Annons:
Etikettkomplikationer
Läst 1883 ggr
The_pearl
10/24/17, 6:16 AM

Hur fungerar det med att sjukskriva sig?

Har börjat känna för en vecka sen att det börjar bli för mycket med graviditeten. Huvudet fungerar inte riktigt som det ska, jag kommer inte ihåg någonting, jag vimsar och håller på. Jag börjar bli jättetrött igen, i somras kunde jag sova mer än halva dygnet o inte fan hjälpte det. Nu kommer samma smygande igen. Jag har ont under magen också, alltså precis under. Har gått hos kiropraktor regelbundet sen förra hösten, ännu tätare som gravid då jag har flertal ryggproblem i botten. Efter besöket där brukar allt kännas jätteskönt. Helt smärtfritt blir det inte. Av förklarliga skäl säger han. Jag e van vid att ha ont. Alltid. Så det är svårt att säga vad som är normalt och vad som är för mycket. Pratade med chefen igår som e jättestöttande, om att mina 7-16 turer är jättetunga. Även om de anpassat mina rundor (jobbar 100% inom hemtjänsten). Hon frågade omjag inte kunde ta ut komp de dagar jag jobbade 7-16… Jag har inte så många timmar och tänkte att det ska jag väl inte behöva?! Hur ska jag tänka med allt? Jag känner idag att jag inte kan jobba. Jag har jätteont. Jämför jag med igår är det bra mycket värre. Natten har varit jättejobbig då jag varken kunnat sova på rygg eller direkt på sidan för det har gjort så ont i magen. Är det läkaren jag ringer först? Jag måste ta mig till kiropraktorn oavsett. Hur fungerar allt rent praktiskt? Är förstagångs graviditet här, så har väldigt lite kött på benen som ni märker :)

Annons:
Fien
10/24/17, 6:46 AM
#1

Ring till din bm på mvc. De har läkare där som kan avgöra om du behöver sjukskrivas. Du kan bli sjukskriven på deltid eller heltid beroende på vilka bekymmer och vilket arbete du har. Det finns också havanadeskapspenning att ansöka om men det kan man inte göra för tidigt i en graviditet (tror det är tidigast 60 dagar innan bf). Rent praktiskt så får du papper av läkaren som ska skickas till försäkringskassan och din arbetsgivare (idag kan man även få det elektroniskt). De flesta arbetsgivare betalar sjuklön de två första veckorna, därefter tar försäkringskassan över. Beroende på orsak till sjukskrivningen kan man få göra återbesök hos läkaren som förlänger/ ändrar graden av sjukskrivning.

Annette
10/24/17, 7:02 AM
#2

Försäkringskassan kan vägra sjukskrivning. De verkar ha mist allt sunt förnuft. Min cancersjuka väninna vägras vara halvt sjukskriven trots att alla hennes läkare, andra vårdkontakter samt arbetsgivare förordar halv sjukskrivning.

Det finns inget skyddsnät i detta land längre :(

Surpan
10/24/17, 7:10 AM
#3

Det är svårt att få igenom sjukskrivningenhos försäkringskassan om man inte har något dokumenterat svårt besvär med graviditeten. Men ring din BM så kan hon boka in dig med en läkare.

/Surpan

Alexzandra630
10/24/17, 8:32 AM
#4

Jag hade inga problem med försäkringskassan när det kom till sjukskrivning under graviditeten. Däremot hade jag stora problem med att få läkaren att sjukskriva mig. Hon trodde inte att försäkringskassan skulle ge mig ersättning, därför ville hon inte sjukskriva… Jag var sjukskriven i princip hela graviditeten pga svår foglossning. Först deltid och sen helt.

The_pearl
10/24/17, 12:02 PM
#5

Tack för svar! Jag ringde min bm, hon sa att det var foglossning. Jag skulle vara hemma imorgon med, börja använda bälte och prova jobba i helgen. Funkar det inte så ska jag återkomma till henne så skulle antagligen läkaren sjukskriva mig på 50%. Känns skönt på ett sätt, samtidigt som det är jättetråkigt att gå hem redan. Har precis gått in i v. 22. Sen för verksamhetens skull ställer det till det i massor. Som tur är har de bemannat upp, så förhoppningsvis löser de det utan problem. :)

Upp till toppen
Annons: