Annons:
Etikettallmänt
Läst 2005 ggr
Arrowhead
1/19/18, 3:22 PM

Aurorasamtal

Nån som vart på aurorasamtal här? 
Jag ska på ett på måndag och är lite nervös, blir det bara att man sitter och pratar eller händer nåt annat? Hur lång tid tar det oså?  
Känns som att det inte kommer hjälpa det minsta att bara prata då jag redan hört allt som skulle kunna minska rädslan o lik förbannat är jag lika rädd ändå 😭

Annons:
Surpan
1/19/18, 3:33 PM
#1

Jag har. Första mötet berättar man bara vad man är rädd för, hur man ser på förlossningar, vad man känner och så. Tar kanske 45-60 minuter. Jag skällde ut henne efter noter över det slakthus de bedrev, att hon borde skämmas över sin arbetsplats, hur kan hon vara en del av någonting som gör kvinnor handikappade varje dag osv.. Sen födde jag barn ändå och det var 100ggr bättre än jag tänkt mig. :) Är det din första förlossning?

/Surpan

Arrowhead
1/19/18, 3:36 PM
#2

Oki, ja det är första.. Jag som inte ens var intresserad av att skaffa barn alls för typ ett år sen, men så kom killen in i det hela o det bara hände 😊
Det börjar dock kännas lite spännande mellan all panik så det får jag ta som en bra grej antar jag🤔

[Smulan_88]
1/19/18, 10:51 PM
#3

#2, #1 rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att ”#1” startade en tråd om sin rädsla och däribland var hennes upplevelse under graviditetens gång, både känslor men också tillvägagångssätt sätt fram tills bebis ankomst och massor av grymma svar som kanske skulle kunna hjälpa dig lite iaf #2. Men jag kan minnas fel…?

[Thiah]
1/20/18, 6:07 AM
#4

#3 nä du har rätt, en sådan tråd finns men är inte helt säker på att det är just surpan. Ska kolla om jag hittar den sen när jag är på datorn.

SaraC
1/20/18, 7:15 AM
#5

Gick på regelbundna samtal och fick även gå på ”studiebesök” på förlossningen. Detta var inför min andra förlossning och jag tyckte att det gjorde mig lugnare eftersom jag upplevde mig lyssnad på och att det fanns en tydlig plan inför förlossningen. Vi planerade även in en undersökning dagen efter BF för att kolla om något var på gång och hur jag kände mig. Hade sedan turen att min läkare kunde vara med under förlossningen också.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Arrowhead
1/20/18, 9:52 PM
#6

Oki, ja om ni kan hitta den tråden så kan jag ju kolla o se om det finns nåt som hjälper 🙂
#5 Är det vanligt att man får gå på "studiebesök" eller var det något ni gjorde bara?? 
Jag är en sån som gärna vill veta hur allt är, vad som kommer hända osv, jag tycker inte om överraskningar så jag blir lite stressad när folk säger att man vet aldrig hur det går eller vad som kommer att hända.. 
Jag vet ju att det är så men jag vill ändå känna på nått sätt att jag vet och har koll 😮

Annons:
SaraC
1/20/18, 10:31 PM
#7

#6 Här får nog ”alla” som vill göra det :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Smulan_88]
1/21/18, 12:02 AM
#8

#6 är det ditt första barn? För det är ju inte konstigt att man är lite/mycket rädd för det okända. Kanske det lugnar att höra om andras förlossningar och läsa lite hur det går till och vad man faktiskt kan erbjudas för smärtlindring så du känner dig tryggare i vad du faktiskt kan påverka innan förlossningen. —- På tal om något annat 1 sak som jag tyckte var (och är) väldigt intressant är det här med värkar, innan jag fick barn så trodde jag att man hade konstant ont när det var på G tills att bebisen va ute, och säkert längre än så. MEN det är bara under någon minut i taget det gör ont, sen går det in princip helt över i någon/några minuter innan det kommer igång igen. Och så håller det på under inprincip hela förlossningens gång. Och när bebis är ute går smärtan över helt. Klart man är lite öm men inte alls som själva förlossningen. Sen är ju ”smärtan” inte pang bom från 0-100 (för det mesta) utan brukar komma smygandes som sammandragningar och som sedan ökar i styrka. Jag har ju hunnit med att får tre barn så ”lätt för mig att säga”…. men oavsett vart du och bebis för den delen väljer att komma ut så är det det häftigaste du gjort i hela ditt liv och det kommer att gå jätte bra ska du se! Min första slutade förlossningen med ett ”akut” snitt, var vaken och kände allt (utom smärta så klart) men har även haft två vaginala förlossningar. Och det är helt otroligt bägge slagen!! Man får ju även en väldigt fin bonus sen! ;) det kommer att gå bra ska du se, men ett samtal med en aurora kan absolut vara toppen, så kan du ju även få vägledning för att känna dig lugnare och tryggare i ditt beslut oavsett utgång. Lycka till TS!! ❤️

Surpan
1/21/18, 8:01 AM
#9

Tråden finns inne på hemliga gömman. Skulle uppskatta om vi inte pratade för mycket om den här ute. :) TS, pm:a Sajtvärd så får du se tråden. Jag fick också gå på studiebesök och det tycker jag var bra. Om det är att du vill ha kontroll så kan du prata på samtalen om det så kanske ni kan lägga upp en plan? En förlossning tar (oftast) ganska lång tid pch man har gott om dötid under förlossningen att planera och prata med BM. Det tyckte jag var jätteskönt, jag hade förväntat mig att det var skrik och panik och stress. Innan utdrivningen så satt vi och pratade igenom vad som skulle hända och hur allt går till.

/Surpan

[Thiah]
1/21/18, 8:39 AM
#10

#9 förlåt surpan, tänkte inte alls på att den var där. Självklart ska det inte diskuteras här.

[Smulan_88]
1/21/18, 9:09 AM
#11

#9 vill också bara skriva förlåt! ❤️ Kanske bör göras en egen separat tråd, för det är ändå vanligt som förstföderska att man känner rädsla kring just själva förlossningen.

Surpan
1/21/18, 9:35 AM
#12

Det är ingen fara. :)

/Surpan

Upp till toppen
Annons: