21/18, 9:23 AM

När är det okey?

Förstår att detta är SÅ olika men när började ni köpa/plocka fram saker för bebis ankomst? Tex: Kläder och tvätta dem? Säng och bädda den? Vagn Mm Vilken vecka var ni i?

Annons:
[Thiah]
2/21/18, 9:29 AM
#1

Med första runt v30 när jag blev sjukskriven (planerade inköp och köpte tex vagnen innan). Med andra runt v. 35 på allvar. Allt var ganska ordnat för vi fick tillbaka förstas saker bland annat. Men jag var så slut och mådde så dåligt att jag prioriterade Joel mot kläder denna gång.

tlover
2/21/18, 9:41 AM
#2

Kläder tvättades och lades i skåp då vi fick dom (arv dottern hade allt från kläder från 61 till helt nya men det mesta var ärvt) från vecka 20 och fram kanske?

Bädda till dottern just gjordes då hon kanske var 2 månader? (samsov).

Barnvagn skaffades då hon var lite drygt 1½ år. Bärsjal däremot fick vi ca i vecka 36 och det är ju ändå viktigare än vagn. Till och med skidpulka köptes före vagn.

Tygblöjor skaffades i vecka 36-38 nångång.

Det mesta skaffade vi ett tag efter födelsen helt enkelt för att arvegods, hantverk och egenfixade grejer fungerade så bra att det var onödigt (och vi ville inte köpa saker bara för att andra säger att man ska det utan för att vi vet att det behövs men basala saker som tex bärsjal köptes före).

l'm back

[Thiah]
2/21/18, 10:12 AM
#3

#2 bärsjal var viktigare för er än vagn men inte för alla. Bara för att förtydliga :) (På grund av min rygg har barnen aldrig haft annat val än att gilla vagnen. Bärsjal går bara kortare stunder och det innan barnet är för stort)

Sarah
2/21/18, 11:07 AM
#4

Första - ganska tidigt. Den som är i magen nu, kanske dagen efter hen föds? :p

oh-la
2/21/18, 11:15 AM
#5

Vagnen och babyskyddet skaffade vi först av allt, runt v 25 skulle jag tro. De var utan konkurrens viktigast hos oss och båda var beställningsvaror med runt 5-10 v leverans. Kläder köpte vi lite löpande från runt v 30. Spjälsängen fick Vi, och den hade vi ingen annanstans att förvara än i lägenheten som skulle stylas för försäljning så den stod bäddad i tidigaste laget, runt v 32… Blir det en till kommer vi nog inte bädda i den mer än efter behov efter barnet är fött. Vår dotter sov inte ens en stund i den förrän hon var runt 8 månader och sover fortfarande bara max några timmar i den nu. Bärsjal fick vi av min mamma när dottern var ett par veckor, och den var bra korta stunder inomhus. Över lag har vår tjej dock hatat sjalen, men älskat vagnen, så vagnen hade vi aldrig klarat oss utan. Här har vagnen utklassat sjalen mpnga gånger om på alla punkter.

Surpan
2/21/18, 11:56 AM
#6

Vi köpte i princip ingenting alls förutom vagnen och ett set med kläder att ha som "åka hem från BB"-kläder. Om jag kommer ihåg rätt så började vi "tillåta" andra att handla saker någon gång runt vecka 20 kanske och det första vi fick då var en spjälsäng, men den hämtade vi inte förrän någon gång efter vecka 30 i alla fall. Tvätta upp kläderna gjorde vi i omgångar med start kanske runt vecka 36 eller nått? Vagnen köpte vi på rea runt vecka 25, hade det inte vart så bra rea hade vi inte köpt den så tidigt. Sängen bäddades kanske någon vecka innan BF. Vi satte bara på ett lakan, sen hade vi babynestet i så det var ju rätt onödigt att bädda sängen i förväg över huvud taget..

/Surpan

Annons:
[Thiah]
2/21/18, 12:18 PM
#7

Sen är de viktigaste att NI som föräldrar gör som NI vill. Vill du boa in dig i 35 veckor så gör du det, vill du inte så låter du bli. Babyskydd och åka hem i kläder samt lite blöjor (och flaskor om du inte tänker amma) är det du absolut behöver åt bebisen när den kommer. Resten kan vänta.

[Smulan_88]
2/21/18, 5:13 PM
#8

Att tänka på för dem som läser tråden senare är att på många ställen är vagnen en beställningsvara och kan ta flera månader att få hem. Har för mig att Emmaljunga t.ex tar tre månader från att man beställer i butik tills man får hem den (om man inte köper visnings ex). Tillbaka till ämnet.. tror att jag började tvätta och bädda och bona runt 34-35 fullgångna veckor. Och med facit i hand så va det ganska lagom för oss, då de varit punktliga och kommit på BF eller en dag innan/efter. Men jag skulle säga att om man har mycket ont och mycket sammandragningar eller helt enkelt bara är sugen, varför inte börja tidigare? Alla gör vi olika* :)

Denna kommentar har tagits bort.
DenLin
2/21/18, 6:32 PM
#10

Vi var tidiga märker jag, vagnen köpte vi redan v 17-18 tror jag, men det var för att vi hittande en så fin begagnad så vi ville inte missa chansen. Kläder började jag så smått med v14 eller så tror jag, då sensommarloppisen i närheten var i full gång. Spjälsäng och skötbord köptes och skruvades ihop runt v25? Där kändes det skönt att göra det medans jag fortfarande klarade av att hjälpa till, är så knäpp att jag tycker om att skruva ihop saker från ikea :p

[Thiah]
2/21/18, 6:43 PM
#11

#10 OT men jag älskar att skruva ihop möbler också. Gav mig fan på att få ihop vår soffa i v34 typ. Grät av frustration för magen gjorde det svårt att nå alla skruvhål och att lyfta soffan. Fan va korkad man är :p

SuperLimm
2/21/18, 6:45 PM
#12

Vagnen köptes begagnad ganska tidigt men minns inte om det var i vecka 15 eller 18. Kläder köps lite då och då. Något plagg i månaden typ. I april har vi planerat in en tur till ikea för att köpa säng och skötbord. Då är det ungefär två månader kvar till beräknad födsel.

Mvh Linn

DenLin
2/21/18, 7:00 PM
#13

#11 ja, ibland är man helt klart för envis för sitt eget bästa ;)

Annons:
Pontiac57
2/21/18, 10:22 PM
#14

Med första köpte jag första vagnen i v 25 och den andra v 39, första kläderna v 36 och spjälsängen köptes och gjordes iordning strax efter. Med nr 2 så tvättade jag upp kläder och tog fram babyskydd och säng v 39

[Kijsen]
2/22/18, 10:24 PM
#15

Kläder köpte man ju hela tiden men jag tvättade dom nog när jag var runt v.30, sängen köpte vi i v. 17, sen bäddade jag nog vid v32, vagnen beställde vi redan i v21, men hämtade den i v.34-35. bilstolen köpte vi i v.36. :)

RoxannaS
2/23/18, 1:56 PM
#16

När du känner att du vill börja så börja. :) finns inget rätt eller fel. Kör på! :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
SuperLimm
2/23/18, 2:06 PM
#17

Idag är jag i vecka 22+6 och har idag beställt en babysitter (var typ 50% rabatt så var ju tvungen) och en body blev det samtidigt som jag kollat på länge (även den på rea med ett fåtal plagg kvar). Igår beställde jag två klänningar till mig själv för vi ska på barndop i mars och jag ville ha något fint tills dess. Samtidigt som jag beställde dom blev det också en T-shirt till bebis. Har kikat lite på filtar osv idag men tror jag avvaktar lite med det. Finns en risk att man får en del sånt och då känns det onödigt att köpa innan.

Mvh Linn

The_pearl
2/25/18, 12:05 AM
#18

Vi började faktiskt köpa saker när vi hittade dom billigt kanske 1 år innan vi blev gravida. Spjälsäng tex, renoverade den i lugn o ro, började kolla vad allt kostade o blrjade jämföra så man visste vad man skulle lägga pengarna på. Och hur mycket. När vi blev gravida sen så köpte vi klart det viktigaste i höstas. Som kläder, babyskydd, vagn o skötbord. Jag har haft en jobbig graviditet o vi kände att jag kanske inte fixade med att hålla på med allt sen. Sen har man haft tid att vänta in saker till rätt pris såkallat efter i höst. Letat upp gratis saker, babyboxar tex. Sytt babynest själv när man ändå går hemma o inte kan göra annat osv.

The_pearl
2/25/18, 12:07 AM
#19

Ska tillägga att vi väntar vilken dag som nu, å vi har det vi behöver. Vill vi ha något mer så har vi skrivit en önskelista, både för oss o kanske familj som vill ge något i present :)

Ceciliaolucifer
2/25/18, 9:24 AM
#20

Jag tycker att man får köpa saker när det passar en själv och boa in sig när man vill. Det ingår i hela familjebildningen tycker jag. För en del kan det bli mer verkligt om man får fixa och dona. - Vi köpte vagn i vecka 16 (lång leveranstid) men med förlossningsgaranti. - Köpte första plagget efter KUB - Köpte övriga kläder när vi hittade ngt vi ville ha. - Monterade säng och dekorerade i vecka 26 - Tvättade kläder i vecka 35 Det var lagom för oss! Jag är glad att jag fick pilla på allt och fixa innan :)

Annons:
Jess89
2/25/18, 10:25 AM
#21

Vagn köpte vi cirka 3-4 månader innan dottern föddes. Övriga prylar utspritt. Kläder köpte vi och utspritt minns ej när var säkert efter ul. Sängen hade vi men monterades när värkarna började. Det var ingen brådska då vi vart kvar på BB i 5 dagar. Så börja när du känner för det.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Upp till toppen
Annons: