Annons:
Etiketthälsa
Läst 3208 ggr
Anonym
Anonym
10/22/17, 8:28 PM

Knipkulor efter förlossning

När kan man börja använda knipkulor? När man slutat blöda eller? Hur länge ska man ha dem i till att börja med?

Annons:
RoxannaS
10/23/17, 6:43 PM
#1

Du vet om att du kan göra knipövningar även utan kulorna? 

Passa på när du ska kissa, försök "knipa av" strålen när du kissar, håll emot, släpp efter, knip av osv. Så gör du så varje gång du går på toa. 

Skulle nog vänta med kulorna tills blödningen är borta pga infektionsrisken som finns.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
mollyt
10/23/17, 7:07 PM
#2

Jag håller med #1 börja utan kulorna. Att knipa strålen ett par gånger när man kissar är en bra början. Sen kan man hitta fler rutiner, tex att göra knipövningar varje gång du dricker kaffe eller borstar tänderna. Om du vill ha kulor sen så rekommenderar jag små och tunga(!) kulor. Är de för stora/lätta sitter de kvar ändå utan att man behöver knipa för att hålla fast dem

Surpan
10/23/17, 7:11 PM
#3

Gör det inte till en vana att knipa av strålen när du kissar! En eller två gånger när man vill hitta rätt muskler är okej, men inte som träning. Det kan göra mer skada än nytta.

/Surpan

Anonym
Anonym
10/23/17, 8:02 PM
#4

Jag har också hört att man inte ska knipa när man kissar. Jag har gjort knipövningar varje dag i flera veckor, blödningen slutade för kanske tre veckor sen. Vågar man prova sig på det nu då?

Surpan
10/23/17, 9:00 PM
#5

Har du haft kontrollen hos BM ännu? :) du kan ju fråga då.

/Surpan

[Smulan_88]
10/23/17, 10:20 PM
#6

Strålen ska man inte knipa av det är inte samma typ av muskler, och gör som tidigare nämnt mer skada än nytta. Sen finns det två typer av muskulatur i underlivet, den medvetna och den omedvetna. Den medvetna behöver du absolut inte några kulor till, utan tänk på att få in rutin på att komma ihåg att knipa några gånger under dagen varje dag. Hitta en rutin som passar, i tv pausen, vid tandborstningen, när du hör en bra låt på radion eller varför inte tävla mot dig själv på hemvägen från affären. Ju mer desto bättre ;) Sen finns det de ”omedvetna” musklerna i underlivet som är de som i störst mån förebygger framfall. Och det är då du behöver knipkulor. Kulorna har man inne och så kan man göra något annat under tiden som, muskulaturen jobbar undertiden som kulorna är inne för att hålla inne kulorna. Kan rekomendera att man köper dem med snöre om man inte har några sedan tidigare.

Annons:
RoxannaS
10/24/17, 12:21 AM
#7

Aha. Konstigt. Min barnmorska sa till mig att knipa av när jag kissade iaf.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[Thiah]
10/24/17, 5:47 AM
#8

Jag har också fått samma råd som #7 för att hitta musklerna. Men sen ska man inte göra det varjw gång för då finns risken att man inte tömmer blåsan ordentligt

RoxannaS
10/24/17, 7:50 AM
#9

#8 Så kanske de var. Är ju ändå 3 år sedan så minns inte helt hundra på vad dem sa. Haha


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Upp till toppen
Annons: