Annons:
Etikettertipsråd
Läst 1897 ggr
Cilla89a
10/22/17, 7:00 PM

Det här med föräldrapenning.

Hej, jag har precis fått veta att jag är gravid, och borde vara i vecka 5. Nu försöker jag läsa på det här med föräldrapenning och jesus vilken djungel 😱 Jag är sedan Aug provanställd som ingenjör, och det finns två scenarier. I feb får jag antingen fortsätta (vilket jag såklart hoppas), men låt oss säga att jag står arbetslös sen i feb, kommer jag överhuvudtaget få någon ersättning från försäkringskassan om jag går arbetslös fram till barnet kommer? Kan tänka att det är väldigt svårt att få något nytt jobb innan barnet kommer.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Annons:
mollyt
10/22/17, 7:06 PM
#1

Först av allt: GRATTIS!

Nu är jag ingen expert(!) men jag vill minnas att ens föräldrapenning baseras på de senaste 8 månaderna med inkomst innan barnet kommer. Men om man inte haft en inkomst innan (t.ex. studerat eller varit arbetslös) så får man en lägsta-nivå-föräldrapeng så man blir alltså inte helt utan inkomst men det kan skilja mycket på vad man får in beroende på om man haft inkomst innan eller inte.

Fien
10/22/17, 7:19 PM
#2

Din SGI baseras på det senaste årets medelinkomst. I vissa fall kan man även få det baserat på de två års senaste medelinkomsten (har vänner som fått det). Utifrån din sgi så beräknas din föräldrapenning, vilken blir knappt 80% av din lön om du tar ut 7 dagar i veckan. Jag skulle tro att du kommer bli anställd nu när du är gravid. Man har sådana otroliga rättigheter som gravid så om du inte blir tillsvidareanställd så kan du alltid hävda att det var pga din graviditet (om du inte gjort en riktig blunder såklart..). En sådan risk tar inte ett företag då de med stor sannolikhet döms i en domstol… Är du arbetslös (mot förmodan) så får du ingen ersättning från försäkringskassan utan från din a-kassa fram till att barnet föds. Därefter är det försäkringskassan som gäller. Tidigast 60 dagar innan beräknad födsel kan man börja ta ut föräldradagar (eller få havaandeskapspenning) om man inte kan/vill jobba mer…

Cilla89a
10/22/17, 8:43 PM
#3

Är lite fundersam över det där 240 dagars villkoret, jag har haft en annan anställning Juni -16 till 31/7 -17 Och sen började jag min ingenjörstjänst 21/8, så var praktiskt taget arbetslös den perioden. Då kommer jag inte hunnit jobba 240 dagar i följd utan bara 180 dagar om jag nu inte får vara kvar efter februari?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Fien
10/22/17, 9:35 PM
#4

Anmälde du dig till Arbetsförmedligen under den tiden du inte hade jobb så var sin sgi skyddad. Man får inte ha några glapp för då är inte din sgi skyddad. Det bästa är nog att ringa till försäkringskassan och prata direkt om ditt ärende….

[Kijsen]
10/22/17, 11:19 PM
#5

Jag hade också glapp imellan jobb eftersom jag är säsongsanställd men jag var ansluten till a-kassa i mellan och jag skickade in ett arbetsgivarintyg för perioden innan glappet och jag fick beviljat föräldrapenning baserat på sgi. :) men som ovanstående skrivit så är det nog bäst att du ringer och kollar med fk

Cilla89a
10/23/17, 1:49 PM
#6

Har pratat med FK, och förklarade min situation, och hon sa att om jag nu inte får bli kvar, men jobbar dessa 6 månaders provanställning utan frånvaro, och sen anmäler mig hos arbetsförmedlingen och på så vis skyddar min sgi, så sa hon att jag dels kommer uppfylla 240 dagars villkoret och få föräldrapenning baserat på sgi. Men jag vet inte om jag tror på det där. Läste på FK sen att man måste ha jobbat 240 dagar i följd, och sen på ett annat ställe står det att man måste haft 82100 kr i årsinkomst de senaste 8 månaderna. Jag begriper då inte hur jag skulle kunnat få ihop dem 240 dagarna. Däremot har jag ju haft en årsinkomst, dvs slår man ut 82100 kr på 12 mån blir det typ 6800 kr, och det har jag ju haft och har.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Annons:
Fien
10/23/17, 2:22 PM
#7

Min erfarenhet är att de inte är stenhårda när det kommer till föräldrapenningen… din sgi baseras som sagt på din medelårsinkomst men jag vet fall där man gått flera år bakåt i tiden för att beräkna en trolig sgi… så även om du inte får ihop exakt 240 dagar så har du ju en anställning och en förväntad sgi. Har de dessutom sagt det till dig så borde det ju vara så…

[Kijsen]
10/24/17, 11:07 PM
#8

När min arbetsgivare skickade in sitt papper ang min årsinkomst så räknade han ju framåt i tiden och inte bakåt. Jag jobbar vanligtvis mellan mars/april-november heltid, så på pappret han skickade skrev han att jag varit anställd sen 21/3 -17 och bebis kom aug -17, vilket bara är fem månader. Men jag uppfattade det som att dom gick efter att jag SKULLE ha jobbat till nov OM jag inte hade väntat barn. Antingen funkar det så eller hade jag tur haha

Upp till toppen
Annons: