Annons:
Etikettoff-topic
Läst 4990 ggr
mollyt
2017-12-12 19:30

Bakåtvänd livmodertapp - gör ont

Jag försöker bli gravid, har gått en vecka efter ägglossning. Igår (efter sex) hade jag väldigt ont ”i rumpan” när jag satt ner. Kändes som om det högg till och som kram typ. Har varit lika dant idag under dagen, om jag satt mig ner snabbt så hugger det liksom till där nere. Har haft svårt att avgöra var smärtan kom ifrån - igår trodde jag det var mer rumpan som ändtarm men nu på kvällen så kände jag efter (med rena händer såklart) och min livmoderhalstapp sitter väldigt bakåtvänd(!) för första gången på många år av regelbundna kontroller och är hård och liksom ”trycker” mot väggen mot ändtarmen så att säga. Den var ömt. Om jag sen kände från andra hållet (tarmen) så gjorde det ont att trycka mot väggen där livmoderhalstappen tryckte mot. Hoppas det är lite begripligt hur jag menar …. Under alla år av någorlunda regelbunden koll på livmoderhalstappen har jag aldrig upplevt den såhär bakåtvänd att hålet så gott som försvunnit mot ”tarm-väggen” eller vad jag nu ska kalla den. Jag har mer upplevt min sjunka ner och åka upp och vata öppen/stängd och mjuk/hård… inte såhär!? Någon som varit med om liknande? När jag väl sitter ner så gör det inte ont, utan bara när jag ändrar position. Jag har förstått att livmoderhalsen normalt kan vara vänd bakåt - jag kanske bara missat att känna efter de dagarna, skämt åsido. Men att den är hård (och stängd) och såhär öm!?

Annons:
mollyt
2017-12-12 19:31
#1

Ledsen för alla stavfel, rättstavning på mobilenr inte alltid en fördel …

RoxannaS
2017-12-12 20:27
#2

Har också varit med om det där. Kan tyvärr inte svara på vad det beror på. Mer än att livmodertappen flyttar på sig mer eller mindre hela tiden. Så för att avgöra något från den bör man känna samma tid varje dag. Vill minnas som att morgonen var bäst. När man är mellan ägglossning och mens ska den ju vara långt in och stängd. Vid ÄL öppen och långt ner. Samma vid mens. När man är gravid ”gömmer den sig” så den blir ofta svårt att hitta själv. Det är dock inga garantier för att den beter sig lika för alla med att vara hård/mjuk osv. Min lever rövare totalt. Från dag till dag. Blir inte klok på den. Innan jag blev gravid med sonen kunde jag avgöra saker via den. Inte nu längre. Samma med flytningarna beter sig ju olika beroende på vart i cykeln man är. Inte ens dem kan jag lita på längre. Hoppas någon annan kan mer om detta


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
mollyt
2017-12-13 17:04
#3

Tack snälla för ditt svar #2 Jag håller med om att det är svårt! Innan jag blev gravid med dottern hade jag också betydligt lättare att tyda den - tillsammans med temperatur. Men jag har nog aldrig varit med om att den varit så bakåt som nu, men p andra sidan slutade jag känna efter när jag blev gravid med dottern (för infektionsrisken) och sen har jag Inte riktigt kommit igång att känna efter så regelbundet som jag gjort tidigare utan nu mer sporadiskt, så den kanske HAR varit bakåt förut men att jag missat det då. Intressant om att känna på morgonen. Jag har nog mest känt på kvällen men ska kanske börja med morgon istället! Hoppas ju såklart på graviditet även om ägglossningen kom så nära inpå att jag hade slutat blöda att jag bara hade sex dagen innan och dagen efter ägglossning. Men man vet ju inte - det kan ju räcka. Har fortfarande ont - när jag sätter mig ner. Men vet inte om jag nu sätter mig försiktigare, har vant mig eller om smärtan inte är riktigt lika skarp idag.

RoxannaS
2017-12-13 18:08
#4

#3 Var försiktig bara. Dem avråder en från att pilla. Hoppas du får ditt plus. :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
mollyt
2017-12-14 07:37
#5

Ja, jag förstår det! Nu (om jag skulle vara gravid) så tänker jag inte peta mer. Tack!

Upp till toppen
Annons: