Annons:
Etiketthälsa
Läst 2083 ggr
Sparven88
10/22/17, 5:20 PM

Gravid och överviktig

(Hittade ingen sån här tråd, finns det en redan så sorry!) Jag är gravid i v 9+2, och väger 98 kg. När jag var gravid med sonen skrevs jag in på 96 kg, så nästan tillbaka till "startvikten". Naturligtvis vet jag att jag ändå väger på tok för mycket för min längd, men jag jobbar på det.. Mina värden är bra, blodtryck, socker, och järnvärdet. Så jag inbillar mig att kroppen inte är helt åt helsike, trots att den väger lite (mycket..) för mycket.

Annons:
mollyt
10/22/17, 7:03 PM
#1

Jag var också väldigt överviktig när jag blev gravid med dottern, men hade en bra dialog med BM om det. Jag minns inte vad jag gick upp men kanske 6 kilo under graviditeten. Nu väger jag -20kilo från inskrivningsvikten vid den graviditeten. Nu är jag gravid i vecka 5 och hoppas på att det inte blir så mycket ökad vikt under denna graviditet heller (för det finns att ta av).

Sparven88
10/22/17, 7:26 PM
#2

När jag skrev in mig med sonen för snart 3 år sen, var jag hos en BM som synade mig uppifrån och ner, hmm:ade lite och sen frågade hon om min längd/vikt. Hon talade om att jag hade förhöjt BMI och att jag verkligen borde gå till en dietist. Till saken hör att hon var näst intill större än vad jag var, men var så fruktansvärt otrevlig och nedvärderande. Jag gick upp 7 kg med sonen, och ska göra allt för att hålla mig där omkring nu också. Vägde mig nyss, och då visade vågen 96.7. Blev helt förvånad. Magen min har blivit större, trodde det var för att jag gått upp i vikt, men då kanske det minsann är "gravid-magen" som kommer så sakteliga.

[Kijsen]
10/22/17, 11:24 PM
#3

Vägde 95 på inskrivningen i v.12, dagen sonen föddes vägde jag 113kg. Min BM sa bara att jag skulle tänka på vad man äter osv, tex inte potatis i form av chips osv. Men la liksom ingen större vikt på det. Nu 10 veckor efter fl så väger jag 103. Det är nu jag ångrar att jag åt dom där extra kakorna eller mc Donalds milkshake som var så himla goda under grav haha

Elsa
10/29/17, 9:45 AM
#4

jag väger över 100, när jag skrevs in vägde jag mer än jag någonsin gjort. Men under graviditeten gick jag ner 10 kg, och har fortsatt gå ner nu efter hon föddes. Fick dock havandeskapsförgiftning sista månaden så då gick jag upp lite kg i vatten.

Alla värden såg bra ut, skulle få träffa en dietist men det glömdes nog bort av bm. Sockervärdet, blodvärdet, glukosbelastningen såg kanon ut!


Sparven88
10/29/17, 10:25 AM
#5

Bevisligen kan man vara överviktig och gravid och ändå må bra. Alla mina värden såg bra ut med sonen, och jag hoppas att allt kommer se bra ut även denna gång. Pga mitt illamående så fortsätter jag att gå ner i vikt, vilket är skönt så klart. Nu väger jag mindre än vad jag gjorde när jag skrev in mig med sonen för 3 år sen. Men, jag vet ju att det kan ändras på ett ögonblick. Men det finns tid att ta tag i det sen framöver!

Elsa
10/29/17, 6:29 PM
#6

Absolut! Jag mådde kanon, mådde inte illa eller något och jag åt som vanligt. Så vet inte varför jag gick ner i vikt, haha!

Min barnmorska var chockad att jag gått ner så pass mycket ändå :)


Annons:
Sparven88
10/29/17, 7:01 PM
#7

Det gäller ju att ha en bra bm i det läget. Som sagt, den första bm jag hade såg nedvärderande på mig och frågade om jag ville gå till en dietist, och ja, bm jag har nu sa väl i princip samma sak. När jag tog ut min spiral i somras träffade jag en underbar bm. Pratade med henne om min erfarenhet ifrån första samtalet med bm, och hon blev jätteledsen å mina vägnar. Hon sa det så bra, att det spelar ingen roll hur man ser ut så länge kroppen och man själv mår bra. Hade önskat att få ha henne som bm nu, men hon hade tydligen börjat jobba på förlossningen istället.

Upp till toppen
Annons: