Annons:
Etiketthälsa
Läst 2531 ggr
Fridaaaa
11/14/17, 11:25 AM

Glukosbelastningen

Har fått tid för den den 29
Men velar om jag ska göra det eller inte. 

Är det dumt att inte göra det?
Jag mår nämligen väldigt lätt illa och har kräkfobi och känns sådär så, speciellt att göra det hela själv också. 

Hur resonerar ni kring det?
Jag vet att det är frivilligt att göra.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
soundtrack
11/14/17, 12:31 PM
#1

Tänker att det beror lite på varför du ska göra den. Är det pga rutin att alla gravida ska göra den hos er eller pga att sk ligger i riskzonen för graviditetsdiabetes. Är det pga det sistnämnda hade jag försökt göra den.

Fridaaaa
11/14/17, 12:55 PM
#2

#1 Rutin som jag förstått det. Hon sa inget i alla fall varför utan bara bokade in tiden.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Velinga1984
11/14/17, 2:56 PM
#3

Jag tillhör en av de som kräks mycket när jag är gravid. Jag har gjort glukosbelastning med alla mina 3 barn pga att läkarna varit oroliga för graviditetsdiabetes. Jag var mer orolig för att gå diabetes än att kräkas upp sockret så endast 1 gång har jag sagt nej. Sonen var planerad med snitt i början på mars. Glukosbelastning gjordes med bra siffror i december och januari. Från december så gjorde jag även p-glukos vid varje besök på MVC. Även med bra siffror så jag vägrade ny glukosbelastning i februari. Mitt andra barn vägde nästan 5.3 kg när han föddes veckan innan beräknat och detta barn var viktuppskattat till samma vikt (vilket visade det sig stämma).

mollyt
11/14/17, 5:39 PM
#4

Jag hade frågat varför, om det endast var av rutin utan misstanke hade jag funderat lite till. Men om det fanns misstanke om graviddiabetes hade jag absolut gjort det - trotts illamåendet.

Fridaaaa
11/14/17, 5:41 PM
#5

#4  Så lätt är det inte när man har spyfobi :( Är det som är kruxet. Och sedan då ännu värre att inte kunna ha med mig min sambo dit.
Vet inte varför det skulle vara misstanke för min del. Min BM förklarade ingenting, utan bara bokade in tid på senaste mötet.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sarah
11/14/17, 5:57 PM
#6

Handlar väl bara om två stick i fingret och ngt sött att dricka? Varför skulle du kräkas av det?

Annons:
[Smulan_88]
11/14/17, 6:11 PM
#7

Jag valde att tacka nej till GB utav anledning att jag absolut inte skulle fixa 2,5 dl sockerdryck. Jag och min bm bestämde att vi skulle ta blodsockret oftare istället, för att se indikation där OM sockret skulle gå upp. Har tagit med barn 2 men inte barn 1 och 3. Det är ju inte speciellt bra för kroppen heller egentligen om man ser ur hälsosyn. Fasta-> socker choka kroppen. Ne, inget för mig. Men som tidigare nämner, skulle de indikera att man ligger i farozonen så absolut, då är det bara att bita ihop.. men annars förstår jag inte vitsen ;-P

Sparven88
11/14/17, 7:49 PM
#8

Jag fick göra glukosbelastning då jag väntade sonen. Det var vidrigt! Jag mådde såå illa. Antar att jag åker på det den här gången också eftersom jag fortfarande har högt bmi.

Fien
11/14/17, 8:03 PM
#9

I Skåne gör alla det på rutin… man tar dock inte blodprov… jag förstår inte heller varför de gör så, så jag frågade min bm och enligt henne så tycker de att de får ett bättre resultat och hittar fler som är i farozonen genom att göra GB istället för att ta blodprov varje gång. GB var väl inte superroligt att göra men bättre n att gå med diabetes. Tar ju bara 5 min att dricka vätskan….

Sparven88
11/14/17, 8:05 PM
#10

Det tråkiga var att jag fick sitta kvar hos bm typ 1.5 timme sen, innan de tog ett nytt värde på mig. Även om det går fårt att dricka den där blandningen så mådde jag faktiskt rätt dåligt efteråt. Rapade den där drickan typ hela tiden, och kände mig illamående hela dagen sen.

[Kijsen]
11/14/17, 9:13 PM
#11

Alltså det är inte så farligt som alla säger, den smakar sött, ja. Ta med en citron och pressa i o så smakar den saft. Mvc brukar även boka in flera stycken mammor samtidigt så man kan sitta o prata med dom. Eller så kan man ta med sig en kompis/familjemedlem.

[Thiah]
11/14/17, 11:09 PM
#12

#11 lyx. I finland gör man den på labbet på hälsostationrntionen bland alla andra.

typjessica
11/14/17, 11:24 PM
#13

Jag gjorde med första barnet och det var ingen Big deal. Säger som #11 Vi var 5 mammor som satt och snacka strunt ett par timmar.

Annons:
Alexzandra630
11/15/17, 7:28 AM
#14

Jag mådde mest illa för att jag inte hade ätit. Inte av sockret.

Fridaaaa
11/15/17, 9:05 AM
#15

#6 Sa inte att jag kommer att kräkas, sa att jag är rädd för att kräkas. 
Finns flertalet som gjort det pga den hemska smaken och sockermängden man får i sig på en gång. Jag kan inte dricka sånt speciellt fort heller, vilket krävs  (inom 15 min här), jag är extra känslig på morgonen med. Stick i fingret däremot bekommer mig inte. Och när man har spyfobi är det skitjobbigt att må illa när man inte har sin trygghet och bland främmande så att säga.

#11 Sambon är min enda trygghet här just när det kommer till illamåendet och han kan inte följa med pga jobb :( 

#9 Ser ingen som sagt att man tar blodprov?
Jag får inte i mig vätskan på 5 min, då kommer jag garanterat må spyilla. Jag är jättekänslig på morgonen :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

oh-la
11/15/17, 9:47 AM
#16

jag skulle nog råda dig att i första hand ringa din bm och få klart för dig om det finns någon anledning till din bokade glukosbehandling. är det någon form av rutin kan du ju ta mer liberal ställning till det. skulle det vara så att du missat något och du riskerar graviditetsdiabetes bör du överväga belastningen, alternativt ta en ordentlig diskussion med din barnmorska om alternativ. jag förstår verkligen att det är fruktansvärt jobbigt om man lider av någon form av fobi. jag lider själv av vissa rädslor, bland annat för nålar som får mig att svimma och flygrädsla som kräver lugnande för att jag ens ska överväga att gå på ett plan. viktigt att veta är då att en graviditetsdiabetes innebär andra, ganska allvarliga risker för både dig och bebisen. bland annat riskerar du att bära ett väldigt stort barn som kanske inte, i värsta fall, kan födas vaginalt. viktigt att veta är också att diabetesbebisar kan må fruktansvärt dåligt efter en förlossning, trots sin stora storlek och kan behöva ligga på neonatal. även om det känns fruktansvärt jobbigt är det alltså viktigt om man ligger i riskzonen, alternativt har en graviditetsdiabetes, att komma under rätt behandling och rätt kontroller. 

prata med din barnmorska och se vad hon säger. är det en rutin kan du ju vila tryggt i att de allra flesta inte gör glukosbelastningar som rutin utan enbart om blodsockret sticker på kontrollerna. skulle det vara så att det finns en anledning till ditt inbokade besök kanske det kan vara en tanke att gå, självklart efter att du pratat med din barnmorska. annars som sagt, diskutera fram alternativa lösningar om sådanna finns. är det endast glukosbelastning som är alternativ är det viktigt att få det gjort. som sagt, en graviditetsdiabetes kan innebära stora problem både för dig och bebis.

Fridaaaa
11/15/17, 10:02 AM
#17

#16 Fast hade det varit anledning skulle hon väl sagt det? Är det inte Bms skyldighet?

Men får ringa och kolla. Men "måste" jag göra det blir det svårt utan någon jag är riktigt riktigt trygg med och kan öka fobin ännu mer :( Men får tala med henne.
Men ska inte föreligga något med risker då jag inte är överviktig, ingen nära i släkten som har diabetes tex men får kolla.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fien
11/15/17, 12:22 PM
#18

Man måste ingenting. Det år frivilligt att gå på kontroller och att göra glukosbelastning, till och med ultraljudet är frivilligt. GB går ull så att man dricker 2dl? Sockerlösning, sitter och väntar i ca 2h, sen tar man ett blodprov och mäter halten glukos i blodet. Övervikt har inget med omi man får graviditetsdiabetes eller inte.

soundtrack
11/15/17, 12:29 PM
#19

#18 jo, risken för graviditetsdiabetes ökar om man är överviktig.

Fridaaaa
11/15/17, 12:51 PM
#20

#18 Ja frivilligt vet jag att det är :) 

Här tar de stick i fingret, inget blodprov. Det är det allra vanligaste.

Jo överviktiga löper större risk för diabetes, både vanlig och graviditets.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Fien
11/15/17, 1:25 PM
#21

Ja risken ökar men även icke överviktiga får graviditetsdiabetes …. jag hade int chansat. Jag menar stick i fingret när jag skriver blodprovet :)

Fridaaaa
11/15/17, 1:26 PM
#22

#21 Blodprov för mig är med nål i armen och inte stick i ifingret :)
Mjo visst ökar det så fort man blir gravid men just överviktiga löper betydligt större risk än icke överviktiga :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

oh-la
11/15/17, 1:41 PM
#23

Självklart drabbas även normalviktiga av graviditetsdiabetes. Jag låg själv på gränsen trots inskrivningsvikt på 64 kg på mina 180 cm. Är man överviktig bör man vara extra försiktig eftersom risken ökar, med då drabbas även normalviktiga. Det finns andra faktorer som spelar in. Ärftlighet exempelvis. Det finns också samband mellan typ 2 diabetes och graviditetsdiabetes. Att det inte föreligger några risker på grund av att du inte är överviktig är alltså inte sant. Däremot vet man ju som sagt inte orsaken till belastningen i ditt fall., och det är där man får börja!

Fridaaaa
11/15/17, 2:09 PM
#24

#23 Lämnat meddelande men hon har inte ringt upp ännu.
Jag ligger över BMI nu men inte så konstigt med tanke på graviditeten. Låg på normalvikt innan (tycker dock de borde slopa BMI helt). 
Men får se vad hon säger. Man tycker oavsett att hon borde informerat :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

oh-la
11/15/17, 3:10 PM
#25

#24, bra! Tycker också det borde ha informerats… det är ju ändå en ganska viktig sak om dom bokat för högt blodsocker! Jag låg alltid på gränsen, hade jag bott i annat län hade jag nog åkt på en glukosbelastning också och jag höll mig inom ramen för normalt bmi hela graviditeten. Gick från 64 till 78 kg, men jag startade ju lågt. Skulle det va nån rutingrej hade jag skippat om jag kände som du. Om större delen av landet anser att blodprover (även stick i fingret är ett blodprov) räcker skulle jag gå på det :) hoppas det bara är rutin alltså.

Fridaaaa
11/15/17, 3:12 PM
#26

#25 Precis. Man tycker det. 
Ja är det rutin skippar jag det. Är det inte det, får jag se hur jag löser det. Själv klarar jag inte det :( 

Säkert olika hur de benämner det, där jag har varit både på vc, sjukhus och BM har blodprov alltid varit i armen i alla fall :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ria74
11/15/17, 4:04 PM
#27

Jag gjorde 1 glukosbelastning och tackade nej till 1. Jag tyckte det var vidrigt. Första kräktes jag efter 1,5 timme, hade ingen diabetes. Nästa skulle tas 1 månad senare eftersom det finns diabetes i släkten men den tackade jag nej till. Fick äta en rejäl frukost och ta stick i fingret istället.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Fridaaaa
11/15/17, 4:19 PM
#28

#27 Är just det jag är superrädd för :( Skulle sabba mycket för mig om jag kräktes.
Kanske ska fråga om jag kan få göra så istället :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: