Annons:
Etikettallmänt
Läst 1505 ggr
EmiliaTorstensson92
2017-11-06 15:49

Vaccinationsspruta

Hur ser ni som ej fått barn än. Kommer ni ta vaccinationssprutan som börjar ges från och med imorgon?

Annons:
Sara_P
2017-11-06 16:04
#1

Jag vet faktiskt inte. Ska till barnmorskan nästa vecka, tänkte höra vad hon säger först.

Denna kommentar har tagits bort.
Fridaaaa
2017-11-06 16:13
#3

Nej kommer inte ta någon influensaspruta :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MikaelaS_
2017-11-06 16:14
#4

Nä, har inte gjort det något år.

EmiliaTorstensson92
2017-11-06 16:30
#5

Min barnmorska rekommenderar det då man som gravid kan bli jättesjuk av influensan. Men har ju liksom inte ens en månad kvar till BF. Genom vaccinet får barnet lite skydd också. Men känns som det kan bli biverkningar av vaccin så det ej är värt. Min lillasyster blev väldigt allergisk mot djur efter hon tog den mot svininfluensan..

Fien
2017-11-06 18:18
#6

Jag tog den vid min första graviditet och slapp att bli sjuk. Vid min andra graviditet hann jag inte ta den innan jag blev sjuk (man får ju ta den tidigast i vecka 16). Så i vecka 15 för mig så fick hela familjen influensa. Mannen och dottern återhämtade sig på en vecka. För mig tog det betydligt längre tid plus att jag åkte på flera följdsjukdomar (är dessutom allergisk mot penicillin så det blev en riktig pärs)… så hade jag stått och valt nu så hade jag tagit den utan att tveka! Fråga din bm om det är samma vaccin som förra året. Ibland används samma och då är det mer testat ju. Så var det när jag tog det hösten 2014, de var samma som 2013.

Annons:
Fridaaaa
2017-11-06 18:21
#7

#5 Låter inte troligt att det beror på den dock.
------

Visst kan man bli riktigt sjuk men jag tror inte det vaccinet är tillräckligt testat, och speciellt inte på foster, så vågar personligen inte chansa pga det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mollyt
2017-11-06 20:03
#8

Jag tog den  vid min förra graviditet, var då i trimester 2 och jag jobbar på sjukhus så det blir kanske större risk att smittas vid ett yrke som har mycket (sjuka) människor i omlopp. Nu är jag gravid i slutet av vecka 7 och kommer nog inte ta vaccinet denna gång, huvudorsaken är att jag är så tidigt gravid (rekommenderas väl av folkhälsoinstitutet till gravida efter vecka 16) och att jag endast kommer att jobba 1 dag i veckan fram tills jag går hem inför bebisens ankomst till sommaren. 

Är god med hygien, tvättar händerna efter att jag kommer in osv. Hoppas att jag slipper smitta.

EmiliaTorstensson92
2017-11-06 21:33
#9

Tack för alla svar :) får se hur jag ska göra, lutar mot att inte ta. Har 23 dagar till BF så skulle ju ha väldigt otur om jag han bli sjuk innan det

DenLin
2017-11-12 10:03
#10

Jag kommer att ta, just pga den ökade risken för följdsjukdomar. Har dessutom ett jobb där jag dagligen utsätts för baciller av olika slag (förskola). I vanliga fall brukar jag däremot inte vaccinera mig.

Upp till toppen
Annons: