Annons:
Etikettertipsråd
Läst 1464 ggr
Cilla89a
2017-11-15 21:09

När lugnar sig gravidsymtomen?

Jag är gravid i 7+4, och är så matt på detta illamående! Hänger i från fm till jag går och lägger mig för kvällen. Känner obehag av många lukter. Är trött och känner mig allmänt slutkörd. Känner att det börjar gå ut över jobbet, trots att jag har ett väldigt simpelt jobb som ingenjör och mest bara sitter på en kontorsstol hela dagarna, så är det tungt att jobba. Vill helst bara stanna kvar i sängen. Känner mig helt ur balans. Har hört att det för många vänder i vecka 12, att de starka symtomen lugnar ner sig när kroppen vant sig vid alla hormoner. Men 12 veckor känns låååångt borta :( Hur var det för er?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Annons:
Mara-Bell
2017-11-15 21:40
#1

För mig höll tyvärr illamåendet i sig hela graviditeten. Dagen efter förlossningen var första dagen på ca 8 månader jag kunde få i mig en riktig frukost 😉

Surpan
2017-11-15 21:51
#2

Strax efter förlossningen försvann besvären. Illamåendet försvann någon gång vecka 16 tror jag, för att sedan komma tillbaka i slutet. Där emellan hade jag yrsel, myrkrypningar, huvudvärk, ont i ligament och trötthet. Någon vidare matlust fick jag aldrig tillbaka efter Illamåendet och efter förlossningen var jag helt i extas över att mat smakade gott igen. Det är tungt att vara gravid.

/Surpan

Alexzandra630
2017-11-15 22:06
#3

Typ 2 dagar efter förlossningen. Jag mådde skit som gravid.

[Thiah]
2017-11-16 06:28
#4

Tröttheten har aldrig försvunnit för mig utan bara varit mer eller mindre starkt. Så jag har också mått skit hela mina 2 graviditeter. Jag avskyr att vara gravid :(

Cilla89a
2017-11-16 06:29
#5

Hur höll ni motivationen uppe till att jobba heltid med dem besvär ni hade?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Fien
2017-11-16 07:05
#6

Första graviditeten var jag känslig för lukter och smaker och det höll i sig hela graviditeten. Var också tröttare första veckorna men det lade sig runt vecka 10-12 och kom tillbaka på slutet igen. Jobbade heltid fram till två veckor innan bf då jag gick hem. Hade en braoch förstående arbetsgivare och det blev kanske inte 8h om dagen varje dag men hade däremot en del injobbbad tid sen tidigare… (är också ingenjör) Andra gravidteten försvann illamåendet i vecka 11 och kom inte tillbaka. Blev sjukskriven på halvtid i vecka 28 då jag fick värkar och var inne på förlossningen för dem. Dessa höll i sig tillsammans med mycket sammandragningar så jag fick inte anstränga mig alls då det var risk för prematurfödsel… jobbade halvtid fram till två veckor innan bf.

Annons:
Mara-Bell
2017-11-16 07:15
#7

I början innan jag lärde mig hur min kropp fungerade som gravid så var det väldigt jobbigt. Efter ett tag kom man in i en rutin, äta lite, spy lite, äta lite till som fick stanna kvar i magen 😉 Lärde mig även vad jag kunde få ner och inte, sen blev det bara halva matportioner, då jag spydde om jag åt mer. Fick äta frukt, knapra kex och hitta lite powerbars som jag kunde få ner mellan måltiderna. Till frukost lärde jag mig att smothie var lättast att få behålla. Sen fick jag även lergigan comp utskrivet i ca vecka 10, och de tabletterna åt jag resten av graviditeten. Efter att ha börjat med lergigan spydde jag ca 3 gånger om dagen, mot tidigare ca 8-10 gånger, så en klar förbättring 😉

Alexzandra630
2017-11-16 08:09
#8

#5 Jag fokuserade på att jag var gravid inte sjuk. Men jag jobbade inte speciellt länge (extrem foglossning).

[Thiah]
2017-11-16 11:35
#9

#5 bara att jobba på egentligen. Hade ju en 3 åring sen innan + jobbar med barn så man bet ihop. Men fick rejäl förkylning i v.27 som satte sig på lungorna och sen var det kört. Jobbade inte en dag efter v.28.

Surpan
2017-11-16 12:20
#10

Man tar en dag i taget, hittar nya rutiner, anpassar sig och blir bortskämd av sambon hemma. Tillslut glömmer man bort hur det är att må bra.

/Surpan

Upp till toppen
Annons: