Annons:
Etikettung-mamma
Läst 2357 ggr
[postmortum91]
2017-10-30 23:27

Söka jobb som gravid

Jag är gravid i vecka 16 och har mer eller mindre fått klart att jag inte får förlängt efter jul. Hur ska jag söka jobb när jag är gravid, synligt gravid. Någon som fått jobb som gravid? Vad för slags jobb? Känner mig lamslagen av detta och rätt förtvivlad för även om man inte får diskriminera gravida, vem fan anställer någon på 6 månader när man VET att personen bara kommer jobba 3,5 månad? Eller vem anställer någon alls när man VET att man om 3,5 månad måste ha fixat in en vikarie

Annons:
Fien
2017-10-30 23:39
#1

Det beror nog väldigt mycket vad du jobbar med… huruvida man anställer en gravid person styrs ju av tillgång och efterfrågan men många företag tänker mer långsiktigt än en mammaledighet. Jag vet personer som blivit anställda med en gravidmage. Jag blev själv gravid under min provanställning och fick förlängt ändå. Skulle ändå råda dig att söka, du kanske inte får ett jobb nu men de kanske har behov om ett år eller två och då har du varit där och visat upp dig redan… om inte annat så är det bra träning att gå på intervjuer :).

Soleii
2017-10-30 23:56
#2

Min kompis fick fast jobb som kommunikatör inom landstinget när hon var höggravid, hon hann bara jobba 2 månader :) är du rätt person för tjänsten och det är en schysst organisation hindrar inte gravidmagen. Lycka till!

Surpan
2017-10-31 12:50
#3

Har du fått någon feedback på varför du inte får förlängt kontrakt? Om de är nöjda med dig så kanske de kan tipsa dig vidare till andra kontakter? Om du har en bra relation med dig chef kanske hen kan lägga ut lite trådar till dig? Annars kanske du kan hitta ett vikariat på några månader? :)

/Surpan

[postmortum91]
2017-10-31 22:57
#4

Jag är lärare och det är en ny chef. Förra chefen sa i augusti "det kommer alltid finnas en plats för dig här". Sen bytte vi chef och nu är jag inte lika värdefull längre

jackiejohn
2017-10-31 23:11
#5

Sök allt du kan tänka dig att jobba med även om du kanske inte har just den eller den utbildningen så kan du alltid söka, se det som en chans att kanske testa nåt nytt för om jag inte missminner mig så har du varit tämeligen trött på ditt jobb då det vart en del jobbigheter med elever? Om vården känns som en grej du kan tänka dig så kan du ju alltid se om du kan gå pp timmar på ett boende tex, där kommer de flesta intill oavsett utbildning…(både på gott och ont)

Upp till toppen
Annons: