Annons:
Etikettallmänt
Läst 1760 ggr
emmaaaa
2017-11-22 10:07

Ni som varit gravida fler gånger.

Gravid med andra, tredje, fjärde (osv) barnet. Hur va det för er? :) Jag fick ett tidigt missfall i början av september så min mens kanske inte är helt regelbunden ännu, har fått missfall förut och kroppen har återställt sig snabbt. Så jag vet inte om det bara är det som spökar nu. Men min mens är i alla fall sen med 7 dagar enligt min app, är ganska säker på att jag haft ägglossning. För det brukar jag känna och se (på flytningarna). Vi hade sex någon dag innan det. Men jag har vatit gravid 4 gånger innan (abort, 2 missfall och en fullgången graviditet) och då har jag alltid känt väldigt mycket symptom på att jag är gravid innan jag ens plussat. Framförallt väldigt kraftig växtvärk och illamående. Men nu känner jag absolut ingenting, det enda är då att mensen är borta och att jag kan må illa när jag bär min dotter på 11 kg och kanske lite lite lätt molvärk. Och visst vi vill ha ett syskon, men det är inget vi går och tänker på samt planerar så tror inte det beror på det heller. Jag ska ta ett test här så snart jag har möjlighet att köpa ett men är lite nyfiken på hur det har varit för er som varit gravid fler gånger? :)

Annons:
Choklad
2017-11-22 10:44
#1

Jag har sju , nu vuxna barn, har aldrig gått missfall. Jag tänker att din kropp kanske har vant sig vid att ha det såhär, så kanske du är gravid utan att känna det som förut? Du kanske inte ska bära på din dotter med tanke på att du kan vara gravid.

U R us

[Thiah]
2017-11-22 11:40
#2

Jag hade knappt symtom i början med ettan. Med tvåan mådde jag ganska dåligt ända från start. Med aborten jag gjorde för över 7 år sedan mådde jag apdåligt från v7(då jag märkte att jag var gravid). Så dey kan variera massor

emmaaaa
2017-11-23 20:17
#3

Tog ett test idag och det visa sig att jag är gravid :) Får se hur det går den här gången och hur jag kommer må nu. Men förstår mådde jag fruktansvärt från start tills hon va ute med extrem gravidillamående…. hoppas på en snällare graviditet nu haha.

Sparven88
2017-11-23 22:22
#4

#3 Grattis! :)

emmaaaa
2017-11-23 22:49
#5

#4 Tack snälla rara :)

[Smulan_88]
2017-11-23 23:08
#6

Grattis!! Kanske är en lillebror denna gången ;) Jag hade inga symptom alls när jag väntade sonen men när jag väntat mina döttrar har jag haft det. Sen har mina tre graviditeter skiljt sig mycket från varandra ändå, så ingen är den andra lik. Men man kan nog ha lite olika symptom beroende på ”vad det är” :)

Annons:
Velinga1984
2017-11-24 06:37
#7

#6 Jag har tre pojkar och fått extremt graviditetsillamående alla gånger jag varit gravid så det är en myt att man mår mer illa med tjejer ;)

RoxannaS
2017-11-24 07:08
#8

Grattis! Mådde också vidrigt dåligt med sonen. Gångerna innan ingenting. Sist visste jag inte ens att jag var gravid då jag tog ett test på skoj å de visade sig. Hade inga symptom alls. Men den gången slutade med Ma. Alla graviditer är olika så


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Sparven88
2017-11-24 07:26
#9

Jag mådde också vidrigt när jag väntade sonen, spydde varje morgon i flera veckor. Däremot har jag mått kanon den här graviditeten, går in i v15 idag, och har inte kräkt många gånger alls. Därför är min teori att det är en tös den här gången.. 🤔

[Smulan_88]
2017-11-24 08:07
#10

#7 läs om läs rätt! Jag sa inte att man mår mer illa när man väntar flickor, jag sa att jag gjorde det och att så kanske var fallet även för TS. Jag sa att man kunde må olika beroende på vad man väntar. Har du en av varje så du kan jämföra dina graviditeter? Om inte så är det ju svårt att uttala sig. I mitt fall har jag tre barn och mellan första (som var en tjej) och andra (som va en pojk) så var graviditeterna som dag och natt. Så hade det kommit ut en tjej till vid graviditet två, hade jag blivit MYCKET förvånad. Självklart mår man olika (från person till person) men jag tror absolut att denna ”myt” gäller endel. Sen får man inte glömma att det finns dem som mer eller mindre är symptomfria varje gång eller också spyr från + till förlossning. Men i mitt fall har denna myt stämt. När/om du fått en tjej, återkom.

Fridaaaa
2017-11-24 08:52
#11

#6 Myt skulle jag säga :)

Grattis! Håller tummarna att allting går bra :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

emmaaaa
2017-11-24 10:31
#12

Tack snälla alla :) Vi får hålla tummarna att det går vägen denna gång! Och jag har faktiskt också hört att det kan skilja sig endel från att vänta kille och tjej, kan va en slump såklart. Men min systers kompis mådde fruktansvärt när hon vänta sin son men med dottern mådde hon toppen :) När jag vänta min dotter sa alla att de mådde lika dåligt som jag när de väntat sin dotter men inte sina söner :) Även om det är en myt kanske att säga att man mår bättre med ett viss kön :) Så hoppas jag såklart att det stämmer liiiite hahah. För jag orkar inte må så som jag gjorde sist, sjukskriven i 9 månader, in och ut från akuten med dropp, spy 30 gånger om dagen från vecka 5 tills hon ha ute, beroende av min pojkvän dygnet runt för jag trodde jag skulle dö av utmattning.. listan kan göras lång…… Nu vill jag så gärna orka leka med min dotter och finnas med och inte behöva ligga i en säng i 9 månader :( Så jag hoppas innerligt att det blir en mildare graviditet denna gång :) men bara för att man känt så mycket symptom sist så tror man ju såklart att det inte ska gå vägen nu för man inte känner så mycket.. aldrig kan man va nöjd haha.

Velinga1984
2017-11-24 21:05
#13

#12 Kan förstå din känsla, jag har varit gravid 6 gånger och samtliga med extremt illamående från vecka 3- 5. Tror inte att det varit pojkar alla gånger ;) Man är inte direkt kaxig när man blir sängliggandes och beroende. Jag tror att kroppen kan reagera för olika graviditeter oavsett kön så försök att inte oroa dig. Grattis förresten :)

Annons:
emmaaaa
2017-11-24 22:10
#14

#13 Nej men precis, kroppen kan nog allt köra sitt egna lilla spel som gravid ;) Ringde mvc idag i alla fall så dom är redo att ge mig medicin som spyorna kommer Haha. Tack snälla :)

OlgaMaria
2017-11-27 11:14
#15

Jag tror också det kan vara skillnad hur man mår beroende på könet. Det är lite olika hormoner i omlopp beroende på om det blir en tjej eller kille. Men om man mår sämre eller bättre med kille eller tjej är nog också individuellt beroende på ens egna hormoner. Vissa kan nog må bättre med pojkgraviditet och andra kan må bättre med tjejgraviditet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fridaaaa
2017-11-27 11:43
#16

Vet många som mått lika på könen, eller som mått båda bra och dåligt på båda könen :) Jag personligen tror inte det är könsrelaterat :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Smulan_88]
2017-11-27 12:32
#17

#16 har du flera barn? Tänkte eftersom du är så säker..? Jag trodde inte att man när jag fick mitt första barn, att man kunde må så olika vid en annan graviditet. Utan jag liksom (vad det verkar som) du, trodde att man mådde samma/liknande vid varje graviditet. Men när jag blev gravid med nummer två, så va symptomen som dag och natt. Och jag har även haft ”typisk” pojk och flick mage, beroende på vad jag väntat. Så i alla fall i mitt fall, så skulle dessa två myter stämma. Jag har svårt att tro/det är inte för inte som dessa myter/talessätt har dykt upp. Sen är det väll som med allt annat, individuellt. Men det är ändå svårt att blunda. För att det stämmer i många fall. Trotts ditt tänk, så är vi ju faktiskt flera stycken i tråden som fått mer än ett barn som tror på denna skröna.

Fridaaaa
2017-11-27 12:56
#18

#17 Nej jag väntar mitt första.
Men se vad jag skrev. Jag vet många som har barn och som även har flera barn.
Och varit mycket diskussioner kring det i tex grupper på facebook och så :) Och summan av kademumman: Det är olika oavsett kön :) 

Jag tror inte att man mår samma/liknande vid varje graviditet, det har jag aldrig påstått :) Sagt att det beror ej på könet på bebisen, inte att man mår lika varje graviditet :P 

Ja var och en får tro vad de vill på, men finns många som är klara bevis på att det ej stämmer :) Sedan är det såklart upp till var och en om man vill tro annorlunda ändå :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Surpan
2017-11-27 14:39
#19

Min svärmor mådde kanonbra med ettan och trean, med tvåan mådde hon jätteilla. Alla tre är pojkar. Min mamma mådde illa hela graviditeten med ettan och hade dessutom svår foglossning, men ingenting med tvåan. Bägge är flickor. Det är väldigt lätt att hitta samband när det bara handlar om två kön och två/tre graviditeter. Men kollar man på det stora hela å verkar det vara så att några kvinnor har graviditeter som är väldigt lika varandra, och andra har olika graviditeter varje gång. Några barn blir pojkar och några barn blir flickor. Med så få variabler är det självklart att utgången ofta/ibland kommer styrka en tesen. Det betyder inte att det finns ett samband.

/Surpan

OlgaMaria
2017-11-27 14:40
#20

Det är också olika hur känslig man är för olika hormoner. Det borde vara helt normalt att många inte upplever någon större skillnad på olika graviditeter medan andra upplever en påtaglig skillnad beroende på om de bär en flicka eller en pojke. Här finns faktiskt en studie som visar att allvarligt graviditetsillamående är vanligare om man bär en flicka. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/22663323/

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
jackiejohn
2017-11-27 20:37
#21

Med ettan mådde jag lite lätt illa så där i bakgrunden, kräktes en gång tror jag annars mådde jag bra. Med tvåan spydde jag som ett katt i flera flera veckor…har två flickor ;) En vännina har mått pyton med sina söner men inte med sin dotter, en släkting mådde prima med sin son men inte med sina döttrar. Tror inte det är könsbundet så hårt, till viss del absolut men jag har haft två olika graviditeten och har två flickor.

Fridaaaa
2017-11-27 20:42
#22

#21 Precis. Mamma tex mådde toppen med mig och mina syskon, vi är två flickor ooch en pojke :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: