Annons:
Etiketthälsa
Läst 2546 ggr
Fridaaaa
10/28/17, 4:55 PM

Multivitamin

Multivitamin för gravida som är små (typ folsyrastorlek eller mindre)

Någon som vet om det finns?

All brus jag hittat innehåller sötningsmedel :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
The_pearl
10/28/17, 10:19 PM
#1

Gravidtillskott har ju allt i sig som man behöver. Jag har ätit dom sen vecka 6 tror jag å tänkte äta hela tiden ut. Å där ska inte finnas sötningsmedel. 😊

Fridaaaa
10/29/17, 8:23 AM
#2

#1 Mjo det vet jag men inte funnit små. är det jag efterfrågar om någon vet små tabletter :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Thiah]
10/29/17, 11:12 AM
#3

#2 du får komma hit till finland och köpa pirkkas multivitaminer. Dom är små. Men skämt åsido, har ju läst förut att du hae problem att svälja tabletter så jag hoppas du hittar några bra.

Fridaaaa
10/29/17, 12:28 PM
#4

#3 haha :) 
Ja jag har problem med det :( Köpte en sort men gick inte alls  :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Thiah]
10/29/17, 12:30 PM
#5

#4 jag brukar inte normalt ha problem men så köpte jag vanliga magnesiumtabletter och dom är det största jag varit med om. Helt värdelösa att ens försöka svälja hela.

Sammet1
10/29/17, 4:23 PM
#6

Har du kollat om det finns någon som består av pulver i kapslar? Dem brukar man kunna bryta sönder och hälla ur pulvret i t.ex. ett glas juice, lite filmjölk, eller något annat som är lätt att få i sig.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Annons:
Fridaaaa
10/29/17, 4:27 PM
#7

#6 Inte funnit något för gravida ännu :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Thiah]
10/29/17, 4:40 PM
#8

#7 äter du folsyra skilt? Folsyra behövs väl mest i början ändå. Jag äter helt vanliga multivitaminer + järn, magnesium och mycket frukt och grönt. Tror inte man ska haka upp sig för mycket på att det måste vara specifika gravidtabletter.

Fridaaaa
10/29/17, 5:16 PM
#9

#8 Äter inte folsyra längre nej :) 
Nej jag tror inte heller man ska göra det. Men ej funnit som är OK för gravida samt då som jag kan ta - än :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jackiejohn
10/29/17, 5:45 PM
#10

Jag åt apotek hjärtats vitamintabletter för gravida, även MittVal gravid åt jag. En rund tablett stor lillfingernagel typ, kan det funka? För mindre tablett än så i när det gäller just vitaminer har jag inte sett till gravida iaf. Hur stort är för stort för dig att svälja? Är tabletter mindre än alvedon storlek ok? Eller är det också för stort?

Fridaaaa
10/29/17, 6:18 PM
#11

#10 Den är större än folsyra, så den fungerar inte hel :( 
Ja betydligt mindre än vanlig alvedon måste de vara :) 
Annars måste gå att dela.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Elsa
10/29/17, 6:31 PM
#12

Har du provat sånt överdrag så dom blir mer glidiga? Det behövde jag till mina folsyratabletter, dom var så sträva till ytan så dom fastnade i halsen! Men med överdrag så fick jag ner dom, och så smakade det gott :D


Fridaaaa
10/29/17, 6:35 PM
#13

#12 Sånt hjälper inte. Måste vara små tabletter, eller delade annars går det inte alls :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Elsa
10/29/17, 6:39 PM
#14

Attans då :/ jag hade kapslar, det kanske går? Dom smakade dock riktigt vidrigt.. kan inte beskriva hur det var men jag slutade äta dom i vecka 21-22 för dom smakade så äckligt :p egentligen var det nog inte så farligt men jag var nog kräsen. Kapslarna var köpt på Life iaf, jättebra innehåll i dom men ja.. smaken :p


Fridaaaa
10/29/17, 6:44 PM
#15

#14 Kapslar är större än tabletterna och inte lättare :/ Kan inte svälja kapslar alls :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Smulan_88]
10/29/17, 8:17 PM
#16

Om du har svårt med tabletter, du kan inte vara lite extra noga med kosten då istället? Tänker att de flesta näringsämnen går att få i sig via kosten, och i regel tar väll kroppen upp det den behöver. (?!? Rätta mig om jag har fel) men om du upplever ”stress” och problematik med tabletter, så kanske det funkar att utesluta dem och lägga lite energi på kost fronten istället.

Nilla_93
10/29/17, 9:18 PM
#17

Finns att köpa tablettkrossare på apotek ifall det blir lättare så? Strö över frukost eller liknande?

annia1
10/29/17, 10:24 PM
#18

#17 skriver om tablettkrossare. Men det finns även tablettdelare. Finns också på apoteket. 

Med tanke på att du har svårt att svälja tabletter så är nog tablettdelare en bra investering för då behöver du aldrig mer lägga tid på att leta efter små tabletter utan kan köpa vilka som helst.

.

[Kijsen]
10/29/17, 11:43 PM
#19

Apotekets gravid går att dela på mitten, den är väl liiiite större än en alvedon i ursprungsstorlek. Men delar du den så kanske det går? :)

The_pearl
10/29/17, 11:50 PM
#20

Kolla bara så tabletten du köper går att dela eller krossa. Beror ju på vilken sorts tablett och var ämnena ska tas upp. Har du tagit upp problemet med de på apoteket? De kan nog hjälpa dig bäst faktiskt. Beroende på hur mkt brist man har på olika ämnen så kan man behöva äta vitaminer o tillskott längre. Jag har blivit rekomenderad att äta gravidtillskott graviditeten ut. Jag har iofs haft en jättestor näringsbrist pga organ inte fungerat som de ska. Så är därför. Gravidtillskott har ju väldigt många olika ämnen i sig som är bra att få i sig

Annons:
Fridaaaa
10/30/17, 8:15 AM
#21

#16 Jag vill ta för att vara säker. Plus att jag inte kan ändra mer på min kost :) 
Och vanligt oavsett vilken kost man har, att man behöver tillskott :) Skadar inte att ta oavsett :) 

#19 Haft den, och räcker inte att dela en gång :( Måste dela 4 ggr för att få i mig den :( 

#17 Alla tabletter bör man inte krossa, gäller även vitamintabletter :) Så måste kolla först så just den sorten är OK att krossa :) 

#18 Haft sån delare, tycker inte det var lättare än att dela förhand xD

#20 Varit in på apoteket en gång och frågat. Var sådär hjälp. Men ska in igen :) Fast annat apotek där de är bättre :) 
Jag har ingen brist men vill ta för att vara säker :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Elsa
10/31/17, 12:40 PM
#22

Men jag tänker med en kapsel om du kan öppna och hälla innehållet i ett glas vatten/yoghurt eller liknande?


Carrosh
11/1/17, 11:19 AM
#23

Verkar som att enda sättet är att dela tabletten, krossa den eller köpa alla olika var för sig (något jag kan tänka mig blir ännu jobbigare om det är många tabletter som ska sväljas efter varann). Dela tabletten är nog det jag skulle satsa på, om jag var du.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Fridaaaa
11/1/17, 12:30 PM
#24

#23 Ja det blir alldeles för dyrt också, skulle inte vara möjligt, och som du säger, bara jobbigare att svälja många än bara en :) 

Ja jag ska in på apoteket, hann inte i måndags, så ska in på fredag och kolla med dem vilka man får dela och så. Haft apotekets, de större, som är delbara men måste dela i 4 delar istället för 2, och var ett helsike :( Men som sagt ska kolla det :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sowa
11/1/17, 1:31 PM
#25

Finns det en skåra i tabletten brukar det gå bra att dela den, och även då att krossa den. Oftast är det lättare att svälja tabletter med mer trögflytande vätska som juice, nyponsoppa eller kräm. Om apoteket inte kan svara eller du inte vill vänta till fredag så prova ring 1177. Hoppas det löser sig :-)

Fridaaaa
11/1/17, 1:34 PM
#26

#25 För mig spelar det ingen roll vilken vätska jag sväljer med :) 
1177 = never :) Nästan bara dåliga erfarenheter av dem, så undviker dem in i det sista! :) 

Spelar ingen roll om jag väntar till fredag eller inte, måste ju ändå köpa dem, så får inte det förrän fredag ändå så :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NinniH
11/1/17, 6:42 PM
#27

Har du funderat på flytande multivitamin? Finns ju Mivitotal Kvinna. Går att blanda med ex ett glas juice. Såg dock att det innehåller sötningsmedel (steviolglykosider)..


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Annons:
Fridaaaa
11/1/17, 6:44 PM
#28

#27 Ja jag har funderat på det men ej hittat något vettigt ännu :( 
Ja jag vill ha helt fritt från sötningsmedel, vill inte få i mig det varje dag :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: