Annons:
Etikettallmänt
Läst 2782 ggr
Frokensatterstrom
2/20/18, 9:59 PM

Gravid direkt efter mens?

Hej! Nu är det såhär att förra månaden tog jag ett gravtest då vi planerat i månader på att skaffa barn och det testet som alla andra test har visat negativt. Samma månad var mensen flera dagar sen och kom den 17 istället för den 1 .. Denna månad tog jag ett nytt test då jag kände på mig tidigt att det var något som inte var som det brukade , och testet var positivt! Jag tog tre testet för att verkligen vara säker på att det stämde! Testet visade alltså positivt ungefär precis en månad efter den sista mensen , kan det vara så att jag blev gravid nästan direkt efter min mens? Det stod "gravid +3" på gravtestet , och denna månad har jag varit så hormonstinn och haft stramande känslor i magen och brösten är större. Vad tror ni?

Annons:
[Thiah]
2/21/18, 5:47 AM
#1

Jag försökte komma på hur det är men kaffet har knappt nuddat tungan. Om ingen hunnit svara om någon timme ska jag skriva. Måste bara boosta upp hjärnan ;) Och grattis

Sparven88
2/21/18, 6:49 AM
#2

#1 haha! Förlåt för helt OT! Men underbart svar! :D #0 Nu ska ju inte jag inbilla någon att jag sitter inne med svaret.. (och jag kan inte ens dricka kaffe på morgonen.. ;p) Jag tänker att om du gjorde ett digitakt test som sa 3+, då är det ju alltså mer än 3 veckor sen befruktningen skedde. Hade du riklig mens, eller var det sparsamt? Jag tänker om det kanske var någon form av nidblödning? Men du kan ju också haft ägglossning mycket tidigare än beräknat. Nae, jag håller med Thiah, hjärnan har inte vaknat riktigt.. Men det viktigaste GRATTIS till plusset! :)

Frokensatterstrom
2/21/18, 7:52 AM
#3

#2 den var som vanligt , men däremot två dagar innan jag tog de positiva testen hade jag en löjlig , rosa liten "flytning" över dagen bara , ocj efter det har magen haft fullt upp tror jag .. pratade med ssk på jobbet igår och hon tyckte de lät som en vanlig graviditet med lite mensliknande smärtor , illamående osv :)

[Thiah]
2/21/18, 8:34 AM
#4

Alltså mäter man inte från sista mensens första dag? Då kan 3v stämma ju. Eller är jag totalt helt ute? Står helt stilla trots kaffe:p (så nu vet jag inte hur jag ska undgå att bli dumförklarad)

Frokensatterstrom
2/21/18, 8:50 AM
#5

#4 jo precis :) , sista mensens första dag var den 17/1 , och har jag räknat rätt så är väl det ca 3-4 veckor sedan? Alltså jag kan ju vara en höghormonare så att testet visade +3 , för på testet står det att +3 betyder egentligen +5 veckor? Första barnet för både mig o sambon så ingen av oss har koll på nånting :'D

[Thiah]
2/21/18, 9:03 AM
#6

#5 Ah Jo så så räknar testet ju. Haha, helt glömt. Men de där veckorna måste man ta med en nypa salt. Jag var +2-3v enbart med min första unge. Som om graviditeten stod stilla… :P haha

Annons:
RoxannaS
2/21/18, 9:04 AM
#7

#5 Nä de dem menar med att 3+ är att de är 3 veckor (+ någon dag/vecka) sedan befruktningen. Vad dem menar med 5 veckor då är att de är 5 veckor sedan graviditeten började. Så du räknas vara i vecka 5, man räknar nämligen alltid med 2 veckor innan ägglossningen. Fråga mig inte varför men man gör det. Så 2 veckor - ägglossning - veckorna därefter är vad dem räknar på. Om du förstår min luddiga förklaring. Haha. Men sen ska du inte fastna på veckorna på dem där. För dem mäter ju baserat på mängd hormon. Så är du höghormonare så får du ju senare vecka än vad du ska. Är du låg får du ju tidigare vecka. Så min bm sa att jag inte skulle bry mig om veckoindikatorn :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Frokensatterstrom
2/21/18, 9:08 AM
#8

Ah , nu förstår jag x) Jag har ringt bm iallafall så att jag ska bli lite klokare om vad allt innebär osv .. som sagt är gröngöling vad kommer till graviditet :)

RoxannaS
2/21/18, 9:26 AM
#9

Vad bra :D då lyckades jag kanske förklara ganska bra ändå. :D Ja spännande med första barnet. Vet mycket saker jag önskade att jag visste när jag blev gravid första gången. :D Fråga allt du vill veta. :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Frokensatterstrom
2/23/18, 10:33 PM
#10

Jag har en fråga :) Är det vanligt att svanken gör ont , alltså jag vill nästan bryta ihop på kvällarna , och att magen är svullen dag som natt? Förstår ju att kroppen "vänjer" sig men om besvären kommer såhär tidigt vill jag inte veta hur det är om några månader :) Jag ska till BM 8 mars , vad gör man där första gången? Tack för svar :D

RoxannaS
2/24/18, 10:22 AM
#11

#10 Alla graviditeter är olika. Men ja. Jag har också ont i svanken den här gången. Har dock inte blivit så uppsvälld som jag trodde. Men de är heller inget konstigt. Gaser kommer de mycket av under graviditeten. Allting på insidan blir typ ”ommöblerat” när man är gravid så inget konstigt :) Första gången brukar bara vara hälsosamtal. Vad man bör äta och inte äta. Vad man bör tänka på kring alkohol och nikotin osv. Man brukar få lite böcker och broschyrer om att ”vänta barn” typ. Och mat. Ibland får man även lämna blodprov men vet inte hur de funkar i alla landsting. Proverna brukar komma lite senare. Man kollar ofta sköldkörteln, järn, sjukdomar osv. Ifall de är något man bör ha koll på. Kommande besök kommer du få stick i fingret för att kolla blodvärde (järn) och blodsocker tror jag. Och ofta urin också för att kolla efter ägggvita i urinen. (Kommer inte ihåg vad de var för men). Sen senare kommer man mäta livmodern (utvändigt då) och följande kontroller. Och boka tid till rutin ultraljud. Kub om man vill ha de (vecka 13) där man kollar kromosomavvikelser. De är inte alla som får kub gratis dock men är de något du är intresserad av så fråga. :) Hm. Äter du folsyra? Annars börja gärna med det direkt. Vitaminer? Järn kan du nog lugnt börja äta också för de kommer troligtvis falla. Tips är att gå till en hälsokost butik för deras järn brukar vara snällare mot magen. Man kan lätt bli hård eller jätte lös i magen av järn. :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Surpan
2/25/18, 10:53 AM
#12

Man räknar två veckor innan ägglossningen för man räknar alltid hela cykler. Så man räknar en graviditet från den senaste mensens första dag, som för de flesta är då ca 2 veckor innan ägglossning.

/Surpan

[Smulan_88]
2/25/18, 1:02 PM
#13

Räknar man på datumen + regelbunden cykel så stämmer det. Idag är då TS i v. 5+4.

Annons:
Upp till toppen
Annons: