Annons:
Etikettlivet-efteråt
Läst 1890 ggr
SuperLimm
2018-01-11 13:21

Föräldraledighet osv

Hej! Jag försöker förstå hur allt funkar med Föräldraledighet, föräldradagar osv. Kan man ta tex tre föräldradagar på jobbet utan att ta ut föräldradagar från försäkringskassan om man har råd? Jag tänker att man får väl inga pengar från jobbet de dagarna men om man inte behöver pengarna kan man väl spara föräldradagarna? Jag är beräknad midsommarafton, min sambo vill gärna ta semester i sommar (hans första sommar med jobb så han faktiskt kan göra det). Kan man då göra så att han tar semester första perioden (över midsommar) och att han sen tar dom 10 dagarna vid barns födelse efter semestern eller måste man ta dom dagarna samma dag som barnet föda och 9 dagar till? Hur funkar det egentligen?

Mvh Linn

Annons:
Sarah
2018-01-11 13:49
#1

De tio dagarna ska tas när barnet föds. Men man kan välja om man tar 10 heldagar, 20 halvdagar eller liknande. Men då sprider du även ut pengarna såklart. Under barnets första år behöver du inte ta några dagar hos försäkringskassan, men såklart från jobbet. De dagar du inte anmäler hos fk får du inte betalt för.

jackiejohn
2018-01-11 14:21
#2

Du har 60 dagar på dig att utnyttja dessa 10 dagar så ja, han kan ta dom efter sin semester om han vill (förutsätter att det rör sig om 3-4veckors semester. Med våran äldsta tog min man ut sina 10 dagar strax innan hon var 2 månader eftersom vi hade vabbat innan dess, men yngsta anmälde han och tog ut från datumet hon föddes. Som svar på din andra fråga så ja, 60 dagar innan beräknad födsel kan man börja använda sina föräldrardagar :)

[Smulan_88]
2018-01-11 15:20
#3

Det är först när barnet har fyllt 1 år som man måste ha aktivitet 5 dagar/vecka. Men det kan man kombinera arbete/föräldrapenning, dock är det noga att det är 5 heldagar/vecka. Annars nollas den intjänade sjukpenninggrundande inkomsten.

[Smulan_88]
2018-01-11 15:22
#4

Sen så har man 30 dubbeldagar, MEN om man lever i ett förhållande där man vet att pappan kommer att ha det svårt att ta ut alla sina föräldrar dagar, då bör pappan ge bort resterande dagar som han får till mamman.. annars dras det av den överförbara potten först.

[Smulan_88]
2018-01-11 15:24
#5

Dvs att man ger bort dagar som inte är låsta vid den ena föräldern INNAN man tar ut dubbeldagar. För dubbeldagar innebär endast att man kan vara hemma med barnet och vara föräldralediga samtidigt. Sen finns det såklart de pappor som mer än gärna är hemma halva tiden, och då berörs man ju inte av detta.. men tänkte så ni vet. ;)

Sarah
2018-01-11 17:00
#6

Aha, 60 dagar för de 10, det hade jag missat helt :)

Annons:
SuperLimm
2018-01-12 07:29
#7

Tack för era svar! :) sambons chef lät inte helt positiv till pappaledig 10 dagar i sommar och semester men eftersom han har långvikariat har han rätt till semester så jag tror dom löste det bra ändå :)

Mvh Linn

[Smulan_88]
2018-01-12 08:13
#8

#7 dom får inte neka de 10 dagarna i samband med barnets födsel.. semestern kan han ju vara lite mer knorrig på, men så länge han lämnar in önskemål i tid så har han rätt till minst 3 veckors sammanhängande semester någon gång under perioden juni-augusti. Han kan ringa facket om det blir krångel ;)

mollyt
2018-01-12 08:40
#9

Jag såg att du fått svar ovan om att du måste börja ta ut dagar efter att barnet fyllt 1 år - det är delvis sant. Du behöver ta ut dagar 5dagar/veckan OM du vill skydda din SGI - men om du vill så kan du vänta med att ta ut föräldradagar tills att barnet är 1,5år. Men då kommer din ersättning att sänkas från det att barnet fyller 2 år (alltså du får ut mindre pengar efter barnets 2årsdag - men du får vara hemma ett halvår extra med ditt barn). Jag har gjort så och ångrar det inte en sekund! ❤️

SuperLimm
2018-01-12 09:54
#10

#8 jo jag vet, min mamma är ordförande i kommunal här på sjukhuset ;) men jag tror det löser sig, han tar två veckor i början av andra perioden. Jag tror chefen där tänkt att alla vikarier ska jobba hela sommaren utan att vara lediga. #9 men om jag bara är hemma 6-7 månader och sambon sen är hemma ett par månader, hur funkar det då?

Mvh Linn

mollyt
2018-01-12 16:20
#11

Jobbar ni båda två i vanliga fall?

SuperLimm
2018-01-12 18:36
#12

#11 ja, heltid. Jag har en fast anställning och sambon ett vikariat.

Mvh Linn

[Smulan_88]
2018-01-12 20:13
#13

Sen kan jag tipsa om att kolla upp om era företag är anslutna till AFA eller UNIONEN för då kan ni ha rätt till föräldrapenningtillägg på 10% de sätter även av pengar till pensionsfond under föräldraledigheten. Jag har fått ut 1300:- ca extra per månad bara för att mitt företag är med i AFA.:)

Annons:
Pontiac57
2018-01-12 23:13
#14

#13 dom företag med kollektivavtal ska vara anslutna till AFA :) dock får man inte ut föräldrapenning tillägget om man inte tar ut fp tyvärr

[Smulan_88]
2018-01-13 09:44
#15

#14 stämmer :)

SuperLimm
2018-01-13 12:10
#16

Vi jobbar inom landstinget båda två.

Mvh Linn

mollyt
2018-01-13 13:33
#17

#10 jag förstår inte riktigt din fråga 😊 Ingen av er behöver ta ut föräldradagar från försäkringskassan första 1-1,5 åren utan då har ni rätt att vara lediga från jobbet ändå. Men er SGI påverkas av vad ni tjänat innan barnet är fött (sen räknas det om när barnet är större och ni tagit ut 180föräldradagar). Men som sagt skyddar ni er SGI om ni börjar ta it dagar 5dagar/vecka från det att barnet fyller 1 år - men ni behöver inte(!) börja ta ut dagar fören efter barnet fyllt 1,5. Hur ni ställer er till det är upp till er 😊 ni får då alltså en lägre ersättning men ni får vara hemma ett halvår extra med ert barn där era arbetsgivare inte kan neka er ledighet. Jag jobbar också inom landstinget och får inte ut något tillägg via AFA tyvärr.

SuperLimm
2018-01-13 14:30
#18

#17 okej jag tror jag förstår! :D

Mvh Linn

soundtrack
2018-01-13 15:06
#19

#17 får inte du av landstinget istället? Det får jag, 10% av min grundlön i 180 dagar.

SuperLimm
2018-02-02 10:45
#20

Har varit inne och läst på försäkringskassans hemsida då det verkar som att sambon inte kommer få sen semester utan tidig tyvärr. Jag vet att det går att ändra från semester till föräldraledig eller vad man nu väljer vi barns födelse men det står ingenstans på försäkringskassans hemsida att man kan ta ut 10-dagarna i efterhand. Det enda som står är att dagarna tas i samband med barnets födelse. Måste jag ringa försäkringskassan eller kan ni hitta någonstans på deras hemsida att man inte måste ta dagarna från födelsedagen ytan att man kan ta dom i efterhand?

Mvh Linn

Annons:
Velinga1984
2018-02-02 13:34
#21

#5 Dubbeldagar får väl inte tas ifrån de sk låsta dagarna? Iallafall har inte vi fått göra det utan jag har fått föra tillbaka dagar till min man när vi skulle ha dubbeldagar.

Upp till toppen
Annons: