Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1586 ggr
Sparven88
2018-02-09 20:33

Alkoholfritt 0.5 %

Hej! Nu fick jag världens samvetskval.. Är gravid i v 24, imorgon ska sambon och jag bo på hotell och jag har precis bokat lite extra på rummet då vi kommer dit. Jag bad om alkoholfri dryck och fick då veta att hotellet hade en alkoholfri cider de kunde ställa upp på rummet. Till saken hör, som rubriken skvallrar om att den alltså inte är "helt" alkoholfri utan 0.5 % Är det "riskfritt" att dricka en cider? Samtidigt räknas den ju som alkoholfri.. Kan jag dricka den med gott samvete?

Annons:
Itchy
2018-02-09 20:39
#1

en så låg procent kan väl knappast skada på något sätt

You can't spell Bitchy without Itchy

DesK
2018-02-09 20:42
#2

Klart att det är! Låt dig inte skrämmas av absolutisterna. Vi är många många mödrar som t o m druckit något enstaka glas vin, eller öl under graviditeten utan några som helst problem. Mina barn är nu 21 och 24 år gamla. Den ena studerar på Chalmers universitet och den andra arbetar kreativt med god framgång. Huvudsaken är att du och barnet mår bra. Önskar dig all lycka med graviditet och barnsfödande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Åsa S
2018-02-09 21:52
#3

Drycker med en alkoholhalt under 1,2% behöver inte sätta ut en informationen på produkten eftersom det enligt EU livsmedelslagar anses ofarligt och alkoholfritt. Systembolaget har en tuffare gräns än vad livsmedelslagarna säger så där är det max 0,5% som gäller och det står på produkten vad uppmätt alkoholhalt är. Så den cidern lär inte ha gjort nån skada.

Pyttelite
2018-02-09 22:00
#4

Ja det kan du - slappna av och gläds åt din graviditet!!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Fien
2018-02-10 07:04
#5

Ja, vanlig juice man köper i butik och dricker till frukost kan innehålla mer alkohol, och den är ju inte märkt. Så absolut ingen fara så länge man inte hinkar i sig flera liter :).

Sparven88
2018-02-10 08:24
#6

Tack för alla svar! Man är ju matad med att man ska dricka alkoholfritt under grav (vilket är självklart!), därför blir jag lite löjlig när det är liiite alkohol i. Å andra sidan heter det ju fortfarande alkoholfritt :p

Annons:
mollyt
2018-02-10 08:28
#7

Jag tror jag tänkte ”fritt fram” på 0% och att jag höll mig till sparsamt drickande av 0,5%. Det är ju någon som gjort en bedömning av att 0,5% räknas som alkoholfritt - och jag misstänker att du dricker en cider nu och inte 27 flaskor varje dag 😉

Pyttelite
2018-02-10 08:59
#8

Det är som tidigare nämnts många andra helt godkända produkter som innehåller en mycket liten mängd alkohol. Inget som kommer att skada däremot är en alldeles för stor oro skadlig. Ta det lugnt och njut!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Sparven88
2018-02-10 09:08
#9

#7 haha nej, jag brukar hålla mig till 26 😉 Nej, ni har rätt! Jag dricker den sen med gott samvete! Ska bli så skönt å bara få vara partners en stund och inte mamma och pappa, hur fantastiskt och mysigt det än är! Hoppas ni har en härlig helg! :)

Upp till toppen
Annons: