Allmänt om graviditet

Vi som planerar barn 2018 #5

2018-02-06 08:05 #0 av: RoxannaS

Dags för ny tråd igen. Haha. :)

Anmäl
2018-02-06 20:23 #2 av: NinniH

Snart en vecka sen ÄL och tålamodet är lika dåligt som alltid. Cool 13 gången gillt? Även om det för varje månad som går minskar hoppet om ett plus.

Kram Ninni, medarbetare på Bullhundar.ifokus
♥•*¨*•.¸¸♥ Chanipet Design & Foto ♥ ¸¸.•*¨*•♥

Anmäl
2018-02-06 20:47 #3 av: mollyt

Bim imorgon och vet varken ut eller in

Anmäl
2018-02-06 20:52 #4 av: RoxannaS

Håller tummarna tjejer <3

Anmäl
2018-02-06 22:28 #5 av: AccedeToVegan

Jaha Här skrev jag inlägg nr #1 och det räknades tydligen belyssa FÖR alvarliga frågor så det modererades , VARFÖR ?

Straight edge  VEGAN sXe  8år                       tidigare namn zWsXe på Vegan.nu   

Singel Fördomsfri , Respektlös            YouTube Streamare

Rad3

RAD4 Osynlig

Anmäl
2018-02-07 09:52 #6 av: RoxannaS

#5 Tror det blev bortröstat helt ärligt. Tror inte någon egentligen fattar vad de där inlägget handlar om men det låter ju inte precis som att de hör hemma här. Det här är en tråd för dem som försöker bli gravida under 2018. De är inte meningen att alla ska skriva saker här bara för att. Här vi ska hjälp varandra med råd och tips inför att bli gravid.

Anmäl
2018-02-07 11:50 #7 av: Thiah

#5 jag tog bort det för jag ansåg att det inte var rätt innehåll för denna tråd.

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Sajtvärd på Gravid.ifokus.se

Anmäl
2018-02-07 20:14 #8 av: teezan

Här går det lite upp & ner men jag vet ju innerst inne att jag vill ha ett syskon till dottern, har bara varit lite mycket. Kändes bättre efter att jag & sambon pratat om det.

Vi har satsat på sex varannan dag sedan 1-2 veckor tillbaka, vilket gått över förväntan. Har dock inte riktigt följt det då vi blir avbrutna när dottern vaknar (har babylarmet igång) & de gångerna har vi oftast fått ge upp då hon vaknat igen så fort jag försökt smyga iväg. Eller så somnar jag. Men bättre jobbat än 1 dag i veckan.

Tanken är att försöka få till det lika ofta fram till mensen kommer (eller inte kommer), vilket kan bli typ en månad framåt nu, haha. Får jag gissa är ägglossningen kanske på gång inom en vecka. Idag hade jag rosa slemmiga strimmor och rikligare flytningar , vilket skulle kunna tyda på något men jag har inte analyserat så mycket denna cykel utan mer fokuserat på att ligga oftare. Har dock aldrig sett de där strimmorna tidigare. Är på dag 38 nu iallafall.

Anmäl
2018-02-08 07:44 #9 av: mollyt

BIM igår och ett svagt men ändå tydligt (i verkligheten!) streck. Försökte ta massvis av bilder inom tidsramen men såååå himla svårt att få något som ska synas på bild. Imorgon blir det lika många dagar efter ägglossningen som jag plussade (digitalt) med dottern så jag tänker att jag ska köpa ett digitalt och testa imorgon igen.
Min man och jag har haft så mycket motgångar nu att jag kände att jag inte ville utsätta honom för att testa och få ett negativt test till. Så nu har jag sett strecket även om det är svagt så det känns tryggt att testa digitalt med morgonurin imorgon. så att han får se ❤️ Tänkte inte prata om det annars, det har varit så jobbigt för honom (och mig). Det tog vara typ ett år för småsyskonet om den hör graviditeten går hela vägen nu och inte slutar i missfall som förra gången. Orolig men lättad samtidigt.

Såhär var den bästa bild jag fick till imorse, haha! Inte riktigt något jag kan mms:a till min man! Haha! Så svårt att få strecket på bild, digitalt imorgon blir bra!

Anmäl
2018-02-08 07:49 #10 av: Tassen94

Man ser tydligt att det är 2 streck i alla fall! Håller tummarna!! <3

Anmäl
2018-02-08 07:57 #11 av: mollyt

#10 haha jaaa tydligt vet jag då inte, men det syns.
Ska bli så roligt att få visa min man imorgon! På sista tiden har han varit det ”starka” av oss och tröstat mig med att det får ta den tid det tar. Fast det var inte sååå länge sedan som han verkade ha gett upp.
Nu vill jag bara snabbspola till imorgon bitti!

Anmäl
2018-02-08 09:15 #12 av: RoxannaS

#9 Tycker det syns jätte bra. :) grattis!

Anmäl
2018-02-08 09:24 #13 av: Alexandra-S

Jag tycker absolut att det är ett tydligt plus, Grattis!! :D Förstår att du längtar efter att få visa din sambo också!

Anmäl
2018-02-08 11:01 #14 av: mollyt

Jag har varit nere och köpt digitalt test nu.
Men nu blir det att sova middag. Dottern och jag är förkylda så tiden går långsamt, men nu får vi i alla fall sova en stund.

Anmäl
2018-02-08 12:21 #15 av: NinniH

#9: Grattis! Glad

Har en vecka kvar till BIM och har varit riktigt förkyld i flera dagar nu. Idag fick jag öroninflammation bekräftat av läkaren, så nu blir det en sväng med antibiotika också.. Bara hoppas det inte sumpar chanserna.

Anmäl
2018-02-08 20:15 #16 av: mollyt

Jag kunde inte vänta så testade digitalt redan när min man kom hem för jag ville att vi kunde glädjas åt det redan ikväll och inte vänta till imorgon.
Jag har köpt semla och nu blir det gos när dottern somnat.

Anmäl
2018-02-09 08:32 #17 av: RoxannaS

#16 Du ser. Grattis. :)

Anmäl
2018-02-09 10:42 #18 av: AccedeToVegan

OK jag får väl försöka posta  om min inlägg med förklaringar och 3ggr så lång så får vi se vad det får för röster ;-) <3

Straight edge  VEGAN sXe  8år                       tidigare namn zWsXe på Vegan.nu   

Rad3

RAD4 Osynlig

Anmäl
2018-02-09 11:47 #19 av: Thiah

#18 hör ämnet till tråden så får det stanna kvar. Är det för mycket OT så tas det bort. :)

Anmäl
2018-02-09 17:17 #20 av: AccedeToVegan

Ni kan ju titta på vad ni var snabba på att radera och PMa tebax det till mig så förstår ni bättre

Rad3

RAD4 Osynlig

Anmäl
2018-02-09 18:42 #21 av: RoxannaS

#20 Men snälla nån... Läs vad tråden handlar om. ”Vi som PLANERAR barn”. Ditt inlägg har inget som helst med planering av barn att göra. Det är ingen tråd för att komma med tips på hur man blir gravid. Utan här följs vi åt vi som redan försöker bli gravida eller har plan på att försöka under det här året. Din text hör inte hit.

Anmäl
2018-02-09 19:46 #22 av: teezan

#16 stort grattis! :)

Anmäl
2018-02-09 21:19 #23 av: mollyt

Tack snälla! Hjärta

Anmäl
2018-02-10 09:48 #24 av: Thiah

#20 har du problem med modereringen här inne så feel free att skicka PM åt mig.

Anmäl
2018-02-10 11:25 #29 av: NinniH

ÄL+10 idag. Inte mer än en skugga på dagens test, som visserligen är mindre känsligt än det jag tog igår..  Inga symtom mer än att brösten börjar kännas lite lätt ömma.

Anmäl
2018-02-10 14:49 #30 av: Förväntansfull

Jag känner mig lite förvirrad!
När vi var på möte/undersökning sist på gyn så sa läkaren att ett positivt äl test= äl.
Men jag får ju alltid postivta äl test men har pco konstaterade han. Vilket innebär att jag inte har äl jämt, så jag fattar inte varför ja då får postivita test?
Det svarade han inte på heller :/
Nån i tråden som är kunnig kring detta?

Hoppas den ”så kallade” äl kan komma nu så mensen kan komma om ca 2 veckor så ja kan börja med letrozol snart!
Blir trött på att vänta mer :(

Anmäl
2018-02-10 17:34 #31 av: Tassen94

Äl-testen visar bara att LH hormonet stegrar och att ÄL eventuellt närmar sig. Dem kan dock inte avgöra om ett ägg släpper eller inte. Det kan man bara veta om man tempar tror jag :)

Anmäl
2018-02-10 18:07 #32 av: mollyt

Jag har också förstått att testerna bara visar stegring av hormon - men att det i sin tur inte är någon garanti för att det faktiskt kommer släppa ett ägg.

Anmäl
2018-02-10 18:19 #33 av: Förväntansfull

Ok men min temperatur höjer sig också lagom efter positiva äl test så jag är lite förvirrad :/
Får väl lita på att läkaren har rätt helt enkelt o inte fundera allt för mycket mer..
Hoppas vi får ett plus på stickan snart iallafall<3

Anmäl
2018-02-10 19:33 #34 av: RoxannaS

Vi med pco kan ha svårt att använda äl test. Dem funkar inte för alla. Pga hormon problem

Anmäl
2018-02-11 08:41 #35 av: NinniH

Tog ett test i morse i hopp om att det faktiskt skulle ökat lite, vilket det hade. Fortfarande väldigt svagt, men jag chansade och tog ett digitalt - positivt! Har 4 dagar kvar till BIM och hoppas så hårt att det vill gå vägen denna gången. Men vid alla mina kemiska så har jag aldrig fått positivt på ett digitalt, så det gör mig försiktigt optimistisk! Hjärta

Anmäl
2018-02-11 09:13 #36 av: teezan

#35 åh, hoppas! :)

Anmäl
2018-02-11 09:45 #37 av: mollyt

Vad roligt #35!!! Jag hoppas hoppas hoppas!

Anmäl
2018-02-11 10:24 #38 av: RoxannaS

#35 Åh men wow vad häftigt! Nu måste de ju vara din tur! Håller tummarna. :D

Anmäl
2018-02-11 10:24 #39 av: Thiah

#35 håller tummarna!

Anmäl
2018-02-11 12:38 #40 av: NinniH

#36-39: Tack tjejer. GladFörst ska jag ta mig förbi BIM, sen kan jag börja hoppas lite.

Anmäl
2018-02-12 08:52 #41 av: teezan

Har eventuellt ägglossningssymptom, så kan vara på gång när som helst nu! Är inne på dag 43, så jag hoppas på det. Den här cykeln har på något konstigt vis inte känts lika lång som förra, som slutade på 62, men det beror nog på att jag överanalyserade den gången och trodde ägglossningen kom en månad tidigare än den faktiskt gjorde, och därför har jag inte räknat med att det skulle vara dags förrän nu den här gången. Nu börjar det kännas lite spännande igen :)

Anmäl
2018-02-12 09:07 #42 av: Aftonstjärna

#41 Har också ÄL när som helst. Är på dag 18, men jag känner ju inte av ÄL direkt. Men den här gången blir det mys fram till mens!

Ska börja testa på dag 20 tänkte jag, med digitalt ÄL test.

Anmäl
2018-02-12 09:08 #43 av: Aftonstjärna

Glömde skriva!

Grattis till er som plussat!!

Anmäl
2018-02-12 13:38 #44 av: Aftonstjärna

Oj, nu blev det visst tre inlägg i rad från mig. Förlåt, ha ha

Jag måste få bättre ordning när jag har ÄL. Detta är det femte försöket.  6 månader sen vi började försöka. 

Försök 1: Hade sex 2-3 dagar före ÄL. Blev inte varannan dag pga av att min man blev sjuk. Simmarna överlevde inte 2-3 dagar.

Försök 2: Inget sex under ens nära ÄL dagen.

Försök 3: Lyckades pricka in ÄL som kom tidigare än de andra gångerna. Blev gravid!

Försök 4: Missade ÄL helt eftersom den kom senare än vad jag trodde. 

Sammanfattningsvis har jag ÄL senare än vad jag tror. Att det ska ta så många försök före jag fattar, det tog sig den enda gången när jag hade en 33 dagars cykel. Får helt enkelt inse att en 40 dagars cykel är med regel än undantag. Men ska inte lämna något åt slumpen. Jag räknar denna månad med ett spann på 30-45 dagars cykel. Alltså varannan dag från dag 16 fram till dag 33!! Hur svårt kan det va??

Kanon om det ville ta sig så att jag slipper föda barn runt jul. Men det gör jag så gärna, bara det blir ett barn. 

Anmäl
2018-02-12 14:25 #45 av: RoxannaS

#44 Men du är säker på att du har äl då? Brukar vara att äl inte kommer som gör att cykeln blir för lång?

Anmäl
2018-02-12 17:01 #46 av: Sarah

#44 om du räknar med som minst 30 dagar borde ni ha sex från ca dag 13 eller tidigare, annars är det stor risk att ni missar även om du har äl dag 16. Det är bra om det finns några spermier som ligger och väntar. Sen kan man ha lite variation i när mensen kommer i relation till äl. 14 dagar är vanligast som jag förstår det, men jag ex har 15-16 dagar.
Jag har blivit gravid 3 gånger på dag 10-11,men 0 gånger på dag 13 och fram trots en mängd försök.

Anmäl
2018-02-12 17:01 #47 av: Sarah

Med 27 dagar cykel

Anmäl
2018-02-12 17:49 #48 av: Aftonstjärna

#45 100% säker är jag ju förstås inte. Jag har ju dock tidigare haft ÄL trots långa cykler, och negativa ÄL test. Men man vet ju inte nu när jag är så gammal. Men har jag haft ÄL har jag ändå missat, eftersom jag brukar få mens 2 v efter ÄL. Jag brukar få mens 2 v efter jag sett stegring på ÄL test. Vilket inte betyder ÄL, men ändå. När jag haft utebliven ÄL har jag inte heller fått någon mens. Har inte haft några problem att bli gravid med 60 dagars cykler heller. Men nu kanske jag är för gammal, suck.

#46 Du har rätt, borde börja ännu tidigare nästa månad.

Anmäl
2018-02-13 09:45 #49 av: RoxannaS

#48 Okej. Nä jag bara funderade rent krasst sådär. För det lät som att du visste helt säkert. Du har inte kollat om du kan få lite hjälp på traven av vården då? Låter ju lite besvärligt sådär?

Anmäl
2018-02-13 10:01 #50 av: teezan

#42 Vet inte om jag känner av den heller direkt, men brukar va slemmigt sekret och mensvärk ungefär två veckor innan mensen. Jag är ju inte heller helt säker på om jag har ägglossning med mina långa cykler, så blir det inget nu har jag bestämt att kontakta gyn igen. Bokade ingen tid förra gången för jag ville försöka lite själv, men får jag ingen ägglossning av mig själv är det ju lönlöst. Dessutom har vi ju bara haft en chans (snart två, förutsatt att ett ägg lossnat/lossnar) sedan vi bestämde oss att försöka få syskon i slutet av oktober förra året. Vi prickade troligtvis "ägglossning" enligt min app förra gången, men det blev ju inget ändå. Och nu har vi väl kört varannan till var tredje dag sedan dag 25 ungefär. 44 idag.

Anmäl
2018-02-13 12:21 #51 av: NinniH

Hade på känn att det var för bra för att vara sant.. Knappt synbart på stickan och CB digitalt visar negativt. Bara räkna med att mensen kommer senast torsdag nu då. Oberörd

Anmäl
2018-02-13 13:01 #52 av: Aftonstjärna

#49 Nej, det har jag inte. Kommer nöja mig med fyra barn, ser den eventuella femman som en extra guldkant. Var väl lite väl optimistisk eftersom fyran blev till så lätt.

#51 Åh, nej vad tråkigt för dig!!

Anmäl
2018-02-13 13:10 #53 av: RoxannaS

#52 Ah okej :)

#51 åh nej. Hoppas de bara är för tidigt :(

Anmäl
2018-02-13 17:14 #54 av: mollyt

#51 vad tråkigt, men jag hoppas precis som de andra att du bara är låghormonare eller att det är för tidigt och att ett plus kommer senare bara.

Anmäl
2018-02-13 21:12 #55 av: NinniH

Tack tjejer för hoppet och tumhållningen. Tror desvärre inte på låghormonare. Oberörd Nu har mina spottings dykt upp, precis enligt "tidtabellen", så att säga. Men till nästa månad tänkte jag faktiskt själv beställa ett progesteronprov, eftersom det här med utredning verkar dröja. Så har jag i alla fall kollat upp om det kan vara problemet eller inte.

Anmäl
2018-02-14 07:38 #56 av: teezan

#55 typiskt :( vad tråkigt!

Här är jag lite "irriterad" över att vi nu, när det gäller och det verkar va "äl" på g, inte kunnat köra varannan-var tredje dag nu, bara de här senaste dagarna. Vi hoppade i måndags på grund av trötthet och för att vi myste i lördags, men så blev det inget igår heller av samma orsak, då dottern båda dessa dagar varit vaken till midnatt :( så jag hoppas att det inte är för sent ikväll, att den kommer nu framåt helgen istället. Vore surt nu när vi varit så "duktiga" och faktiskt kämpat lite. Skulle det inte bli något har vi gjort vårat bästa i alla fall.

Anmäl
2018-02-14 09:47 #57 av: Aftonstjärna

#55 Mycket tråkigt för dig. Hoppas verkligen det tar sig nästa månad!!

#56 Hoppas på tur då! Den månaden jag blev gravid hade vi bara myst fyra ggr totalt. Så visst kan man pricka in, en gång räcker, ha ha

Jag är på dag 20. Tog ett digitalt ÄL test som var negativt. Kan ju ha missat ÄL men det är verkligen inte troligt. Skulle vara konstigt om jag hade en 30-dagars cykel helt plötsligt. Jag hade bara 7 stickor kvar, därför började jag på dag 20. Men vi har ju såklart myst före dag 20 ändå. Så nu kan jag testa fram till dag 27 i alla fall. Nästa månad har jag tänkt lägga ner det här med ÄL test. Men nu ska jag använda dem jag har. Ska även försöka att inte missbruka gravtest denna månaden. Förra månaden började jag testa med gravtest före dag 28, eftersom jag fick positivt den dagen förra gången. Nu har jag bara två stickor (graviditetskollen, undrar om de funkar), samt tre digitala. Men känner jag mig själv rätt kanske jag klickar hem, även om det inte känns så nu. 

För övrigt känner jag inget gällande ÄL. Försöker verkligen kolla, men jag tycker flytningarna är vattniga, gula, lotion, trådiga, hur varierat som helst just nu. 

Anmäl
2018-02-14 10:38 #58 av: RoxannaS

#55 Kan du inte försöka få lutinus då? De kanske räcker för att graviditeten ska stanna. Du verkar ju inte ha svårt att bli gravid men att behålla graviditeten liksom. :/

Anmäl
2018-02-14 11:00 #59 av: NinniH

#58: Få se vad testet visar först. Visar det för lågt kommer jag ringa så de får skriva ut något. Nä, problem att bli gravid verkar jag inte ha denna gången. Sen återstår att se orsaken till att det inte vill stanna. Om det är pga progesteronbrist, mitt immunförsvar som stöter bort det eller någon annan orsak.

Läste i alla fall någon intressant häromdagen. I vanliga fall ska ju kvinnokroppen känna av om det är ett befruktat ägg som inte är livsdugligt och då sålla bort det/inte låta det fästa. Ibland verkar det dock kunna hända att kroppen mister den förmågan och låter alla ägg fästa, för att först då upptäcka att det inte är livsdugligt och då stöter bort det.

Anmäl
2018-02-14 11:18 #60 av: RoxannaS

Gör så <3

Anmäl
2018-02-14 11:39 #61 av: Sarah

#59 en av mina nära vänner har en "överfertil" livmoder. Den accepterar allt och hon blir gravid på i princip varje försök. Även då det inte är livsdugligt. Sen får hon missfall. Hon har haft svårt att få bra hjälp av den svenska sjukvården, men tillslut har hon fått det. Hon har bland annat fått använda progesteronkräm varje dag i början av graviditeten (receptfritt) samt blodförtunnande värktabletter ex treo. 

Anmäl
2018-02-14 11:42 #62 av: mirja555

Här kommer mitt första inlägg på ifokus! Jag och killen har bestämt att vi ska börja försöka i april. Vi har varit ihop ett par år men har inte bott ihop så länge pga jobb på olika orter, men nu när vi äntligen bor ihop på riktigt känns det inte finns något att vänta på, det är så spännande!

Potentiellt BF blir då 2019, vilket känns fint. Min farfar är född 1919 och det känns symboliskt på något sätt om jag skulle få barn 2019 (själv fyller jag 29 i år) Sedan får man ju se om man lyckas bli gravid under det året, såklart.

Jag har aldrig varit gravid så man har ju ingen aning om hur fort eller långsamt det kan gå. Jag har använt Natural Cycles samtidigt som kopparspiral för att ha koll på min cykel och det verkar i alla fall som att ägglossningen är regelbunden och det är ju bra. Har testat positivt på ägglossningssticka på  cykeldag 15 senast.

Jag har börjat äta kosttillskott, dessa: https://www.apoteket.se/produkt/apoteket-kvinna-tabletter-100-st-316851/ Har ni koll på om det är en bra mängd folsyra i dem? 

Är det något annat jag  ska/kan tänka på redan nu?  

Anmäl
2018-02-14 12:11 #63 av: NinniH

#61: Det är lite som jag gjort några månader - har smort med progesteronkräm och tagit 1/3 albyl minor. Kanske får prova att öka mängden på krämen också, så länge och se om det får någon effekt.

Anmäl
2018-02-14 12:54 #64 av: RoxannaS

#62 Varmt välkommen! Vad roligt! Nya medlemmar är alltid kul! :)
Bra att ni vet att de kan ta tid att bli gravid. Även om allt är som det ska ska ju allting ”klaffa” liksom för att det ska bli något.
Tänk på att även om ägglossningstesterna blir positiva är det ingen garanti att ägget verkligen släpper. Och en människa utan problematik som tex pco har ägglossning normalt 9-10 gånger per år. Så ägglossningen kan utebli utan att något är knas.

Angående folsyra så är mängden lite under rekommendationerna. Skulle kunna rekommendera donaferty (som nu mer finns) de kan du börja med redan nu. Hjälper äggen att bli bättre kvallite osv och de är fler som upplever att dem lättare blir gravid under användandet av det. Antingen kan du köpa lösa folsyra tabletter och äta eller så köper du vitaminerna för gravida. Vet att jag köpte apotekets egna. Och dem är det 500 (av det där konstiga tecknet för mängd på vitaminer. Haha hittar inte rätt symbol).

Sen kan de vara lättare att försöka om man har tankarna på annat. Vill man går de oftast trögt. Så försök ställ in dig på att de blir när de blir. De är de bästa. :)
Och försök att inte testa som en tok bara för att. Utan försök ha samlag varannan dag från mensen slutar till nästa dyker upp eller när den bör dyka upp. (De vi kallar för BIM = beräknad icke mens).

Du är välkommen att ställa alla frågor du vill, bolla idéer osv med oss här inne. :) här hjälps vi åt i den mån det går. :)

Anmäl
2018-02-14 13:45 #65 av: mirja555

#64, Tack så mycket! Att bara ha kommit till insikt själv om att man känner sig redo är en stor grej, för mig som aldrig direkt varit barnkär så sett.  Jag ska kika på de tillskotten, det kanske blir en tur förbi apoteket i eftermiddag då.

Just det ja, men hur är det med tempökning, är det ett säkrare tecken på att ägglossning har skett i så fall, eller kan den öka också utan ägget har släppt?  

Anmäl
2018-02-14 18:53 #66 av: RoxannaS

#65 Har tyvärr aldrig tempat så törs inte svara på det. Men de är andra här inne som gjort det så dem kan säkert svara. :)

Anmäl
2018-02-14 19:00 #67 av: teezan

#57 hehe, det BEHÖVER ju inte va kört men det KÄNNS så ;) men vi får väl se om det går bättre ikväll. Enligt min app är inte äl beräknad förrän om 4 dagar, men det tar jag med en stor nypa salt då det i princip aldrig stämmer ;)

Anmäl
2018-02-14 19:01 #68 av: teezan

#62 välkommen :) !

Anmäl
2018-02-14 20:26 #69 av: Aftonstjärna

#62 Välkommen!

Anmäl
2018-02-15 07:02 #70 av: Aftonstjärna

Wow, idag fick jag positivt på digitalt ÄL test!! Fast gubbe, igår var det bara en rund ring. Samma dag som Flo gissat att jag har ÄL. Då borde jag ha en kortare cykel denna månad. Hoppas min kropp släpper ett ägg nu bara.

Kan inte fatta att fått positivt på ÄL test. Har ju aldrig fått det!! BIM borde då vara 1 eller 2 mars...

Anmäl
2018-02-15 09:00 #71 av: NinniH

#65: Tempen ska vara ett "säkrare kort" vad gäller att se att ägglossning skett. Den metoden är dock såklart inte heller 100%-ig. Jag tempar nu och har gjort sen i Mars-17 (tog en månads uppehåll i december), plus att jag tempade flera månader när vi försökte med vår son (4½).

När ägget släpper ökar halten av progesteron i kroppen, varpå den basala kroppstemperaturen ökar. Om man är intresserad så finns det väldigt bra fakta på fertilityfriend.com och man kan även använda deras sida för att lägga in tempen. Glad

Anmäl
2018-02-15 09:01 #72 av: NinniH

Går och väntar på mensen, som borde dyka upp idag. Har haft förvånansvärt lite spottings den här gången, vilket känns bra. Tror inte det innebär något positivt för mig den här månaden, men känns bra ändå.

Anmäl
2018-02-15 20:14 #73 av: SimsBrooke

Hej! 

Jag och min sambo har bestämt oss för att planera in en graviditet. Jag hade ägglossning den 7, och nu vill appen jag använder att jag ska göra gravtest nästa helg! 

Sajtvärd för The sims ifokus
Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Anmäl
2018-02-15 20:26 #74 av: RoxannaS

#73 Välkommen!

Om du hade äl den 7:e kan man räkna 14 dagar framåt ca. Där bör mensen dyka upp om den skulle komma. Så kan du testa redan på onsdagen den veckan. :)

Anmäl
2018-02-15 20:28 #75 av: SimsBrooke

#74 Tack. =) Enligt appen jag använder så ska min mens komma mellan 20-24! 

Anmäl
2018-02-16 10:09 #76 av: RoxannaS

#75 Okej :) ja ju längre du väntar ju säkrare blir ju svaret på testet. Så de skadar ju inte att vänta om du orkar. :)

Anmäl
2018-02-16 12:00 #77 av: teezan

Känner mig förväntansfull och lite småstressad med småätning som följd-denna gången också! Typiskt, är en lite jobbig känsla, svårt att koppla bort. Har dock inte fått något säkert tecken på att äl varit på gång, endast lite aningar. Nu är det dag 48. Får väl fortsätta sexa på, men börjar bli lite tråkigt att göra det "på beställning" i typ 6 veckor (har gått 4). Beräknar mens till första helgen i mars, men funderar på att testa nästa helg ändå, vilket skulle ge en cykel på runt 55 dagar. Är det negativt fortsätter vi väl bara som nu ännu ett litet tag. Men som sagt, blir lite tråkigt när det är ett "måste". Jag är så trött hela tiden, och har blivit förkyld, så inspirationen är inte helt på topp men får kämpa på :)

Anmäl
2018-02-16 12:33 #78 av: RoxannaS

Försök lägg allting på is. Ställ in dig på att de blir när de blir. Och tvinga inte fram sex. Ha när du känner för det istället. Oftast blir man sugen på sex när äl dyker upp. Inte alla kanske men jag får ofta så. Tror de kan vara stressen just nu med att ”måste lyckas” som gör att de inte funkar. :)

Anmäl
2018-02-16 14:43 #79 av: SimsBrooke

#76 Man skulle vilja testa typ NU, men får väl vänta tills nästa helg eller något sådant =) hehe Fast om mensen kommer blir man väl ledsen =( 

Anmäl
2018-02-16 15:03 #80 av: RoxannaS

#79 Ah jag vet hur de är. :/

Anmäl
2018-02-16 17:39 #81 av: SimsBrooke

#80 Har ju längtat sååå mycket efter barn i många år! Och i år blir jag 30! 

Anmäl
2018-02-16 19:31 #82 av: RoxannaS

#81 Jag förstår precis hur du känner. De är jobbigt med den här eviga väntan. :/

Anmäl
2018-02-16 21:25 #83 av: Aftonstjärna

#77 ÄL kan ju gå obemärkt förbi. Jag är ett levande exempel. :) Alltså, nu har vi myst tre dagar i rad. Jag litar inte fullt ut på ÄL testet, så det blir mys varannan dag nästan fram till mens. Jag har verkligen försökt känna efter. ÄL testet blev positivt i onsdags, så imorgon borde ÄL vara förbi. Men jag har verkligen inte känt någonting. Inget ÄL sekret direkt, men ganska vattnigt. Känner ingenting i magen.

#Välkommen hit! Kul med nya, så vi kan följas åt!

Anmäl
2018-02-16 21:27 #84 av: Aftonstjärna

Ändring: ÄL testet blev positivt igår. :)

Anmäl
2018-02-17 21:25 #85 av: teezan

#78 Förstår att du menar väl, och det funkar säkert på många. Problemet är att jag känner att det inte är värt att lägga det på is, då chanserna kommer så sällan och oregelbundet. Missar vi nu får vi vänta två månader igen (fast söker som sagt hjälp då).

Vet att du varit i ungefär samma sits med dessa tråkiga, långa cykler.. Tror dock inte "stressen" (eller tankarna på eventuell graviditet) gör någon skillnad på mig, tror snarare att om jag förbjuder mig själv att tänka på det skulle göra det ännu jobbigare, att jag skulle känna skuld liksom, för att jag inte "får" ha de tankarna, hehe om du förstår. Blir nog varken mer eller mindre gravid oavsett om jag tänker på det eller inte :) så jag tillåter mig att känna såhär och att ligga regelbundet, även om jag är segstartad. Orkar vi inte så blir det inget sex, men jag vill ändå "planera" in det för att vi ska kunna ha någon chans, och helst slippa analysera flytningar osv (men det gör jag lite grann ändå , haha).

Men känner mig inte så stressad över det utan mer... nervös kanske man kan säga, och nyfiken. Otålig! Jag kanske formulerade mig klumpigt, och jag förstår ditt råd, men för mig är det omöjligt att inte tänka på det även om det inte direkt tar upp så stor del av mitt liv :) är bara här jag har någon att prata med om mina tankar och känslor kring allt så kan förstå att jag låter less i mina inlägg ibland , men jag är väldigt upp och ner som person & funderar väldigt mycket fram och tillbaka :)

Anmäl
2018-02-18 08:52 #86 av: RoxannaS

#85 Okej. Jag förstår. :) Ja nä alla tips man kommer med passar ju inte alla så. Bara du hittat något som funkar för dig så är det ju bra.
Önskar av hela mitt hjärta att alla som vill ska få lyckas snart. <3

Anmäl
2018-02-18 09:22 #87 av: mirja555

Vi skulle ju egentligen inte börja förrän i april, men bestämde oss för att tjuvstarta nu :P
Testade positivt på ägglossningstest igår och hade ingen temphöjning idag så ägglossningen är väl på G nu då förhoppningsvis (testade neg idag). Har ändrat NC till Plan-läge och killen har fått ladda ner appen också så att han också kan ha koll på fertila dagar :D

Anmäl
2018-02-18 09:24 #88 av: RoxannaS

#87 Åh vad roligt! Spännande! Kul att din partner är så involverad. :D

Anmäl
2018-02-18 20:19 #89 av: FamKryger92

Hakar på här!
Ska till MVC på onsdag ifall jag inte får min beräknade mens. Haft gravidsymtom i närmre en månads tid men inte plussat och hon misstänker ett utomkvedshavandeskap. Har dock ingen smärta i buken.
Vi har prickat in två ägglossningar vad vi vet om. Planerade från början att börja syskonverkstaden i oktober men då det inte verkar vara lika lätt denna gång så har vi sagt att vi börjar redan nu och det får bli när det blir

Anmäl
2018-02-18 21:24 #90 av: RoxannaS

#89 Välkommen! Inga barn sen tidigare? Tänkte on du visste om du skulle visa positivt på grav test om du blir/är gravid? De finns ju dem som inte får positiva test trots graviditet. Tror att du inte bör vara orolig för utomkveds i alla fall. Då bör du få ont i ganska tidigt skede. Håller tummarna för att du får ett bra svar på onsdag :)

Anmäl
2018-02-19 07:25 #91 av: mirja555

Då tror jag att vi lyckades pricka in ägglossningen! Det blir väl att ligga lite till här för säkerhets skull.

Jag har haft kopparspiral innan och då har det ju inte direkt funnits någon möjlighet att "råka" bli gravid, så nu finns ju i alla fall möjligheten vilket är spännande :)

Anmäl
2018-02-19 07:29 #92 av: mollyt

Missfall igen. Gjorde digitalt test nu i morse som sa ”inte gravid” så vi får landa och börja om, igen.

Jag har läst några artiklar om prostegeron och undrar om det kan vara något för mig som nu haft två missfall (november och februari).
Jag har mailat en klinik i närheten och väntar på svar, men tänker att jag nu kanske bara ska ringa istället (har lite telefonfobi). Känns mer ”säkert” att få Der utskrivet i en viss dos och som en del av en planering jämfört med att köpa progesteron-kräm själv på internet.

Någon av er som använt det?

Anmäl
2018-02-19 08:21 #93 av: Tassen94

#92 Så ledsen för din skull! Det blev missfall här med. Tog ganska hårt på psyket, jag har bara legat hemma i soffan sen jag började blöda. Hoppas nästa gång blir våran tur <3

Anmäl
2018-02-19 08:37 #94 av: soundtrack

#92 beklagar dina missfall! Det normala är att man inte får hjälp förrän man haft 3 missfall. Och att få 3 missfall på raken är ganska ovanligt vad jag förstått.
Jag fick också 2 missfall när vår nr 2 skulle tillverkas (inga innan första barnet) men tredje gången gick allt som det skulle. Håller tummarna för att det går vägen för er snart! :) <3

Anmäl
2018-02-19 09:13 #95 av: Lena90

Så tråkigt att läsa #92 och #93 :( känner verkligen med er.

#92 vi sitter lite i samma båt. Fått också två missfall på raken, oktober och januari och man börjar direkt klandra sin egen kropp och undrar vad det är för fel på den. Läste det du skrev i oktober tråden om att du inte hade ont denna gången, samma var det för mig missfallet i januari, var i v 5. Kände ingen smärta, blödde dock i nästan en vecka och sista dagarna väldigt lite.

Sitter och väntar på att mensen ska sluta som dök upp på utsatt bim i torsdags förra veckan. Blev ingen oktober bebis så hoppas på november bebis nu.

Anmäl
2018-02-19 09:16 #96 av: JonnaB

#92. Jag har fått utskriven protesterna. Fast den jag fått heter crinone gel. En dos på kvällen. Dock för att jag är högriskgraviditet och riskerar att föda alldeles för tidigt. Ät i v 21(20+4) och ska behandlas med högsta dosen i 14v. Dock måste en läkare skriva ut den och oftast har ej apoteket den hemma utan det är en beställnings vara

Anmäl
2018-02-19 09:21 #97 av: mollyt

Jag är just nu inne på om jag ska föreslå för min man att vi försöker släppa det här några månader nu och inte försöka aktivt utan bara vara lite...
Bestämde mig för att inte söka kliniken på telefon idag (inget remisskrav, avtal med landstinget) men jag har ju tidigare i slutet av förra vecka mailat dem. Men jag skulle nog vilja ha en gynundersökning efter det här missfallet då jag inte bad om någon förra gången. Sen kanske bara låta bebisverkstaden vara ett tag innan jag tar tag i den igen (att föreslå recept på progesteron tex). Men ja idag tänkte jag inte ta några beslut utan bara...vara.

Anmäl
2018-02-19 09:22 #98 av: mollyt

Tråkigt för er #93 jag förstår hur du känner er!

Men jag håller tummarna för ett plus snart när kroppen är redo.

Tack alla!

Anmäl
2018-02-19 10:31 #99 av: FamKryger92

#90 Tack så mycket! Jag har en dotter på 13 månader . Känner igen symtomerna sedan graviditeten med henne. Vet inte om hjärnan luras och jag är skengravid eller om det tagit. "Mensen" i januari var inte alls som den brukar. Brukar ha kraftiga och långa blödningar. Den som var i januari var kort och knappt någon blödning.

Mår illa om det går för långt mellan måltiderna samt vid fet mat och klarar inte av maträtter med köttfärs (hulkade varje gång vi åt det när jag väntade dottern), kraftig huvudvärk (har aldrig huvudvärk annars), nästäppa varje natt och jag är galet svullen varje kväll.
MEN jag har haft "kramper" i äggstockarna då och då sedan i lördags 

Anmäl
2018-02-19 12:28 #100 av: RoxannaS

Beklagar tjejer. Så ledsen för eran skull. :’( hoppas ni får eran tur snart <3

Anmäl
2018-02-19 15:58 #101 av: SimsBrooke

Beklagar tjejer, så tråkigt och läsa =(  Hoppas turen vänder för er =) 

Mina bröstvårtor ömmar och gör ont när man tar på dem. Känner man på brösten gör även dem ont :/ 

Anmäl
2018-02-19 16:52 #102 av: Aftonstjärna

Beklagar till er som fått missfall. :(

Hoppas verkligen det går vägen för er nästa gång!!

Anmäl
2018-02-19 20:23 #103 av: tm-l

Jag hade ÄL i lördags, 17/2 om jag förstått det rätt så visar ÄL-testen positivt dagen innan ÄL? När kan jag tidigast testa mig? Kan knappt bärga mig, vill ju vet nu 🤗

Anmäl
2018-02-19 21:40 #104 av: RoxannaS

#103 Absolut tidigast skulle jag säga 10 dagar efter äl. Men gärna längre då det inte alltid visar positivt innan bim. Så orkar du vänta till bim så är det ju att föredra :)

Anmäl
2018-02-20 14:02 #105 av: teezan

Beklagar verkligen era missfall! Kram på er!

Dag 51. Snark alltså! Beroende på om/när äl skedde blir det ett test i helgen, annars väntar jag till helgen därpå. Har dock en magkänsla som säger att det inte blivit nåt , men kan va pessimisten i mig som inte vågar hoppas. Tur jag jobbar en del denna veckan, sen har vi en husvisning att se fram emot efter helgen, så det kommer nog inte vara några problem att vänta :)

Anmäl
2018-02-20 17:47 #106 av: SimsBrooke

Ingen mens idag. Men med min otur så kommer det nog komma inom ett par dar =( Har alltid haft mens 24-25. 

Anmäl
2018-02-20 19:51 #107 av: Aftonstjärna

#105 Usch, vilken lång och jobbig cykel. Jag är på dag 26 idag. Eftersom jag fick positivt senast på dag 28 kliade det lite i testtarmen så jag slösade ett test idag. Varför? Jo, för att jag är som en alkoholist när det gäller test. Har jag hemma, kan jag ej låta bli.

Ska bli spännande att se om ÄL testet stämde. Jag litar inte på ÄL test så vi kör fortfarande varannan dag.

Nu ska jag försöka hålla mig med test tills på lördag morgon. Det är dock för tidigt att testa om ÄL testet stämmer. Då har jag i alla fall ett delmål att se framemot.

Test på lördag!

Anmäl
2018-02-20 21:28 #108 av: teezan

#107 ja, det är segt! Men segast är ändå de här två veckorna mot slutet ;) förra månaden slutade det på 63 dagar, och vi har inte varit så aktiva den senaste tiden, det gick bättre i mitten av cykeln. Men vi får väl se om det blev bra ändå :) hehe, det ÄR svårt att hålla sig. Men jag tänker att det är bättre att vänta lite längre. Nu vet jag ju inte när jag passerar bim, enligt appen har jag bim 2 mars, min födelsedag ;) det stämmer nog inte över huvud taget, haha. Men tänker +/- 1 vecka typ.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.