Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 932 ggr
Cilla89a
2017-12-20 07:47

Skippa tidigt UL precis innan jul?

Är i vecka 12+2 idag och har bokat UL på fredag, för att se så allt är ok nu efter dessa ”högrisk” veckorna och så man kan börja delge besked till familj och vänner. Gjorde NIPT i 10+0, då såg det bra ut och även resultatet på NIPT var bra. Men nu tvekar jag inför UL på fredag, jag är av naturen pessimistisk och tänker bara på om nu hon nu inte lever längre, vilken fruktansvärd jul det blir! Drömde häromnatten att vi var på UL och hon såklart inte levde, mardröm :( Är det kanske bättre att gå ovetandes över jul och få fortsätta hoppas att allt är ok? Samtidigt har jag ett kontrollbehov, och vill bara veta att det är ok!

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Annons:
Sparven88
2017-12-20 12:30
#1

Vi vet ju aldrig vad som händer. Och jag håller med, det är sjukt jobbigt. Men jag hade absolut gått! Speciellt om du redan varit på ett och sett att allt såg bra ut då. Blir så förundrad över hur olika det från kommum till kommun. Här, i skaraborg är det typ omöjligt att "få" ett tidigt UL, jag fick missfall i somras och när jag blev gravid direkt igen var jag så klart orolig. Jag har därför frågat flertalet gånger om jag får göra ett ul för att se att allt ser ok ut. Men alla jag pratat med har sagt att det inte finns någon anledning. Nu är det drygt 2 veckor kvar till RUL, och det ska bli så jäkla skönt när den dagen kommer! Är snart i v19, känner lite rörelser men jag vill se att där faktiskt är någon.

Cilla89a
2017-12-20 16:00
#2

Går till en privat ”barnmorske klinik”, har kanske med det att göra? Är inte så förtjust i det kommunala, så oerhört motsträvigt och långa väntetider.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

SuperLimm
2017-12-21 13:53
#3

#1 i kommunen där jag bor får man göra två ultraljud. Ett runt vecka 12-14 och ett runt vecka 20. Så det är nog olika i olika kommuner. Jag skulle gått! Är det bättre att gå och oroa sig hela julen för att det KANSKE är något fel? Eller är det bättre att veta säkert hur det ligger till och samtidigt kunna ge en förhoppningsvis bra julklapp till familjen?

Mvh Linn

BlackNo1
2017-12-22 08:35
#4

Du bestämmer såklart själv. I mina öron låter det ändå som att du vill gå så du kan få veta att allt är bra. Att gå och oroa dig över julen är ju inget vidare alternativ? Hur har det gått med beslutet?

Cilla89a
2017-12-22 09:32
#5

#4 Det blev efter lite omständigheter en koll igår istället, men det såg fortsatt bra ut, hjärtat slår och vid mätningen var hon 12+4 vilket är precis det hon ska vara :) Så nu hoppas jag att hon fortsätter växa och frodas fram till RUL när vi får se henne nästa gång… :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

teezan
2017-12-22 16:05
#6

Bara en nyfiken fråga här men vet du att det är en tjej? Eller är det bara vad du kallar bebisen just nu? :) tänkte om det går att se så tidigt, hade varit intressant att veta ;)

Annons:
mollyt
2017-12-22 20:00
#7

#6 jag tror man kan få veta det vid NIPT då man kollar på dna:t hos bebisen om jag inte förstått fel. Rätta mig gärna TS!

Cilla89a
2017-12-22 22:16
#8

Det stämmer, vid NIPT kan man välja till om man vill veta kön :) Dem kan se det via blodet, rätt fascinerande, och det ska stämma med en säkerhet på 99%..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

teezan
2017-12-22 23:04
#9

#8 vad häftigt! :)

Upp till toppen
Annons: