Annons:
Etikettallmänt
Läst 5311 ggr
Fridaaaa
1/17/18, 5:07 PM

Få upp värdet?

BM besök idag.
Allting var bra men järnvärdet (inte depåerna utan det andra) hade sjunkt från 116 till 112.

Fastän jag skött det med kost och tagit ferronol :( Vet inte om jag vågar höja ferronolen, BM sa att hon visste inte, då hon inte hört om den innan

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
vallhund
1/17/18, 5:18 PM
#1

Preparatet finns inte med i fass.se.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fridaaaa
1/17/18, 5:39 PM
#2

#1 

https://www.apotea.se/ferronol-500-ml

Vet inte varför det inte finns med i fass

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

papa-bear
1/17/18, 5:42 PM
#3

det är väl bara medicin som står i fass, ferronol är ju ett tillskott

Fridaaaa
1/17/18, 5:43 PM
#4

#3 Sant, är därför :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vallhund
1/17/18, 6:15 PM
#5

Jag får både järn o vitaminer utskrivna av min läkare, de finns på apotek o finns även med i fass. Går dessutom på högkostnadsskyddet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

jackiejohn
1/17/18, 6:19 PM
#6

Du bör inte överskrida den rekommenderade dagliga dosen. Jag skulle byta järntillskott om jag vore du, för det du tar verkar inte hjälpa, finns olika sorter på marknaden men jag själv har tagit niferex med gott resultat båda graviditeterna.

Annons:
Fridaaaa
1/17/18, 6:47 PM
#7

#5 Jag har testat 2 sorters tabletter: Niferex och en som börjar på D. Magen klarade inte dem :/ 

#6 Vet bara inte vad jag ska ta. Då magen inte klarar varken niferex eller den som börjar på D :/  Denna har hållt nivån stabilt, fram till nu.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jackiejohn
1/17/18, 6:52 PM
#8

Du skulle ju kunna komplettera det preparatet du tar med blutsaft?

vallhund
1/17/18, 6:56 PM
#9

#7 Duroferon?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fridaaaa
1/17/18, 6:59 PM
#10

#9 Precis så heter den :)

#8 De har samma mängd järn i sig. Vad är då skillnaden att ta båda än att ta mer av den jag tar? När innehållet är likvärdigt menar jag? =)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Alexzandra630
1/17/18, 8:34 PM
#11

Hur tar järnet? Äter du mycket mejeriprodukter?

[Smulan_88]
1/17/18, 9:02 PM
#12

Det kan vara aningen dyrt… men om du gillar Jordgubbar så är det mitt bästa tips. Jag fick upp mitt HB från 105 till 120, när jag var gravid med mitt första barn. Men då va det ”mitt cravings” så åt typ 1 liter om dagen 😋

Pontiac57
1/17/18, 9:15 PM
#13

Ta gärna järntablett tillsammans med tex apelsinjuice eller c-vitaminbrus då kroppen lättare tar upp järnet tillsamman med c vitamin. Vilken vecka är du i? I slutet av graviditeten brukar järnvärdet bli bättre

Annons:
Pontiac57
1/17/18, 9:18 PM
#14

Sideral är också en järntablett som innehåller mer järn är ferronol och är skonsam mot magen

jackiejohn
1/18/18, 8:14 AM
#15

10# En släkting till mig som hade ruskigt låg järn och kämpade med att få upp det började komplettera sina järntableter (niferx i detta fallet) med blutsaft och värdet sköt i höjden och ligger nu jättefint och stadigt, och läkaren råder honom att fortsätta för enbart niferexen hjälper inte för honom. Så det var helt enkelt bara en tanke eftersom du inte vill byta preparat. Jag skulle inte på eget bevåg ta mer än rekommenderad mängd av ett tillskott utan att konsultera en läkare, anledningen till att jah föreslog blutsaft är för att jag har hört och känner flera som fått fina värden av att använda det, antingen bara blutsaft eller som min släkting kompletment till tabletter.

Missmagi
1/18/18, 8:37 AM
#16

Jag får gå och ta järn dropp alt, sprutar pga lågt järnvärde. Jag kan/får inte äta järntabletter så har inget annat alternativ. Fråga om de annars om du har svårt för järntillskott.

Fridaaaa
1/18/18, 8:40 AM
#17

#11 Nja sådär

#12 Älskar jordgubbar men kan inte äta det varje dag/mycket just pga att det är dyrt men äter det kanske 2-3ggr/vecka :) 

#13 Äter inte järntabletter. Dricker det som står i #0 och det gör jag alltid med något cvitaminrikt :)  Är i v34+5

#14 Flera som sa att tex Duroferon var det också men var inte för mig :( vet inte om jag vågar testa fler tabletter. Är det också kapsel? Som mankan öppna som niferex?

#15 OK, jo jag kan byta, inte sagt att jag inte kan det? Men jag byter inte till dem järntabletter jag testat eller till preparat som är i princip samma som jag tar (det gör ju ingen nytta) :) 

Blutsaft innehåller samma mängd järn som det jag tar, så inte lönt att byta enbart till det :)  BM sa att jag skulle läsa på ferronol kring ökat mängd, om det inte är bra att öka, skulle jag höra av mig :) Ska kolla på flaskan idag och på nätet vad som står kring ökning av den :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jackiejohn
1/18/18, 9:40 AM
#18

17# Jag skulle aldrig hålla fast vid ett preparat som inte funkar, dina värden sjunker trots järntillskott. 112 är inte nåt vidare bra med tanke på att du ska orka igenom en förlossning. Jag hade antingen hittat ett komplement eller bytt preparat direkt. Ja det är samma mängd men våra kroppar funkar olika med olika preparat, din kropp kanske tar upp tex blutsaften mycket bättre än den tar upp ferronol, för uppenbarligen tar din kropp inte upp tillräckligt av ferronolet och jag tror föga på en höjning av det preparatet, möjligtvis att det stabiliserar sig men någon större höjning av ditt blodvärde känns ganska osannolikt.

Fridaaaa
1/18/18, 9:50 AM
#19

#18 Aldrig sagt att jag ska hålla fast heller? Vet inte vad du fått det ifrån? =)
Jag vet bara inte VAD jag ska byta till. Blutsaft är inte lönt, eftersom det är knappt någon skillnad mot det jag tar :) BM sa det med att det inte är lönt att byta mellan dem :)  Frågade igår :)  Men ringt och lämnat meddelande till BM; men hon har inte ringt upp ännu. 

BM sa att det är inte dåligt med 112 men ska inte gå allt för lågt heller.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jackiejohn
1/18/18, 10:09 AM
#20

#19 En vuxen kvinna ska ligga mellan 120-155 i hb så 112 är inte bra, det ör inte farligt lågt men eftersom du sjunker trots järntillskott är ju risken stor att du fortsätter sjunka, du ska orka gå igenom en förlossning och vara hyfsat pigg efteråt också. Jag har aldrig sagt DU utan jag skrev att JAG aldrig skulle hålla fast vid ett preparat som inte funkar. Jag hade nog provat det mesta tills jag hittade ett som min kropp tog åt sig. Jag skrev och förklarade varför också men den delen kanske du inte läste? Blutsaften var ett exempel och att säga att det inte är lönt i ditt läge känns ju sådär smart. Din kropp tar inte åt sig av ferronolen men den kanske skulle ta åt sig bättre av tex blutsaft, läs innehållsförteckningen så ser du att de två innehåller olika grejer och din kropp kanske funkar bättre på den andra för ferronolet funkar ju inte. Kan faktiskt inte förtydliga mer nu, så gör vad du vill! Din bm borde kunna rekommendera dig något alt tala med en läkare för att hitta något som kan tänkas passa.

Annons:
Fridaaaa
1/18/18, 10:12 AM
#21

#20 Ja det vet jag men 112 är inte dåligt heller sa BM. Inte så att det är katastrof eller alldeles för lågt. Vet flera som fått samma info så :) 

Det "Lät" som att du menade på att jag hade bestämt mig för att hålla fast vid det :P  

Vadå "sådär smart"? Jag har talat med BM samt jämfört med innehållet. Till och med BM säger att det inte är lönt att byta mellan dem. Litar på min BM kring den punkten faktiskt :) Jag tror inte läkare har större koll än BM på vilka tillskott/mediciner som finns? Men som sagt: inväntar samtal från BM; vet inte närjag blir uppringd av min BM. (har inget direktnr till henne)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sarah
1/18/18, 11:59 AM
#22

Ät mycket med c-vitamin eller tillskott av det, ta det i samband med järn. Minska mängden mejeriprodukterer då kalcium försvårar upptaget av järn. Om du har svårt med ex niferex så kan du köpa järntabletter med lägre innehåll och ta oftare istället. I slutet av graviditeten tog jag 300 mg per dygn, utspritt över dygnet.

Fridaaaa
1/18/18, 12:06 PM
#23

#22 Mycket med cvitamin äter&dricker jag :) 
det har jag redan minskat, och dricker/äter det aldrig nära inpå när jag äter/dricker något med järn, flera timmar emellan :) 

Vilka tabletter tänker du på då? För niferex och Duroferon går inte alls.
Måste ha som går att dela i småbitar eller kapslar som man får öppna och ta innehållet med något :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

soundtrack
1/18/18, 12:38 PM
#24

Niferex finns som droppar, har du testat det?

Fridaaaa
1/18/18, 1:50 PM
#25

#24 Nej inte vågat det med tanke på hur magen reagerade på kapslarna :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sarah
1/18/18, 1:58 PM
#26

#23 finns ju hur många sorters järntabletter som helst. Många ligger på ca 15 mg. Till vardags äter jag Active Care från apoteket hjärtat. Det är tuggtabletter med lite smak. Innehåller 14 mg. Det finns ju inget som hindrar dig från att testa dem och äta 10 om dagen utspritt om det behövs och om de funkar :) Dottern får ca 1/8 av en sådan tablett varannan dag oxå.

Sarah
1/18/18, 2:01 PM
#27

Sen bör din tilltro till bms kostkunskap kanske dämpas lite. Inom vården är kostutbildningen inte den bästa. Min bm försökte som ex få mig att äta mer mejeriprodukter trots att järnet sjönk som en sten.

Annons:
Fridaaaa
1/18/18, 2:08 PM
#28

#26 Jag är inte insatt i det, så inte så lätt för mig att veta hur många som finns eller vad som finns :) 

Det jag tar nu är 21 mg per dos. Så vill gärna ha något som ligger på över det per dag :) Eftersom det sjunkt när jag ligger på 21 mg plus järnrik kost :)

#27 Min tro till min BMS kostkunskap? Inte sagt något om kostråd från BM här? Mer än att äta mer järnrik kost?
Vet att deras kunskaper kring kost sällan är så bra - och hon har bara gett mig papper på kostråd från livsmedelsverket :) (följer dock inte det)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Smulan_88]
1/18/18, 7:25 PM
#29

#20 det är riktlinjer, men är absolut inge farligt att ha lägre hb. HB säger egentligen inte så mycket utan kan vara aningen missvisande, det är ferretinet (reservern) som det är mest noga att ha koll på, dock förlitar sig bm på HB, vilket brukar indikera om nivåerna sjunker. Och sjunker gör de för alla gravida just iom att blodvolymen (mängden blod) ökar under graviditeten. Man bör inte få lägre än 100 i HB. Men det finns dom som får det med men då kan man behöva ta sprutor.

[Smulan_88]
1/18/18, 7:26 PM
#30

*ferritin

jackiejohn
1/18/18, 8:37 PM
#31

29# Fullt medveten om detta då jag själv har två barn, jobbar inom vården och har vänner som haft järn via dropp så vet precis hur det funkar. Men 112 är inget vidare bra värde vare sig du är gravid eller inte. Aldrig påstått att det är farligt att ha ett hb på 112, men om jag vore ts skulle jag (som jag sagt upprepat) hitta ett preparat som kan höja blodvärdet för med det hon tar nu så fortsätter det ju att sjunka.

Fridaaaa
1/18/18, 8:39 PM
#32

#31 Och jag ska byta också men vet inte till vad ännu.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jackiejohn
1/18/18, 9:25 PM
#33

#32 Det har framgått och jag hoppas verkligen du kan hitta ett preparat som passar dig :)

[Smulan_88]
1/18/18, 9:44 PM
#34

#31 jag har tre barn och min pappa är läkare med expertis inom blod. Han håller på med forskning varav d-vitamin, provtagning inom vården, HB/ferritin, och nu det senaste kollar han på sköldskörteln, det är några av få grejer han har forskat med nu sista året. Mamma jobbar som biomedicinskanalytiker… Så jag är inte heller ute och cyklar om du tror det. 112 är inte akut, men man kan och bör som i TS fall iom att hon är gravid och det fort kan sänkas OM en blödning skulle uppstå, då äta och ladda upp med järn. Jag sågar inte hela ditt svar, men läget är långt ifrån akut. Du har helt rätt i att olika preparat (trotts att det står samma järnnivå på förpackningar) kan tas upp olika effektivt i blodet. För övrigt har du bra råd.

Annons:
Sarah
1/18/18, 10:03 PM
#35

#28 det jag säger är att du kan äta fler om dagen om du gillar ngn av tuggtabletterna som finns. Du verkar ju vara enormt kräsen, så satsa på att hitta en tuggtablett som du tycker är god, de jag har tycker jag smakar godis, sen äter du så många du behöver. Jag åt som sagt 300 mg /dag i slutet av graviditeten.

jackiejohn
1/19/18, 9:06 AM
#36

#34 Erkänner att jag nog lät aningens vass i mitt tidigare inlägg och det var helt onödigt från min sida, ber om ursäkt för det! Jag vet att du inte är ute och cyklar i det du säger :) Vi försöker nog förmedla samma sak egentligen vi uttrycker oss bara olika. 112 är absolut inte farligt men som du själv säger så kan det sjunka fort om en blödning uppstår antingen nu eller vid förlossningen och vill det sig ”illa” kan en blodtransfusion bli nödvändig. Det kan hända ändå men ju lägre värde du hat inför förlossningen desto större risk att nåt sånt kan hända. Vi vill nog få fram samma sak till ts, tror jag.

Fridaaaa
1/19/18, 9:41 AM
#37

#35 Går att få bort smak med dryck :) 
Enda är att jag inte KAN svälja kapslar eller större tabletter. Handlar ej om kräsenhet i detta fallet :) Kring detta väljer jag det som höjer värdet men som magen med fungerar på. Måste fungera på båda håll. Känslig mage.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Smulan_88]
1/19/18, 11:48 AM
#38

#36 tror samma som dig :)

Fridaaaa
1/19/18, 11:52 AM
#39

#36BM har koll på mina värden och är just därför jag vill få upp det mer, för att det inte ska sjunka mer, och är därför jag ska testa annat istället för det jag har.
Vet inte riktigt vad ni vill förmedla men jag vet redan det ni skrivit och inte hävdat motsats heller. Utan vill ha UPP värderna just för att de inte ska bli alldeles för dåliga :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Smulan_88]
1/19/18, 11:54 AM
#40

#39 tror vi säger samma sak alla tre :*D men med lite olika ord.

Fridaaaa
1/19/18, 12:00 PM
#41

#40 Ja förmodligen, tolkar det lite så :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
NoEnd
1/19/18, 1:14 PM
#42

Testat blutsaft? Snällare för magen än de tabletter du testat :)

Fridaaaa
1/19/18, 1:17 PM
#43

#42 Nej då det är samma mängd järn som den jag haft nu :) 
BM sa att det lär inte göra skillnad då :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jess89
1/19/18, 3:54 PM
#44

Jag fick kanon värden av blutsaft. Låg på 150 hb så du kanske inte ska dissa det helt. Vet dock inte vad jag hade innan jag började men hade högt järnvärde första besöket hos barnmorskan.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Sarah
1/19/18, 4:51 PM
#45

Du verkar inte förstå riktigt vad folk säger. BM är ofta ganska okunniga. Mängden järn i ex blutsaft är såklart inte samma som i piller, iom att allt beror på mängd. Om du inte får upp ditt värde på de 21mg piller du har, så tar du antingen fler piller per dygn, eller testar blutsaft och tar en större mängd än normaldosen. Eller så köper du tuggtabletter och äter flera om dagen. Järn finns i olika former och de är olika lätt för olika människor att ta upp, och man kan inte säga att två olika piller med samma mängd kommer funka likadant.

NoEnd
1/19/18, 9:56 PM
#46

Låter som att din BM är ganska okunnig. Spelar väl ingen roll om det är samma mängd i, då får du bara dricka mer blutsaft än vad din tablett var på? Som ovan säger tar kroppen upp järn olika, tycker inte du borde säga att det inte funkar utan att ens ha testat. Man ska inte lita blint på sin BM och tro att allt hon säger är 100% :)

Fien
1/19/18, 10:00 PM
#47

Jag håller med Sara, ett piller är inte jämförbart med en vätska. Det har att göra med hur bra det aktiva ämnet (idetta fall järnet) kan frisätts ut i kroppen. Frisättningen från en vätska är betydligt effektivare än från en tablett (som innehåller annat än bara järn, allt det andra måste brytas ner för att järnet ska komma ut och kunna tas upp av kroppen, med största sannolikhet är järnet också bundet till en annan jon, i en vätska däremot är järnet redan upplöst och i jonform och därmed redan mera tillgängligt). Det jag skriver är ganska grovt beskrivet och det finns mänga olika teorier och vetenskapliga artikar kring detta om man vill övertyga sig själv. Men utifrån min kunskap inom kemi (undervisar) så kommet blutsaft fungera bättre än piller. Alternativt kombinera blutsaft och piller samt c-vitamin rika frukter vid intag av järn.

[Thiah]
1/20/18, 6:06 AM
#48

Blutsaft var det enda som fungerande för mig när jag väntade joel. Tycker dessutom det smakar gottigott :D

Annons:
Fridaaaa
1/20/18, 9:10 AM
#49

#44 Eftersom det inte är mer järn än ferronol, så är det inte lönt, det sa BM också.
#48 Haha jag tycker det smakar hemskt xD
#47 Är flytande jag tagit nu och inte piller :) Samt cvitaminrika frukter och så vid intaget osv :) 

#46 Hon är definitivt inte okunnig. Jag tar återigen ingen tablett,  utan flytande ferronol, och det har 21 mg järn, blutsaft 20. Därav att det inte är lönt att byta emellan. Skillnad på flytande och piller.

#45 De ska dock kunna kring detta med järn och så, konstigt vore det annars, eftersom det ingår i deras arbete ;) Eftersom gravida ofta måste ta extra järn under graviditeten :) Vet att de inte kan allt men tillräckligt ska de kunna kring det.
Som sagt jag äter INTE piller. Vet inte vad alla fått det ifrån. Utan dricker FLYTANDE ferronol.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
1/20/18, 9:12 AM
#50

Pratat med min BM igår förresten. 
Ska fortsätta med ferronol samt börja med hemofer tablett, och är det inte höjt till nästa besök, eller någon skillnad, ska vi diskutera det vidare.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Thiah]
1/20/18, 10:09 AM
#51

#49 ja min "tant" tyckte jag var knäpp. ;)

Fridaaaa
1/20/18, 10:58 AM
#52

#51  Hihi :) Du är nog en av få jag hört gilla det :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Thiah]
1/20/18, 11:11 AM
#53

#52 joel gillar det också. Vi kanske är lite speciella…haha

Fridaaaa
1/20/18, 11:56 AM
#54

#53 Hehe :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: