Annons:
Etikettallmänt
Läst 12962 ggr
Garm
2018-02-17 12:54

Inga graviditetssymtom längre?

Är det vanligt att inte känna sig gravid alls runt vecka 12? Jag känner mig inte det minsta gravid just nu och har fått lite "domedagstankar". Jag undrar om allt står rätt till och får inte reda på det förrän vid första ultraljudet på torsdag nästa vecka. Jag har inte direkt känt mig gravid sedan den där "mensvärken"/molvärken upphörde för ett bra tag sedan. Har inte haft några direkta graviditetssymtom alls egentligen, förutom trötthet och jobbiga tarmar. Inget annat, inget illamående eller så.

Är det fler där ute som haft helt avtagande symtom runt vecka 11-12? Är det något att oroa sig för eller kan jag ta det lugnt och inte fundera så mycket på det?

Annons:
[Thiah]
2018-02-17 13:25
#1

Det är vanligt att gravidsymtomen kommer och går. Jag har tex sällan mått illa utan med varit olidligt trött och haft trög mage. Resten av symtomen kommer och går. När jag hade mitt MA så försvann allt. Jag kände mig inte trött, sov bra igen, magen fungerande osv… Det fanns ingenting kvar av de få symtomen jag hade haft. Så jag förstår absolut hur domedagstankarna kommer. Hade dom ganska ofta i den senaste graviditeten just för att symtomen kom och gick

Garm
2018-02-17 14:27
#2

#¹ Det är just MA som dyker upp i tankarna. Kan inte låta bli att känna lite oro. Försöker tänka positivt, men det är omöjligt att inte snudda vid tankarna på MA ändå. Ultraljudet känns som en evighet bort just nu.

RoxannaS
2018-02-17 17:17
#3

När jag fick Ma hade jag inga symtom alls ens från början. Eftersom du har känt växtvärk så skulle jag nog vara lugn. Missfallsrisken minskar ju där runt vecka 12-13 så. Försök ta de lugnt. Eller åk in till gynakut eller så om ni har någon och försök få ett tidigare ultraljud


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
oh-la
2018-02-17 20:19
#4

För mig gick det också upp och ner, och eftersom mitt enda symptom va just växtvärk kände jag mig vansinnigt ogravid emellanåt, och därtill väldigt orolig. Det går verkligen upp och ner, och runt v 12 brukar en del symptom lugna sig lite. Det finns några sådanna där perioder under graviditeten där inget känns, innan bebis hinner bli så stor att den känns. Gynakuten tycker jag däremot inte är ett bra tips för den här typen av problem, eller avsaknad av problem kanske. Gynakuten, precis som andra akutmottagningar är för akut sjukdom. Har mm kraftiga blödningar eller svåra smärtor åker man dit, inte på grund av oro och att man vill ha ett tidigt ultraljud. Då ringer man sin barnmorska eller bokar in ett tidigare privat besök till barnmorskemottagningar som erbjuder det. Vården är tyvärr hårt belastad som det är.

Sparven88
2018-02-17 20:35
#5

Den här gången har jag knappt känt mig gravid alls. Knappt växtvärk eller någonting. Fick MA i somras, så var så klart rädd för det den här gången med. Fick väbta till RUL i vecka 19 innan jag fick se Bevis. Det är lång tid, speciellt innan man kan känna rörelser och på så vis veta att allt är som det ska. Man behöver inte må dåligt, eller ha ont i brösten eller magen, utan man kan vara gravid och må bra! Nu är jag i v 26 snart, och bebis lever loppan för fullt i magen. Det finns ju något som kallas spökveckor, de är väl runt de veckorna tror jag. Men försök å koppla av, jag vet att det är såå svårt. Men snart är det ul, och då får du veta hur det står till med Bebis :)

RoxannaS
2018-02-17 20:47
#6

#4 Den gynakut jag pratar om som jag går till är på gynmottagningen samma tider som vanliga mottagningen är öppen. Men de är typ drop in då. Man kommer dit och tar nummerlapp bara så får man hjälp i mån om tid. :) de är inte akuten på det viset.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
Fien
2018-02-17 21:14
#7

Det kallas spökveckor. De inträffar runt vecka 11-12 och brukar hålla i sig tills man börjar känna fosterrörelser. (Vissa känner tidigt men som förstföderska brukar man säga att det är vanligt runt vecka 18-20). Så länge du inte blöder kraftigt eller har ont i magen kan du vara lugn. Passa på att njuta denna korta tid av att "ha din kropp tillbaka". Snart kommer nya krämpor :).

Garm
2018-02-18 15:23
#8

Ni har lugnat mig och oroat mig lite på samma gång. Mest lugnat och det är jag mycket tacksam för! Den lilla oron för MA finns ju kvar där, men tanken på spökveckor och att jag innan knappt känt av något alls av graviditeten så finns stort hopp om att allt är som det ska vara. Känner mig otålig inför torsdagens UL, så jag får det bekräftat att det är bra.

Jag är så glad att detta väldigt trevliga och hjälpsamma forum finns.

Sparven88
2018-02-18 15:30
#9

Det där med att oroa sig.. ja man börjar så fort man får plusset på stickan, sen är man orolig hela graviditeten, och sen när väl barnet är fött oroar man sig alltid för något då också.. 😂 😉

Sarah
2018-02-18 16:00
#10

Det är vanligt :) mina symptom börjar minska nu oxå. V. 11 nu. Kroppen börjar vänja sig vid att vara gravid och det är inte så stor omställning längre.

denice95
2018-02-18 18:23
#11

Jag var illamående i 8 dagar i sträck och spydde några gånger, sen helt plötsligt en dag försvann de, tänkte först bara gud så skönt att slippa må illa konstant. Tyckte sen att brösten kändes mindre ömma så vi vart väldigt oroliga och gjorde ett privat VUL i vecka 8+3 och såg då hjärtat ticka :) bara nån dag efteråt började jag spy nästan varje dag, framförallt då jag är på jobbet. Och gör det fortfarande. Vecka 10+2 nu :)

Garm
2018-02-23 19:49
#12

Jag har fortfarande inga gravidsymtom, men UL igår visade en ytterst levande och sprattlande liten krabat. Nu finns det bara annat att oroa sig för 😉

BlackNo1
2018-02-23 20:12
#13

Härligt! Så skönt att höra :) Oron blir livslång men det är så det är att bli och vara förälder ;)

Annons:
[Thiah]
2018-02-23 20:13
#14

#12 vad skönt :)

Millan90
2018-02-27 10:17
#15

Jag är gravid i v 18 och känner absolut ingenting, känner mig inte ens gravid :( Ul i v 13 visade iaf en pigg liten Plutt som rullade runt för fullt, men är så orolig för att den nu inte lever längre, jobbigt med en ständig oro, har dock inte haft nåt som skulle tyda på missfall utan allt är som det varit hela tiden så får väl hoppas det är ett bra tecken, RUL den 12 mars vill bara att det ska bli den dagen snart så jag får se om lilla hjärtat fortfarande pickar :)

Garm
2018-02-27 11:24
#16

#15 Jag känner fortfarande inte av att jag är gravid. Mitt UL gjordes också i vecka 13. Jag känner igen känslan av att den inte lever längre, men mitt UL var ju väldigt nyss i jämförelse med för dig. Jag hoppas lite på att inom några veckor eller så, så kommer jag börja känna mig lite mer gravid. Tänkte när magen börjar växa lite och sen när jag kan börja känna av rörelser ytterligare några veckor senare. Det är lite jobbigt med evig oro, men det är ju som du säger, så länge allt är som det varit hela tiden så är det förhoppningsvis ett bra tecken 🙂 Jag längtar också efter mitt RUL, men det är först i början av maj, så jag får se krabaten igen och se att allt står rätt till då.

Cilla89a
2018-02-27 12:02
#17

Jag är i vecka 23 nu, men kände precis som ni, det var långa veckor av ovisshet, trots att jag gjorde NIPT med ultraljud i vecka 11 och sen ultraljud igen i vecka 16. Köpte en angelsound, som jag använde en gång, det lugnade mycket! Men sen ligger min moderkaka i bakkant så jag började känna henne i vecka 18 redan, men det var väl först efter RUL som jag började slappna av något. Men numera går jag mest omkring och fokuserar på att känna av henne regelbundet under dagen. Tror aldrig jag kommer slappna av helt så länge hon ligger i magen ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Upp till toppen
Annons: