Annons:
Etikettlilla-barnet
Läst 3394 ggr
Anonym
Anonym
2017-12-24 09:33

Nyfödd bebis sover med kudde och täcke

Jag vet inte om det här är det rätta forumet men tänkte försöka se om jag får svar härifrån då jag har hamnat i en situation där jag inte vet om jag borde säga något eller ej.

Jag har lärt känna en kille via en kurs som vi gick tillsammans. Vi känner varandra inte särskilt bra då vi träffade endast en gång i veckan under ett par månader och sen hade vi ett par veckors uppehåll där emellan. Han addade mig på facebook efter att jag hade skickat en gåva via en website till deras nyfödda barn och nu har jag sett att hans nyfödda bebis sover med både kudde och ett tjockt täcke. Borde man säga något eller bara hålla tyst?

Hur pass farligt är det egentligen? I mitt huvud så skriker det bara: FARLIGT! Men kanske har jag helt fel? Jag har nämligen för mig att barnet ska vara utan kudde de två första åren. Det med täcket vet jag inte hur länge de ska vara utan men att de i regel inte borde få ha ett täcke som nyfödd åtminstone och absolut inte ett tjockt täcke som den här bebisen sover med.

Vad skulle ni ha gjort?

Annons:
Anonym
Anonym
2017-12-24 11:14
#1

Jag hade inte lagt mig i. Rekommendationerna skiljer sig över hela Sverige och från år till år så de kan ha hört något annat än vad du gjort. Jag har fått olika rekommendationer till mina barn som är födda med två års skillnad…och de skiljer sig från de du hört…

Velinga1984
2017-12-24 11:44
#2

Jadu, 2004 skulle de varken ha kudde eller täckte. 2013 rekommenderades platt kudde. 2016 rekommenderades det att de inte hade kudde men gärna täcke. Min syster fick nyligen barn och hennes barn sover med kudde för det är tydligen rekommendationerna för i år. Så det varierar sig åt mellan olika barnmorskor, BB och sjukhus ;)

[Thiah]
2017-12-24 11:59
#3

Jag hade inte lagt mig för som de ovanföe skriver ändras rekommendationerna hela tiden. Min son älskar att ha täcke på sig och sover oroligt utan trots att han är varm. Så han har ofta mitt täckre upp till armhålan på nätterna.

Anonym
Anonym
2017-12-24 17:20
#4

Ok, bra att veta för jag måste säga att jag har aldrig tidigare sett en nyfödd bebis på ett par veckor sova med ett så tjockt täcke uppdraget till ansiktet och en så stor och fluffig kudde. Det skrämde mig lite.

Jag tänker dock inte lägga mig i om det är så att det inte är farligt. Tack för alla era svar! <3

[Smulan_88]
2017-12-24 19:32
#5

Lägg dig inte i. Mina barn (3 stycken) har alla sovit med både kudde och täcke, kudden har vi plockat bort när våran baby har visat tendens till att vända sig. Och när denne har kontroll på vändningarna och kan sätta sig och lägga sig ner själv utan problem så har denne fått tillbaka sin kudde. Vad skulle vara farligt med det?

MonicaLagerquist
2017-12-25 07:45
#6

Alla mina fem ungar har sovit på mage för det var det som rekommenderades på 80 talet.Täcke hade de allihop och de lever ännu alla fem.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
mollyt
2017-12-25 09:10
#7

Min 1,5åring sover fortfarande inte med kudde eller täcke men numer väljer hon (bort) det själv. Jag förstår din oro - jag hade själv inte haft täcke eller kudde till mitt barn men har förstått att många väljer det så jag skulle inte heller säga till sådär på Facebook.

Katti
2017-12-28 17:16
#8

Jag skulle tro att de allra flesta barn genom evolutionen har haft både kudde och täcke när möjligheten till det funnits. Det är mycket larv med alla dessa rekommendationer enligt mig. Skapar en massa oro och otrygghet hos de redan oroliga… Sunt förnuft räcker långt, men verkar vara en bristvara numer tyvärr.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Jess89
2017-12-28 23:24
#9

Min dotter använder kudde och hon är snart tre månader och har gjort ett tag. Dock är det en kudde som ska vara bra för bebisens huvud. Men innan använde vi endast en handduk då hon kräktes och kissade en del då blöjan var för stor. Vi använder även täcke men ett mindre. Så det ska nog inte vara någon fara låt dem sköta sitt barn. Kan lätt bli fel om man lägger sig i saker.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

[Smulan_88]
2017-12-29 09:57
#10

I år i alla fall på våran BVC va rekommendationerna ATT använda kudde, detta för att de sett en ökad tendens för bebisar med ”platt nacke/huvud”. Vilket förebyggs med att använda kudde.

Sarah
2017-12-29 16:11
#11

Man ska inte lägga sig i om det inte är direkt farliga saker som barn utsätts för. Tycker jag. "Hjälp" och "tips" som inte efterfrågas är fruktansvärt enerverande. Få saker gör folk så irriterade.

Anonym
Anonym
2017-12-30 21:45
#12

Därför ville jag fråga er. Fick nämligen också höra från andra att de var förskräckta och att jag borde säga till, men det kändes inte som min sak.

Jag är glad att jag frågade er!:)

Upp till toppen
Annons: